Gå til innhold

Lønnsøkning for spesialsykepleiere - vil årets oppgjør "spise opp" avtalen fra i fjor? Eller kommer den i tillegg ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2022 forhandlet NSF frem en grunnlønnsøkning tilspesialsykepleiere med minimum 10 års annsenitet - den skulle bli 650 000 - med virkning fra senest 01.01.2024. Og selvsagt får vi ikke denne nye lønnen før da. I hvertfall ikke vi som jobber i OUS Ullevål.

Men; årets oppgjør; vil den legges på toppen av den nye grunnlønnen vedtatt i 2022? Eller vil den legges til dagens grunnlønn og dermed "bli borte" ifht at vi allerede er lovet 650 000?

Feks; La oss si sykepleierene går opp 20 000 i grunnlønn i årets oppgjør. Min nåværende grunnlønn er 610 000 . (men skal jo opp til 650 000 innen 1/1 2024. Men årets oppgjør da - som eksempelet - så øker grunnlønnen min da til 630 000? Og så opp til 650 000 1/1 2024?

Eller legges de 20 000 (tenkt eksempel) seg i itllegg til nye grunnlønnen på 650 000? For om den ikke legges på toppen av den lønnen vi allerede har forhandlet frem i 2022 - men ikke fått enda - så blir jo årets lønnsoppgjør for alle spes.sykepleiere helt verdiløs.. Og det er jo feil mtp at vi allerede har avtalefestet ny grunnlønn i forkant av årets lønnsoppgjør

Noen som vet hvordan dette vil bli??

Anonymkode: 50d46...93b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket faktisk om dette med mannen i går. Han syns det er helt hårreisende om det blir «spist» vekk av fjorårets forhandlinger. Jeg tenker at dette er veldig typisk og at det garantert er det som kommer til å skje. Men håper at jeg tar feil og at vi faktisk får et nytt oppgjør oppå det som ble forhandlet i fjor. Det skulle bare mangle igrunn 🤷‍♀️

Anonymkode: 29d20...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja har forsøkt å finne ut av det på nsf sine sider, men finner ikke info om det. Tillitsvalgt på avd vet heller ikke. Er jo utrolig surt om vi faktisk da utelukkes totalt fra årets lønnsoppgjør. Da vil jo denne "seieren" NSF skrøt så mye av i fjor bare være flopp. 

Den nye grunnlønnen er jo allerede forhandlet og skulle jo normalt allerede være iverksatt. Skjønte aldri hvorfor lønnen de forhandlet frem i 2022 ikke skulle iverksettes før nesten 2 år senere. Og da vil jo årets oppgjør bare forsvinne/ha null verdi ?

Skulle likt å se om årets oppgjør i industrien feks lover lønnsøkning, men ikke før om 2 år?????

Håper noen her inne vet hva som faktisk vil skje med årets oppgjør for oss spesialsykepleiere..??

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men jeg tipper årets lønnsoppgjør ikke kommer på toppen, nei. 

Anonymkode: a05ba...423

AnonymBruker
Skrevet

Slikt burde vært enkelt å finne ut av, men i bakvendtland gjemmer de nok den viktigste informasjonen. 

Anonymkode: b3380...b51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja har forsøkt å finne ut av det på nsf sine sider, men finner ikke info om det. Tillitsvalgt på avd vet heller ikke. Er jo utrolig surt om vi faktisk da utelukkes totalt fra årets lønnsoppgjør. Da vil jo denne "seieren" NSF skrøt så mye av i fjor bare være flopp. 

Den nye grunnlønnen er jo allerede forhandlet og skulle jo normalt allerede være iverksatt. Skjønte aldri hvorfor lønnen de forhandlet frem i 2022 ikke skulle iverksettes før nesten 2 år senere. Og da vil jo årets oppgjør bare forsvinne/ha null verdi ?

Skulle likt å se om årets oppgjør i industrien feks lover lønnsøkning, men ikke før om 2 år?????

Håper noen her inne vet hva som faktisk vil skje med årets oppgjør for oss spesialsykepleiere..??

Helt enig med deg! Jeg har også har vært på nsf sine sider, samt lest de nyeste artiklene på sykepleien på fb og det står ingenting om dette. 

Anonymkode: 29d20...a95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I 2022 forhandlet NSF frem en grunnlønnsøkning til spesialsykepleiere med minimum 10 års annsenitet - den skulle bli 650 000 - med virkning fra senest 01.01.2024. Og selvsagt får vi ikke denne nye lønnen før da. I hvertfall ikke vi som jobber i OUS Ullevål.

Men; årets oppgjør; vil den legges på toppen av den nye grunnlønnen vedtatt i 2022? Eller vil den legges til dagens grunnlønn og dermed "bli borte" ifht at vi allerede er lovet 650 000?

Overenskomsten sentralt er på kr 602.000 med 10 års ansiennitet punkt 1.3.2 s. 31 fra 1. august 2022.
file:///C:/Users/hf193/Downloads/Overenskomst%20Spekter.PDF
Er avtalen på 650.000 da lokalt framforhandlet? Om dette "flyter oppå" et sentralt oppgjør eller blir erstattet av et sentralt oppgjørs resultat vil komme an på hva som står i protokollen. Mellomoppgjøret deres skal gjennomføres i.l.a mai.

Syns det var pussig med en virkningsdato som ikke kommer før dagens sentrale overenskomst er nær ved å gå ut 31. mars 2024.

Den som er best til å svare på det du spør om er din hovedtillitsvalgte. Send vedkommende en mail.

AnonymBruker
Skrevet

Her er kort oppsummering fra fjorårets lønnsoppgjør fra NSF:

I Sykehusoppgjøret for 2022 ble det fremforhandlet en ramme på 3,84 prosent, som ligger jevnt med resten av offentlig sektor. Dette gir i snitt en lønnsøkning på 25 000 kroner for sykepleiere, 34 000 kroner for spesialsykepleiere og sistnevnte er også garantert en årslønn på 650 000 kroner senest 1. januar 2024.

Ifht siste setning mistenker jeg derfor at årets lønnsoppgjør er 0 for alle spesialsykepleiere - da man er "garantert" årslønn på 650 000 senest 1 januar 2024...

Så dette er jo da absolutt ingenting å skryte av fra NSF sin side som lovte at spes.spl skulle prioriteres så man beholder og rekrutterer spes.spl på sykehusene. Covid viste jo med fullt alvor hvor viktig dette var/er..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...