AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Jeg har et barn på 8 år (enebarn), og seg syns det er vanskelig å vite hvordan vi skal organisere ettermiddagene. Han har foreløpig ikke villet begynne på noen fritidsaktiviteter, selv om vi har prøvd litt forskjellig. Hvis han fikk velge, hadde han ville spille Minecraft, se på youtube eller spille tv-spill sammen med oss hver ettermiddag tror jeg. Vi prøver selvfølgelig å begrense skjerm. Han blir alltid med på å spille brettspill eller andre aktiviteter vi foreslår, men jeg er gjerne ganske sliten selv også og har lurt mye på hva andre familier gjør om ettermiddagen. Noen ganger har han med venner hjem, men fordi han gjerne er sliten etter skolen har han litt kort lunte og kan bli irritabel mot vennene sine, så det kan være litt slitsomt for min del også. Siden han ikke har søsken, blir det liksom oss han vil henge med. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre legger opp ettermiddagene sine når barna ikke skal på en fritidsaktivitet. Hvor mye skjermtid tillater dere? Hva driver barna med? Gjør dere ting sammen hele tiden, eller holder barnet på med ting for seg selv? Er de med venner nesten hver dag, eller bare av og til? Takknemlig for innspill og svar :) Anonymkode: 0c2dd...37c
missLynch Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 Her har vi to ulike fritidsaktiviteter, slik at 3-4 av ukas dager går til trening. Der treffer barnet venner og sosialiserer samtidig. Hadde ikke klart å ha en hverdag hvor barnet ikke deltok i sport (eller korps eller annet), men det er nå oss. De dagene det ikke er trening, er det først litt skjerm før middag, deretter lekser, og så ut sammen med venner for å sykle, hoppe på trampoline, sparke fotball osv. Er det dårlig vær, kan det bli Play station og ipad. Helt grei balanse. 😊 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Jeg har en sønn på 9 år. Han spiser og gjør lekser etter skolen. Etter det har han fri å får gjøre hva han vil. Så det blir litt spilling. Han er også en del ute å leker. Men han går på fotball med nesten alle gutta i klassen og nå som serien har startet opp igen er det fotball 3-4 ganger i uka. Vi spiser middag på kvelden, så slipper å stresse med det før trening og kamp. Jeg syns det ikke trenger å skje noe heletiden. Han trenger å få hvile og hente seg inn igjen. Anonymkode: 2b105...06f 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 Ingen fritidsaktiviteter har vært uaktuelt her i huset. De kan velge antall selv, men ikke mindre enn to treningsdager i uka. (som 14-15 åringer har de valgt 4-6 treningsdager hver) Utover det er det lekser etter skole (ikke SFO etter 1. klasse) Begynte i 3. klasse på fotballakademi 1 gang i uka som var ferdig kl 16, og gjorde lekser før trening der. Tidlig skolealder var trening gjerne kl 17, så de spiste litt (noen ganger middsg) 1-1,5t før trening Anonymkode: a51b8...daa
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #5 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn på 8 år (enebarn), og seg syns det er vanskelig å vite hvordan vi skal organisere ettermiddagene. Han har foreløpig ikke villet begynne på noen fritidsaktiviteter, selv om vi har prøvd litt forskjellig. Hvis han fikk velge, hadde han ville spille Minecraft, se på youtube eller spille tv-spill sammen med oss hver ettermiddag tror jeg. Vi prøver selvfølgelig å begrense skjerm. Han blir alltid med på å spille brettspill eller andre aktiviteter vi foreslår, men jeg er gjerne ganske sliten selv også og har lurt mye på hva andre familier gjør om ettermiddagen. Noen ganger har han med venner hjem, men fordi han gjerne er sliten etter skolen har han litt kort lunte og kan bli irritabel mot vennene sine, så det kan være litt slitsomt for min del også. Siden han ikke har søsken, blir det liksom oss han vil henge med. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre legger opp ettermiddagene sine når barna ikke skal på en fritidsaktivitet. Hvor mye skjermtid tillater dere? Hva driver barna med? Gjør dere ting sammen hele tiden, eller holder barnet på med ting for seg selv? Er de med venner nesten hver dag, eller bare av og til? Takknemlig for innspill og svar Anonymkode: 0c2dd...37c Ute og sykler, klatrer i trær, hopper paradis, trampoline, ser etter kantarell i skogen, snekrer og spikker, går på skøyter, skateboard, langrennski i gata, trener, turner og klatrer (har ribbevegg, flere klatretau, monkeybars og turnringer og sånt hjemme), leser, leker med små figurer, bygger lego, bygger hytte av puter og pledd… Er flink å leke selv, jeg kan være med å f.eks. tegne, male eller turne, men stort sett holder ungen på selv. Hører gjerne på lydbok mens hen holder på med inneaktiviteter. Enebarn, men har både hund og katt. Ikke venner hver dag nei. Anonymkode: 492a0...289 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Min 2. klassing har ADHD og er helt utslitt etter skolen. Har prøvd fotball men det fungerte ikke i det hele tatt🤪 Han hadde en aktivitet han gikk på lenge, men han ble rett og slett så sliten av det at vi har tatt en pause. Han liker å være ute og aktiviserer seg på den måten. Ellers slapper han av med gaming. Der spiller han med venner. Anonymkode: cbd05...992
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Jeg har også en åtteåring, og opplevde at det ble mye skjerm om ettermiddagen i vinter. Det har snudd med været, nå er barna mye ute og leker igjen. Sykler, bygger "hytter"i hagen og så videre. Vi har også enebarn og det hjelper også på å invitere andre barn hjem til oss. Anonymkode: 97215...ee4 1
Sofakona Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 10 åring, kick boxing 2 ganger i uken. Lekser, innimellom ute med venner eller sitte på pc. Eller så blir det middag og vi går tur
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 Da min var 8, hadde han fotball 2 ettermiddager i uka. Ellers, utenom middag, lekser og skravling med oss, så lekte han med nabobarn. De var mest ute. Eller lekte inne alene. Husker ikke helt, men tror han fikk spille 1 time hver dag. Han var mye på fotballbanen i nabolaget utenom treninger også. Trenger ikke å skje så mye 🙂 Anonymkode: de671...813
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 Her er førsteklassingen også veldig sliten etter skole og sfo, og for meg er det ingen grunn til at han MÅ presses på x antall fritidsaktiviteter i tillegg til snart 8 timer på skole+sfo! Skolen er ferdig 13.30, og da er han sosial med venner i 2,5t. Nå når det er vår er de ute stort sett hele tiden, er aktive og sosiale. Når vi da kommer hjem og har spist middag, og gjort leker, er klokken nærmere 18. Og gutten på 6,5år har hatt en aktiv dag fra 07-18. Tenk hvor grusomt det da er at han ikke blir kastet ut av huset, for å være enda litt mer aktiv og enda litt mer sosial. Nei vet du hva, vi koser oss og slapper av hjemme den lille tiden som er igjen. Det kan være spilling, tegning, nettbrett, Switch. Eller vi kan gå ut og sparkesykkel eller sykle litt. Ser ab hvor sliten han er. Føler ikke på «fritidsaktivitetpresset». Har og eldre søsken, så vet at denne tiden forsvinner fort nok, de blir snart kun ute med venner og diverse aktiviteter. La gutten slappe av om det er det han trenger! Anonymkode: 05353...dde 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Hva driver de andre guttene i klassen med av fritidsaktiviteter? Her har vi måttet presse litt på. Har han alternativet å sitte hjemme på iPad gjør han det hver gang. Det er morsommere enn alt av fysiske aktiviteter. Han går på langrennstrening to ganger i uken. Anonymkode: 2e8f6...127 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 På aktivitet 1 gang i uka. Ellers er hen mye ute med venner, sykler, leker osv. Ellers drar vi ofte i besøk eller gjør ting sammen. Anonymkode: bf643...faf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 4. klassing. Sluttet helt på sfo for litt over 1 år siden. Spiller fotball med gutta rett etter skolen, eller hopper på trampoline, sparkesykler, sykler, aker, går på skøyter (ordner det selv). Han går på fritidsaktivitet 4 ganger i uka. Spiller en del på vinteren, minimalt nå og frem til november ish! Har mange venner og finner alltid noen å henge med. 6. klassing litt mer introvert, men gjør mye av det samme og fritidsaktiviteter 3 ganger i uka. De fant (heldigvis) sin aktivitet etter kort tid.. ingen fritidsaktivitet hadde vært uaktuelt. Anonymkode: a987d...f77
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 7 åring her (1.klassing). Går på fotball en dag i uken. Ellers leker han endel med venner etter skolen (et par dager i uken). Er ute å spiller fotball i hagen, leser bok, eller spiller brettspill sammen med oss. Han får spille Nintendo eller være på annen skjerm en time om dagen, utenom 2 skjermfrie dager i uken. Anonymkode: f34f0...0e0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 Jeg har to barn, ene siste året på barnehagen og første året på skolen. Sfo og barnehage. Ettermiddagene flyr av gårde med fritidsaktiviteter. Ofte en dag i uka hos besteforeldre på middag. De har med venner hjem, ikke sånn kjempe ofte men en gang innimellom. De er mest med naboer og i gata her. Bor i rekkehusområde i byen så mange barn her. Ellers er vi sammen bare oss, slapper av, spiller litt brettspill og andre spill. Anonymkode: 0cb8e...236
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 Her blir det mye skjerm dessverre og at han leker litt for seg selv (rollelek inne og ute). Prøver å dra i bassenget en gang i uka, men ellers flyr ettermiddagene med middag og lekser. Og jeg trenger å hente meg inn etter jobb. Er alene med ungene mesteparten av dagene (far kommer hjem når de skal legge seg). Må sies at vi bor i utkanten av byen, har ikke bil, og finnes ikke kollektiv transport her, så hvis vi skulle vært på noen aktiviteter, hadde det tatt en time av dagen bare med gåing tur/retur. Det funker dårlig med en småtass som skal legge seg 18:30. Vi er hjemme i 15-16 tiden. Anonymkode: 1d86c...40d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 Hvis du og barnet liker det, og dere bor i et område med en del natur, kan dere ta dere en tur, feks ved sjøen. Veldig avslappende, jeg og datteren min gjør det ofte, hun er litt eldre da. Før pleide vi å gå til en kafe ved sjøen, som et slags mål, men nå går vi bare vanlige fine turer (perfekt for været akkurat nå) Anonymkode: bd5ca...225 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 Jeg har en førsteklassing som har to fritidsaktiviteter. Hun er med andre hjem eller har besøk med hjem fra skolen circa en gang i uka. Ellers er hun en del ute med andre barn i gata og på lekeplassen, mye mer nå på våren enn det har vært i vinter når jeg tenker over det. Jeg er ikke utemenneske og det blir fort til at vi ikke kommer oss ut igjen på vinteren. Mer fristende å bli inne og bake noe sammen eller spille et spill, lese bok el lign, enn å overtale henne til å ta på dressen igjen. Det bor mange barn på samme alder her, og nærmiljøet er trygt så de begynner tidlig å være litt ute uten voksne (de har smartklokke). Hun leker ikke med andre barn hver dag. Hvis hun er sliten, og det er dårlig vær, liker hun å pusle for seg selv. Driver da med perling, puslespill, tegner mye. Vi har kort vei til skog og sjø, men hun er for liten ennå til å gå dit uten voksne, så jeg er da med. Vi bor også nær besteforeldrene, så hun er gjerne oppom dem en tur også, men det er ikke så ofte hun rekker det i ukedagene. Prøver å begrense skjerm til en halvtime barne-tv, men det hender det glir ut enkelte dager. Har ikke begynt med spilling ennå, men det kommer nok siden det er noen jenter i klassen som har eldre søsken og som har prøvd spill. Hun er veldig glad i rollelek, så de dagene hun ikke er ute med venner, må jeg trå til og leke lavamonster og slikt. Det er vel 8-åringer for store til kanskje. 😄 Anonymkode: 510e5...16c
Januar2 Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Her har ikke barna gått på sfo, det viktigste for meg har vært å gi rom til lek, så her er det kramaga to dager i uka, ellers er det lek, både innendørs og utendørs, resten av uka alene eller med venner aktiviteter hver dag er uaktuelt,
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Vi har sagt at han må velge én fritidsaktivitet. Tror det er viktig for det sosiale. Enn så lenge hopper han fra aktivitet til aktivitet. Ellers må han bare styre seg selv. Ha venner på besøk, holde seg aktiv mens vi driver i hagen osv. Anonymkode: ccaad...9b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå