AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Hei. Jeg fikk diagnose generell angstlidelse for et par år siden, og fikk beroligende for kveldene. Jeg skulle til å begynne på anti depresseiva i samarbeid med pms, men jeg ble gravid og derfor ble ikke de tatt i bruk. Jeg har nå skilt meg og har derfor flyttet og har ikke lege her enda. Kjenner jeg sliter veldig på kveldene, særlig de siste ukene har det vært en del triggere som gjør at det bygger seg opp. Det kan være alt fra en uventet telefonsamtale (har ikke telefonskrekk, men jeg er ikke vant til at noen ringer meg så det føles veldig mye og stort og jeg får med ett en dårlig følelse på at jeg har gjort noe galt) til at jeg leser noe forferdelig på nett eller at det har vært en dag med mye "greier" og brudd i rutiner. Jeg har også hatt noen ekle krangler med eksmannen min for han er veldig kontrollerende og oppfører seg som han fortsatt er mannen min.. På godt og vondt. Så nå sitter jeg her og er kvalm og har hjertebank på tredje uken. Jeg soner helt ut og klarer ikke legge meg. Idag har det vært helt forferdelig. Jeg står bare på venteliste til ny fastlege, men kan jeg ringe til min gamle og få samtale time over telefon? Er det slik at man har fastlege frem til man får en ny? Det er to timer unna.. Jeg er litt redd for medisiner siden jeg har ansvar for to barn, men jeg trenger litt råd eller alternativ til hva jeg kan gjøre.. Er det noen her som har noe gode tips mot angst? Jeg har prøvd å finne meg en hobby som kan få tankene vekk litt, men det går veldig opp og ned alt etter formen også liker jeg ikke være alene med tankene, så alt jeg gjør er reality tv og tiktok helt til jeg blir utmattet og sovner... Anonymkode: 70988...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #2 Skrevet 19. april 2023 Det kan være vanskelig å se hva som kan hjelpe når det er noen sånne stressfaktorer som du har som ikke er så enkle å gjøre noe med (f.eks eksen). Men det er nå verdt å prøve. Trening, for eksempel. Jeg synes det hjelper å få opp pulsen, føler meg mer avslappet etterpå. Har en rimelig tredemølle i kjelleren som jeg går fort på. Kosthold kan også spille inn, for eksempel kan rask stigning og senking av blodsukker trigge angst hos noen. Så det kan være lurt å se på hva du spiser og når, kanskje det er noen ting du kan justere. For eksempel raske karbohydrater som får blodsukkeret i taket og så raskt ned kort tid etterpå, kanskje du vil føle deg bedre hvis du bytter til mat som frigjøres langsommere og holder lengre. Verdt å teste litt Og ja, hadde tatt en telefon til den forrige fastlegen. Sannsynligvis er du jo fortsatt på lista der selv om du står på venteliste hos noen andre. Anonymkode: e8db3...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå