Gå til innhold

Kreftpasient uten fastlege.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

ts her

Da må man vel melde flytting? Jeg foreslo at han kunne gjøre det, men det ønsket han ikke fordi han ønsket fastlege her hvor han bor.

Jeg har bodd i en annen kommune et år, og jeg måtte melde flytting for å få fastlege. Da jeg flyttet tilbake til min hjemkommune fikk jeg derimot velge hvilken lege jeg ønsket selv om vedkommende hadde fulle lister.

Anonymkode: df355...256

Det er nettopp slike spørsmål f.eks. Pasient- og brukerombudet kan hjelpe med. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke gjør det dere kan for å få tilstekkelig informasjon og råd.

Anonymkode: 52eab...8da

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser du i HI beskriver marihuana som "alternativ" medisin og her i sitert innlegg mener at det ikke en gang er alternativt fordi kreftlegene godkjenner det. Til info er marihuana helt klart å anse som alternativ behandling. Det er langt fra normalen for kreftpasienter å bruke marihuana. Jeg har selv hatt kreft og jobber også med kreftpasienter i dag og bruk av marihuana er langt fra normalen med mindre det er andre årsaker til bruken. Har kjæresten din (og eventuelt du selv) brukt mye marihuana før kjæresten ble kreftsyk? Hva slags type kreft er det eventuelt snakk om? 

Høres ut for meg som at vikaren for fastlegen følger opp kjæresten din i.f.t. den ordinære oppfølgingen som kreves. Høres også ut som at dere har vanskeligheter med å godta at vikarlegen ikke støtter dere i ønsket om å få utskrevet resept på marihuana på medisinsk grunnlag. 

Anonymkode: 42dad...a5f

Jeg ser at folk henger seg opp i at jeg nevnte medisinsk marihuana som én ting han ønsket å få på resept, og det er ikke riktig.

Han/vi har ikke brukt narkotika eller marihuana tidligere ,men når man får en dødelig diagnose ønsker man jo å prøve alt som kan gjøre en bedre.

Det fungerer desverre ikke sånn at det er kun skolemedisin som virker på sykdommer.

Han følger en "alternativ" behandling som heter "Fenbendazole protokoll" parallelt med cellegift, og i den behandlingen inngår også mye naturmedisin medikamenter, og det er noe av dette han ønsker å få på resept istedenfor å kjøpe det fra utlandet og betale hundrevis av kroner i toll og avgifter.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er nettopp slike spørsmål f.eks. Pasient- og brukerombudet kan hjelpe med. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke gjør det dere kan for å få tilstekkelig informasjon og råd.

Har snakket med de og de kan ikke gjøre noe med situasjonen.

Han fikk beskjed om å sette seg på listen til en fastlege han ønsker, selv om de har to hundre på venteliste mens han bruker andre leger i mellomtiden.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kan evnt prøve privatklinikk og ha fast lege der. Han har fortsatt krav på å få dekket mye. Men pr time er høyere egenandel evnt. Men bedre enn ingen fastlege.

Anonymkode: e8705...316

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ser at folk henger seg opp i at jeg nevnte medisinsk marihuana som én ting han ønsket å få på resept, og det er ikke riktig.

Han/vi har ikke brukt narkotika eller marihuana tidligere ,men når man får en dødelig diagnose ønsker man jo å prøve alt som kan gjøre en bedre.

Det fungerer desverre ikke sånn at det er kun skolemedisin som virker på sykdommer.

Han følger en "alternativ" behandling som heter "Fenbendazole protokoll" parallelt med cellegift, og i den behandlingen inngår også mye naturmedisin medikamenter, og det er noe av dette han ønsker å få på resept istedenfor å kjøpe det fra utlandet og betale hundrevis av kroner i toll og avgifter.

Ts

Dette er relevant informasjon. Jeg vet ikke hva denne behandlingen går ut på, men du sier den er "alternativ" og at det inngår "naturmedisinske medikamenter" (sic!). Dersom dette er langt unna skolemedisinen så skjønner jeg godt at en lege, fastlege eller ei, ikke vil skrive ut resept på dette. Det er forøvrig ikke slik at man som pasient kan gå til legen og bestille resept på det man vil ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per kalenderår. I tillegg til de ordinære byttene, kan du bytte fastlege hvis du melder flytting til folkeregisteret eller hvis fastlegen slutter eller reduserer listen sin. Du kan også velge fastlege i en annen kommune enn der du bor.

