Gå til innhold

Kreftpasient uten fastlege.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

Kjæresten min sier nå at denne vikaren han var hos var ikke vikar for ny fastlege, men en tilfeldig lege han bestilte seg time hos.

Han har ikke fått tildelt ny fastlege i det hele tatt!

Ønske om medisinsk marihuana er kun én ting han ønsker fra en fastlege.

Anonymkode: df355...256

Jeg kan ikke se at dette påvirker rådene som har kommet frem i tråden. Han må ringe rundt for å få råd og veiledning om hvordan han kan løse dette.

Anonymkode: 52eab...8da

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt kommunelegen, det er hen som har ansvaret for innbyggere som ikke har fått utdelt fastlege.

Anonymkode: 25b3e...08b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke se at dette påvirker rådene som har kommet frem i tråden. Han må ringe rundt for å få råd og veiledning om hvordan han kan løse dette.

Har ringt Helfo/fastlege tlf og han er på en liste uten fastlege, men pasienter på den listen er henvist til et tilfeldig legekontor og den legen der som kan ta imot de.

De vil da komme til nye leger hver gang de trenger hjelp.

Kanskje ikke den beste løsningen for en person som har kreft med spredning.

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ringt Helfo/fastlege tlf og han er på en liste uten fastlege, men pasienter på den listen er henvist til et tilfeldig legekontor og den legen der som kan ta imot de.

De vil da komme til nye leger hver gang de trenger hjelp.

Kanskje ikke den beste løsningen for en person som har kreft med spredning.

Ts

Nei, det er opplagt ikke den beste løsningen, men her dreier det seg jo nå om å få løst et akutt problem. Har dere ikke kontaktet Pasient- og brukerombudet, kommunelegen osv.? Tenker at alle stener bør snus her.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjæresten min har kreft og har ikke fastlege lenger.

Han får behandling på sykehuset, men mye kommunikasjon og ansvar går via fastleger.

Han hadde en fastlege som sluttet, og da ble kjæresten min overført til vikaren til kollegaen til sin tidligere fastlege.

Denne vikaren sier han kan ikke hjelpe han siden han ikke har erfaring med å feks søke om å få prøvd medisinsk marihuana eller annen "alternativ" medisin som alvorlig syke pasienter kan ha nytte av.

Alle fastlegene her i byen har lange ventelister.

Hva gjør man i en sånn situasjon? Sykehuset kan ikke hjelpe han med fastlege

altså bare fordi man har kreft så kan man ikke bestemme å få marihana er noe av det dummeste jeg har hørt

når man får kreft så må man følge di rådene sykehuset sier om medisiner og behandling, hvis man plutselig begynner på noe annet kan det gjøre ting mye værre

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rosa Sløyfe said:

altså bare fordi man har kreft så kan man ikke bestemme å få marihana er noe av det dummeste jeg har hørt

når man får kreft så må man følge di rådene sykehuset sier om medisiner og behandling, hvis man plutselig begynner på noe annet kan det gjøre ting mye værre

Forstår at du har noe imot cannabis. Om du ikke kan hjelpe TS, så forstår jeg ikke hva du gjør i denne tråden.

Min far døde av kreft med spredning, hadde da ikke spist fast føde på 4 måneder, og fikk så vidt i seg væske. Han valgte å være kriminell i ett håp om matlyst, men det hjalp lite for hans del. Han overlevde 2 måneder med smertehelvete etter endt livsforlengelse fra sykehus. Fastlegen var minimalt innblandet og fulgte ikke opp min far på noe som helst. Så jeg er usikker på om fastlege er noe bedre for kjæresten din TS. Det kan hende at det aller enkelste og raskeste er å ta turen til nederland. Men ja, det koster, både krefter og penger. Men det er ikke sikkert det blir så mye billigere å vente på behandling av vedtak i Norge + utgiftene til medisin.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykehuset-ahus-vil-ikke-lenger-gi-geir-roger-moen-cannabismedisin-1.16258980

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reagerer-pa-cannabis-nekt_-pasienter-far-ikke-lenger-cannabismedisin-1.16285880

https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/rad-til-helsepersonell/behandling-med-cannabis-innenfor-dagens-regelverk

Anonymkode: 68f99...108

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

dere må jo snakke med legen om det med energien og matlysten

ja det er slitsom og gå rundt og være tappa for energi og lite matlyst men legene er greie og snakke med om di tingene og sykepleierne

det er også mange facebook grupper man kan melde seg inn i det er veldig fin og ha et godt nett verk når man går gjennom noe såndt

og selv om dere ikke har snakke med kreft kordinarton på en stund er det altids lov og ta den kontakten opp igjen hvis man vil det

det er også psykolog man kan snakke med hvis men føler for det, sammen eller alene

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forstår at du har noe imot cannabis. Om du ikke kan hjelpe TS, så forstår jeg ikke hva du gjør i denne tråden.

Min far døde av kreft med spredning, hadde da ikke spist fast føde på 4 måneder, og fikk så vidt i seg væske. Han valgte å være kriminell i ett håp om matlyst, men det hjalp lite for hans del. Han overlevde 2 måneder med smertehelvete etter endt livsforlengelse fra sykehus. Fastlegen var minimalt innblandet og fulgte ikke opp min far på noe som helst. Så jeg er usikker på om fastlege er noe bedre for kjæresten din TS. Det kan hende at det aller enkelste og raskeste er å ta turen til nederland. Men ja, det koster, både krefter og penger. Men det er ikke sikkert det blir så mye billigere å vente på behandling av vedtak i Norge + utgiftene til medisin.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykehuset-ahus-vil-ikke-lenger-gi-geir-roger-moen-cannabismedisin-1.16258980

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reagerer-pa-cannabis-nekt_-pasienter-far-ikke-lenger-cannabismedisin-1.16285880

https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/rad-til-helsepersonell/behandling-med-cannabis-innenfor-dagens-regelverk

Anonymkode: 68f99...108

ja men det er ikke fastlege man kan snakke med uansett dem vet for lite om det med kreft om hva dem kan og ikke kan du må snakke med dem på sykehuset

og det er ikke lurt og sammenligne di to situvasjonene for det er ikke sikkert at kreften her har gått så langt det vet ikke jeg men det er uanstt lurt og høre på hva lengene sier om behendling

jeg har selv hatt kreft er derfor jeg vet ganske mye om hvordan det fårergår

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sløyfe skrev (34 minutter siden):

Medisinsk marihuana var bare én ting jeg nevnte her.

Onkologene er fullt klar over at han har nytte av feks dette men sier fastlegen skal søke.

Han trenger fastlege til resepter, henvisninger, hjelp til å tolke blodprøvesvar som sykehuset har tatt, legeerklæring i forhold til nav osv

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sløyfe skrev (20 minutter siden):

dere må jo snakke med legen om det med energien og matlysten

ja det er slitsom og gå rundt og være tappa for energi og lite matlyst men legene er greie og snakke med om di tingene og sykepleierne

det er også mange facebook grupper man kan melde seg inn i det er veldig fin og ha et godt nett verk når man går gjennom noe såndt

og selv om dere ikke har snakke med kreft kordinarton på en stund er det altids lov og ta den kontakten opp igjen hvis man vil det

det er også psykolog man kan snakke med hvis men føler for det, sammen eller alene

Han går til psykolog.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Medisinsk marihuana var bare én ting jeg nevnte her.

Onkologene er fullt klar over at han har nytte av feks dette men sier fastlegen skal søke.

Han trenger fastlege til resepter, henvisninger, hjelp til å tolke blodprøvesvar som sykehuset har tatt, legeerklæring i forhold til nav osv

Ts

syns det er veldig rat når jeg gikk til Onkologene så ordnet dem alt for meg trengte aldri og gjennom en fanst lege på noen som helst område, ikke det at jeg prøvde og få tak i dop klarte meg fint uten det

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sløyfe skrev (1 time siden):

ja men det er ikke fastlege man kan snakke med uansett dem vet for lite om det med kreft om hva dem kan og ikke kan du må snakke med dem på sykehuset

og det er ikke lurt og sammenligne di to situvasjonene for det er ikke sikkert at kreften her har gått så langt det vet ikke jeg men det er uanstt lurt og høre på hva lengene sier om behendling

jeg har selv hatt kreft er derfor jeg vet ganske mye om hvordan det fårergår

Han har kreft med spredning til to organer, ergo uhelbredelig kreft.

Sykehuset gir kun palliativ behandling.

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

En «rosa sløyfe» til her. Det er jo onkologene på kreftavdelingen på sykehuset som har ansvar for at pasienter med kreft får behandlingen de trenger. Ja, fastlegen skal være en god og viktig støtte, men synes dette er veldig rart ts! 

