Gå til innhold

Er du redd for noe?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er redd for høyder og vann.

Anonymkode: d8b69...5b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Redd for det meste virker det som. Har generalisert angst. Men lar sjeldent redsel stoppe meg.

Fly, høyder, butikker og mennesker er ting som jeg er redd.

Anonymkode: 5aa87...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg driver å ser på Kompani Lauritzen. Der er det alltid flere som er redde for ditt og datt. Høyde, vann, trange utrymmer etc. De sitter å griner seg ihjel fordi de må svømme under vann eller hoppe fra et tårn. Det fikk meg til å lure på om det er vanlig at folk generelt er såååå redde for så mangt. Jeg er ikke redd for noe så har vanskelig å forstå dette. Så er du redd for noe? Hva, hvorfor? 

Anonymkode: 3a7ea...fc7

det er en diagnose som heter " spesifikke fobier " i psykiatrien...Du kan slå opp på spesifikke fobier og du vil bli overrasket over hvor mye det er.. spesifikke fobier fører til sterk angst i spesifikke situasjoner hos personer som ikke har angst for noe annet..diagnosen misbrukes i hytt og pine av folk der det vanlige er å putte angstdiagnoser på en som har spesifikke fobier..  f.eks så kan du like å hoppe i fallskjerm , mens du vil hoppe ut av bilen i fart hvis det kommer en veps inn vinduet..du kan nærmest mishandle deg selv til døde av livsstil, men livredd for å ta en blodprøve eller en sprøyte .. osv osv.. det er hundrevis av tilstander.. uten at det har noe med angst å gjøre...  angstdiagnoser sitter løst hos folk flest, feks så setter man et erlikhetstegn mellom sosiale hemminger og sosial angst... likhetstegn mellom skam og sosial angst, likhetstegn mellom mobbeskader og unnvikende asosial atferd osv.. grunnen til dette er at vi alle er hverdagspsykiatere som har det veldig travelt med å diagnostisere alle andre enn oss selv, da føler man seg selv litt bedre. Kvinneguiden er i seg selv et godt eksempel på et sted hvor diagnosene flyr vilt over en lav sko i alt fra debatter til sosialforumet.

Skrevet

Alle er nok redd for noe. Jeg er redd for mye. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har legeskrekk etter å ha blitt feilbehandlet og ikke tatt på alvor med alvorlig sykdom (som endte med langt sykehusopphold). Etter det blir jeg bestandig nervøs når jeg skal til legen, og jeg går ikke før jeg er skikkelig dårlig (i frykt for å ikke bli trodd igjen dersom jeg virkelig skulle trenge hjelp). 

Anonymkode: 153d1...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier aldri at jeg er redd noe, da har man tapt. Men det er ting jeg ikke gjør, ting som ikke er helt nødvendige. Å ta sjanser som kan føre til skader gjør jeg ikke . Ellers så har jeg kommet så langt i livet at jeg vet at for hver ting man utfordrer seg selv og greier , så vokser man og får nyttig mestringsfølelse. Går ikke an å rømme fra alt. 

Anonymkode: 177bb...3d1

AnonymBruker
Skrevet

Ja er redd for kreft. Og kan være mørk redd. Da føler jeg demoner. 

Anonymkode: bcc8a...33f

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Enig i denne, men det har jeg ikke tror jeg. Jeg har jo respekt for farlige ting, som noen edderkopper i Australias villmark for eksempel, men det hadde ikke stoppet meg fra å besøke Australias villmark. Å ha respekt for noe som ER farlig kaller ikke jeg redsel. 

Anonymkode: 3a7ea...fc7

Men de som er redde for ting er jo redde nettopp fordi mange ting ER farlig. Det ER farlig å ramle ned fra stor høyde. Hoggorm er farlig. Vann ER farlig, det er mange som drukner hvert år. Jeg er redd for elg, en elgku med kalv er faktisk livsfarlig.

Og så er det en del redsler som bunner i naturlige instinkter på høygir. Veps i Norge kan vel neppe kalles farlig, men å bli stukket/bitt av giftige innsekter er jo farlig og noe vi mennesker instinktivt unngår. Folk som er redd for husedderkopper i Norge er jo det egentlig av samme grunn som du er redd for edderkopper i Australia. Og de som er redd for sprøyter er jo det fordi instinktet sier oss at det er farlig med skarpe gjenstander som kan skade oss. Og kattunger....vel, de er jo egentlig løver?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...