AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Nå er det 1018200 alderspensjonister i Norge, og de tallene vil øke raskt de nermeste årene. Ved utgangen av desember 2022 var det 1018200 personer som mottok alderspensjon. Det er 16 800 flere alderspensjonister enn per desember 2021. Økningen fra 2021 til 2022 er på 1,7 prosent. Det er ventet at antall alderspensjonister vil vokse også i årene framover. Mer enn tre av fire enslige pensjonister lever idag under fattigdomsgrensen, og en gruppe som vi ikkje hører så mye ifra. Bedriften måtte nedbemanne, og uforskyldt blei mange pensjonist 2014 da Høgre og FRP kom i regjering. Pensjonen kr. 23.000 brutto (netto kr. 19.000) gjir ikkje rom for pensjonistturer, bobilferie,utenlandsferier men går faste utgifter. Men, du veit at det er ikkje synd i pensjonistene som har nedbetalte boliger, og gode pensjoner. Mange pensjonister i Norge har formue, men de er fattige på penger, og de betaler prosentvis like mye av sin inntekt i formue som mange bedriftledere som har bevilget seg høye lønnstillegg. FRP sitt valgløfte da de kom i regjering saman med Høgre var å gji pensjonistene eit økonomisk løft som endte på kr. 300,- Anonymkode: 5a77c...201
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Realiteten er at framover kan man ikke regne med å kunne leve kun av pensjonen sin når man blir pensjonist. I tillegg må man ha spart selv, i alle fall hvis man ønsker å gjøre noe mer enn bare å eksistere. Hvorfor tror du det er så mye fokus på å spare til pensjon? Nedbetalt hus er ikke nok. Man må ha penger tilgjengelig, ikke all formue syltet ned i et nedbetalt hus. Det var ikke slik for 20 år siden. Endringen har begynt ganske nylig, men fremdeles er det slik at de som går av med pensjon nå har utregnet pensjon etter gammel ordning. Jo flere det er som vil ha størstedelen av opptjeningstiden fra ny ordning, jo verre vil det bli. Det blir selvsagt verst for lavtlønte og uføre, som ikke har mulighet til å spare. Anonymkode: 91696...2ab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 De har hatt god tid på å lære seg å styre pengene. Anonymkode: 0176a...af7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: De har hatt god tid på å lære seg å styre pengene. Anonymkode: 0176a...af7 🤡 Anonymkode: 98f2b...f9e 3
Akryl Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Politikere utnytter likestilling, og har gjort det så dyrt at det er to stykk som må ha inntek. I andre land kan et par fortsatt leve på en inntekt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #6 Skrevet 19. april 2023 Jeg klarer ikke alltid helt å ta synd på pensjonister med lav pensjon. Jeg deler litt det samme synet som over, at de har hatt hele livet sitt på å ta ansvar for økonomien og fremtiden sin. De kan ikke belaste fellesskapet for at de har prioritert sin egen pengebruk feil. Det finnes sikkert unntak og enkelte som ikke har hatt noen forutsetninger for å forbedre situasjonen sin. Men de fleste har alltid hatt muligheter. Da jeg var ungdom, sparte jeg hver eneste krone jeg kunne til egenkapital for å kjøpe bolig. Min bror og flere av hans venner, valgte derimot å kjøpe seg dyre flotte biler med billån, høye renter og et kjempestort verditap. Etterhvert har de havnet på leiemarkedet, bilene har for lengst forsvunnet, og de lever fra månedslønn til månedslønn. De er nok alle kandidater til å bli slike fattige pensjonister som det skrives om, mens jeg blir en av de som kommer til å klare meg bra. Men da må vi huske: De har allerede benyttet seg av et gode som jeg ikke har: de har kjørt rundt i dyr og flott bil. Hvis de skal få mer i pensjon så er det helt greit, men da vil jeg også at felleskapet skal gi meg en dyr og flott bil. Anonymkode: 6d216...196
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg klarer ikke alltid helt å ta synd på pensjonister med lav pensjon. Jeg deler litt det samme synet som over, at de har hatt hele livet sitt på å ta ansvar for økonomien og fremtiden sin. De kan ikke belaste fellesskapet for at de har prioritert sin egen pengebruk feil. Det finnes sikkert unntak og enkelte som ikke har hatt noen forutsetninger for å forbedre situasjonen sin. Men de fleste har alltid hatt muligheter. Da jeg var ungdom, sparte jeg hver eneste krone jeg kunne til egenkapital for å kjøpe bolig. Min bror og flere av hans venner, valgte derimot å kjøpe seg dyre flotte biler med billån, høye renter og et kjempestort verditap. Etterhvert har de havnet på leiemarkedet, bilene har for lengst forsvunnet, og de lever fra månedslønn til månedslønn. De er nok alle kandidater til å bli slike fattige pensjonister som det skrives om, mens jeg blir en av de som kommer til å klare meg bra. Men da må vi huske: De har allerede benyttet seg av et gode som jeg ikke har: de har kjørt rundt i dyr og flott bil. Hvis de skal få mer i pensjon så er det helt greit, men da vil jeg også at felleskapet skal gi meg en dyr og flott bil. Anonymkode: 6d216...196 Hjelper ikke å eie huset om du må betale masse i formueskatt, offentlige avgifter + ny energimerking av huset. Da blir du