AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 På min lønnsslipp for denne måneden hadde jeg en brutto lønn på 23 000,- av den ble de et forskuddstrekk på 11 700,-. Dette er en deltidsjobb ved siden av studiene og jeg jobber i en 25 % stilling, men jobber oftest mer timer, derfor er min lønn delt mellom fastlønn og timelønn. Jeg mistenker at arbeidsgiveren min har gjort noe feil med skatteberegningen, men så dum som jeg er når det gjelder skatteberegninger så velger jeg å spørre her om dette virker som jeg tenker? Anonymkode: f3d75...448
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Er det ny jobb, eller noe som har skjedd plutselig? 11700kr er jo bittelitt over 50% av bruttoen, så det jeg tror at skjer er at de trekker 50%, + kanskje noen kroner til for andre skattbare goder (forsikringer eller lignende.) 50% er jo det som vanligvis trekkes hvis de ikke har skattekort og slikt, eventuelt av biinntekter. Har du sjekket inne på altinn/skatteetaten hvilket skattetrekk du er satt opp med, og har du fått melding om at arbeidsgiver har hentet ut skattekort? Du skal uansett kunne endre skattekortet der inne. Hvis du betaler for mye skatt så vil du jo uansett få pengene igjen på skatteoppgjøret, så pengene er ikke "tapt". Men hvis du er student, så antar jeg at du sikkert er mer interessert i riktig utbetaling, enn å vente et år på pengene. Anonymkode: 9b5fd...bc1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #3 Skrevet 19. april 2023 Det er ikke arbeidsgiver som beregner skatt. De trekker bare det som står på skattekortet ditt og det er det du selv som justerer. Anonymkode: 34683...9c5 7 2
Million Skrevet 19. april 2023 #4 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): På min lønnsslipp for denne måneden hadde jeg en brutto lønn på 23 000,- av den ble de et forskuddstrekk på 11 700,-. Dette er en deltidsjobb ved siden av studiene og jeg jobber i en 25 % stilling, men jobber oftest mer timer, derfor er min lønn delt mellom fastlønn og timelønn. Jeg mistenker at arbeidsgiveren min har gjort noe feil med skatteberegningen, men så dum som jeg er når det gjelder skatteberegninger så velger jeg å spørre her om dette virker som jeg tenker? Anonymkode: f3d75...448 Det er ikke arbeidsgiver som bestemmer skatten. Det er det myndighetene, Skatteetaten, som gjør. Arbeidsgiver gjør bare det Skatteetaten har bestemt. Og reglene er slik at har man ikke skattekort, får man 50% skatt (fordi myndighetene vil være sikre på at du trekkes nok, og kanskje også for å "straffe" folk som ikke har giddet å ordne skattekort) Har du riktig skattekort da? Kan det være sånn at du tidligere har hatt frikort, men nå står uten skattekort fordi du har gått over grensen for frikort? Du må jo selv logge deg inn på Skatteetaten.no og se på tallene som ligger til grunnlag for skatten og lage deg et nytt skattekort. Logg på nå og sjekk det. Da blir det riktig fra neste lønning. Det som ev ble trukket for mye nå, vil du få igjen på skatten neste år. Beklageligvis må du vente så lenge, men de er ikke tapt. Du får dem igjen hvis det er sånn at du har betalt mer enn du skal.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #5 Skrevet 19. april 2023 På min lønnsslipp pleier det å stå om jeg er trukket etter tabell eller etter prosent. Ser du det et sted på din lønnsslipp? Ellers kan du spørre lønningskontoret om du er trukket etter tabell eller prosent, og så sjekke om det stemmer med det som står på skattekortet ditt. Anonymkode: 9772b...940
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke arbeidsgiver som beregner skatt. De trekker bare det som står på skattekortet ditt og det er det du selv som justerer. Anonymkode: 34683...9c5 Dette. Du må se hva det står om skattetrekk på lønnslippen din. Enten er det trukket noen prosent eller så er det trukket fra en tabell. Dette må du se opp mot forventet inntekt i år og hva du da bør betale i skatt for å unngå restskatt neste år. Dette beregner du lett inne der du kan endre skattekortet. Legger bare inn ulike verdier så står det hva du bør betale.... Anonymkode: 64ff2...7f0
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 TS Litt av problemet er at jeg har både fastlønn og timelønn, det gjør det litt vanskelig med å beregne brutto inntekt for året! Henter arbeidsgiver skattekort selv innen denne måneden eller må jeg be dem hente de nye skattekort manuelt eller skjer dette kun årlig? Anonymkode: f3d75...448
Fru Uperfekt Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): På min lønnsslipp for denne måneden hadde jeg en brutto lønn på 23 000,- av den ble de et forskuddstrekk på 11 700,-. Dette er en deltidsjobb ved siden av studiene og jeg jobber i en 25 % stilling, men jobber oftest mer timer, derfor er min lønn delt mellom fastlønn og timelønn. Jeg mistenker at arbeidsgiveren min har gjort noe feil med skatteberegningen, men så dum som jeg er når det gjelder skatteberegninger så velger jeg å spørre her om dette virker som jeg tenker? Anonymkode: f3d75...448 Har du ikke skaffet deg skattekort?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS Litt av problemet er at jeg har både fastlønn og timelønn, det gjør det litt vanskelig med å beregne brutto inntekt for året! Henter arbeidsgiver skattekort selv innen denne måneden eller må jeg be dem hente de nye skattekort manuelt eller skjer dette kun årlig? Anonymkode: f3d75...448 Det er likevel ditt ansvar å beregne ca lønn og skatte ut i fra det, og hvis du ser at du vil tjene mer i år enn det du da har på skattekortet må du øke inntekten der etterhvert slik at du ender opp med riktig skatt. Arb.giver henter skattekortet ditt. Det kan virke som du ikke har ordnet skattekortet ditt per nå og at du derfor automatisk skattes 50%. Anonymkode: 4cb6f...6e7
Fru Uperfekt Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS Litt av problemet er at jeg har både fastlønn og timelønn, det gjør det litt vanskelig med å beregne brutto inntekt for året! Henter arbeidsgiver skattekort selv innen denne måneden eller må jeg be dem hente de nye skattekort manuelt eller skjer dette kun årlig? Anonymkode: f3d75...448 Det kommer an på regnskapsprogrammet de bruker. Mitt sjekker automatisk pr 3 mnd men kan og settes opp til hver mnd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS Litt av problemet er at jeg har både fastlønn og timelønn, det gjør det litt vanskelig med å beregne brutto inntekt for året! Henter arbeidsgiver skattekort selv innen denne måneden eller må jeg be dem hente de nye skattekort manuelt eller skjer dette kun årlig? Anonymkode: f3d75...448 Du kan endre skattekortet så ofte du vil slik at det blir slik du vil ha det gjennom hele året. Jeg har to arbeidsgivere og begge har systemer som sjekker før hver lønnskjøring. Anonymkode: 34683...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå