AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Kjæresten min har kreft og har ikke fastlege lenger. Han får behandling på sykehuset, men mye kommunikasjon og ansvar går via fastleger. Han hadde en fastlege som sluttet, og da ble kjæresten min overført til vikaren til kollegaen til sin tidligere fastlege. Denne vikaren sier han kan ikke hjelpe han siden han ikke har erfaring med å feks søke om å få prøvd medisinsk marihuana eller annen "alternativ" medisin som alvorlig syke pasienter kan ha nytte av. Alle fastlegene her i byen har lange ventelister. Hva gjør man i en sånn situasjon? Sykehuset kan ikke hjelpe han med fastlege Anonymkode: df355...256 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Får han hjelp til annet enn alternativ medisin? Mange fastleger vil nok også være veldig restriktive med alternativ medisin... Anonymkode: 166e0...86e 5 3
enkefru Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Hør med kreftkoordinatoren hans hvordan han skal forholde seg 6 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får han hjelp til annet enn alternativ medisin? Mange fastleger vil nok også være veldig restriktive med alternativ medisin... Anonymkode: 166e0...86e Medisinsk marihuana er vel ikke alternativ medisin lenger så lenge kreftlegene godkjenner det, men sykehuset sier at fastlegen må søke om det. Han trenger en fastlege som kan hjelpe han med videre oppfølging av medisiner han trenger når han får bivirkninger, henvisninger, tolkning og lesning av prøvesvar som sykehuset har tatt, fordi kreftlegene har kun tid til å møte pasientene maks én gang hver andre mnd pga stor kapasitet. Ts Anonymkode: df355...256 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Fjugur skrev (1 minutt siden): Hør med kreftkoordinatoren hans hvordan han skal forholde seg Han har ikke kontakt med kreftkoordinator lenger. Det er over et år siden han hadde kontakt med henne. ts Anonymkode: df355...256 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 What. Eneste måten å lære det på er jo å prøve. Medisinsk marihuana må skrives ut av spesielt, så han må henvises til smertepoliklinikk i Oslo (hvor jeg vet de i hvert fall har hatt en som var kunnskapsrik når det kom til medisinsk marihuahana). Men det skal visst være dårlig dokumentert effekt av dette. Uansett burde vel onkologene kunne enten selv forskrive hjelpsomme medisiner? De har jo ofte peil på hva som lindrer på bakgrunn av behandling han får og krefttype. I det minste skal de kunne henvise til rett instans. Push dem, og la dem slippe unna med å skyve alt på fastlegen når det er deres oppgave! Anonymkode: f2ed4...56b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #7 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): What. Eneste måten å lære det på er jo å prøve. Medisinsk marihuana må skrives ut av spesielt, så han må henvises til smertepoliklinikk i Oslo (hvor jeg vet de i hvert fall har hatt en som var kunnskapsrik når det kom til medisinsk marihuahana). Men det skal visst være dårlig dokumentert effekt av dette. Uansett burde vel onkologene kunne enten selv forskrive hjelpsomme medisiner? De har jo ofte peil på hva som lindrer på bakgrunn av behandling han får og krefttype. I det minste skal de kunne henvise til rett instans. Push dem, og la dem slippe unna med å skyve alt på fastlegen når det er deres oppgave! Anonymkode: f2ed4...56b Han har kjøpt cbd fra utlandet og prøvd og det hadde null effekt. Han har kjøpt marihuana for å teste ut om det hjelper på matlyst og energi og det gjorde det, men siden det er ulovlig i Norge ønsker han å få det på resept slik at han ikke gjør noe ulovlig. Onkologen hans sier han må fortsette med det han har prøvd siden det hjelper på matlyst, får han til å spise og gå litt opp i vekt, men at fastlegen skal søke for han. Ts Anonymkode: df355...256 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 Kontakt Kreftforeningen og legg frem der at han ikke får fastlege som gir ham den hjelpen han har krav på. De skal kunne hjelpe og har og jurister som også kan hjelpe med lover og regler ved kreftsykdom. Anonymkode: a286d...18b 1 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #9 Skrevet 18. april 2023 Han må som alle andre bytte til en som er ledig eller sette seg på venteliste. Men fastlegen trenger ikke være i samme kommune, han kan bytte til en i nabokommunen eller hvor som helst egentlig, og så forholde seg til denne. Så setter han seg på venteliste til en som er i nærheten, og bruker den som er langt unna frem til han får en som er nært. Anonymkode: 1e40a...049 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #10 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han har ikke kontakt med kreftkoordinator lenger. Det er over et år siden han hadde kontakt med henne. ts Anonymkode: df355...256 Går vel an å ta opp kontakten igjen? Anonymkode: 908f3...2bb 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #11 Skrevet 18. april 2023 Ts, kontakt kommunelegen i bokommunen, forklar situasjonen og be om at mannen din får en fastlege som kan følge ham, noe vikaren har sagt han eller hun ikke er erfaren nok til å kunne gjøre. Kommunelegen er ansvarlig for at alle skal få forsvarlig helsehjelp, og det får ikke din mann nå. Du kan ev. før du kontakter kommunelegen også ta kontakt med Pasientombudet - de kan nok også komme med gode råd, og kan også ta saken videre, om din mann eller du ikke har krefter til å gjøre det selv. ❤️ Anonymkode: f33ee...987 5 2 2
000VF000 Skrevet 18. april 2023 #12 Skrevet 18. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Medisinsk marihuana er vel ikke alternativ medisin lenger så lenge kreftlegene godkjenner det, men sykehuset sier at fastlegen må søke om det. Han trenger en fastlege som kan hjelpe han med videre oppfølging av medisiner han trenger når han får bivirkninger, henvisninger, tolkning og lesning av prøvesvar som sykehuset har tatt, fordi kreftlegene har kun tid til å møte pasientene maks én gang hver andre mnd pga stor kapasitet. Ts Anonymkode: df355...256 Jeg leste om en nordmann som reiste til Nederland og fikk en nederlandsk lege til å skrive ut marijuana. Han fikk det på resept og norske tollere har ikke rett til å stoppe det i tollen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #13 Skrevet 18. april 2023 000VF000 skrev (8 minutter siden): Jeg leste om en nordmann som reiste til Nederland og fikk en nederlandsk lege til å skrive ut marijuana. Han fikk det på resept og norske tollere har ikke rett til å stoppe det i tollen. For noen det mulig å gjøre det på denne måten, men dette er er mest sannsynlig til en helt annen pris enn å få det i Norge. I tillegg kommer belastning og utgifter med å reise. TS: Han kan vel ta kontakt med kreftkoordinator igjen? Som andre sier, forsøk også å ta kontakt med kommuneoverlege. Det er også mulig å søke råd og veiledning hos Kreftforeningen og Pasient- og brukerombudet. Han bør uanestt sette seg på venteliste hos en annen fastlege med en gang. Anonymkode: 52eab...8da 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #14 Skrevet 18. april 2023 Helvete! Det er faktisk sykt! ...Og... Mange kreftpasienter er jo avhengige av morfin/opioider... Nåde de om fastlegen slutter (har selv gått på det, abstinensene er jo ut av en annen verden.. Aldri vært suicidal før eller siden, men de pillene der hadde seriøst et kraftig tak på meg og hele livet mitt, altså på den måten at hadde jeg måttet slutte uten nedtrapping av en eller annen grunn/blitt gående uten mer enn 2 døgn på grunn av feks manglende fastlege hadde jeg vært død og begravet, 100%). Hmm, utover det: Kontakt kommunelegen (evt fylkesmannen?)? De skal jo ha en gitt lege som skal ta over i tilfelle en fastlege plutselig dør/blir syk/mister lisensen/slutter osvosv, og hvis denne ikke fins/kan utføre tjenestene den skal må det vel være kommunelegen som trår til? Eller finner en annen? Tror jeg? Det var iallefall kommunelegen som skrev ut Opioider til meg når fastlegen ikke skrev ut i tide, og han som skulle gjøre det om fastlegen ikke fikk gjort det var fradømt retten til å skrive ut sånt... Anonymkode: d3582...e95 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #15 Skrevet 18. april 2023 Er nok ikke så enkelt å shoppe en narkotikavennlig fastlege. Heldigvis Anonymkode: 5fe50...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er nok ikke så enkelt å shoppe en narkotikavennlig fastlege. Heldigvis Anonymkode: 5fe50...d5a Så stygt å si. Det er da snakk om medisinsk marihuana, til en kreftpasient. Det er utrolig mange som har RETT PÅ den medisinen! Anonymkode: d3582...e95 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 Det er en første gang for alt og denne legevikaren bør se på dette som en ypperlig måte å lære seg noe. Før eller senere må han så hvorfor ikke nå? Ellers støtter jeg forslagene om å kontakte kommunelege, fylkeslege, Kreftforeningen osv. Ring de alle. Anonymkode: 8e03d...242 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 Medisinsk cannabis inneholder for det meste cbd, og han vil derfor ikke få noen resept av en lege med noe som er lovlig å innføre i Norge. Anonymkode: 60cb2...011
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #19 Skrevet 19. april 2023 Verdens beste helsevesen ❤️ Anonymkode: b875a...817
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #20 Skrevet 19. april 2023 Ts her Kjæresten min sier nå at denne vikaren han var hos var ikke vikar for ny fastlege, men en tilfeldig lege han bestilte seg time hos. Han har ikke fått tildelt ny fastlege i det hele tatt! Ønske om medisinsk marihuana er kun én ting han ønsker fra en fastlege. Anonymkode: df355...256 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå