Gå til innhold

Sunnest å kun sole seg kort tid av gangen? God farge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at man ikke trenger solkrem om man feks ligger i 10-15 min. Vil det ikke da være veldig effektivt for meg å sole meg 10-15 min uten solkrem et par ganger daglig?

Anonymkode: 61476...0bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sol krem uansett..uv stråler er ikke å tulle med. Aldring tegn, kreft etc

Skrevet

Det er sunnest å ikke sole seg. Det er alltid mest sunt med solfaktor. Bruker dagkrem med faktor hver dag hele året. Tar heller d-vitaminer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, sunnest å være litt ute i sola uten solkrem. Solkrem hindrer det sunne ved å være ute i sola. Skal du ha være lengre ute i sola enn huden tåler, velg en solkrem med fysisk filter og ikke kjemisk filter. Jeg gikk gjennom hele fjoråret uten å bruke en dråpe solkrem og uten å bli solbrent. Jeg var bare forsiktig i starten og jeg spiser ikke frøoljer, som ser ut til å hemme hudens funksjon til å beskytte oss mot sola.

Anonymkode: 87dd7...a01

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, sunnest å være litt ute i sola uten solkrem. Solkrem hindrer det sunne ved å være ute i sola. Skal du ha være lengre ute i sola enn huden tåler, velg en solkrem med fysisk filter og ikke kjemisk filter. Jeg gikk gjennom hele fjoråret uten å bruke en dråpe solkrem og uten å bli solbrent. Jeg var bare forsiktig i starten og jeg spiser ikke frøoljer, som ser ut til å hemme hudens funksjon til å beskytte oss mot sola.

Og når tok du sist en føflekk skjell hos hudlege? Du må gjerne gå ute i solen uten solkrem..men ikke si til andre at de ikke trenger det i små doser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Og når tok du sist en føflekk skjell hos hudlege? Du må gjerne gå ute i solen uten solkrem..men ikke si til andre at de ikke trenger det i små doser. 

Har ikke fått noen nye føflekker og de jeg har har ikke endret seg. Så hva skal jeg sjekke?

Melanom var ikke en ting før man begynte å bruke solkrem og før man begynte å bruke frøoljer. Vi er mindre i sola enn før, vi bruker masse solkrem, og likevel har vi enormt mye mer føflekkreft enn for noen generasjoner siden da de ikke brukte solkrem og var ute i sola nesten hele dagen. Det er snakk om 2000% økning på noen tiår.

Morfar var bonde og tømmerhogger og gruppebildene fra den tid viste at alle var veeeldig brune. Og det ser du jo ofte på gamle bilder. De fleste var ganske brune på sensommeren. Jeg spurte mora mi (som vokste opp lutfattig på liten gård) om de brukte solkrem. Nei, det gjorde de ikke. Jeg spurte om de ble solbrent. Nei, det kunne hun aldri huske at de ble. Jeg spurte også om de spiste vegetabilsk fett. Nei, de var så fattige at de kjøpte minst mulig på butikken. De produserte jo smør på gården. Ingen frøoljer der altså.

Solkrem er en ny oppfinnelse. Frøoljer er også en ny oppfinnelse og bruken har skutt i været de siste tiårene.

https://drcate.com/seed-oil-makes-sunburn-worse-and-ages-your-skin/

9723864d-4b52-438c-9d8e-dc3b387e9fb8_684

736e2f44-5ae7-4949-9a0d-7648be8981fc_542

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på kreft er det solbrenthet som er risikofaktoren. Så en kort tur ut uten solkrem gjør ikke store forskjellen fra å steke lenge med solkrem. 

Med tanke på rynker bør man jo bare unngå sola så godt man kan. 

Er sjeldent jeg bruker solkrem i Norge. Men soler meg heller aldri direkte. 

Anonymkode: 9ee8d...98b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg håper virkelig ikke folk lytter til dette. Hva er dette "sunne ved å være i sola" som solkrem hindrer? Og du er klar over skadene huden kan få, utover det å bli solbrent?

Lytt til hudleger; høy spf, påfør ofte og rikelig.

Anonymkode: b71a9...9b3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har ikke fått noen nye føflekker og de jeg har har ikke endret seg. Så hva skal jeg sjekke?

Melanom var ikke en ting før man begynte å bruke solkrem og før man begynte å bruke frøoljer. Vi er mindre i sola enn før, vi bruker masse solkrem, og likevel har vi enormt mye mer føflekkreft enn for noen generasjoner siden da de ikke brukte solkrem og var ute i sola nesten hele dagen. Det er snakk om 2000% økning på noen tiår.

Morfar var bonde og tømmerhogger og gruppebildene fra den tid viste at alle var veeeldig brune. Og det ser du jo ofte på gamle bilder. De fleste var ganske brune på sensommeren. Jeg spurte mora mi (som vokste opp lutfattig på liten gård) om de brukte solkrem. Nei, det gjorde de ikke. Jeg spurte om de ble solbrent. Nei, det kunne hun aldri huske at de ble. Jeg spurte også om de spiste vegetabilsk fett. Nei, de var så fattige at de kjøpte minst mulig på butikken. De produserte jo smør på gården. Ingen frøoljer der altså.

Solkrem er en ny oppfinnelse. Frøoljer er også en ny oppfinnelse og bruken har skutt i været de siste tiårene.

https://drcate.com/seed-oil-makes-sunburn-worse-and-ages-your-skin/

9723864d-4b52-438c-9d8e-dc3b387e9fb8_684

736e2f44-5ae7-4949-9a0d-7648be8981fc_542

Jeg spurte min mor 3 spørsmål.

Kall meg forsker fra nå av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leser at man ikke trenger solkrem om man feks ligger i 10-15 min. Vil det ikke da være veldig effektivt for meg å sole meg 10-15 min uten solkrem et par ganger daglig?

Selvfølgelig trenger man solkrem når man skal ligge stille i sola i opptil 15 minutter. Er solen sterk kan man fint bli brent der kan har tynnest hud. Alltid bruk solkrem i sola. 

Og det sunneste er å ikke sole seg i det hele tatt, huden din blir brun fordi den blir svidd. Nordmenn er nr 1 på lista i verden over føflekk-kreft og hudkreft, og det er nok fordi nordmenn soler seg mye og bruker ikke solkrem,.

Anonymkode: e93bb...83f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Sol krem uansett..uv stråler er ikke å tulle med. Aldring tegn, kreft etc

Ligge to timer med solkrem er ikke bedre enn et kvarter uten! 

Anonymkode: 62359...8e5

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg håper virkelig ikke folk lytter til dette. Hva er dette "sunne ved å være i sola" som solkrem hindrer? Og du er klar over skadene huden kan få, utover det å bli solbrent?

Lytt til hudleger; høy spf, påfør ofte og rikelig.

Du har ikke hørt om vitamin D en gang? Eller at det er VELDIG vanlig å ha  vitamin D-mangel? Og at kosttilskudd ikke alltid hjelper? Men vitamin D er langt fra det eneste sunne med sola. Vitamin D har en god del ringvirkninger, men det er andre ting som hormoner som blir produsert på grunn av dagslys for eksempel.

Nok sol-eksponering er viktig for

• et fungerende immunsystem
  • god metabolisme
  • god beinhelse
  • å senke risikoen for kreft og dødeligheten av kreft
  • å unngå høyt blodtrykk
  • for god døgnrytme
  • for god mental helse
  • for enkelte lidelser som MS, leddgikt og diabetes type 1

For lite sol er et mye større problem enn for mye. Særlig på våre breddegrader. Globalt får over 40% for lite sol og 0,1% for mye sol. 

Denne studien forteller oss nesten alt vi trenger å vite: Benefits of Sunlight: A Bright Spot for Human Health

Sitat

However, excessive UVR exposure accounts for only 0.1% of the total global burden of disease in disability-adjusted life years (DALYs), according to the 2006 World Health Organization (WHO) report The Global Burden of Disease Due to Ultraviolet Radiation.

Sitat

In contrast, the same WHO report noted that a markedly larger annual disease burden of 3.3 billion DALYs worldwide might result from very low levels of UVR exposure. This burden subsumes major disorders of the musculoskeletal system and possibly an increased risk of various autoimmune diseases and life-threatening cancers.

Sitat

The best-known benefit of sunlight is its ability to boost the body’s vitamin D supply; most cases of vitamin D deficiency are due to lack of outdoor sun exposure. At least 1,000 different genes governing virtually every tissue in the body are now thought to be regulated by 1,25-dihydroxyvitamin D3 (1,25[OH]D), the active form of the vitamin, including several involved in calcium metabolism and neuromuscular and immune system functioning.

Sitat

The primary physiologic function of vitamin D is to maintain serum calcium and phosphorous levels within the normal physiologic range to support most metabolic functions, neuromuscular transmission, and bone mineralization.

Sitat

Whereas skin cancer is associated with too much UVR exposure, other cancers could result from too little. Living at higher latitudes increases the risk of dying from Hodgkin lymphoma, as well as breast, ovarian, colon, pancreatic, prostate, and other cancers, as compared with living at lower latitudes. A randomized clinical trial by Joan Lappe, a medical professor at Creighton University, and colleagues, published in the June 2007 issue of the American Journal of Clinical Nutrition, confirmed that taking 2–4 times the daily dietary reference intake of 200–600 IU vitamin D3 and calcium resulted in a 50–77% reduction in expected incidence rates of all cancers combined over a four-year period in post-menopausal women living in Nebraska.

Sitat

children who received 2,000 IU vitamin D per day from 1 year of age on had an 80% decreased risk of developing type 1 diabetes later in life, whereas children who were vitamin D deficient had a fourfold increased risk

Og denne her var jo interessant:

Sitat

Moreover, although excessive sun exposure is an established risk factor for cutaneous malignant melanoma, continued high sun exposure was linked with increased survival rates in patients with early-stage melanoma

Altså. Har man først fått føflekkreft, så bør man fortsette å være ute i sola.

Og ikke bare det, men jeg bruker også sjeldent solbriller:

Sitat

Sunglasses may further limit the eyes’ access to full sunlight, thereby altering melatonin rhythms. Going shades-free in the daylight, even for just 10–15 minutes, could confer significant health benefits.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har ikke hørt om vitamin D en gang? Eller at det er VELDIG vanlig å ha  vitamin D-mangel? Og at kosttilskudd ikke alltid hjelper? Men vitamin D er langt fra det eneste sunne med sola. Vitamin D har en god del ringvirkninger, men det er andre ting som hormoner som blir produsert på grunn av dagslys for eksempel.

Nei, vi som bruker spf 50, hatt og solbriller har aldri hørt om vitamin D.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg vokste opp på 80-og 90-tallet var vi ute hele sommeren. Vi var i skyggen, litt i sola, og brunfargen kom gradvis iløpet av 2 sommermnd. 

Jeg tenker at i ligge 10-15 min i sola uten solkrem er ok, og at man ellers sitter i skyggen. Man blir brun selv om man sitter i skyggen. 

Anonymkode: 0ba6c...01f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ofte fort solbrent før, men ikke etter at jeg la om til steinalderkost. Det virker logisk at det er en sammenheng, for det ville vært veldig rart om mennesker i utgangspunktet skulle bli syke av å være utendørs med mindre vi smører kjemikalier på huden.

Men med det sagt, kan det være endringer i ozonlaget som kan gjøre strålingen kraftigere, og har du sittet inne hele vinteren er det sikkert lurt å starte gradvis.

Anonymkode: 65a72...998

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble ofte fort solbrent før, men ikke etter at jeg la om til steinalderkost. Det virker logisk at det er en sammenheng, for det ville vært veldig rart om mennesker i utgangspunktet skulle bli syke av å være utendørs med mindre vi smører kjemikalier på huden.

Men med det sagt, kan det være endringer i ozonlaget som kan gjøre strålingen kraftigere, og har du sittet inne hele vinteren er det sikkert lurt å starte gradvis.

Hva spiser du på steinalderkost? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva spiser du på steinalderkost? 

Jeg prøver å etterligne det vi spiste da, altså ting som fantes i den lokale naturen. I praksis betyr det mye kjøtt og litt frukt og fisk. Det viktigste er kanskje det jeg stort sett unngår å spise: sukker, mye korn, vegetabilske oljer og ultraprosessert mat.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du nødt til å sole deg?

Anonymkode: c358b...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å etterligne det vi spiste da, altså ting som fantes i den lokale naturen. I praksis betyr det mye kjøtt og litt frukt og fisk. Det viktigste er kanskje det jeg stort sett unngår å spise: sukker, mye korn, vegetabilske oljer og ultraprosessert mat.

Er enig i dette. Spiser sånn selv. Jeg spiser mye frukt, bær og grønnsaker og litt kjøtt fisk nøtter avokado. 

Det beste fettet å bruke er kokosfett og olivenolje. Evnt litt avokadoolje eller litt sesamolje.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...