Gå til innhold

Dere som har gått hos kommunepsykolog..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er målgruppe? Hvordan fungerer det? Jeg er alvorlig deprimert, og ønsker gjerne en ny utredning (etter hvert, ser først og fremst etter støttesamtaler) utenom DPS. Privat psykolog har alt for lang ventetid.. takker for alle svar, har det så dårlig for tiden :(

Anonymkode: 97705...6ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der i påvente av dps. Er der å driver kognitiv atferdsterapi instedenfor å være på dps. Trenger man ikke å få en diagnose så er psykolog I kommunen like god hjelp som dps. Bare lettere å få.

Anonymkode: 101e9...be4

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig ulikt fra kommune til kommune. Min tilbyr ikke psykolog, kun støttesamtaler med miljøarbeider, noen av dem er vanlige sykepleiere, og de behandler ikke. I tillegg har de makstid på seks uker hvor man får snakke med dem, og det er kun i helt spesielle tilfeller man får gå så lenge. 

Jeg forstår ikke egentlig hvem som er målgruppen for en slik ordning, hvem kan noe sånt hjelpe for? Folk i en akutt situasjon som går raskt over? 

Anonymkode: d3917...4be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man snakker ned psykisk helse i kommunen, en samtale der man får verktøy til hvordan man takler livet for å bli bedre er gull verdt. Jg hadde moderat depresjon og er i dag frisk takket være tilbudet i kommunen. Og her finns ingen tidsbegrensning, jeg har gått der i mange år. 

Dette er et lavterskeltilbud der man ikke må betale og ikke stå i kø i mnge mnd eller år for å få time. For hvem som helst og hverfall et sted å begynne. 

Anonymkode: 39225...76b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var der i påvente av dps. Er der å driver kognitiv atferdsterapi instedenfor å være på dps. Trenger man ikke å få en diagnose så er psykolog I kommunen like god hjelp som dps. Bare lettere å få.

Anonymkode: 101e9...be4

Tusen takk for svar. Regner med det ikke er noe typ utredning og behandling, mer støttesamtaler så kanskje det kan være greit i vente på noe annet ❤️ 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig ulikt fra kommune til kommune. Min tilbyr ikke psykolog, kun støttesamtaler med miljøarbeider, noen av dem er vanlige sykepleiere, og de behandler ikke. I tillegg har de makstid på seks uker hvor man får snakke med dem, og det er kun i helt spesielle tilfeller man får gå så lenge. 

Jeg forstår ikke egentlig hvem som er målgruppen for en slik ordning, hvem kan noe sånt hjelpe for? Folk i en akutt situasjon som går raskt over? 

Anonymkode: d3917...4be

Dette står på siden «Ved behov for videre oppfølging eller henvising til andre, hjelper vi deg med dette.» og at man kan få avklaringssamtale ikke noe om samtaler hos de, så om de uansett bare henviser til psykolog i kommunen så kan jeg likså greit gå til fastlege, har kanskje for komplekse problemer.. verdt et forsøk da kanskje :) takk for svar ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvorfor man snakker ned psykisk helse i kommunen, en samtale der man får verktøy til hvordan man takler livet for å bli bedre er gull verdt. Jg hadde moderat depresjon og er i dag frisk takket være tilbudet i kommunen. Og her finns ingen tidsbegrensning, jeg har gått der i mange år. 

Dette er et lavterskeltilbud der man ikke må betale og ikke stå i kø i mnge mnd eller år for å få time. For hvem som helst og hverfall et sted å begynne. 

Er det rask psykisk helse du mener? Eller et annet tilbud? :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

kommunehelsetjenesten for psykisk helse. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der i ventetiden før jeg kom inn på dps. Var ingen psykologer man kunne prate med, men psyk sykepleier, vernepleier o.l. De kunne forhøre seg med psykologer da, men de hadde ikke direkte samtaler. Jeg synes det var ganske bortkastet, det føltes som bare jevnlige samtaler for å sjekke humøret mens jeg ventet. Omtrent slik jeg kunne pratet med en venninne, bare litt skjevere maktforhold. Ville aldri tenkt at det var et eget behandlingstilbud. Håper det er bedre i noen andre kommuner. 

Anonymkode: 83476...b77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bra at du fikk god hjelp.

Her er det begrenset hva man kan få av oppfølging. Jeg ble presset til å ta et kurs, utover det var det lite å hente. 

Anonymkode: f6ffb...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk helse og kommunepsykolog er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 5e403...add

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her jeg bor heter det Enhet for psykisk helse og rus. Rask psykisk helse er et annet tilbud.

Anonymkode: 178c0...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...