tvunget på gata uansett. Anonymkode: bf9fa...05a 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå er det 1018200 alderspensjonister i Norge, og de tallene vil øke raskt de nermeste årene. Ved utgangen av desember 2022 var det 1018200 personer som mottok alderspensjon. Det er 16 800 flere alderspensjonister enn per desember 2021. Økningen fra 2021 til 2022 er på 1,7 prosent. Det er ventet at antall alderspensjonister vil vokse også i årene framover. Mer enn tre av fire enslige pensjonister lever idag under fattigdomsgrensen, og en gruppe som vi ikkje hører så mye ifra. Bedriften måtte nedbemanne, og uforskyldt blei mange pensjonist. Hvilken bedrift?2014 da Høgre og FRP kom i regjering. Pensjonen kr. 23.000 brutto (netto kr. 19.000) hvem sin pensjon?gjir ikkje rom for pensjonistturer, bobilferie,utenlandsferier men går faste utgifter. Men, du veit at det er ikkje synd i pensjonistene som har nedbetalte boliger, og gode pensjoner. Mange pensjonister i Norge har formue, men de er fattige på penger. Formue er jo gjerne penger eller omsettelig i penger? og de betaler prosentvis like mye av sin inntekt i formue som mange bedriftledere som har bevilget seg høye lønnstillegg. Hva menes med denne setningen? Betaler av sin inntekt i formue? FRP sitt valgløfte da de kom i regjering saman med Høgre var å gji pensjonistene eit økonomisk løft som endte på kr. 300,- Anonymkode: 5a77c...201 Anonymkode: d27d0...eb0
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #9 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 22.44): Nå er det 1018200 alderspensjonister i Norge, og de tallene vil øke raskt de nermeste årene. Ved utgangen av desember 2022 var det 1018200 personer som mottok alderspensjon. Det er 16 800 flere alderspensjonister enn per desember 2021. Økningen fra 2021 til 2022 er på 1,7 prosent. Det er ventet at antall alderspensjonister vil vokse også i årene framover. Mer enn tre av fire enslige pensjonister lever idag under fattigdomsgrensen, og en gruppe som vi ikkje hører så mye ifra. Bedriften måtte nedbemanne, og uforskyldt blei mange pensjonist 2014 da Høgre og FRP kom i regjering. Pensjonen kr. 23.000 brutto (netto kr. 19.000) gjir ikkje rom for pensjonistturer, bobilferie,utenlandsferier men går faste utgifter. Men, du veit at det er ikkje synd i pensjonistene som har nedbetalte boliger, og gode pensjoner. Mange pensjonister i Norge har formue, men de er fattige på penger, og de betaler prosentvis like mye av sin inntekt i formue som mange bedriftledere som har bevilget seg høye lønnstillegg. FRP sitt valgløfte da de kom i regjering saman med Høgre var å gji pensjonistene eit økonomisk løft som endte på kr. 300,- Anonymkode: 5a77c...201 Men hva legger vi egentlig i "lever under fattigdomsgrensen"? At pensjonen de mottar er under det som regnes som fattigdomsgrensen? Det vil ikke nødvendigvis tilsi at de ikke har mer å leve for enn det. Mange pensjonister har formue og nedbetalt bolig, så at det er noen krise at 3 av 4 har en månedlig inntekt som regnes under fattigdomsgrensa er ingen krise for de fleste av dem. Du skriver at pensjonen ikke gir rom for bobilferie og utenlandsreiser - og hva så? Skal det offentlige betale bobilferie for alle eldre? Nei, det offentlige gir dem penger så de klarer seg fint i det daglige, til bolig og mat. Skal man kjøpe bobil eller dra til utlandet, da må man nesten ha egne oppsparte midler til det. Og de som har formue men er "fattige på penger" - det er vel greit å gjøre noe med? Om man selger huset til 4-5-6 millioner, har man greit med penger til å leie seg en leilighet en del år fram i tid, og enda dra på ferie. Om man sitter og knuger på familieboligen fordi det er der man alltid har bodd, eller fordi man vil at barna skal arve den etterhvert, vel, da er det også et valg, som gjør at man har mindre å rutte med selv. Norge AS har ikke råd til å gi overflod av penger til alle som er og etter hvert blir pensjonister, så de skal kunne reise på ferie OG beholde sin nedbetalte bolig UTEN å bruke av egne oppsparte midler. Anonymkode: 7e662...0e5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2023 #10 Skrevet 20. april 2023 On 4/18/2023 at 10:44 PM, AnonymBruker said: Bedriften måtte nedbemanne, og uforskyldt blei mange pensjonist 2014 da Høgre og FRP kom i regjering. Pensjonen kr. 23.000 brutto (netto kr. 19.000) gjir ikkje rom for pensjonistturer, bobilferie,utenlandsferier men går faste utgifter. Anonymkode: 5a77c...201 Det er det veldig mange barnefamilier som ikke har råd til heller - og det synes jeg er mye tristere. Anonymkode: 66235...853
Gjest storetora Skrevet 20. april 2023 #11 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 8.04): Hjelper ikke å eie huset om du må betale masse i formueskatt, offentlige avgifter + ny energimerking av huset. Da blir du tvunget på gata uansett. Anonymkode: bf9fa...05a Vil ikke tro en blir tvunget på gata. Eier du nedbetalt bolig som pensjonist så kan en jo selge det da å eventuelt leie noe rimeligere. Da bør en jo sitte igjen med en bra buffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå