Gå til innhold

Når mor til samboer vil ikke at vi skal forlove oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg fryktelig dårlig nå og usikker om jeg tar rett avgjørelse.

Jeg er 28 år, typen er 26, vi har vært i forhold i snart tre år. Vi har snakket om fremtiden åpent og jevnlig med intervaller i løpet av de tre årene og jeg vet hvor jeg har han og hva han og ikke minst jeg ønsker. 

Jeg vet at han er åpen for at kvinnen som frir, og nå siden vi skal på magisk ferie til sommer har jeg tenkt tanken å fri. Saken er at jeg ønsker å snakke med moren hans angående frieri og eventuelt tips eller oppmuntrende ord, siden hun var selv en dame som fridde til mannen sin. 

Men hun gikk fra å være blide dama til å gå helt svart når jeg nevnte det. Hun mente at sønnen hennes er for ung, og kanskje en dag vil gifte seg men ikke nå. Så forklarte jeg at det er en avgjørelse jeg ønsker å gå for på bakgrunn av det vi snakket om angående forventinger og ønsker i fremtiden, og har kun fått bekreftelser fra hans side. Ellers ville jeg ikke vurdert frieri hvis det ikke var slik. Her var det risting på hode nærmest og at det er for tidlig, samt at han mest sannsynlig ikke vil forlove seg før det er gått noen år til. 

Her mener hun at jeg burde direkte spørre om han har lyst å gifte seg om par år og når å forlove seg. Er ganske uenig med tilnærmingen siden det ødelegger magien ved å fri og gjøre det litt mer til en positiv overraskelse. Hun virket ikke spesielt støttende om tanken, og selv med bekreftelsene og samtalene jeg og samboer har hatt over flere år angående tema. 

Føler meg rett og slett uggen og usikker om det er rette når man ikke har helt positiv respons fra samboers mor, hun var nærmest overbevist at det er bare tull. 

Er litt usikker hva som er rett å gjøre - er det fortsatt fornuftig at jeg går etter hva magefølelsen og hjertet sier? er litt nervøs for at det vil ødelegge forholdet mellom meg og svigermor, for det virket som hun støtter det nada. 

Anonymkode: 57cf6...825

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at hun reagerer. Han er jo bare barnet, hjernen hans er bare såvidt fullmoden. 

Anonymkode: 7538f...621

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt at hun reagerer. Han er jo bare barnet, hjernen hans er bare såvidt fullmoden. 

Bare barnet? Nei ung mann som har vært myndig i 8 år.

Anonymkode: 2361a...418

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min familie var negative til at vi giftet oss. Vi giftet oss likevel, men hadde ikke familien tilstede. 

Det er ikke familien som skal bestemme slikt. 

Vi har vært gift i snart 19 år nå, har to flotte barn, og er fremdeles utrolig glade I hverandre. 

Anonymkode: a381e...f3e

• Liker 8
  • Hjerte 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så mye rare folk det er der ute. ja snakker om tilkommende svigers her. Er hun ikke klar for å gi slipp mulig og la gutten frigjøre seg fra mamma ? Eller har han sagt noe til henne om temaet ?

Og er 26 barnet nå for tiden ? ( om du ikke kødda du over) Nå er en voksen da ? Jo jeg vet det der med 25 år og hjernen. Men ærlig talt en kan ta ansvar når en er 26.

Om du og sambo har snakket om temaet så vet du vel litt hvor han står uten at du spør direkte.  Eller du kan spørre direkte så vet du. Og så likevel la det gå tid og ned på kne i en uventet situasjon så det blir oversakende.

Anonymkode: 11bfb...4cd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oj jeg svarte ikke på spørsmålet.. Ble så irriter. :)

Ja følg magefølelsen og drit i svigers. 

• Liker 4
Skrevet

kan være hun vet noe du ikke vet også. at han ikke vil, og kun sagt det til henne for å ikke såre deg.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Gjør hva du synes er rett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud så mye rare folk det er der ute. ja snakker om tilkommende svigers her. Er hun ikke klar for å gi slipp mulig og la gutten frigjøre seg fra mamma ? Eller har han sagt noe til henne om temaet ?

Og er 26 barnet nå for tiden ? ( om du ikke kødda du over) Nå er en voksen da ? Jo jeg vet det der med 25 år og hjernen. Men ærlig talt en kan ta ansvar når en er 26.

Om du og sambo har snakket om temaet så vet du vel litt hvor han står uten at du spør direkte.  Eller du kan spørre direkte så vet du. Og så likevel la det gå tid og ned på kne i en uventet situasjon så det blir oversakende.

Det er med tvil at han deler om samtalene vi har om fremtiden. Vi tenker å prøve å bli gravid neste år, så da er det hvertfall tvil om at han har sagt noe som tilsier at han er ikke klar å være 'comitted'. Men tror at de har litt mammadalt forhold, merker at han vil at jeg skal gjøre ting rundt i huset som hans mor og her sier jeg at jeg er ikke mammaen hans med dama. Samt tror hun kanskje er litt overbeskyttende enn det jeg antok, men merket allerede fra vi var i forhold i starten at hun var meget skeptisk og følte jeg gikk på eggeskall i starten før det løsnet og vi fikk grei forhold.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er med tvil at han deler om samtalene vi har om fremtiden. Vi tenker å prøve å bli gravid neste år, så da er det hvertfall tvil om at han har sagt noe som tilsier at han er ikke klar å være 'comitted'. Men tror at de har litt mammadalt forhold, merker at han vil at jeg skal gjøre ting rundt i huset som hans mor og her sier jeg at jeg er ikke mammaen hans med dama. Samt tror hun kanskje er litt overbeskyttende enn det jeg antok, men merket allerede fra vi var i forhold i starten at hun var meget skeptisk og følte jeg gikk på eggeskall i starten før det løsnet og vi fikk grei forhold.

Ts

På tide å løsrive dere begge fra mor, og sette litt grenser på en OK måte. At dere vurderer barn bør hun på ingen måte få vite før du evt. er gravid. Høres ut som at hun ikke forstår at sønnen har blitt en voksen mann i stand til å ta egne avgjørelser.

Anonymkode: a627f...ebb

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Ts igjen, tror jeg er bare ekstra følsom rundt det fordi etter en litt usikker start så ble det ganske varm og god forhold til svigermor etter hvert hun lærte seg å kjenne meg og jeg henne. Men nå siste månedene har hun oppført seg litt rart og kaldt rundt meg, og det merkes meget. 

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hun gikk fra å være blide dama til å gå helt svart når jeg nevnte det. Hun mente at sønnen hennes er for ung, og kanskje en dag vil gifte seg men ikke nå. Så forklarte jeg at det er en avgjørelse jeg ønsker å gå for på bakgrunn av det vi snakket om angående forventinger og ønsker i fremtiden, og har kun fått bekreftelser fra hans side. Ellers ville jeg ikke vurdert frieri hvis det ikke var slik. Her var det risting på hode nærmest og at det er for tidlig, samt at han mest sannsynlig ikke vil forlove seg før det er gått noen år til. 

Her mener hun at jeg burde direkte spørre om han har lyst å gifte seg om par år og når å forlove seg. Er ganske uenig med tilnærmingen siden det ødelegger magien ved å fri og gjøre det litt mer til en positiv overraskelse. Hun virket ikke spesielt støttende om tanken, og selv med bekreftelsene og samtalene jeg og samboer har hatt over flere år angående tema. 

Når jeg leser det du skriver så tror jeg at mitt råd til deg er å vente. 

Ut fra det du skriver så er det bare du som tar opp temaet samliv og fremtid, og han som bare samtykker. Du er pådriver, han er litt etterdilter, uten egne meninger?

Kanskje moren har litt rett? Kanskje moren ser noe i han (eller at de to har snakket sammen fortrolig) som gjør at du bør høre?

Anonymkode: e4c3f...a4d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts igjen, tror jeg er bare ekstra følsom rundt det fordi etter en litt usikker start så ble det ganske varm og god forhold til svigermor etter hvert hun lærte seg å kjenne meg og jeg henne. Men nå siste månedene har hun oppført seg litt rart og kaldt rundt meg, og det merkes meget. 

Mange mødre blir litt slik mot svigerdøtre i starten, som et slags ekstra "empty nest syndrome". Vær hyggelig mot henne, men hold avstand og finn ut hva dere begge to vil - og så går dere for det uten å involvere henne før alle viktige avgjørelser er tatt. 

Anonymkode: a627f...ebb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg føler meg fryktelig dårlig nå og usikker om jeg tar rett avgjørelse.

Jeg er 28 år, typen er 26, vi har vært i forhold i snart tre år. Vi har snakket om fremtiden åpent og jevnlig med intervaller i løpet av de tre årene og jeg vet hvor jeg har han og hva han og ikke minst jeg ønsker. 

Jeg vet at han er åpen for at kvinnen som frir, og nå siden vi skal på magisk ferie til sommer har jeg tenkt tanken å fri. Saken er at jeg ønsker å snakke med moren hans angående frieri og eventuelt tips eller oppmuntrende ord, siden hun var selv en dame som fridde til mannen sin. 

Føler meg rett og slett uggen og usikker om det er rette når man ikke har helt positiv respons fra samboers mor, hun var nærmest overbevist at det er bare tull. 

Er litt usikker hva som er rett å gjøre - er det fortsatt fornuftig at jeg går etter hva magefølelsen og hjertet sier? er litt nervøs for at det vil ødelegge forholdet mellom meg og svigermor, for det virket som hun støtter det nada. 

Ikke bry deg om dama, ikke hun du skal gifte deg med. Jeg giftet meg når jeg var 17 og han var 18. Han døde når han var 28 så en vet aldri hva livet bringer

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

merker at han vil at jeg skal gjøre ting rundt i huset som hans mor og her sier jeg at jeg er ikke mammaen hans med dama.

Ts

Ja, det var mitt inntrykk av det du skrev i åpningsinnlegget ditt.

Du er en pådriver; han dilter etter. 

Tror du skal vente litt. Til mannen har fått noen år på å bli voksen. Så ikke ditt neste innlegg på KG blir: "Mannen gjør meg gal! Han glemmer å vaske, handle, lage mat, bytte bleie, osv hvis ikke jeg maser på han eller skriver lister".

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når jeg leser det du skriver så tror jeg at mitt råd til deg er å vente. 

Ut fra det du skriver så er det bare du som tar opp temaet samliv og fremtid, og han som bare samtykker. Du er pådriver, han er litt etterdilter, uten egne meninger?

Kanskje moren har litt rett? Kanskje moren ser noe i han (eller at de to har snakket sammen fortrolig) som gjør at du bør høre?

Kan hende jeg formidlet litt feil, men det var jeg som aktivt i siste månedene søkte etter bekreftelsene siden jeg tenker å fri - å da vil jeg undersøke om det er greit. Før det bare halvt år siden sa han at han er i forhold for å gifte seg og om jeg er åpen for å gifte meg med han. Ganske gjensidig, men jeg var mer på i år fordi jeg er litt redd å trå feil. 

Angående barn var det han som ønsket å ha første gjerne i tyveårene, mens jeg var mer åpen å vente til senere i tredveårene - men jeg er glad i barn og derfor ble vi enige om at vi får barn når jeg er rundt 30 og han 28.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du først fri så ville jeg fridd nå og så giftet dere enten umiddelbart før ferien eller på ferien.

Siden du allerede føler "noe" skurrer, så tenker jeg det er greit å finne ut om han fremdeles tenker like langsiktig som deg, eller om det kan være moren vet at han ikke ønsker å starte familie nå.

Dette er forøvrig et godt eksempel på at det sjelden er lurt å innvie andre om et frieri på forhånd, for da åpner man også opp for andres meninger og synsinger.

Finn ut om dere er på samme sted og har samme ønsker for livet, ts!

Og svigermor tror jeg at jeg ville vært veldig forsiktig med å dele noe veldig personlig med i fremtiden.

Anonymkode: 4cb82...623

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han har navlestreng til moren enda. 

Anonymkode: d4407...75b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS. Da jeg var 28 år så hadde jeg fått 5 barn, giftet meg da jeg var 23 år.

Kan det hende at din svigermor er litt "gammeldags", og mener at det er mannen som skal fri? At hun ble helt satt ut av ditt forslag?

Anonymkode: 0a4a7...619

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS. Da jeg var 28 år så hadde jeg fått 5 barn, giftet meg da jeg var 23 år.

Kan det hende at din svigermor er litt "gammeldags", og mener at det er mannen som skal fri? At hun ble helt satt ut av ditt forslag?

Anonymkode: 0a4a7...619

Moren hans som fridde til faren hans, så tror ikke det er det. Men kanskje hun synes 3 år er lite å forlove seg på, siden hun fridde 10 år inn i hennes forhold. 

Men jeg vet ikke, det kan hende det er noe hun ser eller vet som ikke jeg ser. Går rundt og har mange tanker om hva som er rette avgjørelse.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...