Gå til innhold

Bruk av privatbil i jobbsammenheng i kommunen - hvordan si nei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg har begynt å jobbe nå nylig, bytter boligen å ha bil annenhver uke med annen bolig. Bilen brukes til brukerrelatert kjøring. På dagtid er vi to ansatte, og det er i alt 5-6 stk. som skal ut på forskjellige ting iløpet av dagvakta. Boligen ligger så langt unna alt at det er umulig for beboerne å komme seg ut på egenhånd. I tillegg er det noen ansatte som ikke har førerkort, så da faller all kjøringen på den som har bil.

Normalen er at ansatte bruker privatbil, ellers stopper all brukeraktiviteten opp.

Det står ingenting i kontrakten om at privatbil skal brukes.

Nå har jeg begynt å grue meg å dra på jobb de dagene jeg har dagvakt. For å kjøre 5 stk. til forskjellige ting, blir det mange kilometer av.

F.eks. i dag kjørte jeg 28 km totalt, skrev reiseregning og jeg får kun 88 kr for det. Det dekker ikke slitasje på bilen min, og jeg har ikke lyst å ha mange forskjellige folk i bilen min!

Hvordan ta det opp og hva skal man si?

Anonymkode: 69224...844

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tar du direkte med øverste leder fir etaten i kommunen. 

Anonymkode: d34d3...e2a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal ha 1.- ekstra pr passasjer 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette tar du direkte med øverste leder fir etaten i kommunen. 

Anonymkode: d34d3...e2a

Ja, men hvordan ta det opp, hva skal man si? Kjipt å være den ene ansatte som skiller seg ut og nekter å bruke sin egen bil.

BMF skrev (16 minutter siden):

Du skal ha 1.- ekstra pr passasjer 

Jeg tror det er 50 øre faktisk 😂

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tvinges til å bruke privat bil. Ved å bruke privat bil "frivillig" er du selv ansvarlig om bruker spyr k bilen og den må vaskes innvendig, om noen kjører utfor eller uforsiktig med din bil, og andre eventuelle skader. Alt går på din forsikring.

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, og sa ifra at jeg ikke bruker privat bil, og snakket med andre ansatte om grenser og grunner. Etterhvert ble vi flere som ikke brukte egen bil, og kommunen så endelig behovet for å lease en bil. 

Anonymkode: 1593d...7d9

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror du skal ha mer. Jeg får 92kr for 20 km, uten passasjer.

Anonymkode: ec37b...f15

AnonymBruker
Skrevet

Hva?! Nei, det er ikke innafor.

Om boligen er leiligheter brukerne eier, s

Anonymkode: c084d...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Hva?! Nei, det er ikke innafor.

Om boligen er leiligheter brukerne eier, så er det faktisk beboerne selv sitt ansvar for å stå for transport og utgifter til transport.

Boligen der min tante jobber er det flere beboere som eier bil, selv om de ikke kan kjøre selv. De som skal ha med seg større rullestol f.eks.

Da er det ansatte eller bpa som kjører dem, i deres egen bil.

Selv om en trenger apparat rundt seg for å bo, må en stå for sine levekostnader selv. Det er hverken dere ansatte eller kommunens jobb å fikse transport.

Anonymkode: c084d...cb1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Statens satser er 4,48 pr km. Du skal altså ha 125,44 kr for å kjøre alene, pluss 1 kr pr passasjer pr km.

Hvordan ta det opp? Du sier rett ut at du ikke benytter privatbilen din i jobbsammenheng uten at det blir kompensert tilstrekkelig. Stopper brukeraktiviteter opp, så er det ikke ditt problem. Din arbeidsgiver er ansvarlig for å sørge for tilstrekkelig transportmidler for å holde i gang aktivitet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke brukerne taxikort som de kan bruke?

Anonymkode: 17ae1...237

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar. Jeg må nok bare "manne" meg opp og si det rett ut.

Det er en institusjon, midlertidig botilbud, beboerne leier. At vi driver med kjøring er egentlig motstridende med det jobben egentlig skal gå ut på.

Taluno skrev (23 minutter siden):

Statens satser er 4,48 pr km. Du skal altså ha 125,44 kr for å kjøre alene, pluss 1 kr pr passasjer pr km.

Da vet ikke jeg hvorfor jeg får kun 88 kr. Men selv om det var 200 kr jeg fikk, så vil jeg ikke bruke min private bil. Kronglete var det også å skrive den reiseregningen. 😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit. 
Jeg jobbet i kommunen for ganske mange år siden, hvor vi reiste rundt til brukere. Vi hadde noen leasingbiler, men ikke nok til alle, så man måtte bruke egen bil. Men hvis noen skulle kjøre med en bruker, fikk man alltid leasingbil den dagen. Det var uaktuelt å ta med brukere i egen bil. Hvis de spyr, tisser seg ut, ødelegger noe eller hva som helst, så er du selv ansvarlig. 
Jeg ville tatt det gjennom fagforening. Jeg hadde aldri brukt egen bil til dette. Da hadde jeg heller byttet jobb.

Anonymkode: e047a...883

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, men hvordan ta det opp, hva skal man si? Kjipt å være den ene ansatte som skiller seg ut og nekter å bruke sin egen bil.

Jeg tror det er 50 øre faktisk 😂

Send en mail der du henviser til statens satser og sammenligner med kommunens satser. 

Anonymkode: 93ed7...c50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke tvinges til å bruke privat bil. Ved å bruke privat bil "frivillig" er du selv ansvarlig om bruker spyr k bilen og den må vaskes innvendig, om noen kjører utfor eller uforsiktig med din bil, og andre eventuelle skader. Alt går på din forsikring.

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, og sa ifra at jeg ikke bruker privat bil, og snakket med andre ansatte om grenser og grunner. Etterhvert ble vi flere som ikke brukte egen bil, og kommunen så endelig behovet for å lease en bil. 

Anonymkode: 1593d...7d9

Dette.

Jeg har jobbet i offentlig sektor selv, og det har faktisk skjedd at en bruker har spydd eller tisset seg ut i bilen og den ansatte fikk ikke en krone i refusjon fra kommunen… 

Her er det bare å si nei. 

Anonymkode: 450f4...9d5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takker for svar. Jeg må nok bare "manne" meg opp og si det rett ut.

Det er en institusjon, midlertidig botilbud, beboerne leier. At vi driver med kjøring er egentlig motstridende med det jobben egentlig skal gå ut på.

Da vet ikke jeg hvorfor jeg får kun 88 kr. Men selv om det var 200 kr jeg fikk, så vil jeg ikke bruke min private bil. Kronglete var det også å skrive den reiseregningen. 😂

Jeg ville bedt om kontrakt på at privat bil skal brukes, og at eventuelle skader og søl dekkes av arbeidsgiver, i tillegg til dekking av generell renhold av bilen. Og minimum statens satser for km-godtgjørelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si nei at du ikke ønsker.  Mange mener gjerne det ene og sier det motsatte, klarer ikke si nei 

Anonymkode: fad85...4a7

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det ikke farlig i si ifra om. Det er SÅ viktig at slikt blir gitt beskjed om, hvis ikke fortsetter bare ukulturen. 

Bare si tydelig fra at fra nå av bruker du ikke privat bil til å kjøre brukere. 

Hos oss leases det biler, pluss kommunen har tilgang på mange leiebiler, og brukere som ikke trenger personlig følge tar taxi (koster kommunen flere millioner i året...). Finnes garantert noen som kjører brukere med private biler, men det er overhodet ikke noe vi i administrasjonen forventer. 

Anonymkode: 2e3a7...69c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo så enkelt for kommunen når ingen protesterer. Si nei! At brukerne ikke får kommet seg ut er ikke ditt problem. Da må kommunen ordne det.

Anonymkode: 7fe75...90a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...