Ts: finn en ledig fastlege i en annen kommune. Når det er gjort, setter dere han på venteliste til en annen lege i deres egen kommune. Da har han en fastlege mens han venter på den han egentlig vil ha. 

Anonymkode: 70c09...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Infoen over er hentet fra helsenorge.no, glemte å linke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ts

Det er regler for hva man kan få på resept, og det du beskriver her er typisk slikt som han gjerne ikke vil få. Legene er bundet av lover og regler når de skriver resepter.

Anonymkode: f7d5c...579

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett til å bytte fastlege inntil to ganger per kalenderår. I tillegg til de ordinære byttene, kan du bytte fastlege hvis du melder flytting til folkeregisteret eller hvis fastlegen slutter eller reduserer listen sin. Du kan også velge fastlege i en annen kommune enn der du bor.

Ts: finn en ledig fastlege i en annen kommune. Når det er gjort, setter dere han på venteliste til en annen lege i deres egen kommune. Da har han en fastlege mens han venter på den han egentlig vil ha. 

Ts her

Jeg foreslo dette for han i går og han sier da at han makter ikke å forholde seg til en fastlege i nabokommunen, og at det blir tungvint å reise langt når han har dårlige dager.

Han har bestilt time hos en tilfeldig lege på et legekontor for pasienter som er på  "listen uten fastlege", og er på venteliste hos en annen fastlege som har 75 på venteliste.

Vi krysser fingrene 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er for øvrig mangel på fastleger i kommunene rundt Bergen og (skal ikke si 100% sikkert at det gjelder alle, men iallfall flere).

Min mor og en venninne venter på ny fastlege i en omkringliggende, en venninne i en annen, min samboer i Bergen (han er nr 32 på venteliste og har ventet i foreløpig 2 mnd). Har også flere venner som er uten fastleger i både Bergen og kommunene rundt som har ventet i alt fra noen mnd til flere år på ny lege. Min egen fastlege er også fullstendig ubrukelig og jeg trenger VIRKELIG ny (det sier også alle mulige helseinstanser hele tiden, de både klager på at de ikke kommer noen vei med noe overfor han, men og at det ikke er forsvarlig at jeg har han ettersom han hele tiden setter meg i farlige situasjoner. Det er jo pga han jeg er palliativt syk... Fordi han aldri gjør noe uansett hvor syk jeg er eller hvor alvorlige prøvesvar er), men tør ikke å risikere å bli stående uten heller da det er han som fornyer alle resepter og slikt.

Eksen min har stått på venteliste i 1,5 år tross at han bare valgte den med færrest på listen da han valgte (han er også i en komplisert situasjon, han er alvorlig psykisk syk, farlig, skal snart i fengsel, er dømt for grove forhold, er begynt å selvmedisinere seg med rus i mangel på fastlege mot psykiske problemer, jobber ikke/går på AAP og har utfordringer i den forbindelse, han har vært svært langt nede etter bruddet vårt - med selvmordstanker, angst, separasjonsangst, klarer seg ikke alene, depresjon etc. Det nærmeste han har vært en fastlege er at jeg har fungert som "hobbypsykolog", "hobbylege", "hobbysckepleier", "hobbysosionom", "hobbystøttekontakt" og "hobby-113 som rykker ut til selvmordsforsøk og diverse". Det er meg som er fornærmet i sakene han er dømt for og skal i fengsel for, så det er jo langt fra en særlig optimal situasjon for noen av oss. Spesielt ettersom jeg som nevnt er under palliativ behandling og ekstremt dårlig selv også, i tillegg til at jeg selvsagt har alvorlige traumer fra de 10 årene med alvorlig mishandling). 

Anonymkode: d3582...e95

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sykehus har "palliativt team", dere kan sjekke om det finnes noe slikt hos dere. Jeg ville også prøvd å kontakte kreftkoordinatoren i kommunen igjen. Dette er jo en litt umulig situasjon for en pasient som har kreft med spredning, det forstår jeg veldig godt. 

Kreftforeningen har også endel tilbud, og kan kanskje veilede litt rundt hvor man henvender seg og så videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS HER

Jeg skjønner mange som svarer meg ikke har lest alt jeg har svart de forskjellige, men vil bare informere en siste gang om at alle instanser er kontaktet og beskjeden er den samme så lenge han ikke står på en fastlege liste.

Han får lov å kontakte en lege på et legesenter som tar imot pasienter som ikke har fastlege, men det blir da nye leger hver gang.

Han trenger fornying av resepter, nye medisiner, henvisninger, erklæringer til nav osv og dette må han bruke disse tilfeldige legene til, men slik er situasjonen i Bergen.

Nabokommunene har det ikke noe særlig bedre, fikk jeg vite av Helfo i sted.

Man har ikke fortrinn bare fordi man har en dødelig sykdom, fortalte de meg  på fastlege tlf.

Takker for alle råd og trekker meg ut av tråden.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS HER

Jeg skjønner mange som svarer meg ikke har lest alt jeg har svart de forskjellige, men vil bare informere en siste gang om at alle instanser er kontaktet og beskjeden er den samme så lenge han ikke står på en fastlege liste.

Han får lov å kontakte en lege på et legesenter som tar imot pasienter som ikke har fastlege, men det blir da nye leger hver gang.

Han trenger fornying av resepter, nye medisiner, henvisninger, erklæringer til nav osv og dette må han bruke disse tilfeldige legene til, men slik er situasjonen i Bergen.

Nabokommunene har det ikke noe særlig bedre, fikk jeg vite av Helfo i sted.

Man har ikke fortrinn bare fordi man har en dødelig sykdom, fortalte de meg  på fastlege tlf.

Takker for alle råd og trekker meg ut av tråden.

TS

Dette stemmer ikke helt… Bergen kommune har flere palliative team. Og siden du skriver han er under palliasjon så er han allerede tilknyttet en palliativ lege

Palliativ lege fornyer resepter som går på smertelindring + skriver resepter hvis han skal prøve ny type smertelindring eller forordner annen dosering

Kreftlegen fornyer kreftmedisiner og bestemmer behandlingen. Dette er det ikke fastlege som gjør. Kreftlegen skriver også erklæringer og henvisninger

Han behøver ikke en fysisk time til hverken pall.lege eller kreftlege for å fornye resepter, det gjør han via helse-Norge appen/siden, evt Pasientsky. Han kan også ringe kreftavdelingen og si at han behøver å fornye resepter.

Fastlegen har ingenting med å bestemme behandlingsforløpet til en kreftpasient

Jeg tror dere skal lete lenge før dere finner en lege som skriver ut resepter på alternativ medisin. De fleste leger, både fastleger og kreftleger fraråder alternativ medisin mot kreft. Å begynne å blande inn alternativ medisin samtidig som han får cellegift og annen medisin kan være farlig da de alternative medisinene kan slå negativt ut. Jeg må sjekke med kreftlegen min før jeg tar noe som helst av helsekost, pga det kan slå feil ut sammen med behandlingen min., Har han fortalt kreftlegen sin at han går på alternativ behandling samtidig som han får cellegift? For det bør kreftlegen vite.,

Han har faktisk dekket det han behøver ift kreften selv om han ikke har fastlege akkurat nå.,Både pall.lege og kreftlege ordner ut alt det du ramser opp her.

Jeg har lest alt du har skrevet, og for å være ærlig så er det mye som skurrer……trener hver dag, men er for syk til å dra til nabokommunen… Står på AAP pga han håper på å komme ut i jobb igjen selv om han er palliativ og dermed velger å motta mindre penger hver måned pga han vil ikke bli ufør. Selv om man også kan komme seg ut i jobb igjen som ufør da ufør ikke er en endelig avgjørelse som ikke kan gjøres om igjen, derimot så får han mere utbetalt som ufør+man slipper å huske på å sende meldekort hver fjortende dag, og man slipper tiltak fra nav som må opprettholdes for å fortsette å motta AAP. AAP er også tidsbegrenset.,

I tillegg kuttet han ut kreft-koordinatoren sin for ett år siden; hvorfor? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fenbendazole protokoll

https://www.kreftfri.no/tekstforklaring/fenbendazole

https://www.kreftfri.no/multi-malrettet-kreftbehandling

Jeg skjønner at mange er villig til å prøve alt, men akkurat dette vet jeg ikke helt…. Under selvbehandling så nevnes gurkemeie, soppmiddel til hunder, bark fra et tre som heter Taheebo, cannabisolje, vitamin D, grønn te, melantonin (som er et søvnhormon, dette får man på resept, men ikke alle får automatisk på blå resept. Man får også kjøpt lavere doser uten resept), NBG 24:7 (dette vet jeg er et helsekostprodukt som sies å styrke immunforsvaret og som sies å skal ha virkning på kreft….kreftlegen min har nevnt det og bedt meg ikke kaste bort penger på det), høydose vitamin D og vitamin C.

Minus melantonin og d og c-vitamin ved påvist mangel så tror jeg ikke du finne en lege som skriver ut noe av det andre her

Jeg kommer i allefall til å fortsette å følge behandlingsregimet til kreftlege og palliativ lege. Det er så mange som gjør seg rike på å finne opp kurer til desperate mennesker som har fått beskjed at de kommer til å dø og er villige til å betale skjorta og mere til for å leve, og etterlater partner med stor gjeld. Faren til venninna mi var uhelbredelig syk med hjernekreft og i stedet for å fokusere på få god smertelindring og pleie ved livets slutt så drev han å reiste til et annet land for å få injeksjoner av misteltein da det liksom skulle ha effekt. Huset var belånt til over pipa etter hans død. Og det var ingen gode minner igjen fra det siste året han levde,

Jeg forstår meg ikke på sånne folk som lover gull og grønne skoger til uhelbredelige syke, det må være null empati og ren kynisme. Det skulle vært forbudt, og det gjør meg egentlig skikkelig forbanna.

Å gjøre seg rik på andre menneskers sykdom og skjebne er å synke så lavt at det går ikke an å synke lavere 

Endret av skruf
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns dere to over oppsummerer bra. For meg fremstår tråden mest som at det handler om at han har lyst på marihuana, men tenker vel også et eller annet sted at folk som er døende gjerne må røyke marihuana den siste tiden for min del om de føler seg bedre av det.

Anonymkode: d3582...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.4.2023 den 12.10):

Ts

Har fenbendazole gitt noe respons? Noen studier på dette medikamentet å finne noe sted?

Anonymkode: b9d13...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har fenbendazole gitt noe respons? Noen studier på dette medikamentet å finne noe sted?

Fant ingen studier, men en caserapport på en pasient som tok det på eget initiativ og fikk leverskade. 

Stor skandale blant annet i Korea. Ingen studier på mennesker, det er på laboratoriestadiet for å finne mekanismen foreløpig.

https://karger.com/cro/article/14/2/886/820730/Drug-Induced-Liver-Injury-in-a-Patient-with

https://www.breastcancer.org/podcast/deworming-medicineimage.thumb.png.1b9de7ac7ac24bedd29b4ef3e54faa3e.png

image.thumb.png.1b9de7ac7ac24bedd29b4ef3e54faa3e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fant ingen studier, men en caserapport på en pasient som tok det på eget initiativ og fikk leverskade. 

Stor skandale blant annet i Korea. Ingen studier på mennesker, det er på laboratoriestadiet for å finne mekanismen foreløpig.

https://karger.com/cro/article/14/2/886/820730/Drug-Induced-Liver-Injury-in-a-Patient-with

https://www.breastcancer.org/podcast/deworming-medicineimage.thumb.png.1b9de7ac7ac24bedd29b4ef3e54faa3e.png

image.thumb.png.1b9de7ac7ac24bedd29b4ef3e54faa3e.png

Takk for info👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har kreft og stod lenge uten fastlege. Hun satte seg på liste hos den med kortest ventetid. Hun er helt i mot medisinsk marihuana, så det var ikke en utfordring for henne, men helt klart en utfordring å ha kreft og stå uten fastlege.
Fastlegen til min mor gikk av med pensjon, og det kom ingen ny. De på listen ble spredd midlertidig hos andre leger i byen. Alle kan umulig ha fått lege enda, for det er stappfullt over alt, men hun var raskt ute med å sette seg på liste. Så anbefaler å bare komme seg på en liste ihvertfall om ikke annet.

(Jeg kan for lite selv om medisinsk marihuana, og kritiserer det ikke her. Sier bare hva min mor mener som har stått i den problemstillingen.)  

Anonymkode: 64fa4...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si til sykehuset at han ikke har fastlege, så kan vel legene der henvise han?

Anonymkode: 776b5...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...