AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Hei, trenger litt assistanse her så jeg ikke misforstår.🤪 jeg skal slutte i min nåverende jobb, etter det jeg skjønner så vil jeg få utbetalt 17.320 kr i feriepenger nå i juni. Spørsmål 1: Der det står Opptjent feriepenger, er det grunnlaget for videre utbetalinger for neste år 2024? Grunnen til at jeg spør er fordi tidligere jobber som jeg har vært noen år så fikk jeg utbetalt feriepenger hvert år til det er «tomt» selv etter jeg ikke jobber der med. Siste spørsmål: Om dette faktisk er opptjent feriepenger fremover. Er det mulig å få utbetalt alt sammen i stedet for å fordele det ut over neste år? håper jeg forklarte meg nogen lunde her 😅 Anonymkode: 1e444...2bc
Baktusen Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Ja, du har 41 tusen til utbetaling av FP i år. Ja. Du kan be om å få opptjente feriepenger utbetalt i år istedet for neste år. Mye mulig arbeidsgiver velger å gjøre det uansett. Vær dog obs på at for å forhindre evt skattesmell siden feriepenger for neste år ikke egentlig skal utbetales i år, så vil det være et skattetrekk på beløpet. Feriepenger er skattepliktig uansett, så det spiller gjerne ikke noen rolle uansett. Men greit å være obs på. Feriepenger opptjent i fjor er en del av skattegrunnlaget men det trekkes ikke skatt av de når de utbetales. Fordi du betaler noe mer skatt resten av året. Dersom du får feriepengene opptjent i år, utbetalt i år, vil det trekkes skatt av de.
Baktusen Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Altså du har 41 tusen i FP 2023. Også har du 17 tusen opptjent FP i år, som utbetales neste år egentlig, evt i år når du slutter.