Hareena Skrevet 19. april 2023 #1 Skrevet 19. april 2023 Hva synes dere om forslaget fra helsebyråden om 16 egenmeldingsdager for å avlaste fastleger? https://www.dagensmedisin.no/allmennlegeforeningen-af-arbeiderpartiet-ap-fastlegeordningen/helsebyrad-vil-ha-16-dagers-egenmelding-til-alle-for-a-lette-byrden-for-fastlegene/534067
Carrot Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 Jeg tenker hun har et stort og viktig poeng, det er for dumt å løpe til legen med en forkjølelse eller influensa for å få sykemelding, sykemelding burde være for større ting man ikke selv kan behandle uten videre eller hvor fraværet er lengre enn forventet. IA bedrifter har i dag 8 dager, svært få trenger så lang tid på det jevne - å øke til 16 vil i særdeles få tilfeller føre til misbruk men da har også arbeidsgiver en mulighet til å be om sykemelding fra den ansatte slik reglene er i dag da en ansatt som misbruker ordningen kan miste retten til denne.. 3
Drizzt Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Hareena skrev (59 minutter siden): Hva synes dere om forslaget fra helsebyråden om 16 egenmeldingsdager for å avlaste fastleger? https://www.dagensmedisin.no/allmennlegeforeningen-af-arbeiderpartiet-ap-fastlegeordningen/helsebyrad-vil-ha-16-dagers-egenmelding-til-alle-for-a-lette-byrden-for-fastlegene/534067 I utgangspunktet godt tenkt for å avlaste fastlegene. Men man må sikre seg mot misbruk og at for eksempel fraværsgrensen på skolen påvirkes negativt. Ideelt sett er fastlegene avlastet av egne sekretærer som tar seg av papirarbeidet mens legene kun undersøker, men det er et annet tema for en annen tråd. 1
Capt. Obvious Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 Tja, ser poenget med å avlaste fastleger. Men ville nok sagt at det kanskje er bedre å tenke nytt hvorvidt det må være en lege som vurderer en vanlig forkjølelse, man kunne jo tenkt seg at dette er en jobb for andre ansatte i helsevesenet? Selv om det er fristende å sette grensen til 16 dager, så tror jeg det vil bli fristende for å en del å "ta i litt" og bruke unødvendige egenmeldingsdager. 2
Hareena Skrevet 19. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2023 Private arbeidsgivere vil kanskje gjøre en innsats for å få folk tilbake igjen for de må uansett betale lønna i 16 dager, men vet ikke om offentlig sektor ser på det på samme måte siden de ikke kan gå konkurs. Jeg tenker kanskje det er bedre å se på alle oppgavene NAV pålegger fastleger, delta på dialogmøter etc, og heller fjerne noe av disse pliktene - i alle fall så lenge vi har 100 % sykelønn og folk ikke har en økonomisk insentiv i å møte på jobb. 2
Stina234 Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Nei. Norge er allerede på verdenstoppen med sykefravær. Dette ville gjøre det mye verre. 1 4
Madame Butterfly Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Ja til IA bedrifter og egenmeldinger. Sykefraværet går ned når egenmelding går opp. Det ble jo konstantert ved innføring av IA ordningen. 3
Hareena Skrevet 19. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 19. april 2023 Madame Butterfly skrev (1 time siden): Ja til IA bedrifter og egenmeldinger. Sykefraværet går ned når egenmelding går opp. Det ble jo konstantert ved innføring av IA ordningen. Alle bedrifter i Norge er "IA bedrifter", men det er opp til hver enkelt om de vil ha 3 eller 8 dager egenmelding evt. iht tariff- eller særavtale.
Topsi Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 Hareena skrev (6 timer siden): Private arbeidsgivere vil kanskje gjøre en innsats for å få folk tilbake igjen for de må uansett betale lønna i 16 dager, men vet ikke om offentlig sektor ser på det på samme måte siden de ikke kan gå konkurs. Jeg tenker kanskje det er bedre å se på alle oppgavene NAV pålegger fastleger, delta på dialogmøter etc, og heller fjerne noe av disse pliktene - i alle fall så lenge vi har 100 % sykelønn og folk ikke har en økonomisk insentiv i å møte på jobb. Jeg jobbet i det offentlige, og de har også budsjetter å forholde seg til, så incentiver til å redusere sykefraværet er jo her også. Men jeg er skeptisk til å utvide til 16 dager, er du syk.mer enn en uke bør du sikkert til legen uansett, og er man ikke syk så skal man ikke ha lov å ta to uker i Syden, for å sette det på spissen 2
Million Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 Capt. Obvious skrev (6 timer siden): Selv om det er fristende å sette grensen til 16 dager, så tror jeg det vil bli fristende for å en del å "ta i litt" og bruke unødvendige egenmeldingsdager. Det er kanskje lett for noen å misbruke det ja, hvis det forslaget går igjennom og man får f.eks. 4 egenmeldinger i året som nå og hver av dem kan være på opptil 16 dager! Det er hele 64 dager i året borte fra jobb, det. Hvis man har et tungt eller kjedelig yrke, egentlig ønsker seg vekk (som mange gjør, særlig i jobber der det ikke kreves utdannelse osv) så er det nok fristende "å ta seg en 16-dagers" i ny og ne, slik en del i dag "tar seg en 3-dagers". Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt ut en eneste egenmeldingsdag uten at det har vært veldig god grunn til det. Men det finnes sikkert en del som ikke har samvittighetskvaler med å lure til seg fridager på den måten. Særlig ikke hvis det blir så lang periode som et par uker på sofaen med serier og avslapping, bare fordi man "var litt sliten og lei jobben"...
Taluno Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Jeg tror det vil føre til mye misbruk, desverre. Men jeg synes helsesekretær/sykepleier på legesenter bør kunne skrive ut kortere sykemelding ved enkle diagnoser. Ta ett eksempel fra veterinæren. Vanlige reseptpliktige ting som ormekur og flåttmiddel fikser dyrepleier ferdig, og veterinær signerer kun. 2
Carrot Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 Hareena skrev (8 timer siden): Private arbeidsgivere vil kanskje gjøre en innsats for å få folk tilbake igjen for de må uansett betale lønna i 16 dager, men vet ikke om offentlig sektor ser på det på samme måte siden de ikke kan gå konkurs. Jeg tenker kanskje det er bedre å se på alle oppgavene NAV pålegger fastleger, delta på dialogmøter etc, og heller fjerne noe av disse pliktene - i alle fall så lenge vi har 100 % sykelønn og folk ikke har en økonomisk insentiv i å møte på jobb. usikker på om jeg skjønte deg riktig men arbeidsgiverperioden er i dag 16 dager https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/sykdom/sykefravar-og-sykepenger/ Sitat Som arbeidsgiver må du betale sykepenger i et tidsrom på inntil 16 kalenderdager (arbeidsgiverperioden) Stina234 skrev (8 timer siden): Nei. Norge er allerede på verdenstoppen med sykefravær. Dette ville gjøre det mye verre. Hvorfor? Taluno skrev (2 timer siden): Jeg tror det vil føre til mye misbruk, desverre. Men jeg synes helsesekretær/sykepleier på legesenter bør kunne skrive ut kortere sykemelding ved enkle diagnoser. Ta ett eksempel fra veterinæren. Vanlige reseptpliktige ting som ormekur og flåttmiddel fikser dyrepleier ferdig, og veterinær signerer kun. En resept hos lege klargjøres av legesekretæren men signeres av lege, poenget er at man må fysisk møte opp hos lege for å få resept for en lege kan ikke uten videre skrive ut en på samme måte som man kan på flåttmiddel eller ormekur til dyr.. Samtidig er retten til å skrive ut sykemeldinger svært begrenset, det tok for eksempel lang tid før andre enn leger fikk denne retten, å skulle gi den til en helsesekretær for eksempel som IKKE har noen medisinsk utdannelse er egentlig et ganske spesielt forslag - hva skulle de begrunnet den sykemeldingen med? Er ikke det da det samme vurderingsgrunnlaget som at pasienten selv sier "Jeg er for syk, jeg sykemelder meg" - en form for fingeren i lufta for å sjekke vindretningen? 2
Taluno Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 Carrot skrev (1 time siden): usikker på om jeg skjønte deg riktig men arbeidsgiverperioden er i dag 16 dager https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/sykdom/sykefravar-og-sykepenger/ Hvorfor? En resept hos lege klargjøres av legesekretæren men signeres av lege, poenget er at man må fysisk møte opp hos lege for å få resept for en lege kan ikke uten videre skrive ut en på samme måte som man kan på flåttmiddel eller ormekur til dyr.. Samtidig er retten til å skrive ut sykemeldinger svært begrenset, det tok for eksempel lang tid før andre enn leger fikk denne retten, å skulle gi den til en helsesekretær for eksempel som IKKE har noen medisinsk utdannelse er egentlig et ganske spesielt forslag - hva skulle de begrunnet den sykemeldingen med? Er ikke det da det samme vurderingsgrunnlaget som at pasienten selv sier "Jeg er for syk, jeg sykemelder meg" - en form for fingeren i lufta for å sjekke vindretningen? Hele poenget mitt er at det finnes noen middelveier mellom å la folk ha 16 dagers egenmelding, og det å måtte inn til legen for alle småting. Ved å måtte møte opp på ett legekontor å snakke med den som jobber der, så har man en høyere terskel allerede. Og som jeg skrev, for enkle diagnoser. I dag kan man også få sykemelding over telefon for enkelte diagnoser. Det handler om å være løsningsorientert, og prøve se hvordan man kan lette arbeidet til fastlegene. Å gi andre ansatte opplæring og mulighet til å gi en ukes sykemelding for enkle diagnoser så må pasienten fortsatt møte opp, og man unngår en del misbruk, samtidig som man letter litt for fastlegen. 2
Gjest Adobyen Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Det er jo individuelt altså, men hvis jeg har vært så dårlig i flere dager så har det ofte vært infeksjon som jeg har trengt noe antibiotika, cosylan hostesaft eller noe for. Like greit å komme seg til legen da.
Madame Butterfly Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 9 hours ago, Hareena said: Alle bedrifter i Norge er "IA bedrifter", men det er opp til hver enkelt om de vil ha 3 eller 8 dager egenmelding evt. iht tariff- eller særavtale. Ok, poenget var at der ikke er høyere sykefravær i de virksomheter som har intill 3 dager, tre ganger i året og de som har mer fleksibilitet. Jeg har ikke kilder på dette, det var det som ble brukt som argumentasjon ved innføring av det «nye» systemet, som ikke lenger er nytt. Folk drar til legen, som gjerne gir en uke. Folk tar hele perioden, når de egentlig kunne klart seg med en dag eller to. Det er lavere terskel for å melde inn på tidlig tidspunkt ig slik forebygge. Var jo en kommune på sørlandet tror jeg det var, Mandal? De hadde et forsøk med enda mindre begrensninger. Det hadde visst positiv innvirkning på sykefraværet. 1
Capt. Obvious Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 Million skrev (16 timer siden): Det er kanskje lett for noen å misbruke det ja, hvis det forslaget går igjennom og man får f.eks. 4 egenmeldinger i året som nå og hver av dem kan være på opptil 16 dager! Det er hele 64 dager i året borte fra jobb, det. Hvis man har et tungt eller kjedelig yrke, egentlig ønsker seg vekk (som mange gjør, særlig i jobber der det ikke kreves utdannelse osv) så er det nok fristende "å ta seg en 16-dagers" i ny og ne, slik en del i dag "tar seg en 3-dagers". Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tatt ut en eneste egenmeldingsdag uten at det har vært veldig god grunn til det. Men det finnes sikkert en del som ikke har samvittighetskvaler med å lure til seg fridager på den måten. Særlig ikke hvis det blir så lang periode som et par uker på sofaen med serier og avslapping, bare fordi man "var litt sliten og lei jobben"... Ja, det er det jeg ser som utfordringen. Man bør heller se litt på hvem som kan utstede sykemeldinger for lengre fravær enn tre dager. Trenger det f. eks. kun å være fastleger som har retten til det, eller kanskje andre i helsevesenet også kan fylle dette behovet?
Million Skrevet 20. april 2023 #17 Skrevet 20. april 2023 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Ja, det er det jeg ser som utfordringen. Man bør heller se litt på hvem som kan utstede sykemeldinger for lengre fravær enn tre dager. Trenger det f. eks. kun å være fastleger som har retten til det, eller kanskje andre i helsevesenet også kan fylle dette behovet? Sykepleiere for eksempel, kunne fått gi sykemeldinger for omgangssyke og forkjølelser, ting som ikke krever undersøkelse og egentlig bare trenger sykemeldingen. Sykepleiere er jo de som tar blodprøvene også, så de kunne tatt det samtidig om det var mistanke om noe annet enn en virusinfeksjon. Men jeg antar legene ville protestert hvis yrket deres "ble utvannet" sånn at sykepleiere faktisk fikk rett til å bestemme noe selvstendig...?
Capt. Obvious Skrevet 20. april 2023 #18 Skrevet 20. april 2023 Million skrev (2 minutter siden): Sykepleiere for eksempel, kunne fått gi sykemeldinger for omgangssyke og forkjølelser, ting som ikke krever undersøkelse og egentlig bare trenger sykemeldingen. Sykepleiere er jo de som tar blodprøvene også, så de kunne tatt det samtidig om det var mistanke om noe annet enn en virusinfeksjon. Men jeg antar legene ville protestert hvis yrket deres "ble utvannet" sånn at sykepleiere faktisk fikk rett til å bestemme noe selvstendig...? Tror nok en del fastleger hadde vært fornøyd med det, mange av dem har jo rapportert inn at de gjør alt for mye byråkrati og rutinearbeid, som kunne vært utført i andre deler av helsevesenet.
Druid Skrevet 20. april 2023 #19 Skrevet 20. april 2023 Stina234 skrev (På 19.4.2023 den 10.25): Nei. Norge er allerede på verdenstoppen med sykefravær. Dette ville gjøre det mye verre. Dette vil neppe bety mye. Det problematiske sykefraværet i Norge, er langtidsfraværet, det er det som er gjennom taket. Og det handler i stor grad om helsepolitikk og samfunnshelsefilosofi. Kortidsfraværet er ganske normalt. 2
Neix4 Skrevet 20. april 2023 #20 Skrevet 20. april 2023 Stina234 skrev (På 19.4.2023 den 10.25): Nei. Norge er allerede på verdenstoppen med sykefravær. Dette ville gjøre det mye verre. Det er jo allerede ikke noe vanskelig å få legen til å skrive sykemelding for korttids sykdom. Det er jo bare admin for legen å styre dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå