AnonymBruker Skrevet 7. mars #121 Del Skrevet 7. mars Det jeg husker, kan være mer: Ca. 40 000,-, samt bunad og en mengde smykker og sølvtøy - 1998, Sunnmøre. Anonymkode: 3bf56...b3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #122 Del Skrevet 8. mars Fru Uperfekt skrev (På 7.3.2025 den 0.03): Vel de av mine som har konfirmert seg har måtte døpe seg først så det er nok ikke bare pga pengene selv om innlegget ditt lyser av at det er eneste grunn Foreldrene har døpt de ja. Hvis de ikke har døpt seg selv rett før konfirmasjon, men da er det fordi at de må gjøre det for å få pengene/gavene. Men ungdommen har intet kristent motiv for dette over hodet. For jenter så handler det for det meste å stå hvit brud, som vist på amerikanske bryllupsfilmer. Igjen, ingen kristene motiv over hodet. De som har dette er godt under 5%. Tja, så kan en jo mene hva en vil selv. Selv kjenner jeg ingen ungdom som kan så fryktelig mye om kristendommen. De fleste er totalt uviten. Bare spør de om forskjellige ting så får de selv en oppfatning av hvordan det egentlig står til. Grunnen din her var at de konfirmerte seg ikke bare på grunn av pengene siden de var døpt? Sliter litt med å se en sammenheng der må jeg innrømme. Anonymkode: b5ba3...abe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #123 Del Skrevet 8. mars 1995- 12.000 kr. Fikk mange smykker, hadde bunad fra før. Anonymkode: c2d52...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #124 Del Skrevet 8. mars 12 000 kr i 2011. Sentralt på Østlandet. Fikk mye mindre enn de andre i klassen. Var invitert i konfirmasjonen til en venninne og hun fikk over 100 000 kr. Anonymkode: 44a22...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 8. mars #125 Del Skrevet 8. mars Fikk ca 20000,- og bunad i 2003. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenBlå Skrevet 8. mars #126 Del Skrevet 8. mars Fikk 15.000.- + bunad i 2001. Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 8. mars #127 Del Skrevet 8. mars Bærum, 11.000 kr. 1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. mars #128 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldrene har døpt de ja. Hvis de ikke har døpt seg selv rett før konfirmasjon, men da er det fordi at de må gjøre det for å få pengene/gavene. Men ungdommen har intet kristent motiv for dette over hodet. For jenter så handler det for det meste å stå hvit brud, som vist på amerikanske bryllupsfilmer. Igjen, ingen kristene motiv over hodet. De som har dette er godt under 5%. Tja, så kan en jo mene hva en vil selv. Selv kjenner jeg ingen ungdom som kan så fryktelig mye om kristendommen. De fleste er totalt uviten. Bare spør de om forskjellige ting så får de selv en oppfatning av hvordan det egentlig står til. Grunnen din her var at de konfirmerte seg ikke bare på grunn av pengene siden de var døpt? Sliter litt med å se en sammenheng der må jeg innrømme. Anonymkode: b5ba3...abe De måtte ta et bevisst valg siden ikke jeg barnedøper mine. Mao de får velge selv. Summen de får av oss er samme uavhengig av konfirmasjon eller ei. Bunad får de alle sammen uavhengig av valget de gjør Eneste er at vi ikke arrangerer noe humanetisk kopi, så vi har heller ikke navnefest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #129 Del Skrevet 8. mars Konfirmant i år 2000. Husker ikke helt nøyaktig pengesum, men rundt 4-6000 mener jeg. Fikk også bunad og en del smykker. Østlandet. Anonymkode: aeb99...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #130 Del Skrevet 9. mars Jeg ble konfirmert i 2008 (Østlandet, 1 time fra Oslo). Jeg fikk bunad + søljer, en gullring og en reise. Fikk vel mellom 1-2000 i kontanter i tillegg fra diverse + noen billige smykker. Aner ikke totalverdien av dette, da det ikke var så viktig for meg. Husker mange snakket om alle kontantene de fikk, som da som oftest var i tillegg til bunad++. Gutta fikk som regel lovnad om moped/billappen + penger til moped/bil. Anonymkode: d2d5b...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #131 Del Skrevet 9. mars 16 tusen +bunad i 1992,mammas gamle tanter gav mye💗 Anonymkode: 299f4...904 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #132 Del Skrevet 9. mars Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): De måtte ta et bevisst valg siden ikke jeg barnedøper mine. Mao de får velge selv. Summen de får av oss er samme uavhengig av konfirmasjon eller ei. Bunad får de alle sammen uavhengig av valget de gjør Eneste er at vi ikke arrangerer noe humanetisk kopi, så vi har heller ikke navnefest. Nå er det jo stort sett ikke bare foreldre som dukker opp i konformasjonen til sine egne barn, det er gjerne tanter, onkler, besteforeldre osv.. Så jo, det spiller faktisk en stor rolle. Det du sier her forsterker jo bare det jeg poengterer, med mindre du lar ungene lage en liste over alle de kunne tenkt seg å invitert til en fiktiv konfirmasjon slik at du ringer rundt til alle og hører hvor mye de egentlig hadde gitt i konfirmasjonsgave, og betalt dette selv. At du ikke tror unge konfirmerer seg kun for den økonomiske vinningen får nå være opp til deg. Det er stort sett det og kirkebryllup som er årsaken. Anonymkode: b5ba3...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #133 Del Skrevet 9. mars 18000 i 2007. Anonymkode: e584d...0b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cera Skrevet 9. mars #134 Del Skrevet 9. mars 6000kr i 1997. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 11. mars #135 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 3.35): Nå er det jo stort sett ikke bare foreldre som dukker opp i konformasjonen til sine egne barn, det er gjerne tanter, onkler, besteforeldre osv.. Så jo, det spiller faktisk en stor rolle. Det du sier her forsterker jo bare det jeg poengterer, med mindre du lar ungene lage en liste over alle de kunne tenkt seg å invitert til en fiktiv konfirmasjon slik at du ringer rundt til alle og hører hvor mye de egentlig hadde gitt i konfirmasjonsgave, og betalt dette selv. At du ikke tror unge konfirmerer seg kun for den økonomiske vinningen får nå være opp til deg. Det er stort sett det og kirkebryllup som er årsaken. Anonymkode: b5ba3...abe De får en voksen fest ja, som alternativ om de ønsker det og de som har valgt å ikke konfirmere seg har hatt og fått likt som de konfirmerte. Skjønner at dette rokker ved din tro på at konfirmasjon kun er for pengene men sånn er no ståa her i heimen. Så nei jeg tror ikke alle gjør det kun for pengene. Borgelig kopi derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pålandjorda Skrevet 11. mars #136 Del Skrevet 11. mars 30000 1989 Kjøpte hvitevarer til min første bolig i 1996… Sykt flink pike 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #137 Del Skrevet 11. mars 1200 kr i 1987, var nok blandt de som fikk minst til konfirmasjon på mitt klassetrinn. Men i dag er det snudd,og jeg er blant de som tjener best i mitt årskull, så mye peng til konfirmasjon har lite å si hvordan du Berger deg videre i livet. 😀 Bor på det sentrale østlandet Anonymkode: d5997...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå