Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken tilknytning har du til stedet din bunad er fra?

Skal kjøpe bunad til mitt barn, men vet ikke hvilken vi skal velge. Min mann og jeg kommer fra ulike steder, og flyttet til et tredje sted før vi fikk barn. Så da står valget mellom bunad fra enten:

- stedet vi bor nå, hvor barnet er født og oppvokst, men ingen historisk familietilknytning

- stedet far ble født og oppvokst, og hvor hans familie har bodd i mange generasjoner 

-stedet mor ble født og oppvokst, og familie har bodd i tre generasjoner

Alle tre bunadene er fine, så sånn sett er det hipp som happ. Hva bør vi velge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere bunader, en fra hvor jeg vokste opp som barn / ung men flyttet fra som 17 åring, og en fra hvor jeg bor som jeg flyttet til og har bodd de siste 35 årene. Vurderer å kjøpe en tredje pga røttene jeg har derfra via min mor og hennes familie, et sted vi har feriert hvert år hele mitt liv og som vi har sterk tilknytning til. 

Anonymkode: bf00f...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor føler barnet mest tilknytning?

Anonymkode: 55138...9de

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bunad fra et sted jeg ikke har bodd, men min mors familie har bodd der i alle tider vi kjenner til. Alle kvinnene på den siden har samme bunad. 

Jeg synes egentlig dere kan velge den dere synes er finest, selv om enkelte kommer til å prøve å halshugge meg nå. 

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke spørre barnet? Kanskje det er en av de barnet liker best? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad fra der jeg vokste opp. Jentene mine vil ha bunad fra byen de vokser opp i og som de har tilknytning til 

Anonymkode: 0f75b...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra der jeg har vokst opp, der er også min mor fra. Mine venninner som hadde mødre som kom fra andre steder hadde ofte valgt bunad fra det stedet, men det fikk de velge selv. Så tenker alle alternativ er greit, vil man skille seg litt ut så tar man en annen bunad enn der man er ifra (bor).

Anonymkode: c8f80...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at barnet selv helst vil ha den samme bunaden som de andre i klassen/de andre konfirmantene. La barnet få velge.

Selv endte jeg opp med en bunad fra et sted som jeg knapt nok vet hvor er, fordi foreldre og besteforeldre totalt overkjørte mine ønsker. Jeg ønsket meg bunad fra stedet min mormor kom fra, men fikk ikke fordi den så «billig» ut (ganske enkel og lite sølv, helt min stil…). 

Anonymkode: 602f2...48e

• Liker 2
Skrevet

Konfirmanten må få velge selv. Argumentene du kommer med er helt riktige. La henne velge selv hvilken bunad hun vil ha. Med litt "resonnement" er det ikke så vanskelig :) Gi henne de tre alternativene, men la det være helt opp til henne.

Min bunad er fra stedet jeg ble født, men flyttet fra da jeg nærmet meg 4 år. Pappas familie har tilknytning i den forstand at farmor og farfar flyttet dit da pappas eldste søsken var baby. Bygda farfar kom fra, samt bygda mamma, mormor og morfar kom fra har samme bunad. Vi flyttet til en helt annen kant av landet da jeg nærmet meg 4 år, og bodde der i noen år før vi flyttet til et annet sted. Slik fikk jeg tilknytning til to andre steder, og to andre bunader. For meg sto det mellom bunaden fra fødebyen min, og fra stedet vi flyttet til da jeg var nesten 4 år. Med alle tilknytningene jeg hadde var jeg ganske "fri", og fikk selvfølgelig ta avgjørelsen selv. Jeg endte opp med den som er fra min fødeby. Jeg følte at det var den "nærmeste" da mesteparten av familien fortsatt bodde der, og det på en måte alltid har vært byen i mitt hjerte. En enkel og lett bunad med lite sølv. Den andre jeg vurderte er en noe tyngre bunad, men mer "fargerik".

Jeg synes det er veldig fint å være synlig i den bunaden jeg har. Den skiller seg litt ut fra de fleste andre bunadene jeg ser i byen på 17. mai. Da er jeg riktignok ikke anonym blant alle de andre, men kan vise litt stolthet over at jeg har røtter fra et annet sted.

AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (40 minutter siden):

Hvilken tilknytning har du til stedet din bunad er fra?

Skal kjøpe bunad til mitt barn, men vet ikke hvilken vi skal velge. Min mann og jeg kommer fra ulike steder, og flyttet til et tredje sted før vi fikk barn. Så da står valget mellom bunad fra enten:

- stedet vi bor nå, hvor barnet er født og oppvokst, men ingen historisk familietilknytning

- stedet far ble født og oppvokst, og hvor hans familie har bodd i mange generasjoner 

-stedet mor ble født og oppvokst, og familie har bodd i tre generasjoner

Alle tre bunadene er fine, så sånn sett er det hipp som happ. Hva bør vi velge?

Jeg fikk velge selv.

Anonymkode: 5d1f2...691

AnonymBruker
Skrevet

Bunaden min er fra min fars familie. Den er nedarvet og 100 år gammel. Slik er det vel for mange, at de arver en bunad og slik blir det 'bestemt'. Vi kjøpte en tilsvarende slik at jeg og søsken kunne ha samme. 

Tilfeldigvis traff jeg en mann som har en familie fra samme del av landet som min fars slekt, og da var det ekstra hyggelig at jeg og hans familie har samme.

Ettersom det ikke er noen konkret bunad som arves så tenker jeg barnet kan velge mellom de tre alternativene. Hvis din mor eller svigermor har bunad, så kan jo det spille inn, da det er hyggelig at familien har samme.

Anonymkode: 1396a...aca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man velger stedet man har slekt fra, og i ditt barns tilfelle blir det da ditt hjemsted eller din manns hjemsted.

Anonymkode: 65e00...51a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra der jeg vokste opp og bor. Barnet mitt har arvet fra familien på farssiden.  Vi har ikke så mye tilknytning til det stedet. Men barnet liker bunaden

Anonymkode: 69eee...a9c

Skrevet

Jeg har bunad fra stedet jeg er født og oppvokst. Kunne velge mellom den, og 3 andre, men var denne som var mest aktuell pga jeg selv var født der og hadde slekt tilbake i mange generasjoner der.

AnonymBruker
Skrevet

Spørr barnet. Det er barnet som skal ha bunad, ikke du. Jeg fikk velge, jeg valgte den bunaden som har tilknytningen til stedet jeg nå bor og har vokst opp på, og ikke en bunad som passer hvor familien min i generasjoner er fra. 

Anonymkode: 1b2e0...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bunaden min er fra min fars familie. Den er nedarvet og 100 år gammel. Slik er det vel for mange, at de arver en bunad og slik blir det 'bestemt'. Vi kjøpte en tilsvarende slik at jeg og søsken kunne ha samme. 

Tilfeldigvis traff jeg en mann som har en familie fra samme del av landet som min fars slekt, og da var det ekstra hyggelig at jeg og hans familie har samme.

Ettersom det ikke er noen konkret bunad som arves så tenker jeg barnet kan velge mellom de tre alternativene. Hvis din mor eller svigermor har bunad, så kan jo det spille inn, da det er hyggelig at familien har samme.

Vil legge til: jeg er nok såpass sær at selv om barnet kan velge, så ville jeg sagt at h*n får velge mellom bunaden fra mors slekt, eller fars slekt.

Ellers blir det litt 'det de andre har' eller bunaden man finner mest flatterende, og de ender de alle på beltestakken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet bunad fra der min mor er fra. Den fikk hun til sin konfirmasjon. Slekta på den siden hat bodd i området i flere generasjoner.

Da jeg var ett år gammel, flyttet foreldrene mine til byen der jeg vokste opp. Ingen andre i slekta kommer fra denne byen. Frem til konfirmasjon hadde jeg bunad derfra. Mamma sydde flere så jeg alltid hadde bunad når jeg vokste.

Jeg og samboer har flyttet til en helt annen by. Ingen av oss har noe tilknytning herfra. Vi venter en datter, og hun skal arve mine bunader.  Først de fra der jeg vokste opp (men ingen slekt-tilknytning) og deretter den jeg arvet fra mamma. Selv har jeg litt lyst til å sy den lokale bunaden herfra til meg selv. 

Samboer er svensk og har lyst på mannebunad. Vi har vurdert den fra der jeg er oppvokst, men han synes ikke den er noe fin. Han liker bedre den fra der vi bor nå. :)

Anonymkode: a1b2d...b53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad fra stedet min mors slekt kommer fra. Den er maken til bunaden min mor, tante og søster har så det føles veldig fint. 

Min eldste datter har valgt en variant av bunaden jeg har. Det passer fint for vi har flyttet til dette stedet, så da passer bunaden både med hvor morsslekta er fra i mange generasjoner og hvor vi bor nå.

Min yngste ønsker seg  beltestakk. Det kan jo virke som en motegreie, når man ikke bor i Telemark, men vil ha beltestakken. Men faren hennes var telemarking, halve slekta bort fortsatt i Telemark og oldemoren var bunadtilvirker og sydde beltestakker til hun ikke kunne se lengre, så tilknytningen er på plass tenker jeg.

Anonymkode: a3937...a1b

Skrevet

Er det ein konfirmant eller eit barn det er snakk om her? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La henne velge mellom de tre alternativene. 

Anonymkode: eca1b...ced

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...