Gå til innhold

Vet du hastigheten du går når du går eller trener? (km/t)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lastet ned en app som forteller meg at jeg i dag gikk med en hastighet på 4km/t. 

Er det bra eller dårlig? Vet du hvilken hastighet du går i når du går i? (for treningstur eller rask gange på vei til bussen f eks, ikke når du bare slasker) 

Anonymkode: 1dc6a...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ca 6kmt, det er samme som jeg gjør når jeg varmer opp før trening. Helt greit tempo, 4kmt er litt sakte

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blås i om det er bra eller dårlig i forhold til andre. Fokuser heller på om du klarer å øke den. Det er det eneste som har noe å si for din kondisjon og helse.

Anonymkode: c3145...da7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 timer siden):

Jeg går ca 6kmt, det er samme som jeg gjør når jeg varmer opp før trening. Helt greit tempo, 4kmt er litt sakte

Det er det jeg ikke skjønner for jeg gikk kjempefort (altså har smerter i bena nå) men i ulendt terreng så kanskje ikke like raske trinn som kappgang på asfalt. 

Er ikke overvektig men utrent 

Skrevet

Som nevnt over må du fokusere på hvorvidt det gir effekt hos deg, ikke hva selve hastigheten er på. Det handler om lengde på beina, muskelstyrke, spenst, gåstil, terreng, sko, utholdenhet etc. 

Jeg selv har en hastighet på 6-7 km/t når jeg går. Løper på ca. 9-12 km/t avhengig av dagsform, distanse og terreng. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Frkego said:

Som nevnt over må du fokusere på hvorvidt det gir effekt hos deg, ikke hva selve hastigheten er på. Det handler om lengde på beina, muskelstyrke, spenst, gåstil, terreng, sko, utholdenhet etc. 

Jeg selv har en hastighet på 6-7 km/t når jeg går. Løper på ca. 9-12 km/t avhengig av dagsform, distanse og terreng. 

Akkurat det samme her. Er dame

Anonymkode: a51e2...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med appen din måler gjennomsnittet for turen. Da er det helt naturlig at den er litt lavere. Om du stopper opp for å knyte skoa, svare på en melding, etc, vil det trekke mye ned. Forsøk å gå en tur uten noen som helst avbrytelser, så vil du få et bedre anslag av hvor raskt du går. 

Jeg pleier å gå i gjennomsnitt 6-6,5 km/t på tur (uten noen stopp). 

Anonymkode: 1f9dc...4a9

AnonymBruker
Skrevet

Går med en snittfart på mellom 6.8-7.0km/t, på en «vanlig» tur. Fjellturer og i terreng blir noe saktere. 

Anonymkode: dfad5...d77

AnonymBruker
Skrevet

Går ca. 6 km/t.

Anonymkode: 165f4...28e

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går ute, så går jeg ca 4 km/t. Når jeg går på tredemølle foran TVen, så liker jeg å ha den på 3 km/t.

Anonymkode: 1d7ca...ef4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regner med appen din måler gjennomsnittet for turen. Da er det helt naturlig at den er litt lavere. Om du stopper opp for å knyte skoa, svare på en melding, etc, vil det trekke mye ned. Forsøk å gå en tur uten noen som helst avbrytelser, så vil du få et bedre anslag av hvor raskt du går. 

Jeg pleier å gå i gjennomsnitt 6-6,5 km/t på tur (uten noen stopp). 

Åja det visste jeg ikke, er du sikker?  Jeg stoppet opp flere ganger og hvilte på benk to ganger i 5-10 min 

AnonymBruker
Skrevet

4 km/t om jeg bruker tredemølle og jobber på PC samtidig. Ellers 7-8 km/t. Jogger i 11-12 km/t avhengig av terreng og form. Noe raskere om jeg jogger kort.

Anonymkode: 1e1dc...f06

AnonymBruker
Skrevet

På fjellet regner jeg 4 km/t. På asfalt 6 km/t. 

Anonymkode: 9170a...62e

AnonymBruker
Skrevet

6 til 7 km i timen.

Anonymkode: 81f2e...1a5

Skrevet

Jeg gikk tur i morges, og klokka viser at jeg går i gjennomsnitt 4,5 km/t. Klarer faktisk ikke å gå så veldig mye fortere enn det jeg, så at folk går forbi meg og går fortere enn meg, det bryr jeg meg svært lite om.

Skrevet

Alle må starte en plass!!! Ikke sammenlign deg selv med andre! Benlengden har også mye å si.

Jeg har korte bein, og når jeg startet å trene var 6 km i timen sykt raskt. Jeg sleit. Følte jeg måtte jogge. Når det etter hvert ble overkommelig å gå på 6 km/t, så satte jeg opp stigningen. 

Nå er 6 km/t med 2% stigning helt normal gangfart på tredemølla, og pulsen ligger på rundt 100. Prøver å ha raskere enn det stort sett for å få høyere puls, så jeg kommer i cardio-sone. Løper på 13-14 km/t

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Åja det visste jeg ikke, er du sikker?  Jeg stoppet opp flere ganger og hvilte på benk to ganger i 5-10 min 

Nei, sikker kan jeg ikke være. Jeg vet nemlig ikke hvilken app du brukte. Men stort sett alle apper måler gjennomsnitt, så ville vært merkelig om appen du bruker skiller seg fra dette. Gå en vanlig tur (uten hvile og stopp), så kan du se hva gjennomsnittet er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er det jeg ikke skjønner for jeg gikk kjempefort (altså har smerter i bena nå) men i ulendt terreng så kanskje ikke like raske trinn som kappgang på asfalt. 

Det å gå i ulendt terreng med litt bølgende landskap går så klart saktere enn å gå på flatmark på asfalten.

Men blås i å sammenligne deg med andre, sammenlign heller deg selv over tid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Akkurat det samme her. Er dame

Anonymkode: a51e2...ade

Samme her også, mann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...