Gå til innhold

Noen som får i seg 2-3L vann om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva merker du når du får i deg anbefalt mengde vann? Merker man noe på huden eller energien? Jeg drikker ofte bare 1 L Max i løpet av dagen og når man legger på kaffe som jeg da drikker mye av så går vel vannet i minus?! Skal prøve å drikke mere vann men kan jeg vente meg noe merkbart ?🤔

Anonymkode: 0a028...2a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det å drikke litervis med vann er bare tull. Hva skulle det gjort med kroppen tenker du? Du kvitter deg bare med salter og mineraler kroppen trenger 

Så lenge urinen ikke er mørkegul så er alt ok. Urin skal være litt gul, ellers drikker du for mye. 

Anonymkode: 36183...82d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker er ikke kameler. Så det å bælme i seg 2-3 liter vann bare fordi man «skal» er tull. Behovet for vann varierer med aktivitetsnivå, i tillegg må man ta med i beregningen at vi får i oss en del væske i div mat. Mange sliter med hodepine og div mangler fordi de rett og slett skyller ut salter og mineraler fra kroppen.

Anonymkode: 1676b...fa2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen mål om å drikke litersvis med vann om dagen😅 Drikker når jeg er tørst. Ellers er jeg både frisk og rask, så ser ikke hensikten med å drikke mer enn kroppen trenger.

Ikke sunt å drikke for mye vann heller. 

Anonymkode: 96f0f...28d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mennesker er ikke kameler. Så det å bælme i seg 2-3 liter vann bare fordi man «skal» er tull. Behovet for vann varierer med aktivitetsnivå, i tillegg må man ta med i beregningen at vi får i oss en del væske i div mat. Mange sliter med hodepine og div mangler fordi de rett og slett skyller ut salter og mineraler fra kroppen.

Er det noe du har saklige kilder på?

Jeg drikker veldig mye (fordi jeg er tørst), og sliter mye med hodepine. Har aldri hørt om en sammenheng der før.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Drikker fort 2 liter med vann om dagen, merker ikke noe egentlig. Jeg drikker fordi jeg liker å drikke vann, det er ikke noe jeg gjør bevisst. Får ikke noe mer energi i hvert fall, går mer på do 😄

Anonymkode: fc5ec...42c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker cirka 2 liter vann om dagen som er anbefalt av de fleste leger og forskere. Dersom jeg skal trene svært hardt drikker jeg opp mot 3 liter (da er det snakk om timesvis med hardtrening). En vanlig kropp behøver ikke mer enn 2-2,5 liter om dagen. Mer enn dette er unødvendig, og kan skylle ut næringsstoffer gjennom urinen. 

Jeg er tørst om morgenen, så bælmer en halvliter før jeg gjør noe som helst. Dette er tillært, ikke noe jeg har vært vant med fra tidligere. Til middag drikker jeg gjerne en halvliter til. Drikkeflaske er naturligvis med på jobb, så blir 0,5-1 L der og. 

Her kan du lese mer om anbefalt vanninntak: https://nhi.no/kosthold/ernaring/vann-og-vaskebehov/?page=2

Anonymkode: b234c...962

AnonymBruker
Skrevet

Drikker nok minst 2 liter om dagen, men det avhenger av aktivitetsnivå, hva jeg spiser osv. Drikker mer hvis jeg spiser mye krydret mat, mindre behov når jeg spiser mye frukt etc. 

Drikker ikke noe annet, kaffe o.l. Innimellom te, men det er mest om vinteren. Hydrering er viktig for hud ja, men mest er det du spiser viktig. Hydrering er også viktig for fordøyelsen. Hvor mye du må drikke avhenger av så mangt, så ikke heng deg opp i "2-3 liter". 

Anonymkode: 6e19d...50c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg registrerer at de som typisk går med vannflaske overalt også har veldig fin hud mindre rynker og mer spenst. Men kan jo være tilfeldig 

Jeg klarer heller ikke få i meg 2-3 liter, glemmer å drikke utenom måltider 

Anonymkode: 75e8e...4c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg registrerer at de som typisk går med vannflaske overalt også har veldig fin hud mindre rynker og mer spenst. Men kan jo være tilfeldig 

Jeg klarer heller ikke få i meg 2-3 liter, glemmer å drikke utenom måltider 

Anonymkode: 75e8e...4c2

Nei, dette er ikke tilfeldig.

Tidligere hadde jeg store problemer med tørr hud, kjøpte dyre kremer på apoteket og lurte på om tørt inneklima kunne være årsaken.

Løsningen viste seg å være at kroppen min trengte mer vann; nå drikker jeg minst 2 liter daglig, og huden min er av en annen verden enn før i tiden, da jeg drakk kanskje halvparten av dette.

Anonymkode: 11c1d...f69

AnonymBruker
Skrevet

Drikker minst to liter om dagen. Presser ikke i meg, men drikker av vane, og har vannflaska ved siden av meg både ved pulten og i sofaen. 

