Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #1 Del Skrevet 3. januar 2006 Alle kan gjøre feil folk som har ekstra mye å gjøre kan lett ta feil avgjørelser. Flere ganger ser jeg at sjefen gjør feil og ikke ordner opp i det han skal gjøre. Jeg har sagt i fra om dette på en pen måte, men merker at han ikke setter pris på det. Han oppfatter det som mas, og at jeg peker på hans svakheter. Jeg har respekt for han som sjef, det er ikke det. Jeg jobber ikke i helsevesenet, så det er ikke fare for liv og helse. Men det er snakk om at store pengesummer kan gå tapt for bedriften. Jeg er over gjennomsnittet engasjert i jobben, og vil det beste for bedriften. Synes det er synd hvis ikke en sjef vil ta i bruk de ansattes kompetanse. Når jeg oppdager en feil, kan vi tross alt sammen forhindre at bedriften taper penger. I stedet merker jeg de setter mer pris på mine kolleger som ikke gjør noe utover det de blir bedt om (dvs går gjennom presis kl fire). Det er en rutinejobb der det er viktig med gode arbeidsforhold. Når jeg påpeker at forholdene må tilrettelegges så det ikke oppstår flere belastningsskader blir jeg også møtt med samme holdning ("slutt og mas"). Jeg ønsker kun at jeg og mine kolleger kan klare å yte best mulig, det vil jo også føre til lavere sykefravær som sparer bedriften for penger. Noen som har noen tanker om dette? Har sjefen alltid rett, selv om det i ettertid oppdages at det har blitt gjort en feil avgjørelse? Er klar over at når en avgjørelse er tatt skal man støtte opp om den, men i prosessen fram bør det vel være rom for litt lydhørhet? Bør jeg også bli en slik arbeidszoombie som ser feil som utføres uten å si fra om det? Skal jeg rett og slett begynne å gi faen, for dermed å bli likt bedre av sjefen? Synes forøvrig det vanskeligste er å la være å si fra på vegne av mine kolleger ang arbeidsmiljø... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #2 Del Skrevet 3. januar 2006 Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon selv og det eneste som virket på min arbeidsplass var at jeg sa i fra klart og direkte. Jeg ble dårlig likt av den ene sjefen det gjaldt, men fikk respekt fra de fleste andre, det handløet jo tross alt om bedriftens beste og det forsto de fleste. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp i et møte, du viser tross alt stor ansvarsfølelse og ønsker å forbedre systemer og hvordan ting kan gjøres bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 4. januar 2006 #3 Del Skrevet 4. januar 2006 Hvis du synes dette blir en belastning for arbeidsmiljøet, eller at det du foreslår, er ting som kan bedre situasjonen bådre for de ansatte og for bedriften, kan du jo ta det opp med verneombud eller andre tillitsvalgte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 4. januar 2006 #4 Del Skrevet 4. januar 2006 Synes forøvrig det vanskeligste er å la være å si fra på vegne av mine kolleger ang arbeidsmiljø... ← Hvis du er tillitsvalgt eller verneombud har du en rolle der du kan si fra på vegne av andre. Har du ikke en slik rolle, eller blir bedt av andre ansatte om å ta opp noe, så husk at du bare snakker på vegne av deg selv. Da er det definitivt ikke gitt at andre deler din oppfatning, og jeg hadde sagt klart ifra dersom en kollega påberopte seg mitt samtykke uten å ha klarert dette med meg på forhånd. Bommer du på sånne ting er det nok ikke bare sjefen som oppfatter det som plagsomt mas, uansett hvor rett du måtte ha sånn saklig sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #5 Del Skrevet 4. januar 2006 Hvis du har rett, saklig sett, vil jeg anbefale deg å ta dette opp i møte med sjefen(e). Det kan umulig være heldig for arbeidsplassen og miljøet der at sjefen fortsetter med å gjøre ting på en så uhensiktsmessig måte. Bedriften bør være glad for å ha en der som passer på å si i fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
the Sun Skrevet 4. januar 2006 #6 Del Skrevet 4. januar 2006 Mitt beste råd er å bytte jobb, eventuellt avdeling om det er mulig. En leder som ikke er åpen for din måte å fremføre dialog, inspill og kritikk vil tvilsomt endre på det, og til sist risiker du å sitte med Svarteper - uavhengig av om du logisk sett har rett i dine påstander. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #7 Del Skrevet 4. januar 2006 Mitt beste råd er å bytte jobb, eventuellt avdeling om det er mulig. En leder som ikke er åpen for din måte å fremføre dialog, inspill og kritikk vil tvilsomt endre på det, og til sist risiker du å sitte med Svarteper - uavhengig av om du logisk sett har rett i dine påstander. ← Det er jeg uenig i. Jeg har sett en rekke eksempler på det motsatte: de som sier i fra får respekt på sikt. De som mottar kritikken må tåle det, hvis ledere ikke tåler det har de ikke noe i sjefsstolen å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. januar 2006 #8 Del Skrevet 5. januar 2006 Trådstarter her. Ja, jeg er jo på utkikk etter en ny jobb. Er lei av å ikke bli satt pris på for den innsatsen og det engasjementet jeg faktisk jeg legger i jobben. Har aldri vært borte fra jobben, yter det jeg klarer når jeg er der, og må ofte rydde opp etter mine mine uengasjerte kolleger. Likevel setter sjefen mer pris på disse ansatte enn det jeg blir satt pris på. Jeg er visst bare plagsom som ikke klarer å se bedriften bli kjørt i grøfta uten å si ifra.. Og jeg har aldri utnevnt meg selv til verneombud på vegne av de andre, og påberoper meg ikke retten til å tale mine kollegers sak. Vi har forøvrig ikke noe verneombud, det fjernet sjefen siden han ikke likte at de ansatte kunne klage anonymt til verneombudet.. Men når jeg har sagt fra om at arbeidsbenkene må tilpasses hvor høye arbeiderne er har jeg påpekt at det ikke bare er jeg som er lavere enn det sjefen selv er.. Nei, så snart jeg finner meg en annen jobb slutter jeg. makan til hva man skal finne seg i. Noen sjefer er nok ikke mulig å forandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #9 Del Skrevet 5. januar 2006 Det høres klokt ut av deg! Arbeidstakere bør ikke finne seg i urimelige og usympatiske drittsekker som sjefer. Finn deg et sted med høyere lønn med det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 6. januar 2006 #10 Del Skrevet 6. januar 2006 Og jeg har aldri utnevnt meg selv til verneombud på vegne av de andre, og påberoper meg ikke retten til å tale mine kollegers sak. Vi har forøvrig ikke noe verneombud, det fjernet sjefen siden han ikke likte at de ansatte kunne klage anonymt til verneombudet.. ← Akkurat DET må du ta opp med sjefen. For det er regelrett lovstridig - et verneombud SKAL dere ha - eller så skal dere i det minste avtale skriftlig dere imellom at dere ikke skal ha det! Sjekk arbeidsmiljølovens §6 her: Arbeidsmiljøloven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå