Gå til innhold

Hvilken barneforsikring har du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tatt jobben med å finne ut hvilken barneforsikring som er best? Skal tegne forsikring for barna mine, og synes det var veldig mye å sette seg inn i. Redd for å velge feil, og bli lurt fordi jeg ikke forstår tallene...

Anonymkode: e807f...ad4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondom 

Anonymkode: cda03...4d0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En i Gjensidige og en i Storebrand. Den i Gjensidige er best, men begge har en god dekning ifht å videreføre uføreforsikring i voksen alder uten ny helseerklæring. Og det er jo hovedgrunnen til at vi har barneforsikring, alt annet er bonus.

Anonymkode: adaed...dad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En i Gjensidige og en i Storebrand. Den i Gjensidige er best, men begge har en god dekning ifht å videreføre uføreforsikring i voksen alder uten ny helseerklæring. Og det er jo hovedgrunnen til at vi har barneforsikring, alt annet er bonus.

Takk for svar! Har du sjekket det i det siste også, at disse er best? Kikket litt på en oversikt, og da så det ut som sparebank 1 kanskje var best. Men som sagt, forstår ikke helt tallene. Redd for å bli lurt av store summer og så viser det seg at den ikke blir videreført e.l.

En annen ting jeg ikke fant ut av, var hvilke som som oppgirs i G, og derfor endres i takt med verdien av pengene frem i tid, og hvilke som gir en viss sum, selv om utbetalingen skjer mange år frem i tid. 

Kan jeg spørre om hvorfor du har to...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Har du sjekket det i det siste også, at disse er best? Kikket litt på en oversikt, og da så det ut som sparebank 1 kanskje var best. Men som sagt, forstår ikke helt tallene. Redd for å bli lurt av store summer og så viser det seg at den ikke blir videreført e.l.

En annen ting jeg ikke fant ut av, var hvilke som som oppgirs i G, og derfor endres i takt med verdien av pengene frem i tid, og hvilke som gir en viss sum, selv om utbetalingen skjer mange år frem i tid. 

Kan jeg spørre om hvorfor du har to...?

De er til to forskjellige barn. Tegnet for åtte og elleve år siden, vilkårene har endret seg litt siden den gang.

Det du vil se etter, tenker jeg, er først og fremst uføredekningen og at den kan videreføres som voksen. Dernest ville jeg sett om selskapet gir en utbetaling dersom barnet innvilges hjelpestønad - det dekker de fleste vesentlige funksjonsnedsettelser og jeg ser det som en bedre sikkerhet enn at de gir en utbetaling ved enkelte diagnoser på en liste.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fra et selskap som heter youplus. Det viktigste er å sjekke hva barnet får utbetalt ved eventuell uførhet og invaliditet. Disse summene blir gjerne oppgitt i G og kan være både engangsutbetalinger og månedlige utbetalinger over flere år. 

Dette som går på sykepenger, kritisk sykdom osv har jeg inntrykk av at er ganske likt mellom de forskjellige tilbyderne. 

Anonymkode: 139d8...a27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Storebrand 

Anonymkode: 1d4ab...a08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Storebrand 

Anonymkode: 1d4ab...a08

Fortell gjerne hvorfor! 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De er til to forskjellige barn. Tegnet for åtte og elleve år siden, vilkårene har endret seg litt siden den gang.

Det du vil se etter, tenker jeg, er først og fremst uføredekningen og at den kan videreføres som voksen. Dernest ville jeg sett om selskapet gir en utbetaling dersom barnet innvilges hjelpestønad - det dekker de fleste vesentlige funksjonsnedsettelser og jeg ser det som en bedre sikkerhet enn at de gir en utbetaling ved enkelte diagnoser på en liste.

Ok, så det er dette den listen med sykdommer betyr? At det bare er de sykdommene som kvalifiserer til utbetaling....? Det er jo helt villt, det må da være tusenvis av ulike grunner til at en person kan bli ufør...?

Det er altså Gjensidige du tenker er best på disse punktene du nevner? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fra et selskap som heter youplus. Det viktigste er å sjekke hva barnet får utbetalt ved eventuell uførhet og invaliditet. Disse summene blir gjerne oppgitt i G og kan være både engangsutbetalinger og månedlige utbetalinger over flere år. 

Dette som går på sykepenger, kritisk sykdom osv har jeg inntrykk av at er ganske likt mellom de forskjellige tilbyderne. 

Takk! Hvordan finner jeg ut om de får en sum som forblir den samme resten av livet, eller får en sum som justeres etter konsumprisindeksen? Altså at summen kan bli 100.000 nå, men vil øke etterhvert som krona får mindre verdi? Hvis jeg har skjønt dette rett da 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så det er dette den listen med sykdommer betyr? At det bare er de sykdommene som kvalifiserer til utbetaling....? Det er jo helt villt, det må da være tusenvis av ulike grunner til at en person kan bli ufør...?

Det er altså Gjensidige du tenker er best på disse punktene du nevner? 

Neida, ved uførhet får de uansett. Listen er ting som gir en egen engangssum. Jeg ville heller hatt de med dekningen hvor de gir en sum månedlig dersom barnet får hjelpestønad fra Nav. Fordi alle som får det er barn som krever en del, uavhengig av diagnose. 

Gjensidige er best (og dyrest av de to vi har), men vilkårene har nok endret seg noe siden vi tegnet forsikringene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Staten Noreg.

Anonymkode: 0e753...668

• Nyttig 2
Skrevet

Har if sin barneforsikring ☺️ kjempefornøyd, har måttet bruke den en gang (langt sykehusopphold) og det var ikke noe som slags problem å få utbetalt det vi skulle ha. Gikk raskt og kundeservicen var god☺️

• Hjerte 1
Skrevet

Ingen, men vi har et fond i ett AS som er mer enn nok bemidlet til å hjelpe de av

AnonymBruker
Skrevet

Tryg har dårlige vilkår. Jeg fikk fagforeningen til å få Tryg til å se bort fra sitt eget vilkår og fikk dermed en utbetaling. (fagforenngen har ei av de om skrev vilkårene til if, og de tok tryg ganske hardt på vilkårene)

Jeg kan ikke se at vilkårene er endret enda.

Anonymkode: 5131c...f63

AnonymBruker
Skrevet

Tryg, toppforsikringen. Veldig fornøyd 

Anonymkode: 46e63...972

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk! Hvordan finner jeg ut om de får en sum som forblir den samme resten av livet, eller får en sum som justeres etter konsumprisindeksen? Altså at summen kan bli 100.000 nå, men vil øke etterhvert som krona får mindre verdi? Hvis jeg har skjønt dette rett da 🤷‍♀️

Det leser du i vilkårene. 

Uførepensjon blir utbetalt over tid, gjerne månedlig, mens uførekapital er et engangsbeløp. 

Står det for eksempel uførekapital 10 G, får barnet utbetalt 10 G (per i dag tilsvarer det ca 1,1 mill kr) som et engangsbeløp.

Uførepensjon 1 G i 10 år betyr 1 i året (ca 110.000,- Pper i dag) fordelt på 12 måneder i til sammen 10 år. Her ender vi altså også opp med 10 G totalt bare at det blir utbetalt over et lengre tidsrom. 

Uførepensjon 1 G til fylte 67 år blir 1 G i året, fordelt på 12 mnd, hvert år frem til poden fyller 67 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det leser du i vilkårene. 

Uførepensjon blir utbetalt over tid, gjerne månedlig, mens uførekapital er et engangsbeløp. 

Står det for eksempel uførekapital 10 G, får barnet utbetalt 10 G (per i dag tilsvarer det ca 1,1 mill kr) som et engangsbeløp.

Uførepensjon 1 G i 10 år betyr 1 i året (ca 110.000,- Pper i dag) fordelt på 12 måneder i til sammen 10 år. Her ender vi altså også opp med 10 G totalt bare at det blir utbetalt over et lengre tidsrom. 

Uførepensjon 1 G til fylte 67 år blir 1 G i året, fordelt på 12 mnd, hvert år frem til poden fyller 67 år. 

Så de som har 1 G i 10 år er ikke så bra da? Hvis den stopper etter 10 år? Og alternativet er 1G i året til de er 67? 

Der jeg leste sto det veldig ofte ikke oppgitt i G, men i en sum. Betyr det at dette er summen de får, selv 50 år frem i tid? Men hvis det er oppgitt i G vil den stige og tilpasses verdien i fremtiden?

AnonymBruker
Skrevet
Jadasikkert29 skrev (1 time siden):

Har if sin barneforsikring ☺️ kjempefornøyd, har måttet bruke den en gang (langt sykehusopphold) og det var ikke noe som slags problem å få utbetalt det vi skulle ha. Gikk raskt og kundeservicen var god☺️

Er pris og utbetaling konkurransedyktige også? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...