Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg sånn at meg og kjæresten min har to forskjellige fortider. Som tenåring var jeg mye ute å festet og styrte på uten hensyn til fremtiden og han har vært i lange forhold. Han sliter skikkelig med fortiden min og syns det er vanskelig, selvom vi gang på gang sitter oss ned for å prate om disse tingene. Føler vi ikke kommer noen vei og klarer ikke helt å forstå hvorfor tankene hans om min fortid tar så stor plass. Da går det mest på antall sexpartnere. Eg føler meg forsonet med de tingene og valgene eg har tatt, men når han tar de opp og sitter å graver i alt som har vært, så får det meg til å føle meg helt elendig. Så er det noen som har noe tips til hvordan å hjelpe han til å bli kvitt disse tankene? 
det har jo seg heller ikke sånn at eg sitter å graver i hans fortid og hadde heller ikke gjort det om han hadde hatt lik fortid som meg. For fortiden kan man jo ikke gjøre noe med. Har fått høre at «menn ikke vil ha kvinner som har lagt med flere enn de selv» og syns den tanken er vanskelig da tidligere forhold ikke har hatt et problem med dette. Så hvem er de andre mennene? Er dette sjalusi? 

Anonymkode: bf939...5be

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har seg sånn at meg og kjæresten min har to forskjellige fortider. Som tenåring var jeg mye ute å festet og styrte på uten hensyn til fremtiden og han har vært i lange forhold. Han sliter skikkelig med fortiden min og syns det er vanskelig, selvom vi gang på gang sitter oss ned for å prate om disse tingene. Føler vi ikke kommer noen vei og klarer ikke helt å forstå hvorfor tankene hans om min fortid tar så stor plass. Da går det mest på antall sexpartnere. Eg føler meg forsonet med de tingene og valgene eg har tatt, men når han tar de opp og sitter å graver i alt som har vært, så får det meg til å føle meg helt elendig. Så er det noen som har noe tips til hvordan å hjelpe han til å bli kvitt disse tankene? 
det har jo seg heller ikke sånn at eg sitter å graver i hans fortid og hadde heller ikke gjort det om han hadde hatt lik fortid som meg. For fortiden kan man jo ikke gjøre noe med. Har fått høre at «menn ikke vil ha kvinner som har lagt med flere enn de selv» og syns den tanken er vanskelig da tidligere forhold ikke har hatt et problem med dette. Så hvem er de andre mennene? Er dette sjalusi? 

Hvis du spør han om hva du skal gjøre med fortiden, hva svarer han da? 

• Liker 24
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste bare overskriften.

Å slite med noens fortid er en tapt sak, den kan man aldri endre eller gjøre noe med. Har han tenkt å sutre for det i all evighet så er det bedre at du vet det nå

Anonymkode: 3af42...40b

• Liker 33
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjalusi og fullstendig nytteløst å snakke og snakke om det. Han får ta ansvar for hans sjalusi ved å enten søke hjelp eller gå fra deg. 

Dette er ikke ditt problem, kun hans. 

Anonymkode: 888c6...97b

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Jordbæra skrev (Akkurat nå):

Hvis du spør han om hva du skal gjøre med fortiden, hva svarer han da? 

I det siste er det kommet opp at han prater på å få opp sitt antall partnere, for å kunne legge bak seg min fortid. Noe som ikke er aktuelt en gang og for min del vil ødelegge hele forholdet. Han sier at han ikke ønsker det, men ser ikke andre løsninger.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Når dere har snakket om disse tingene, hva har han sagt at han synes er vanskelig med det? Det er jo ikke uvanlig å ha en litt "vill" fortid, det sier ikke noe om hvordan du er som kjæreste i dag. Hvis dere har satt dere ned gang på gang og snakket om dette, så synes jeg du har vært så tålmodig som du burde. Hvis han fortsetter å gnage på disse tingene, så ville jeg satt ned foten og sagt at han enten for komme over dette eller så må dere gå hver deres vei. Å ha en partner som hele tiden stiller spørsmål ved fortiden må være veldig slitsomt. Er han mer plaget av dette enn som så, får han evt. snakke med en terapeut e.l. om hvorfor han synes dette er SÅ vanskelig. 

Anonymkode: 48e0b...36f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjalusi og fullstendig nytteløst å snakke og snakke om det. Han får ta ansvar for hans sjalusi ved å enten søke hjelp eller gå fra deg. 

Dette er ikke ditt problem, kun hans. 

Anonymkode: 888c6...97b

Har og pratet på at vi kan snakke med noen om det, høre andre sine tanker på det.. men han mener det ikke vil hjelpe

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I det siste er det kommet opp at han prater på å få opp sitt antall partnere, for å kunne legge bak seg min fortid. Noe som ikke er aktuelt en gang og for min del vil ødelegge hele forholdet. Han sier at han ikke ønsker det, men ser ikke andre løsninger.

Da er svaret ditt at han må gjerne få opp sitt antall, men da er dere ferdig for godt. Jeg ville lurt på hvor sterke følelser han egentlig har 

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest ufiltrert
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Herregud.

"Ser ikke andre løsninger"

Parterapi der mannen får vite hva slags idiot han er?

AnonymBruker
Skrevet

Dette må han selv ville gjøre noe med. Du kan ikke gjøre jobben for han. Forsoningsarbeid er en helt innvendig prosess.

Anonymkode: ff531...768

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Når dere har snakket om disse tingene, hva har han sagt at han synes er vanskelig med det? Det er jo ikke uvanlig å ha en litt "vill" fortid, det sier ikke noe om hvordan du er som kjæreste i dag. Hvis dere har satt dere ned gang på gang og snakket om dette, så synes jeg du har vært så tålmodig som du burde. Hvis han fortsetter å gnage på disse tingene, så ville jeg satt ned foten og sagt at han enten for komme over dette eller så må dere gå hver deres vei. Å ha en partner som hele tiden stiller spørsmål ved fortiden må være veldig slitsomt. Er han mer plaget av dette enn som så, får han evt. snakke med en terapeut e.l. om hvorfor han synes dette er SÅ vanskelig. 

Anonymkode: 48e0b...36f

Han syns det er vanskelig for han mener det går imot hans verdier og at andre gutter har vært der før han.. går rundt hele tiden og er redd for at mer ting skal dukke opp fra fortiden min, noe som eg har så hardt jobbet med selv. For sleit før med å godta at fortiden ikke kunne bli gjort noe med, men gravde kun meg selv ned. Og no føler eg det blir dratt opp igjen hele tiden og får angstanfall hver gang

• Liker 3
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han syns det er vanskelig for han mener det går imot hans verdier og at andre gutter har vært der før han.. går rundt hele tiden og er redd for at mer ting skal dukke opp fra fortiden min, noe som eg har så hardt jobbet med selv. For sleit før med å godta at fortiden ikke kunne bli gjort noe med, men gravde kun meg selv ned. Og no føler eg det blir dratt opp igjen hele tiden og får angstanfall hver gang

Toxic masculinity og selvtillitsproblemer. Dette er et han-problem og ikke sunt i et forhold.

Anonymkode: ff531...768

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjære vene da. Ringer det ikke mange varselklokker her TS? En mann som sitter fast i fortiden din og tror han kan gjøre noe med den ved å "få opp sitt antall partnere" er vel rimelig ute og kjøre. Tenk deg grundig om nå - orker du dette gnålet fremover?

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så han skal bruke din fortid (som du ikke kan gjøre noe med) for å få seg noe (som du ikke synes er ok)?

Er det noen grunn til at du ikke avsluttet forholdet tvert?

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er han sammen med fortiden din eller deg i nåtiden? Han er totalt umoden og i mangel på et bredt syn på ting. Fortiden er fortiden og hvorfor i alle dager skal dette påvirke han? Dersom dette er en greie nå så mistenker jeg at dette er første varsellampen av flere som kommer. Jeg har vært der! Han sin usikkerhet vil sakte kvele deg og det vil ødelegge dere begge. 

Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men jeg er nærmere 40 år og har levd med en partner(nå ex) som har brukt sin usikkerhet mot meg i mange år. Manipulert meg og fått meg til å tro at det er meg det er noe galt med og ikke han. Sjalusi og usikkerhet er aldri greit og i det lange løp ekstremt ødeleggende. Tenk deg godt om, er mitt råd. 

Anonymkode: fe575...f58

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Så han skal bruke din fortid (som du ikke kan gjøre noe med) for å få seg noe (som du ikke synes er ok)?

Er det noen grunn til at du ikke avsluttet forholdet tvert?

Ser jo en fremtid med han og når disse tingene ikke er et tema så pleier ting å gå veldig bra. Høres sikkert veldig dumt ut.. men vi prater på å gifte oss etterhvert og at vi kun ser en fremtid ilag. Han sier og at disse tankene ikke hadde plaget han om han ikke hadde elska meg, for da hadde han flytta fra meg og gjort det slutt. 
håper jo på at ting kan endre seg til det bedre og at han vil få jobba med de tankene, spørsmålet er bare hvor lenge eg kommer til å klare at det blir tatt opp.

Skrevet

Jeg skjønner at han syns det er vanskelig å forholde seg til en fortid som så forskjellig fra hans - men han har valgt deg, og dermed også fortiden din..så dette er hans problem, og ikke ditt. 

Jeg syns det er trist å se hvordan du degraderer deg selv ved å la han drive på som han gjør. Det finnes tusenvis av menn der ute som vil ha deg til kjæreste, og respektere deg.

Klarer han ikke å godta fortiden din - vel, hva skal dere bygge forholdet på da? For fortiden er jo en del av deg.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er han sammen med fortiden din eller deg i nåtiden? Han er totalt umoden og i mangel på et bredt syn på ting. Fortiden er fortiden og hvorfor i alle dager skal dette påvirke han? Dersom dette er en greie nå så mistenker jeg at dette er første varsellampen av flere som kommer. Jeg har vært der! Han sin usikkerhet vil sakte kvele deg og det vil ødelegge dere begge. 

Jeg vet ikke hvor gamle dere er, men jeg er nærmere 40 år og har levd med en partner(nå ex) som har brukt sin usikkerhet mot meg i mange år. Manipulert meg og fått meg til å tro at det er meg det er noe galt med og ikke han. Sjalusi og usikkerhet er aldri greit og i det lange løp ekstremt ødeleggende. Tenk deg godt om, er mitt råd. 

Anonymkode: fe575...f58

Har prøvd å forklare han at det ikke er noe eg kan gjøre med det. Har og fått forklart hvorfor de valgene ble tatt på den tiden.. Vi er begge i midten av 20-årene. Han sier at det ikke er min feil og at det er han som må jobbe med tankene, men føler at det går utover meg uansett. For det er jo min fortid han er så opptatt av

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...