AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Hei, trenger litt assistanse her så jeg ikke misforstår.🤪 jeg skal slutte i min nåverende jobb, etter det jeg skjønner så vil jeg få utbetalt 17.320 kr i feriepenger nå i juni. Spørsmål 1: Der det står Opptjent feriepenger, er det grunnlaget for videre utbetalinger for neste år 2024? Grunnen til at jeg spør er fordi tidligere jobber som jeg har vært noen år så fikk jeg utbetalt feriepenger hvert år til det er «tomt» selv etter jeg ikke jobber der med. Siste spørsmål: Om dette faktisk er opptjent feriepenger fremover. Er det mulig å få utbetalt alt sammen i stedet for å fordele det ut over neste år? håper jeg forklarte meg nogen lunde her 😅 Anonymkode: 1e444...2bc
Baktusen Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Ja, du har 41 tusen til utbetaling av FP i år. Ja. Du kan be om å få opptjente feriepenger utbetalt i år istedet for neste år. Mye mulig arbeidsgiver velger å gjøre det uansett. Vær dog obs på at for å forhindre evt skattesmell siden feriepenger for neste år ikke egentlig skal utbetales i år, så vil det være et skattetrekk på beløpet. Feriepenger er skattepliktig uansett, så det spiller gjerne ikke noen rolle uansett. Men greit å være obs på. Feriepenger opptjent i fjor er en del av skattegrunnlaget men det trekkes ikke skatt av de når de utbetales. Fordi du betaler noe mer skatt resten av året. Dersom du får feriepengene opptjent i år, utbetalt i år, vil det trekkes skatt av de.
Baktusen Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Altså du har 41 tusen i FP 2023. Også har du 17 tusen opptjent FP i år, som utbetales neste år egentlig, evt i år når du slutter.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Baktusen skrev (5 minutter siden): Altså du har 41 tusen i FP 2023. Også har du 17 tusen opptjent FP i år, som utbetales neste år egentlig, evt i år når du slutter. Ahaaaa… så 41 tusen er det jeg får utbetalt i 2023. Jeg trudde det var de 17 tusen jeg fikk utbetalt, men da forstår jeg at det er det jeg har tjent meg opp så langt til neste år. Tusen takk for hjelpen 😊👍🏼 Da skal jeg høre med leder om det eventuelt er mulig å få de 17 tusen også i samme slengen Anonymkode: 1e444...2bc
Baktusen Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ahaaaa… så 41 tusen er det jeg får utbetalt i 2023. Jeg trudde det var de 17 tusen jeg fikk utbetalt, men da forstår jeg at det er det jeg har tjent meg opp så langt til neste år. Tusen takk for hjelpen 😊👍🏼 Da skal jeg høre med leder om det eventuelt er mulig å få de 17 tusen også i samme slengen Anonymkode: 1e444...2bc Hvis du ønsker å få de 17 tusen etter du har sluttet kan de ikke nekte deg det. Det er lovpålagt. Men de tar et skattetrekk av de, det er det eneste å tenke på 😊
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Husk å at de 17tusen egentlig er til neste års ferietrekk. Anonymkode: 5b26d...744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå