Gå til innhold

Far gidder ikke bidra til reisekostnader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd langt unna hverandre ett par år nå. Han bor rett ved barnehagen, jeg bor 80 km unna.

Han tjener fem ganger mer enn meg. Jeg har flere barn, han har bare ett med meg.

I disse årene er det bare jeg som har kjørt ved henting og levering. Og betalt alle kostnader alene. Han stoppet å betale både barnebidrag og reisekostnader da jeg fikk nytt barn og det er over ett år siden.

Nå krever Nav inn barnebidrag iallefall, men det er stor utgift for meg å være den eneste som betaler for reisekostnader. Bruker over 7000 kr i bensin på å hente å levere ungen på mine dager. Har regnet ut og visst han hvor mye han skal betale etter regjeringens rettningslinjer men han driter i det. 

Jeg er bare student og har virkelig ikke all verden å rutte med, hva kan jeg gjøre for å få han til å betale? Vi skal snart i retten om samvær og det vil vel ikke stille han i ett godt lys at han driter i å betale?

Anonymkode: 58b45...5cf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mye rart. Du bor 8 mil unna barnehagen, men har hovedomsorgen? Eller deler dere, slik at dere har annenhver uke? Det høres jo helt håpløst ut å skulle kjøre 8 mil hver vei ved henting/levering i barnehage!
Uansett så har ikke far noe ansvar for å betale reisekostnadene du har for henting og levering i barnehage, men man skal dele kostnadene ved levering mellom foreldrene. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjører du virkelig 8 mil hver vei når du skal hente og levere i bhg? Altså 16 mil dagen? Dette synes jeg høres rart ut. 

Anonymkode: aab11...a94

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bytt barnehage til en nærmere deg? Flytt nærmere? Hva er egentlig årsaken til den lange veien? Hvis det er du som har flyttet bort så syns jeg ikke han skal belastes for det. Uansett hvem som tjener mest.

Anonymkode: 20778...990

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er kun reise til/fra samvær som skal deles.

Han har ingenting med din utgift til henting/levering i barnehagen.

Har du hovedomsorgen og bostedsadresse hos deg? Da kan du flytte barnehage nærmere. Hvor skal barnet gå på skole når den tid kommer?

Anonymkode: 0e6c5...7d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv hvor du bor i forhold til barnehage. Det skal ikke den andre parten være med å dekke.

Du må ikke blande samvær og daglig transport.

Anonymkode: 47c46...3c0

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (4 timer siden):

Her var det mye rart. Du bor 8 mil unna barnehagen, men har hovedomsorgen? Eller deler dere, slik at dere har annenhver uke? Det høres jo helt håpløst ut å skulle kjøre 8 mil hver vei ved henting/levering i barnehage!
Uansett så har ikke far noe ansvar for å betale reisekostnadene du har for henting og levering i barnehage, men man skal dele kostnadene ved levering mellom foreldrene. 

Vi har 50/50, men deler opp uka, altså ikke annenhver uke. På mine dager kjører jeg han ikke i barnehagen. Bare de dagene han skal til faren etterpå. Det regnes som levering mellom foreldrene? 

Ts 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bytt barnehage til en nærmere deg? Flytt nærmere? Hva er egentlig årsaken til den lange veien? Hvis det er du som har flyttet bort så syns jeg ikke han skal belastes for det. Uansett hvem som tjener mest.

Anonymkode: 20778...990

Barnet har delt fast bosted så vi er uenige i at han skal bytte barnehage. Jeg ønsker det såklart. Han nekter.

Det er bare jeg som står for kjøring, han har aldri tatt med barnet hit fordi all overlevering skjer via barnehagen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg rett at du ikke trenger barnehagen? 

Anonymkode: 948f6...1e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har nettopp vært i permisjon, og tar en del av studiene hjemme.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nettopp vært i permisjon, og tar en del av studiene hjemme.

Ts

Så det er han som har barnehagplass, og betaler for den, og den brukes kun under hans samvær? 

Da er det irrelevant hvor barnehagen ligger. Han kan ønske at barnet leveres der i stedte for hjem til han, men det har likevel irrelevant for deg at barnet har barnehageplass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS sier jo hun har barnet hjemme på sine dager, så nei, da trenger hun ikke barnehagen. Hun bruker ikke barnehagen i det hele tatt, kun for å overlevere til far. 

TS, jeg husker den forrige tråden din. Folk blir forvirret når du skriver "levere i barnehagen" når det egentlig er "levere til far". Det er irrelevant at det skjer via barnehagen. 

Og hvis jeg var deg ville jeg sluttet å levere barnet til far via barnehagen. Ha barnet hjemme, og si at far må komme og hente ham selv. Hvis far ikke henter barnet etter jobb så er det jo han selv som ikke overholder samvær. Det er ikke din plikt å transportere barnet til far, bare å hente barnet til deg selv. 

Hvis far må kjøre til deg for å hente så betaler han automatisk sin halvdel av reiseutgiftene. Du betaler din halvdel ved å kjøre og hente barnet etter at far har levert ham i barnehagen når det er byttedag til deg. 

Anonymkode: 7d58f...bba

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS sier jo hun har barnet hjemme på sine dager, så nei, da trenger hun ikke barnehagen. Hun bruker ikke barnehagen i det hele tatt, kun for å overlevere til far. 

TS, jeg husker den forrige tråden din. Folk blir forvirret når du skriver "levere i barnehagen" når det egentlig er "levere til far". Det er irrelevant at det skjer via barnehagen. 

Og hvis jeg var deg ville jeg sluttet å levere barnet til far via barnehagen. Ha barnet hjemme, og si at far må komme og hente ham selv. Hvis far ikke henter barnet etter jobb så er det jo han selv som ikke overholder samvær. Det er ikke din plikt å transportere barnet til far, bare å hente barnet til deg selv. 

Hvis far må kjøre til deg for å hente så betaler han automatisk sin halvdel av reiseutgiftene. Du betaler din halvdel ved å kjøre og hente barnet etter at far har levert ham i barnehagen når det er byttedag til deg. 

Og det skriver jeg i mitt andre innlegg. Selv om hun svarte meg litt diffust, som i at hun mulig trenger barnehage fremover. 

Beklager at jeg ikke har fått med meg at hun har skrevet her inne før.... :ironi:

Men det er da vitterlig ikke så enkelt å forstå når deler av HI handler om en barnehage som mulig er helt irrelevant for problemstillingen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan ønske at barnet leveres der i stedte for hjem til han

Det er dette som er TS sitt problem - hun betaler for transport begge veier, og far nekter å betale halvparten. Far kan ønske, men når han ikke dekker sin del av transporten, hvorfor skal mor etterkomme det ønsket? Han utnytter henne. 

Han kan hente barnet selv hos mor. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle jo gjerne ha barnehagen nærmere oss fordi jeg snart kommer til å trenge det med tanke på jobb og videre studier.

Har prøvd det før. Far driter i om barnet egentlig kommer til han. Og han ville kun bruke det mot meg at jeg "holder barnet borte fra han"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det skriver jeg i mitt andre innlegg. Selv om hun svarte meg litt diffust, som i at hun mulig trenger barnehage fremover. 

Beklager at jeg ikke har fått med meg at hun har skrevet her inne før.... :ironi:

Men det er da vitterlig ikke så enkelt å forstå når deler av HI handler om en barnehage som mulig er helt irrelevant for problemstillingen. 

Nei, selvfølgelig kan ikke du vite det, det var jo derfor jeg skrev til TS at det var en forvirrende formulering. 

Barnehagen er kun relevant fordi far har klart å overtale TS til å overlevere barnet til barnehagen ved samværsbytte, og dermed står TS for all transport ved samvær, uten at far deler på utgiftene for denne transporten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og han ville kun bruke det mot meg at jeg "holder barnet borte fra han"

Du holder ikke barnet borte fra han når han ikke gidder å komme og hente barnet. Ikke hør på truslene hans. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner at du har en rettssak på trappene om samvær her. Da er dokumentasjon viktig.
Jeg antar at dere har skriftlige avtaler om samvær, penger osv. per i dag. Før en logg der du noterer avtalebrudd.
De forslag du har til deling av utgifter knyttet til samvær; send dem på mail, så du har responsen skriftlig.

Det er bra at du krever bidragsfastsettelse og -innkreving via NAV. Da må han i alle fall bidra økonomisk, og om han ikke vil så kan du få bidragsforskudd.

Opptre ryddig, få bekreftelser via mail eller meldinger, og ikke opptre provoserende nå. Hold freden inntil saken kommer opp, og lagre dine opplysninger i fred og ro, uten å informere eller lage styr rundt det. Noe forteller meg at han ikke vil ha samme orden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle jo gjerne ha barnehagen nærmere oss fordi jeg snart kommer til å trenge det med tanke på jobb og videre studier.

Har prøvd det før. Far driter i om barnet egentlig kommer til han. Og han ville kun bruke det mot meg at jeg "holder barnet borte fra han"

Da har du jo to separate problemstillinger;

Du MÅ bytte barnehage. Du kan ikke kjøre 16 mil hver dag på dine dager, da vil du ikke rekke åpningstidene. 

Dere bør endre til å bytte hjemme. Og at den skal ha samvær alltid er den som henter. Da blir reisekostnader automatisk like. Og han kan ikke manipulere ved å ikke hente når det er hans dager, da blir bare barnet hos deg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du henter barnet når det er din tid å ha han, og far henter barnet når det er hans tid å ha han. Barnet må hentes der det er, altså i bhg når du henter og hjemme hos deg npr han henter. Problem løst.

Anonymkode: 7f584...657

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...