Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har møtt en fantastisk fyr! Han er oppmuntrende, støttende, søt og omtenksom. På spørsmål om fremtid og holdninger, svarer han akkurat det jeg vil høre. Virker som om vi tenker likt om mye.

MEN for noen som tidligere har vært i et forhold med en covert narcissist (blant annet sier det du vil høre uten å mene det for å holde på deg) blir jeg veldig mistenksom. Sier han bare det han tror jeg vil høre for å få meg? 

Men hva om han virkelig er en så søt og fin fyr som han virker som, en perfekt match for meg! Og så gir jeg ham ikke en sjanse?

Hjelp! Råd eller tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare bruke tid på å bli kjent med han?

Man vet jo aldri på forhånd. Og finner man ut noe man ikke liker, kan man forlate de på flekken.

Anonymkode: 38a74...a67

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Av tidligere erfaring burde du gjenkjenne triggerpunkt hos han. Er bare å teste, slike folk trenger man ikke være slemme mot en gang før respons. Test flere ganger uten å være slem. De spiller godt spillet sitt, men det sprekker når de blir testet nok, på slike ting oss vanlige ikke reagerer på. Så du kan fint teste uten å såre om han faktisk er en god person ;)

Anonymkode: 2e947...664

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Av tidligere erfaring burde du gjenkjenne triggerpunkt hos han. Er bare å teste, slike folk trenger man ikke være slemme mot en gang før respons. Test flere ganger uten å være slem. De spiller godt spillet sitt, men det sprekker når de blir testet nok, på slike ting oss vanlige ikke reagerer på. Så du kan fint teste uten å såre om han faktisk er en god person ;)

Jeg er ingen ekspert på narsisster, men er de så kliss like, at de går an å røyke ut på den måten?  Og hva gjør slik testing med følelsene til en normal fyr? Er det ikke en fare for at dette kan slå feil? 

Anonymkode: a777b...b01

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo nesten tilbringe litt mer tid med han tenker jeg. Har du erfaring med et nedbrytende forhold fra før, så er det enda viktigere at du bruker lang tid på dette. 

Det er sjeldent man møter på en reinspikka psykopat. Det som er med disse mennene er jo at de ofte ikke viser sitt sanne jeg før man faktisk har blitt ganske seriøse, men du må bare være tro mot deg selv og ikke tillate deg noe bullshit fra noen. Hadde denne mannen potensielt blitt en drittsekk, kontrollerende og sykelig sjalu - da må du være tro mot deg selv å løpe i motsatt retning.

Anonymkode: 6fb5b...52d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ingen ekspert på narsisster, men er de så kliss like, at de går an å røyke ut på den måten?  Og hva gjør slik testing med følelsene til en normal fyr? Er det ikke en fare for at dette kan slå feil? 

En med slike personlighetsforstyrrelser har de like symptomene, ja. 

Anonymkode: 6fb5b...52d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan tester man?

Anonymkode: 2fd75...fc4

AnonymBruker
Skrevet
3barnsmora skrev (8 timer siden):

Har møtt en fantastisk fyr! Han er oppmuntrende, støttende, søt og omtenksom. På spørsmål om fremtid og holdninger, svarer han akkurat det jeg vil høre. Virker som om vi tenker likt om mye.

MEN for noen som tidligere har vært i et forhold med en covert narcissist (blant annet sier det du vil høre uten å mene det for å holde på deg) blir jeg veldig mistenksom. Sier han bare det han tror jeg vil høre for å få meg? 

Men hva om han virkelig er en så søt og fin fyr som han virker som, en perfekt match for meg! Og så gir jeg ham ikke en sjanse?

Hjelp! Råd eller tips?

Det at du nevner at du tidligere har vært sammen med en som er covert narcissist, og staver det med c) gjør at jeg ville anbefalt vennen min å holde seg langt unna deg. Det hadde ikke gjort saken bedre om du hadde stavet det på norsk, altså narsissist. 

Det er rødt flagg

Anonymkode: 496f9...d5c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid greit å være på vakt og å bruke lang tid før man åpner seg og involverer følelser og sex. Om han pusher på og snakker om fremtid sammen og sterke følelser, at du er the one osv før dere engang har blitt godt nok kjent til å vite om dere passer sammen og før det er normalt å utvikle følelser i et sunt og fornuftig tempo så er det et rødt flagg. 

Andre ting som du kan teste han med er grenser. Ikke bare "Nei jeg orker ikke møtes i dag", men også når dere er sammen "jeg syns ikke det du sa til kelneren der var greit" eller "vet du, jeg er sliten i dag, jeg føler ikke for å bli med deg hjem" eller generelt bare vise at du er uenig og har egne meninger i samtaleemner. Om han uttrykker sinne, synlig skuffelse for å gi deg dårlig samvittighet, prøver å overtale deg når du setter grenser eller om han blir oppspilt og kverulerende eller prøver å snakke deg over hodet når du viser at du er uenig i noe så er det også et rødt flagg. 

En psykopat liker ikke damer med egne meninger og grenser, og vil prøve teknikker for å få damen til å føle seg dum eller forvirret. 

Anonymkode: 3100f...1c9

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er alltid greit å være på vakt og å bruke lang tid før man åpner seg og involverer følelser og sex. Om han pusher på og snakker om fremtid sammen og sterke følelser, at du er the one osv før dere engang har blitt godt nok kjent til å vite om dere passer sammen og før det er normalt å utvikle følelser i et sunt og fornuftig tempo så er det et rødt flagg. 

Andre ting som du kan teste han med er grenser. Ikke bare "Nei jeg orker ikke møtes i dag", men også når dere er sammen "jeg syns ikke det du sa til kelneren der var greit" eller "vet du, jeg er sliten i dag, jeg føler ikke for å bli med deg hjem" eller generelt bare vise at du er uenig og har egne meninger i samtaleemner. Om han uttrykker sinne, synlig skuffelse for å gi deg dårlig samvittighet, prøver å overtale deg når du setter grenser eller om han blir oppspilt og kverulerende eller prøver å snakke deg over hodet når du viser at du er uenig i noe så er det også et rødt flagg. 

En psykopat liker ikke damer med egne meninger og grenser, og vil prøve teknikker for å få damen til å føle seg dum eller forvirret. 

Med andre ord; 

1. Vær deg selv

2. Si det du mener når du mener det

3. ikke unnskyld deg for tanker og følelser

Sunne menn vil like deg enda mer, usunne menn vil guilt-trippe deg, få deg til å kompensere, gjøre deg usikker og utrygg.

Samme medisin for begge og du er tro mot deg selv❤️

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det at du nevner at du tidligere har vært sammen med en som er covert narcissist, og staver det med c) gjør at jeg ville anbefalt vennen min å holde seg langt unna deg. Det hadde ikke gjort saken bedre om du hadde stavet det på norsk, altså narsissist. 

Det er rødt flagg

Anonymkode: 496f9...d5c

Rødt flagg at du victimblamer og victimshamer kvinner som har vært mishandlet av menn og mener man skal tie om det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
3barnsmora skrev (9 timer siden):

Hjelp! Råd eller tips?

Prøv å få ham til å være uenig med deg i ett eller annet, og se hvordan han håndterer det.

Alle mennesker er uenige om ett eller annet, så hvis du ikke klarer dette er det noe alvorlig galt her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, grunntonen er så lik at man skulle tro at de var lagd på samme fabrikken, og trekkene er helt like over hele verden, uavhengig av kultur.

De har svak personlighet, og speiler seg i den de vil forføre. Adopterer deres interesser og trekk, og framstår slik som soulmates  - ganske lenge. 
De har det ofte travelt, og lovebomber deg for å komme fort igang med et forhold, Ofte raskere enn du kjenner komfortabelt.
De kan være overstrømmende og sjenerøse i starten, men etter hvert så vil det alltid passe best at du handler inn når du er på vei til besøk, eller de har "glemt" lommeboka hjemme. - Og går det an å låne 500 til fredag, fordi *røverhistorie*
De gjesper ikke når andre gjesper, slik normale folk gjør.
De gir ofte delte kompliment: "Den jakka kler deg. Ikke alle med din figur som kler et slik plagg." Noe som smigrer, noe som gjør deg usikker.
De vil ofte storme inn i livet, og "redde deg" fra ensomhet, arbeidsmengde... og sette deg i samvittighetsgjeld, for å komme i posisjon til å sette deg i tjeneste hos seg selv.
Snakker nedsettende om sine ekser, som enten er gale, trenger mye praktisk hjelp eller på andre måter er "under dem".
De er ofte svært fasadefokusert, og du vil stusse over at innholdet gjerne ikke er helt som de framstiller det overfor andre.
Deretter kommer alle de sidene du ikke vil få oppleve før de føler at de har tak på deg, og at du har problemer med å bryte. Gaslighting, ymse former for kontroll, sørge for at du sover lite, jobber mye, og har lite egentid, så du ikke får tenkt eller planlagt på egen hånd. Fritter deg ut for personlig informasjon som de kan bruke mot deg, kartlegge bekjentskapskretsen din, så de kan begynne å nærme seg dem for å sverte deg. Skape avstand mellom deg og venner, familie og sette ut rykter.
Begynne å gjøre ting du misliker, slutte å gjøre det du liker, og innbille deg at du ville det osv.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei hvordan skal det slå negativt ut på følelsene til en normal fyr? Normale folk er uenige om ting, normale folk respekterer grenser og reagerer ikke på at andre setter grenser. Han vil jo bare oppfatte det normalt og forholde seg normalt til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sammen med verdens snilleste fyr. God på alle måter, støttende, omsorgsfull. Vi fridde og vi fikk barn. Oppdaget nå at han har vært emosjonelt utro i flere år. Med flere mennesker. Nesten hele forholdet vårt, han løy hele veien. Han fremstilte seg som god. Mitt tips til deg. Hør på magefølelsen din. 

Anonymkode: 034dd...45f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær flink til å sette grenser og si nei der magefølelsen din ber deg om det. Narsissister liker ikke grenser og ordet "nei". De liker folk som er lett å utnytte!

Anonymkode: 9867b...681

AnonymBruker
Skrevet

Er han barnløs? 

Merkelig om en mann, rasker til seg ei kjerring med 3 barn..

Anonymkode: 184e0...e04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke å være en narsisist. De to siste forholdene mine har de fremstilt seg annerledes enn de faktisk er for å prøve å tilpasse seg det de tenkte jeg ville ha. Etter at jeg hadde falt for dem ble de etterhvert seg selv og alle de tingene jeg hadde falt for var borte. Er det én ting jeg angrer på er det å ikke ha brukt mer tid. Prøv å gi det god tid, det kan selvsagt være narsisisme som er årsaken, men det kan også være en fyr som rett og slett bare er betatt eller forelsket og gjør det han kan for at du skal like ham. Prøv å finne ut hvem han virkelig er gjennom å bruke tid på å bli kjent. Hvordan reagerer han hvis du sier at du tåler at han ikke alltid er enig tror du?

Anonymkode: 8e3c7...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Bruk lang tid, ikke forhast deg inn i relasjonen.

Lytt til magefølelsen. Hvis noe føles feil eller rart (trenger ikke nødvendigvis føles vondt/dårlig) så er det et rødt flagg.

Følg med på hvordan han behandler folk rundt seg. Hvis han behandler folk dårlig så er det er stort rødt flagg (selv om han behandler deg godt nå)

Les deg opp om andre røde flagg.

Og igjen, bruk LANG tid og observer mannen. Du har tross alt tre barn som du potensielt også drar inn i et dårlig forhold. Hvis han er en god mann gjør det ingenting om du bruker lang tid og går forsiktig fram.

Anonymkode: 15e20...ada

• Liker 1
Skrevet

TID. Det er det eneste du trenger her. For en narsissist vil etter hvert "give in" og vise sine sanne sider.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...