Gå til innhold

Hva er vitsen med fastlegeordningen ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt fastlege i mange år, men skjønner ikkje helt vitsen med fastlegeordningen ettersom  det oftest er lang ventetid  på å få time hos fastlegen. Opplever rett ofte at ein må  stå på venteliste i flere uker  før ein endeleg  får en time. Nå er eg ikkje den som har tråkket ned dørstokkene v/ legekontoret, og tærskelen har ligget høyt for å oppsøke fastlegen / legekontoret.

Mange går rundt å  føler seg uvel  i påvente at  de skal få time hos sin behandlende   fastlege, og det er slettes ikkje alltid tilrådeleg  

Blir ein syk så tar ein selvsagt umiddelbart  kontakt med vathavende lege, og blir da   bedt om å møte på legekontoret  med medbrakt  urinprøve.Det er ofte heilt avgjørende at ein får tatt de nødv. prøver "når ein er  syk" og ikkje 2 uker senere..

For omlag 2 år sidan fekk eg tidvis magesmerter, og bestilte time hos fastlegen, men måtte stå på venteliste der 14 dager. Når eg endeleg "kom  inn" blei det tatt en  boldprøve, urinprøve, men fant ikkje noko unormalt.  3 dager etter legebesøket vart det forverring m/ ekstremt  mageverk m/ høy feber, oppkast, og blei veldi dårleg.  Oppsøkte legevakta som da avdekte  m/ utvidet blodprøve at eg hadde en infeksjon, og vart umiddlebart sendt  rett  til sykehuset for innleggelser.  Under  CT -undersøkelsen vart det avdekt at eg hadde en blodpropp, og en allvorleg situasjon som  mest sansynleg  hadde samanheng med Covid-19 vaksinen. 

Anonymkode: 6db79...ded

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får du time om 1 mnd...men jeg bruker han pga han er kjent med hele familien. Men oftest bruker jeg bare å bestille time på lege kontor og si jeg vil ha time... samme hvem lege så får jeg time hos vikar etc på alt fra neste dag til neste uke. Ikke alltid jeg trenger min fastlege 

Skrevet

Før fastlegeordningen fikk man tilfeldige leger bår man bestilte time. Greit hvis du skal ta vaksine, men verre når du har langvarige plager. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (9 minutter siden):

Før fastlegeordningen fikk man tilfeldige leger bår man bestilte time. Greit hvis du skal ta vaksine, men verre når du har langvarige plager. 

Blir ein akutt syk, skadet  etc. så blir ein henvist til en tilfeldig lege ved legevakta / legekontoret.  

Er ein   svingdørpassient eller hypokonder er det  fastlegen de fleste nytter. 

Skal eg fornye førerkortet kan eg god tid i foreveien bestille time hos fastlegen. 

Blir  ein kronisk sykdom så er også fastlegen grei å ha, å følge opp  så ein unngår  å repetere diagnosen hver gang ein skal til legen.

Køene ved legesenteret  / legekontoret har aldri vert større, og tærskelen for å oppsøke legekontoret ligg på eit mye lavere nivå idag en tidligere. Dei fleste går utav legekontoret med en resept i hånden, og blir bedt om å kome tilbake om noen dager.  Kanskje hadde det i mange tilfelle vert langt bedre å gjitt  en fribilett ved eit treningsenter en resept på noen piller v/ apoteket. 

AnonymBruker
Skrevet

Som kronisk syk og med injeksjonsbehandling to ganger i uka så er jeg glad jeg har EN lege og forholde meg til. Nå har jeg timer fsdt hver uke da, men vet det ellers er noen uker ventetid nå omdagen.

Anonymkode: 81036...8ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir ein akutt syk, skadet  etc. så blir ein henvist til en tilfeldig lege ved legevakta / legekontoret.  

Er ein   svingdørpassient eller hypokonder er det  fastlegen de fleste nytter. 

Skal eg fornye førerkortet kan eg god tid i foreveien bestille time hos fastlegen. 

Blir  ein kronisk sykdom så er også fastlegen grei å ha, å følge opp  så ein unngår  å repetere diagnosen hver gang ein skal til legen.

Køene ved legesenteret  / legekontoret har aldri vert større, og tærskelen for å oppsøke legekontoret ligg på eit mye lavere nivå idag en tidligere. Dei fleste går utav legekontoret med en resept i hånden, og blir bedt om å kome tilbake om noen dager.  Kanskje hadde det i mange tilfelle vert langt bedre å gjitt  en fribilett ved eit treningsenter en resept på noen piller v/ apoteket. 

Nei, det blir en virkelig ikke. Eller, mulig det varierer litt etter hvor du bor?

Her er legevakt kun åpen etter kontortid.

På dagtid i fastlegens åpningstid skal en henvende seg til fastlegen ved plutselig sykdom/skade/forverring som ikke er så alvorlig at en trenger et akuttmottak. 

Vært innom fastlegen min mange ganger innimellom andre pasienter uten  å ha oppsatt time denne vinteren, dessverre 😕 

Anonymkode: 40896...e18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (46 minutter siden):

Her får du time om 1 mnd...men jeg bruker han pga han er kjent med hele familien. Men oftest bruker jeg bare å bestille time på lege kontor og si jeg vil ha time... samme hvem lege så får jeg time hos vikar etc på alt fra neste dag til neste uke. Ikke alltid jeg trenger min fastlege 

Ikke "hvem" lege, men hvilken lege.

Anonymkode: 45a9b...f42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid kjapt time hos min fastlege, hastetime er heller ikke noe problem. Slik har det alltid vært med de to fastlegene jeg har hatt, og jeg setter stor pris på at jeg er så heldig.

Glad jeg har den stabiliteten for med kronisk sykdom er det best å ha samme person å forholde seg til.

Det største problemet med fastlegeordningen er at vi ikke har nok fastleger, og at mange av de vi har snart skal pensjoneres. 

Anonymkode: 843b5...549

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får alltid kjapt time hos min fastlege, hastetime er heller ikke noe problem. Slik har det alltid vært med de to fastlegene jeg har hatt, og jeg setter stor pris på at jeg er så heldig.

Glad jeg har den stabiliteten for med kronisk sykdom er det best å ha samme person å forholde seg til.

Det største problemet med fastlegeordningen er at vi ikke har nok fastleger, og at mange av de vi har snart skal pensjoneres. 

Enig. Prinsippet er ikke dårlig, men det er mange ting som må fikses for at det skal fungere optimalt.

Anonymkode: df9ab...e32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv brukte jeg fastlegen som psykolog i en periode jeg slet psykisk og ventet på psykolog. Det hadde fungert langt dårligere om jeg byttet lege mellom hvert besøk.

Anonymkode: fe13d...444

• Liker 7
Skrevet

Her får jeg time raskt. Som oftest dagen etterpå, men max en uke senere. Fastlegen benytter seg av et system som heter "time på dagen". Det er veldig effektivt. For min del er det viktig å ha samme lege fordi jeg er kronisk syk. 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Køene i fastlegeordningen er grunnet unødvendig byråkrati som helsedepartementet har pålagt på fastlegene. Jeg tror det er flere ting man kan gjøre, b.l.a som det ble foreslått på Dagsnytt 18 nylig, at man ikke kan gå til fastlegen for korttidsfravær men heller ha obligatorisk egenmelding og at man ikke kan gå til fastlegen før disse er brukt opp. En annen ting er som du nevner, blå resept på trening, men jeg vet ikke om det vil løse ting på kort sikt. Trening virker forebyggende, og hjelper lite hvis man er syk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har som sagt hatt fastlege i mange år, men kunne like gjerne vert foruten.  Legene har i mange år klaget over mye tid går med til administrasjon, og forlite tid går med til å ta hånd om passienten.  Noen steder er  legedekning god medan andre steder er det stor igjennomtrekk av leger.  

Det er vel kanskje slik at den som ofte oppsøker sin fastlege blir favorisert fremfor andre. Det er sentralbordet v/ legekontoret som setter opp proriteringen når du skal til legen Det  kan kanskje  reises spørsmål om de  sitter på sentralbordet gjør de riktige prioriteringer, og er du ein person som sjelden oppsøker lege så havner ein langt bak i køen

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Purple_Pixiedust said:

Her får jeg time raskt. Som oftest dagen etterpå, men max en uke senere. Fastlegen benytter seg av et system som heter "time på dagen". Det er veldig effektivt. For min del er det viktig å ha samme lege fordi jeg er kronisk syk. 

Det samme bruker min fastlege. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke får time dagen etter når legebehovet ikke er akutt, og er det akutt får jeg time samme dag. 

Anonymkode: aeb0a...e01

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har som sagt hatt fastlege i mange år, men kunne like gjerne vert foruten.  Legene har i mange år klaget over mye tid går med til administrasjon, og forlite tid går med til å ta hånd om passienten.  Noen steder er  legedekning god medan andre steder er det stor igjennomtrekk av leger.  

Det er vel kanskje slik at den som ofte oppsøker sin fastlege blir favorisert fremfor andre. Det er sentralbordet v/ legekontoret som setter opp proriteringen når du skal til legen Det  kan kanskje  reises spørsmål om de  sitter på sentralbordet gjør de riktige prioriteringer, og er du ein person som sjelden oppsøker lege så havner ein langt bak i køen

Hvem ringer for å bestille time når det går fortere på nett? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv brukte jeg fastlegen som psykolog i en periode jeg slet psykisk og ventet på psykolog. Det hadde fungert langt dårligere om jeg byttet lege mellom hvert besøk.

Anonymkode: fe13d...444

Å bruke fastlegen som psykolog er vel kanskje ikkje en fornuftig prioritering av legene.  Har ein eit psykisk problem bør ein få henvisning til psykolog eller psykiater.

AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (Akkurat nå):

Mange er ikkje digitale brukere på nett, og  dersom de som nytter nett  blir favorisert v/ legebesøk bør påklages 

AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (8 minutter siden):

Fordi du får raskere time om du ringer. Det er ofte mye lengre ventetid på nettbestilling. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange er ikkje digitale brukere på nett, og  dersom de som nytter nett  blir favorisert v/ legebesøk bør påklages 

Når man bestiller på nett kan man velge time selv i kalenderen, det er ikke akkurat favorisering. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi du får raskere time om du ringer. Det er ofte mye lengre ventetid på nettbestilling. 

Hvordan vet du det? 

AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (1 minutt siden):

Når man bestiller på nett kan man velge time selv i kalenderen, det er ikke akkurat favorisering. 

Hvordan vet du det? 

Fordi den gangen jeg hadde lege som tilbød nettbestilling var det som regel ~3 uker ventetid, så jeg valgte å ringe og fikk time innen 1-7 dager. Var slik hver gang. På nett tas det ikke særlig hensyn til hva det handler om, det virker som det baserer seg mer på generell kontroll ventetid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...