AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Begynte på lavkarbo - mer keto, for to uker siden for å stabilisere blodsukkeret. Alle mine 5 søsken har diabetes og «alle» på min fars side har det. Jeg er den eneste som per nå ikke har det, men begynner å bli plaget med blodsukkeret, så har bestemt meg for å redusere karbohydrater og har sett positive effekter på blodsukkeret de siste par ukene. Har Holdt meg under 25g karbs hver dag, de fleste dager under 20g karbs. Gikk litt ned i vekt (3,5kg) på de to ukene. Var i bryllup i helgen og da fikk jeg i meg en del karbo både lørdag og søndag (men overspiste ikke, spiste normale mengder, men med karbohydrater). Noe merkelig jeg merket iløpet av helgen var at uansett hvor mye jeg drakk av væske, så tisset jeg ekstremt lite. Og merket at jeg fikk mye vann i kroppen. Vi gikk veldig mye i helgen, da bryllupet var i en by vi aldri hadde vært i før, så endte opp med å gå 16.270 skritt fredag, 26.101 skritt lørdag og 28.099 skritt søndag. Passet på å drikke mye vann, men tisset nesten ingenting i helgen. Merket at leggene og beina hadde en god del ødem, var harde og fulle av vann, for det var så vidt jeg fikk igjen støvlettene som til vanlig er store rundt leggene. Tenkte også det kunne ha noe med flygingen å gjøre. Har opplevd før å hovne opp og bli pløsen og full av vann når jeg har vært på reise og reist med fly. Kom hjem mandag og veide meg tirsdagsmorgen. Til min store forskrekkelse hadde jeg gått opp de 3,5kg jeg hadde gått ned, og i tillegg + 0,6kg! Til tross for at det ble konsumert normale mengder mat og vi var veldig aktive! Kjenner jeg fortsatt har mye vann i beina og håper det går seg til og forsvinner nå når jeg er tilbake på streng keto. Andre som har opplevd dette på keto/lavkarbo? Er det en normal kroppslig reaksjon? En annen ting jeg har merket etter å ha begynt på keto er at jeg lett «dovner av» i beina og hendene. Får sånn prikking i føttene når jeg sitter en stund. Så ble anbefalt magnesium, så har kjøpt det. Prikkingen forsvant forøvrig i helgen da jeg hadde spist karbohydrater og kroppen begynte å suge til seg vann 🙈😅 så tror den prikkingen og at beina dovner av er direkte relatert til ketoen. Anonymkode: e0470...aaf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 Kan dessverre ikke svare deg angående dovenhet og prikking, men ja, det er vanlig at man mister mye vannvekt i begynnelsen av ketokur og eventuelt samler mer vann i kroppen hvis man plutselig spiser store mengder karbo på kort tid. 1 gram karbohydrat binder tross alt 2 gram vann! Anonymkode: 592f4...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Ja det er normalt Karbohydrater lagres til bruk av musklene dine, gi det noen dager så forsvinner dette. Karbohydrater binder også vann og får deg til å drikke mer. Råder deg på det sterkeste til å droppe keto, det er en usunn latmannsdiett som for de aller fleste feiler, mye av vekttapet er vanntap da keto ofte fører til dehydrering over lang tid, jeg gikk selv på det og blodprøvene mine ble bare dårligere og viste tydelige tegn på dehydrering også i mitt tilfelle, legen anbefalte meg på det sterkeste å stoppe før kroppen tok skade og sa at keto er definisjonen på idioti. Alle verdiene var tilbake som normalt på lavkarbo. Du velger selvfølgelig selv, men lykke til videre uansett ☺️ Anonymkode: c9d4c...818
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja det er normalt Karbohydrater lagres til bruk av musklene dine, gi det noen dager så forsvinner dette. Karbohydrater binder også vann og får deg til å drikke mer. Råder deg på det sterkeste til å droppe keto, det er en usunn latmannsdiett som for de aller fleste feiler, mye av vekttapet er vanntap da keto ofte fører til dehydrering over lang tid, jeg gikk selv på det og blodprøvene mine ble bare dårligere og viste tydelige tegn på dehydrering også i mitt tilfelle, legen anbefalte meg på det sterkeste å stoppe før kroppen tok skade og sa at keto er definisjonen på idioti. Alle verdiene var tilbake som normalt på lavkarbo. Du velger selvfølgelig selv, men lykke til videre uansett ☺️ Anonymkode: c9d4c...818 Takk for svar. Fornuftig det du sier! Det var en lege som anbefalte meg ketogen kost for å få ned blodsukkeret og unngå å begynne på diabetes-medisiner, som metformin. Har sett stor forbedring på blodsukkeret de siste par ukene på keto. Kanskje litt mindre streng lavkarbo også vil ha god effekt på blodsukkeret, og som du sier, unngår det med dehydrering. Og kanskje det er det beste for psyken også å ikke over lang tid leve med et så strengt regime der man ikke kan ta seg en skvett melk i kaffen på besøk, fordi man er livredd for karbohydratene i melka 😄 Anonymkode: e0470...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå