Gå til innhold

Tanker om at ansatt på psykiatrisk institusjon er med i humorprogram på Tv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en ansatt ved sykehusavdeling for psykisk syke som er innlagt + avdeling for akuttinnlagte i psykisk krise for innleggelse som har dukket opp i en populær humor serie på Tv. Hva tenker dere andre om det? Jeg tenker at mange som har vært innlagt og som kjenner igjen vedkommende kan bli trigget av det. Jeg bruker humor serie for å slappe av og vil ikke bli påminnet tiden jeg var innlagt i krise og syns det er veldig forstyrrende å se henne i serien for å være ærlig og blir urolig og kjenner det gjør psyken min skjør. 

Burde det være retningslinjer mot den type offentlig eksponering når man jobber med de aller mest sårbare og psykisk syke menneskene eller må vi som blir trigget av det tåle å ha psykiatriansatte hjemme i stua vår på TVen og oppleve å bli minnet på den vanskelige tiden vi var innlagt? Vet at jeg bare kan skru av tv men som sagt en veldig populær serie som når ut til mange. Hva tenker dere? 

Anonymkode: c1b06...ecb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Du kan jo like gjerne treffe på henne eller noen av de andre ansatte der på gata. Man kan ikke nekte folk å ha et liv fordi de jobber med sårbare mennesker.

Syns ikke det kan sammenlignes. På gata er veldig liten sannsynlighet, men en tv serie som hele Norge ser på er anderledes

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

La vær å se på. Enkelt og greit!

Anonymkode: dea39...7cc

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Skal de ansatte isolere seg og bo under en stein da ell mener du? De er da vanlige folk de og, med alle rettigheter til en fritid og liv som du. Hvor mange tror du ville jobbet der om de ble fratatt sine rettigheter? Hvem er du til å bestemme det? 

Anonymkode: cfac4...c93

• Liker 29
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Og jo, jeg tenker du er fryktelig egosentrisk. 

Anonymkode: cfac4...c93

• Liker 31
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært pasient der og føler at du blir trigget?

Anonymkode: 7ba88...e24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er en ansatt ved sykehusavdeling for psykisk syke som er innlagt + avdeling for akuttinnlagte i psykisk krise for innleggelse som har dukket opp i en populær humor serie på Tv. Hva tenker dere andre om det? Jeg tenker at mange som har vært innlagt og som kjenner igjen vedkommende kan bli trigget av det. Jeg bruker humor serie for å slappe av og vil ikke bli påminnet tiden jeg var innlagt i krise og syns det er veldig forstyrrende å se henne i serien for å være ærlig og blir urolig og kjenner det gjør psyken min skjør. 

Burde det være retningslinjer mot den type offentlig eksponering når man jobber med de aller mest sårbare og psykisk syke menneskene eller må vi som blir trigget av det tåle å ha psykiatriansatte hjemme i stua vår på TVen og oppleve å bli minnet på den vanskelige tiden vi var innlagt? Vet at jeg bare kan skru av tv men som sagt en veldig populær serie som når ut til mange. Hva tenker dere? 

HÆ..? Alle som har hatt med deg å gjøre må deretter begrense livene sine.. for å skjerme DEG?

Eller du er kanskje ikke helt utskrevet enda? Sorry..

Anonymkode: fe8b8...966

• Liker 20
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Dine triggere = ditt ansvar. Det er helt urimelig å forvente at resten av verden skal ta hensyn til hva som kan trigge deg i din skjøre tilstand. Jeg vil heller si at du har et ansvar for å styrke deg selv. Å unngå ubehageligheter og vanskeligheter kjennes trygt der og da, men over tid blir handlingsrommet ditt mindre og mindre til du en dag er låst og befinner deg i en verre situasjon enn om du bare hadde stått i ubehaget de første gangene. 

Anonymkode: 8268e...938

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

HÆ..? Alle som har hatt med deg å gjøre må deretter begrense livene sine.. for å skjerme DEG?

Eller du er kanskje ikke helt utskrevet enda? Sorry..

Du behøver ikke å være frekk. Jeg ble akutt innlagt etter en voldtekt og mener ikke at alle skal ta hensyn til hva jeg blir trigget av. Men jeg syns det er uetisk at noen som jobber med pasienter i sitt livs værste krise og traume dukker opp på en tv serie hele Norge ser på. Tenkte kanskje det var retningslinjer mot sånt at man måtte utvise hensyn når man jobbet et sånt sted 

Jeg har nå snakket med tre andre pasienter jeg ble kjent med der og de syns også det er ille å se hun igjen på tv. Hun ene var hos svigerfamilien sin og måtte gå på do å gråte fordi det vekket så vonde følelser. 

Skjønner at det ikke nytter å spørre dere uten traumer 

• Hjerte 3
Skrevet

Ja, tenke seg til at folk kan ha både jobb og humor... 🤪 (Skulle bare mangle)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du behøver ikke å være frekk. Jeg ble akutt innlagt etter en voldtekt og mener ikke at alle skal ta hensyn til hva jeg blir trigget av. Men jeg syns det er uetisk at noen som jobber med pasienter i sitt livs værste krise og traume dukker opp på en tv serie hele Norge ser på. Tenkte kanskje det var retningslinjer mot sånt at man måtte utvise hensyn når man jobbet et sånt sted 

Jeg har nå snakket med tre andre pasienter jeg ble kjent med der og de syns også det er ille å se hun igjen på tv. Hun ene var hos svigerfamilien sin og måtte gå på do å gråte fordi det vekket så vonde følelser. 

Uansett hva du beklageligvis har vært igjennom, og dine medpasienter. DETTE, er virkelig det absolutte minimum av hva dere må akseptere å kunne stå i. Se noen igjen på tv? Oppdage noen du ikke ønsker på en ferie osv..

Tema uetisk: Hva snakker du om? Nei, det ville være uetisk å begrense enhvers rett til frivillig bevegelser, ytringsfrihet ..

Dessverre, eneste alternativet for å unngå dette er å skrive seg inn igjen. Håper ingen velger frivillig et slikt tilbakeslag.

• Liker 27
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken tv-serie er det snakk om? Er vedkommende med som skuespiller eller seg selv?

Anonymkode: 67ca9...c47

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv med psykisk syke. Har forståelse for at vi som jobber der vil være en del av historien til de som har vært pasienter. Men at mitt liv skal begrenses av det er totalt uhørt. Full respekt for pasienter, og deres historie. Men uansett hvor syk en pasient er, har jeg rett til å leve livet mitt akkurat slik jeg vil. 

Anonymkode: 2c04a...61b

• Liker 43
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

da ser du på noe annet, er ikke verre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva om det hadde vært en medpasient da?

En velkjent humorist har vært åpen med hans erfaringer med å være innlagt på psykiatrisk. Skal han etterpå unngå å gjøre jobben sin fordi noen kanskje var innlagt sammen med han, og kan minne dem om tiden de var innlagt?

Anonymkode: e62fc...f5d

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg er uenig med ts, vil jeg likevel ta henne litt i forsvar. Det er ikke bare selve voldtekten som er traumatisk. Hele prosessen med innleggelse, og alt det som hendte i etterkant er en del av traumet. Har full forståelse for at personer som hun har forholdt seg til i den perioden er en del av traumet. Dette er naturligvis vanskelig for henne. Samtidig er det viktig at ingen av de som jobber i psykisk helsevern skal legges begrensninger på med tanke på eget liv.

Håper at du ts får den hjelpen og oppfølging du fortjener og trenger. ❤️

Anonymkode: 2c04a...61b

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dine følelser må du ta ansvar for TS - selv om de oppstår etter en voldshendelse og du fortsatt lever med dette.
Det er ugreit å forvente at mennesker skal begrenses fordi det potensielt kan påvirke andre, spesielt om man jobber i en slik del av helse. En slik begrensing vil gjøre det mer utfordrende å få kvalifiserte mennesker inn i yrket og der fullstendig uhensikstmessig selv om du og kanskje noen få andre sliter som en følge av det. Da må dere ta konsekvensen av og jobbe med egen psyke for å bli sterkere. 
Beklager at det nok ikke er det du ønsker høre i en sårbar situasjon men det er ikke riktig å legge føringer for andre mennesker fordi du har det vanskelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel hende at tidligere pasienter blir glade for å se henne? En person som hjalp dem i en vanskelig tid?

Min venninne er psykolog, og en gang vi fikk på gata traff hun en person hun hadde jobbet. Den personen fortalte at det gikk så mye bedre og takket venninnen min. Det hele endte med en klem. 

Alle reagerer ikke som deg, og så lenge humoren ikke dreide seg om pasienterfaringer ser jeg ingen problem her. 

Anonymkode: 3a887...02a

• Liker 12
Skrevet

Det må du dessverre bare forholde deg til TS. 

Jeg har vært mye innlagt, og hadde ikke forventet at de ansatte skulle tilpasse sitt private liv meg og de andre pasientene. 

Det er fullt ut lov det din tidligere ansatt gjør. 

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...