Vanlig at onkologene forklarer prøvesvar (fastlegen er ikke ekspert på all mulig kreft og -undersøkelser).

Hvorfor svarer du ikke på om dere vil eller har tatt kontakt med kreftkoordinator, Kreftforeningen, kommunelege osv? Han er jo tydelig svært dårlig, kjæresten din. 

Anonymkode: a286d...18b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En «rosa sløyfe» til her. Det er jo onkologene på kreftavdelingen på sykehuset som har ansvar for at pasienter med kreft får behandlingen de trenger. Ja, fastlegen skal være en god og viktig støtte, men synes dette er veldig rart ts! 

Vanlig at onkologene forklarer prøvesvar (fastlegen er ikke ekspert på all mulig kreft og -undersøkelser).

Hvorfor svarer du ikke på om dere vil eller har tatt kontakt med kreftkoordinator, Kreftforeningen, kommunelege osv? Han er jo tydelig svært dårlig, kjæresten din. 

Det stemmer nok at det du skriver er onkologen sitt ansvar, men de har ikke TID. Ofte får han bare 5-15 min annenhver måned der de forklarer det viktigste rundt ct bildene og pet scan han har tatt i forbindelse med ny runde med cellegift.

Jeg har allerede skrevet det i et svar lenger opp her; Han er på listen uten fastleger, dvs de som ikke har en fastlege blir henvist til et legesenter der de får tilbud om en lege men de må bruke en ny lege for hver gang.

Sånn er det har vi fått vite i dag!

Det blir ikke tatt hensyn til om man har kreft eller fotvorte, kun navn og fødselsnummer.

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han er ikke svært dårlig nå, men har uhelbredelig kreft.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Uff, det er jo ikke bra, selvfølgelig. Men nå har du fått mange råd om hvor dere kan ta kontakt for hjelp. Om du ikke vil forsøke å ta denne kontakten, er det ikke så mye mer vi kan gjøre 🤷‍♀️ Ønsker deg og kjæresten alt godt og håper han får den hjelpen han trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Det virker som flere  lurer på hvorfor vi ikke følger rådene, men hvis dere leser mine svar så har jeg gjort det altså.

Jeg skriver flere steder at jeg har fått vite i dag at min kjæreste står på en "liste uten fastlege" som det heter Så fint i Helfo sitt system.

Det vil si at når fastlegen til min kjæreste sluttet, så overførte han en del av pasientene til en liste som ikke har fastlege, og disse pasientene får beskjed om å kontakte et legesenter der noen av legene kan hjelpe de.

Dette passer selvfølgelig veldig dårlig når man har en alvorlig kronisk sykdom.

Har snakket med Helfo og det er ikke så mye de kan gjøre, heller ikke kommunelegen.

Han må bare sette seg på venteliste til en lege han tror er god, og så får han bare vente var beskjeden vi fikk.

Alle legene her i byen har venteliste på alt fra 60 til 200 pasienter.

Alternativet er å skaffe seg en fastlege på Volvat eller Aleris, men det er jo dyrt når man har havnet på aap.

Takk for alle gode råd.

• Hjerte 2
Skrevet
Rosa Sløyfe skrev (2 timer siden):

syns det er veldig rat når jeg gikk til Onkologene så ordnet dem alt for meg trengte aldri og gjennom en fanst lege på noen som helst område, ikke det at jeg prøvde og få tak i dop klarte meg fint uten det

Jeg opplever det samme; uhelbredelig kreft med mye metastaser. Får palliativ behandling. Der første et og et halvt  året var jeg uten fastlege (sto på venteliste), men selv om fastlegen nå er endel av teamet rundt meg så er ikke han avgjørende for behandling eler oppfølging

Kreftlegen står for behandling og skriver og fornyer disse resepter

Palliativ lege står for smertelindring og justerer og ordner med det, og frem til jeg fikk fastlege så fornyet hun reseptene

Prøvesvar får jeg enten av kreftlegen (svar på 3mnd-kontrollene), andre prøvesvar ringer sykepleiere fra kreftavdelingen om. Det må ikke være en lege som formidler prøvesvar og sånt, de kan tolke det også delegere videre til en sykepleier til å formidle svar 

kreft-koordinator er det bare å kontakte igjen. Ang matlyst så får vi kreftpasienter ernæringstilskudd fra apoteket på blå resept. Finnes både som drikke, puddinger, små beger med shooter der et beger er ca 200nkalorier+et pulver for å berike vanlig mat med ekstra næring. Super i juice eller smoothier. Jeg har crappy matlyst for tiden, og lever på dette. Ernæringsfysiolog har man også rett på

Etter hva jeg har  forstått (jeg spurte om det da jeg var på det mest kvalme og dårligste av cellegift) så er den medisinske marihuanaen (som finnes som spray) forbeholdt MS-pasienter og ikke kreftpasienter da det ikke gir samme smertelindring. Vanlig hasj får du ikke kjøpt lovlig i Norge, da må du til Nederland og ha med skriv fra lege sånn at du får det med deg gjennom tollen

Det beste er å ha fastlege ombord også, man får jo andre sykdommer, vanlige sykdommer, som kreftpasient også, men som sagt så er ikke fastlegen den som er avgjørende for behandling eller smertelindring. Jeg gikk som sagt over 1 år uten fastlege og alt fungerte helt fint

• Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ts her

Det virker som flere  lurer på hvorfor vi ikke følger rådene, men hvis dere leser mine svar så har jeg gjort det altså.

Jeg skriver flere steder at jeg har fått vite i dag at min kjæreste står på en "liste uten fastlege" som det heter Så fint i Helfo sitt system.

Det vil si at når fastlegen til min kjæreste sluttet, så overførte han en del av pasientene til en liste som ikke har fastlege, og disse pasientene får beskjed om å kontakte et legesenter der noen av legene kan hjelpe de.

Dette passer selvfølgelig veldig dårlig når man har en alvorlig kronisk sykdom.

Har snakket med Helfo og det er ikke så mye de kan gjøre, heller ikke kommunelegen.

Han må bare sette seg på venteliste til en lege han tror er god, og så får han bare vente var beskjeden vi fikk.

Alle legene her i byen har venteliste på alt fra 60 til 200 pasienter.

Alternativet er å skaffe seg en fastlege på Volvat eller Aleris, men det er jo dyrt når man har havnet på aap.

Takk for alle gode råd.

Hvorfor er han på AAP og ikke uføretrygd hvis han har uhelbredelig kreft og mottar palliativ behandling?

AAP er jo arbeidsavklaringstiltak for å finne restarbeidsevne med sikte på å komme seg ut i jobb.

Er man uhelbredelig kreftsyk og under palliativ behandling så kommer man seg ikke ut i jobb igjen. Da kreften min og omfanget av metastaser ble oppdaget så tok det 2mnd før ufør ble innvilget.

Dette ville jeg ha klaget på; er helt utenkelig at en i hans situasjon skal drive å sende inn mekdekort hver fjortende dag og være under tiltak

Uføretrygd er litt høyere utbetaling enn AAP, og han slipper å drive å sende meldekort. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skruf skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er han på AAP og ikke uføretrygd hvis han har uhelbredelig kreft og mottar palliativ behandling?

AAP er jo arbeidsavklaringstiltak for å finne restarbeidsevne med sikte på å komme seg ut i jobb.

Er man uhelbredelig kreftsyk og under palliativ behandling så kommer man seg ikke ut i jobb igjen. Da kreften min og omfanget av metastaser ble oppdaget så tok det 2mnd før ufør ble innvilget.

Dette ville jeg ha klaget på; er helt utenkelig at en i hans situasjon skal drive å sende inn mekdekort hver fjortende dag og være under tiltak

Uføretrygd er litt høyere utbetaling enn AAP, og han slipper å drive å sende meldekort. 

Han er i grei fysisk form men det er fordi han trener omtrent daglig, (han tvinger seg ut eller trener styrke her hjemme) selv om det er alt han klarer noen dager.

Han spiser veldig sunt med fokus på mest mulig fett og proteiner, omtrent ikke prosessert mat, minimalt med karbohydrater, masse vitaminer og kosttilskudd.

Onkologen sier han hadde vært i mye dårligere form hvis han ikke hadde klart å være aktiv og spise rent og sunt, og muligens vært død nå.

Han ønsker å bli frisk eller friskest mulig slik at han kan jobbe.

Han  jobbet litt i fjor en periode da han hadde pause med cellegift, men det ble for slitsomt å jobbe og prioritere trening omtrent daglig, så da måtte han kutte ut jobben.

Han har ingen ønsker om å bli ufør, men å bli helt frisk eller leve lengst mulig med kreften.

Han fikk diagnosen juli 2021.

Ts

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...