Om jeg er på helgetur, eller skal noe der jeg vet at det er dårlig tilgang på toalett, så unngår jeg bevisst å drikke mye. Synes da jeg raskt ser det på tørrere/blassere hud, og at jeg lett får hodepine. 

Anonymkode: 8e727...8ed

Skrevet (endret)

Jeg får i meg masse vann når jeg går rundt med vannflaske hele dagen :) Spesielt enkelt når man legger en vannflaske med litt vann i seg i fryseren dagen før, så har man "iskaldt" vann hele dagen :)

Stikker på trening før jobb, allerede etter trening har jeg fått i meg  over en liter vann, og da er ikke klokken 8 enda. 

Endret av anon01
Skrevet

På inaktive vinterdager drikker jeg ca 2 vannflasker pr dag. Bruker 0,7 vannflasker. Trener jeg går det minst en ekstra flaske. 
På sommeren kommer det an på hvor varmt det er, men går fort 1,5 liter før jeg er ferdig på jobb allerede. 

Jeg har vannflaske med meg over alt. En står på jobb, en ved senga, en på stue, og har alltid med vannflaske i bilen om jeg skal ut mer enn halvtimes tid. Starter alltid dagen med vann tilsvarende ett glass. 
Drikker alltid kun vann til maten (eller vin om det er kosemat). 

Har drukket mye vann hele tiden, men merker at de dagene hvor jeg får i meg mindre vann så blir jeg slappere, og jeg blir fort tørr spesielt på leppene. 

• Liker 1
Skrevet

Drikker minst 2 liter om dagen, men det er ikke noe jeg tenker over. På jobb har jeg en 0,7 liters flaske, drikker rundt 2 sånne. I tillegg drikker jeg rundt 0,5-1l på trening (trener rundt 5-6 ganger i uken). Hjemme har jeg sodastream og drikker 1-2 flasker med kullsyrevann. Har også et glass ved senga, men det blir sjelden tømt. Drikker mye mindre når jeg er på besøk hos han jeg dater, så har en følelse av at jeg kjededrikker litt 😅

Drikker stort sett bare vann og kaffe i løpet av en dag, sjelden eller aldri brus. Annenhver til hver tredje helg går det også litt øl. 

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (4 timer siden):

På inaktive vinterdager drikker jeg ca 2 vannflasker pr dag. Bruker 0,7 vannflasker. Trener jeg går det minst en ekstra flaske. 
På sommeren kommer det an på hvor varmt det er, men går fort 1,5 liter før jeg er ferdig på jobb allerede. 

Jeg har vannflaske med meg over alt. En står på jobb, en ved senga, en på stue, og har alltid med vannflaske i bilen om jeg skal ut mer enn halvtimes tid. Starter alltid dagen med vann tilsvarende ett glass. 
Drikker alltid kun vann til maten (eller vin om det er kosemat). 

Har drukket mye vann hele tiden, men merker at de dagene hvor jeg får i meg mindre vann så blir jeg slappere, og jeg blir fort tørr spesielt på leppene. 

Da har nok du også vært utsatt for fenomenet der alle vannflaskene plutselig befinner seg i ett og samme rom😂

Anonymkode: 11b69...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar vanndrivende og sliter litt med å få i meg nok vann. Men jeg har alltid karaffelen ved min side.

Anonymkode: 08103...410

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (18 timer siden):

Jeg drikker veldig mye (fordi jeg er tørst), og sliter mye med hodepine. Har aldri hørt om en sammenheng der før.

Du må få i deg mer salt. Å drikke for mye gir både tørstfølelse og hodepine. Veskebalansen blir feil. 

Anonymkode: e1637...5a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har nok du også vært utsatt for fenomenet der alle vannflaskene plutselig befinner seg i ett og samme rom😂

Anonymkode: 11b69...499

Nei, det har jeg faktisk ikke opplevd! Vannflaske på jobb tas aldri med hjem. Vannflaske til trening er i bag eller bil hele tiden. Orker ikke ha flere flasker ved senga eller på stua, så rydder bort gamle om jeg kommer med en ny 🤷

Har egne flasker til ulikt bruk.

Her er det heller motsatt, det står flasker i alle rom!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må få i deg mer salt. Å drikke for mye gir både tørstfølelse og hodepine. Veskebalansen blir feil. 

Anonymkode: e1637...5a0

Skal teste det ut, mistenker at jeg også får i meg lite salt.

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (19 timer siden):

https://www.dn.no/trening/drikker-for-mye-vann/1-1-1837579?zephr_sso_ott=URnKUo

Å drikke for mye væske kan føre til hyponatremi, som er når natriumet i blodet blir for utvannet, sier Sims.

Symptomene på tilstanden er forvirring, hodepine, kvalme og oppblåsthet - som lett forveksles med dehydrering. I alvorlige tilfeller kan hyponatremi føre til anfall, organsvikt og død.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...