Gå til innhold

Fjerner barna deres kroppshår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 11-åring i 6. klasse som kom hjem i dag og ville ha barberhøvel fordi hun var visst en av de eneste som ikke fjernet hår under armene og nedentil. Under armene kan jeg forstå når man går med singlet og bikini, men resten? Er dette vanlig i 6. klasse, gjør jentene deres det?

Anonymkode: 9414b...bc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Under armene kom opp i den tiden. Er 14 år nå, fjerner kun hår under armene og klipper litt nedentil.

Anonymkode: 0bb28...bfb

Skrevet

Hva dagens ungdom gjør vet jeg ikke, men jeg husker at alle jentene i klassen shavet fra det begynte å komme hår omtrent🤷‍♀️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, og jeg har regelen deres kropp- deres avgjørelse. 

Anonymkode: 16bdb...1e7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27. Hos oss begynte vi med barbering i 6-7 klasse (av alt). 

Anonymkode: 8f675...fe6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde ikke dette, jeg er født i 1989 🫡 Men godt å høre det ikke er unormalt i dag! Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en 11-åring i 6. klasse som kom hjem i dag og ville ha barberhøvel fordi hun var visst en av de eneste som ikke fjernet hår under armene og nedentil. Under armene kan jeg forstå når man går med singlet og bikini, men resten? Er dette vanlig i 6. klasse, gjør jentene deres det?

Min er et år yngre så det er ikke noe å fjerne enda, men jeg fjernet alt fra det første hårstrået kom. Brukte pinsett i begynnelsen, så over til høvel når det ikke lenger bare var noen få hårstrå… Synes de hårene var grusomme og at det og mensen var rett og slett traumatiserende. Følte jeg fortsatt var et barn som ble påtvunget en (ekkel hårete blødende) kvinnekropp.

Anonymkode: a2f33...e70

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Under armene er vanlig og forståelig, resten var ikke vanlig her. Jeg kan forstå leggene hvis datteren er mørk og/eller har mye hårvekst og ville hjulpet til med det i shortssesongen, men nedentil sliter jeg med å forstå. Hvorfor skal 11-åringer barbere seg nedentil?

Anonymkode: 4b17f...3d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min er et år yngre så det er ikke noe å fjerne enda, men jeg fjernet alt fra det første hårstrået kom. Brukte pinsett i begynnelsen, så over til høvel når det ikke lenger bare var noen få hårstrå… Synes de hårene var grusomme og at det og mensen var rett og slett traumatiserende. Følte jeg fortsatt var et barn som ble påtvunget en (ekkel hårete blødende) kvinnekropp.

Er forøvrig over 40 år, så hår ble fjernet back in the day også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Under armene er vanlig og forståelig, resten var ikke vanlig her. Jeg kan forstå leggene hvis datteren er mørk og/eller har mye hårvekst og ville hjulpet til med det i shortssesongen, men nedentil sliter jeg med å forstå. Hvorfor skal 11-åringer barbere seg nedentil?

Anonymkode: 4b17f...3d3

for å slippe å forholde seg til en voksen kropp mens man fortsatt er barn? Fordi pubertet er naturens seksualisering av kroppen og det kan føles ugreit for enkelte som kommer tidlig i puberteten?

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Under armer ja. fant ut av det selv. Skulle gjerne hatt hjelp med bikini-linjen for var tidlig ute og ble ertet for hår utenfor badedrakten. Og ble nupper og sår isteden og mer erting Men slik snakket vi ikke om hjemme hos meg ( eller noe som helst annet)

Anonymkode: ec380...b07

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en nesten 14-åring. shaver ikke de små fjonene under armene enda. Null behov for å shave verken legger eller bikinilinje.  Hadde hun hatt like mye mørkt hår på leggene som nabojenta på 12 år skulle jeg hjulpet henne til å fjerne hårene, for det er mer og mørkere enn sønnen på 16 år….

Anonymkode: cc2f7...63c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en nesten 14-åring. shaver ikke de små fjonene under armene enda. Null behov for å shave verken legger eller bikinilinje.  Hadde hun hatt like mye mørkt hår på leggene som nabojenta på 12 år skulle jeg hjulpet henne til å fjerne hårene, for det er mer og mørkere enn sønnen på 16 år….

Anonymkode: cc2f7...63c

o. k. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Begynte på ungdomsskolen. 

Anonymkode: fefe6...595

AnonymBruker
Skrevet

Ja, 12-åringen trimmer kjønnshår (gutt) og barberer barten. 

Anonymkode: 0f993...aa1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg barberte meg fra jeg var 12/13. Både under armer, nedentil og legger.  Født i 84 og jeg er glad for at jeg selv bestemte over kroppen min allerede ved denne alderen, mine foreldre hadde ikke så mye med om og hvor jeg fjernet hår. Det var mitt underliv og mine hår og hva jeg gjorde med det var det opp til meg å bestemme i denne alderen, slik synes jeg det bør være selv i 2023.  

Anonymkode: 9b4c7...f8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvem var det som bestemte at kroppshår på barn er stygt og må fjernes? Stakkars jenter. Alt de må tenke på. 

Anonymkode: 7a7bc...4f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

når jeg gikk på skolen gjorde man ikke det i så tidlig alder tor virkelig ikkke det er noe vanelig

Anonymkode: 7e3ae...931

Skrevet

Har en 17-åring, og når og/eller om hun begynte med hva det vet jeg faktisk ikke.

Har aldri sett hår under armene hennes etter at hun begynte å få det, så det fjerner hun nok. Leggene tas av og til, men hårene der er lyse, så det trengs egentlig ikke. Hva hun gjør ellers aner jeg ikke, og det er heller ikke min business. Heller ikke da hun var 12.

Vi har høvler tilgjengelige på badet, har hatt det hele livet hennes, og jeg kjøper nye når det er tomt. Ingen som spør hvem som bruker hvor mange til hva.... Vi snakker om det meste altså, men akkurat dette med hårfjerning osv har hun aldri spurt om, og jeg regner med at hun ikke har lurt på noe særlig. Jeg har alltid snakket om det i naturlige vendinger, ikke som noe man må, at folk har forskjellig hårvekst osv, men jeg har selv mørke hår på leggene og ønsker ikke å ha det der. 

Ville ikke nektet jentungen å fjerne hårene der TS, hun må gjøre som hun vil. Vi kan jo tenke at vi skulle ønske de ikke tenkte på det, men akkurat det får vi ikke gjort noe med, annet enn å trygge dem på at det er greit å ha og greit å fjerne, folk velger selv. Og om noen år er det ikke sikkert hun gidder, selv om hun gjør det nå.... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har 11 åringer begynt å få kroppshår? Veldig tidlig, tror jeg var minst 14 da både mens og kroppshår kom.

Anonymkode: be872...a71

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...