Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fastlønn, men jobber som regel mye mer enn jeg har krav på og får en del mer utbetalt. Denne mnd har jeg jobbet mindre pga ferie. Kan fastlønna påvirkes negativt av skatt?? Eller får man fastlønna utbetalt uansett?

Anonymkode: 20f90...fdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har fastlønn, men jobber som regel mye mer enn jeg har krav på og får en del mer utbetalt. Denne mnd har jeg jobbet mindre pga ferie. Kan fastlønna påvirkes negativt av skatt?? Eller får man fastlønna utbetalt uansett?

Hva mener du?

Anonymkode: 619c0...6a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du?

Anonymkode: 619c0...6a0

Om det trekkes skatt av fastlønna (minstelønn).

AnonymBruker
Skrevet

Det trekkes skatt på fastlønna, som med all annen lønn.

Anonymkode: 9248a...58a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det trekkes skatt av fastlønna (minstelønn).

Ja, det gjør det. De fleste har bare fastlønn. De trekkes i skatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det trekkes skatt på fastlønna, som med all annen lønn.

Må tilføye, med mindre all utbetaling ligger under frikortgrensa.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du lurer på. Skattetrekket påvirkes ikke av at du har tatt ferie. Det trekkes skatt hver mnd, uansett om du har tatt ferie eller ikke. Skatten trekkes ihht skattekortet ditt. Såå selvfølgelig trekkes det skatt av denne månedes lønn også.

AnonymBruker
Skrevet

Ble bare forvirret av om fastlønn er en minstelønn man får utbetalt, men skjønner jo etter litt betenkning at det er et visst antall timer jeg er garantert men som det selvsagt trekkes skatt av som vanlig. Sorry dumt spørsmål, har ikke jobbet så lenge😀

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ble bare forvirret av om fastlønn er en minstelønn man får utbetalt, men skjønner jo etter litt betenkning at det er et visst antall timer jeg er garantert men som det selvsagt trekkes skatt av som vanlig. Sorry dumt spørsmål, har ikke jobbet så lenge😀

Bare fint at du spør 😊 gratulerer med jobb!

Anonymkode: 933e8...2c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ordinær fastlønn vil du ikke få mindre lønn med mindre du tar ut ulønnet permisjon. Du vil som regel hovedregel få betalt for overtid og da trukket skatt av det. Noen, inkludert meg, har helt fast lønn. Får det samme om jeg jobber 20 eller 200 timer i måneden.

Anonymkode: 89d8c...381

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fastlønn, men trekkes om jeg jobber mindre enn det som tilsvarer fulltid. Har innbakt overtid i lønna.

Anonymkode: 12c47...544

AnonymBruker
Skrevet

Må bare kommentere et par ting:

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du ordinær fastlønn vil du ikke få mindre lønn med mindre du tar ut ulønnet permisjon. Du vil som regel hovedregel få betalt for overtid og da trukket skatt av det. Noen, inkludert meg, har helt fast lønn. Får det samme om jeg jobber 20 eller 200 timer i måneden.

Anonymkode: 89d8c...381

Overtid er det først når du overstiger full stilling (37,5 time pr uke om du har vanlig arbeidstid. )  Når du får overtid har du som hovedregel krav på minimum 40% tillegg i hht arbeidsmiljøloven. 

Om du jobber deltid kalles det mertid frem til du fyller full uke. Dette er timer som lønnes med vanlig sats.

Og du får fastlønna utbetalt så lenge fraværet skyldes sykdom, ferie eller avspassering. Om du tar ut ulønnet fravær vil du ikke få utbetalt fastlønna som vanlig, men trekk for de dagene du har fravær

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har fastlønn, men trekkes om jeg jobber mindre enn det som tilsvarer fulltid. Har innbakt overtid i lønna.

Anonymkode: 12c47...544

Hvis du har overtid innbakt i lønna så har du det som kalles særlig uavhengig stilling. Da skal du selv kunne vurdere når og hvor mye du jobber, uten å bli trukket for fravær. Har du ikke disse muligheten har du ikke særlig uavhengig stilling og har krav på overtid med tillegg  for timer ut over fullstilling.  Mange arbeidsgivere utnytter dette for å slippe å utbetalte overtid samt stå til ansvar for utbredt bruk av overtid. 

Anonymkode: 04179...3ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...