Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 18 som i det siste har begynt å være ekstra mye med en jente. Han er ikke veldig meddelsom, og litt privat av seg rundt dette. Han fremstiller det mest som om dette er kvinnelig kompis.
I helgen var hun for første gang litt åpenlyst på besøk hos ham - dvs han informerte oss om at hun skulle komme, men hun gikk ikke inn hoveddøren, men tok bakveien rett inn på hans rom, så vi traff henne ikke.

Manne mente vi burde gå inn og spørre om de ville ha te eller noe, så vi fikk hilst på, mens jeg heller ville la dem være i fred og la det være opp til ham når han skal introdusere oss for henne (hvis det viser seg at de er kjærester). Han er jo voksen og trenger et privativ selv om han fortsatt bor hjemme.

Var jeg for tilbakeholden her? Hva hadde dere gjort?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La de være i fred. Han hun ville hilst på dere eller han ville introdusert henne hadde hun ikke gått inn bak og rett på hans rom tenker jeg. 

Anonymkode: 47683...d67

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Latt de være i fred. Dere får nok hilst på henne når de er klare for det.

Anonymkode: 56e9d...b9d

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er sånn jeg tenker også. De får bestemme selv.

Skrevet

La dem finne ut av ting før du engasjerer deg. 😉

• Liker 2
Skrevet

La dem være i fred. Hadde ikke elget meg innpå 17-åringen her i huset heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjæreste eller ikke, jeg liker å vite hvem som oppholder seg i huset mitt, så jeg hadde nok sagt til 18-åringen at jeg gjerne ville bli presentert for gjester jeg ikke kjenner fra før. Det kan knapt kalles å "elge seg innpå", men er å forvente av alminnelig høflighet. 

Anonymkode: 61566...448

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjæreste eller ikke, jeg liker å vite hvem som oppholder seg i huset mitt, så jeg hadde nok sagt til 18-åringen at jeg gjerne ville bli presentert for gjester jeg ikke kjenner fra før. Det kan knapt kalles å "elge seg innpå", men er å forvente av alminnelig høflighet. 

Uff

Heg hadde stoler på at min voksne sønn klarte å ta riktige avgjørelser pp hvem som får lov til p oppholde seg i hjemmet sitt

Anonymkode: 034c5...523

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Egle seg innpå, ikke elge.. Ser flere gjør samme feilen i denne tråden 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er vel hans hjem også?

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Egle seg innpå, ikke elge.. Ser flere gjør samme feilen i denne tråden 

Å elge seg inn på noen er et uttrykk som Vazelina bilopphøggers har funnet på. Det betyr å klenge seg på noen, å være innpåsliten, evt mye det samme som smyge seg innpå, bare ekstra sleipt eller kleint.
Å egle seg innpå noen betyr ifølge definisjonen utelukkende å være trettekjær, konfliktsøkende, søke strid.

Edit; For øvrig betyr "elge" ikke å kaste opp, men å løpe med lange skritt, iflg norsk ordbok.

Endret av Minya
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For curling-foreldre som er vant til at de skal være ungens lydige tjenere, er høflighet en helt fremmed tankegang.

Resultatet er at vi har fått en generasjon selvsentrerte unge som tror de er verdens midtpunkt, og få av dem klarer å åpne munnen for å si et høflig "hei" når man møter naboen, noe som var helt naturlig før i tiden.

Anonymkode: 53a66...deb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (1 time siden):

Å elge seg inn på noen er et uttrykk som Vazelina bilopphøggers har funnet på. Det betyr å klenge seg på noen, å være innpåsliten, evt mye det samme som smyge seg innpå, bare ekstra sleipt eller kleint.
Å egle seg innpå noen betyr ifølge definisjonen utelukkende å være trettekjær, konfliktsøkende, søke strid.

Edit; For øvrig betyr "elge" ikke å kaste opp, men å løpe med lange skritt, iflg norsk ordbok.

Det var da et uttrykk lenge før Vazelina. 

Anonymkode: 1db9e...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen? Eller din voksne sønn på 18 år?

Helt innafor å tilby gjesten noe når en voksen mann bor hjemme. Men ta det gjerne på sms først, slik at han er forberedt og forstår at dere har forventninger om å i det minste hilse på "venninnen" hans heller før enn siden. 

Anonymkode: 5b038...13a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uff

Heg hadde stoler på at min voksne sønn klarte å ta riktige avgjørelser pp hvem som får lov til p oppholde seg i hjemmet sitt

Violetta skrev (6 timer siden):

Det er vel hans hjem også?

Selvsagt, men hvorfor skal det gjelde andre regler for ungdom enn de voksne i huset? Har jeg besøk av f.eks. en ny kollega vil jeg selvsagt presentere henne for både mannen og barna, noe annet ville jo vært ekstremt sært. Det er noe uverdig over å snike seg rundt på den måten TS beskriver, særlig når man faktisk er så voksen som 18 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi han en generell beskjed at neste gang forventer du at de kommer innom å hilser. At ikke gjort nummer ut av det der og da. 

Anonymkode: b007d...2df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt innafor å tilby gjesten noe når en voksen mann bor hjemme. Men ta det gjerne på sms først, slik at han er forberedt og forstår at dere har forventninger om å i det minste hilse på "venninnen" hans heller før enn siden. 

En 18-åring er pr def en tenåring

Anonymkode: 189bb...87f

• Liker 1
Skrevet
On 4/20/2023 at 10:28 AM, AnonymBruker said:

Selvsagt, men hvorfor skal det gjelde andre regler for ungdom enn de voksne i huset? Har jeg besøk av f.eks. en ny kollega vil jeg selvsagt presentere henne for både mannen og barna, noe annet ville jo vært ekstremt sært. Det er noe uverdig over å snike seg rundt på den måten TS beskriver, særlig når man faktisk er så voksen som 18 år. 

Fordi en ungdom ikke eier sin egen bolig men er prisgitt foreldrenes hus når de bor hjemme. hadde han bodd for seg selv, kunne han ha valgt å være bare de to i leiligheten, men det kan han ikke nå, fordi vi også bor der. 
Men nettopp fordi han tross alt er 18, syns jeg vi bør unne ham å bestemme selv når han vil innvie oss i en eventuell kjæreste

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde aldri at foreldre forventet å hilse osv når jeg var på besøk hos folk.

De sa hei osv når vi selv kom inn i stua/på kjøkkenet. 

Jeg var alene på besøk hos guttevenner på den tiden, ingen foreldre som maste selv om de var hjemme. 

AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 5.22):

Han går på videregående. Hallo. 

Anonymkode: c746e...eb7

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 12.30):

Dette gjorde jeg da min sønn var tenåring, og hadde nok gjort det enda om han bodde fremdeles hjemme. Presenterte meg og hilste på. Men ble ikke stående og prate, bare hilste fint på de. Fungerte helt fint og det var aldri noe han klaget over, tvert imot.  Etter det, hilste de begge når de kom inn døren. 

Endret av Sitronterte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...