HeiaBunad Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Jeg har funnet en bunad på finn som jeg har avtalt å se på. Jeg har ikke egentlig peiling på denne bunaden (eller noen andre) men jeg har røtter fra stedet. Bunaden skal være tilvirket av en populær tilvirker for 25år siden. Nå har jeg sett nærmere på broderiene på bildene, ihvertfall så nærme det er mulig, og sammenlignet med bilder fra nettet. Det ser ut som noen broderi-detaljer mangler på vesken og stakken (små detaljer), og broderiene er heller ikke så fyldige som på nettet. Jeg vet fortsatt ikke om bunaden passer, men dersom den gjør det, hva bør jeg gjøre ift broderiene? Er det dårlig håndtverk eller slitasje? Er det noe jeg kan fikse selv med nål og tråd, eller vil det bli veldig synlig?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #2 Skrevet 24. april 2023 Finnes det en Husfliden i nærheten av deg? De bruker som regel å være flinke på bunader og kan en del om de. Kanskje de kan fortelle deg om det er dårlig håndverk eller slitasje på bunaden hvis de får se et bilde av den? Anonymkode: 17a4e...ef3
Ullvott Skrevet 24. april 2023 #3 Skrevet 24. april 2023 Jeg vet selvsagt ikke om det gjelder for din bunad, men det er en del bunader som har variasjoner i broderiene selv om det er "samme bunad". De ulike leverandører av materialpakkene til bunaden har rett og slett sin egen variant, og hvor ingen av dem er direkte feil. Å fylle ut broderier er sikkert ikke helt umulig, men det skal en dyktig håndverker til for at det skal bli pent, og det kan godt hende det lønner seg å legge pengene i en annen bunad istedenfor. Om det er slitasje eller dårlig håndverk er jo vanskelig å si. Hvis det er slitasje vil du nok se det når du får tatt bunaden ordentlig i øyesyn. Slitasje vil ofte være ujevnt fordelt. Ulike deler av bunaden vil være ulikt utsatt for slitasje. Hvis det ser likt ut over hele bunaden er det neppe pga at den er slitt. Broderiene i en bunad skal ikke se tynne, dårlige og skrantne ut etter 25 år sånn helt av seg selv. Som regel er det fordi det er brodert på denne måten, og at garnet er tynt. Bare for å ta et eksempel: i slekta mi finnes en bunad som ble brodert i 1938. Den har ikke fått "tynne" broderier enda. Av ulike grunner er den lite brukt de senere årene, men vi snakker likevel om 85 år her, ikke 25. Vil du fortelle hva slags bunad det er? Du trenger ikke dele annonsen. Jeg tenker mest på om noen her inne kanskje kjenner til om det finnes store variasjoner på akkurat denne bunadsmodellen. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå