AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Da jeg var yngre, måtte jeg trekke 3-4 tenner da det ikke var plass til de i munnhulen. Bedøvelsen funket ikke som den skulle, jekselen måtte borres i fire biter og hver del måtte trekkes separat. Røttene på jekslene var tykke og krokete, noe som var ekstremt vondt! Dette har sitti i kroppen helt frem til nå i voksen alder, og jeg skyr derfor tannlegen som ilden 🙈 Jeg har slitt med en jeksel i et år, og jeg har mistenkt tannrotbetennelse. Da jeg har hatt det i den tanna før. Men smerter har kommet og gått, så jeg har ikke turt å gå til tannlege. I går ettermiddag fikk jeg en liten hevelse i kinnet der tanna sitter, og jeg ringte en døgnåpen tannlege for å høre om dette var noe som måtte ses på akutt - eller om det kunne vente til neste dag. Tannlegen ville se på det med en gang, og jeg fikk time halv ti på kvelden. Han tok bilder, og tanna var betent. Og han ville fjerne denne. Jeg spesifiserte flere ganger at jeg hadde ekstremt tannlegeskrekk. Jeg sa ifra at røttene på tennene mine er tykke og krokete. Han sa at han kunne fjerne tanna på tyve minutt, og det var null problem uten narkose. Noe jeg egentlig ville ha. Men jeg gikk med på det. Han måtte slipe ned tanna og borre den i to. Den første biten klarte han å trekke ut, var heller ikke vondt. Men bit nummer 2, der betennelsen satt var så hinsides smertefull og han måtte stoppe. Etter 8 sprøyter med bedøvelse, var det fortsatt like smertefult og han fikk ikke trukket resten. Han sa da at jeg måtte gå på antibiotika i en, før han kunne trekke resten av tanna. Så nå har jeg bare én halv nedslitt tann igjen i munn, og må vente en hel uke til neste seanse 😳 Og jeg er så nervøs. Jeg har så sinnsykt tannlegeskrekk, nettopp fordi alle tannleger har slitt med å trekke tenner hos meg. Og jeg ser for meg at det blir like ille neste uke. Og jeg føler heller ikke tannlegen tar skrekken min på alvor, til tross for tårer og bein som skjelver i tannlegestolen 🙈 (Og ja, jeg vet det er min skyld - for skulle ha passet bedre på tennene) Hvordan skal jeg forberede meg til neste tanntrekning? Jeg kjenner det vrenger seg i magen bare ved tanken. Anonymkode: 4f512...31d 2
La Luna Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Du må finne deg en tannlege som er spesialist innen odontofobi. 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Jeg har to tips: Du kan gå til en annen tannlege. Du må ikke gå til akkurat denne karen her hvis du ikke vil. Kanskje du kan finne en som er god på tannlegeskrekk der du bor hvis du googler litt. Du kan og be fastlegen din om å få beroligende medisin som du kan ta kvelden før og om morgenen så du får sove godt og slippe å være så redd på timen. Anonymkode: bf3e6...6db 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Jeg er ikke tannlege, men har hørt at man ikke skal trekke en tann mens den er betent. At man skal ha antibiotika først for å slå ned betennelse, og deretter kan tannen trekkes. Jeg tror det er sånn at bedøvelsen vil virke mye bedre når tannen ikke er betent lenger. Men dette kan du sikkert google. Gå gjerne til en annen tannlege, viktig å finne en som er mer forståelsesfull. Anonymkode: 932dd...1c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Bedøvelse virker ikke skikkelig der det er infeksjon, så det er nok grunnen til det. Når han fikk fjernet deler av tannen er det større område for infeksjonen (eller rettere sagt pusset i infeksjonen) å bevege seg på, og da vil det også gjøre mindre vondt. Når du da får antibiotika i en uke så infeksjonen kan roe seg før resten av tannen fjernes, så vil også bedøvelsen virke bedre om en uke og du vil kjenne like lite som du gjorde på resten av tanna. Folk må slutte å tro de kan får narkose for alt mulig, det er ikke sånn det fungerer, noen ganger må man bare møte det man gruer seg til og la det stå til. Anonymkode: 12e84...68a 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 Jeg tror kanskje du har vært veldig uheldig med denne tannlegen. Sånne ufølsomme tannleger trodde jeg hørte fortiden til. Alle jeg har vært hos de siste ca. 15 årene har vært veldig bevisst på min tannlegeskrekk og vist forståelse. Ser for meg at dette var en eldre fyr? Tannlegeskrekk var jo ikke noe man tok hensyn til før, og det er sikkert noen eldre som henger igjen i gamle tankesett. Finn deg en annen tannlege, det blir neppe verre, tror du skal ha veldig uflaks for å finne en sånn som denne igjen. Anonymkode: 42bb1...4ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bedøvelse virker ikke skikkelig der det er infeksjon, så det er nok grunnen til det. Når han fikk fjernet deler av tannen er det større område for infeksjonen (eller rettere sagt pusset i infeksjonen) å bevege seg på, og da vil det også gjøre mindre vondt. Når du da får antibiotika i en uke så infeksjonen kan roe seg før resten av tannen fjernes, så vil også bedøvelsen virke bedre om en uke og du vil kjenne like lite som du gjorde på resten av tanna. Folk må slutte å tro de kan får narkose for alt mulig, det er ikke sånn det fungerer, noen ganger må man bare møte det man gruer seg til og la det stå til. Anonymkode: 12e84...68a Hold kjeft! Du har ikke peiling på det med odontofobi å det å være narkose pasient. Det er mange grunner til det!! Om du jobber på tannklinikk så slutt!! Du passer ikke inn der med sånne holdninger. Anonymkode: 79d2f...fa6 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 La Luna skrev (13 timer siden): Du må finne deg en tannlege som er spesialist innen odontofobi. Ja, har sjekket litt rundt. Men kan ikke finne så mange i mitt område 😟 Ts Anonymkode: 4f512...31d
La Luna Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, har sjekket litt rundt. Men kan ikke finne så mange i mitt område 😟 Ts Anonymkode: 4f512...31d Hvor bor du?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har to tips: Du kan gå til en annen tannlege. Du må ikke gå til akkurat denne karen her hvis du ikke vil. Kanskje du kan finne en som er god på tannlegeskrekk der du bor hvis du googler litt. Du kan og be fastlegen din om å få beroligende medisin som du kan ta kvelden før og om morgenen så du får sove godt og slippe å være så redd på timen. Anonymkode: bf3e6...6db Tusen takk for tips ❤️ Jeg googlet mye på forhånd altså, og dette var den tannlegen som folk hadde størst tillit til og hadde tannlegevakt utenom åpningstid. Og verger meg enda mer for å finne en ny en for å trekke ut resten 🥴 Jeg har sobril hjemme, faktisk. Og tok 10 mg en time før. 😊 Ts Anonymkode: 4f512...31d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ikke tannlege, men har hørt at man ikke skal trekke en tann mens den er betent. At man skal ha antibiotika først for å slå ned betennelse, og deretter kan tannen trekkes. Jeg tror det er sånn at bedøvelsen vil virke mye bedre når tannen ikke er betent lenger. Men dette kan du sikkert google. Gå gjerne til en annen tannlege, viktig å finne en som er mer forståelsesfull. Anonymkode: 932dd...1c4 Vet du hva, akkurat det sa jeg til tannlegen og. For forrige gang jeg rotfyllte, samme tann, så måtte de rotfylle flere ganger fordi bedøvelsen ikke virket på grunn av betennelsen. Men da sa han bare at han hadde en pasient rett før meg, som var like redd som meg, og han fikk ut tanna på tyve minutt. Så følte absolutt ikke jeg ble hørt. Ts Anonymkode: 4f512...31d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bedøvelse virker ikke skikkelig der det er infeksjon, så det er nok grunnen til det. Når han fikk fjernet deler av tannen er det større område for infeksjonen (eller rettere sagt pusset i infeksjonen) å bevege seg på, og da vil det også gjøre mindre vondt. Når du da får antibiotika i en uke så infeksjonen kan roe seg før resten av tannen fjernes, så vil også bedøvelsen virke bedre om en uke og du vil kjenne like lite som du gjorde på resten av tanna. Folk må slutte å tro de kan får narkose for alt mulig, det er ikke sånn det fungerer, noen ganger må man bare møte det man gruer seg til og la det stå til. Anonymkode: 12e84...68a Jeg er enig i det første du skriver. Men denne antibiotikakuren skulle jeg hatt før han gjorde noe som helst. Og nei, jeg tror ikke jeg kan få narkose fordi jeg "gruer" meg litt. Dette er i en helt annen skala. Jeg kan grue meg til celleprøve, jeg kan grue meg eksamen, jeg kunne grue meg til å føde.. Men denne tannlegeskrekken er ekstrem angst. Jeg ender i tårer og med store skjelvinger bare ved å ta en telefon til legekontoret. Ts Anonymkode: 4f512...31d 2
AprilLudgate Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 Du klarte jo faktisk å gjennomføre da Med akkurat den type betennelser kan man faktisk dø av blodforgiftning, så prøv å få en god cocktail av smertestillende og Valium på forhånd. Fikk du noe som helst før forrige time? Jeg vil jo ikke si tannlegen var hensynsløs, det kan være vanskelig å forutse innimellom hvor godt en tann sitter. Jeg hadde tvunget meg gjennom denne siste runden fordi det kan medføre alvorlige komplikasjoner å vente, og så kan du ta kontakt med fastlege for å snakke om å komme inn i program for sterk tannlegeskrekk. Narkose er veldig kostbart og medfører risiko, og man kvalifiserer ikke sånn uten videre selv med angst.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Jeg har full forståelse for hvor du er mentalt, TS, for jeg har tilsvarende tannlegeskrekk selv, og har vært ute for tannleger som ikke tar hensyn. De får krystallklar tilbakemelding på hva jeg synes om det, deretter bruker jeg ikke den tannlegen noe mer men finner en ny. Ring rundt til tannlegekontorer i ditt område, forklar situasjonen og få frem tydelig den skrekken du har, så vil du finne en tannlege som tar hensyn. Anonymkode: 25548...dee 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 Uff, for en vond opplevelse. Selv jeg uten tannlegeskrekk hadde syntes det var en veldig dårlig og vond opplevelse. Jeg ville nok ha gått et annet sted for resten av behandlingen. Det virker ikke som en god tannlege som starter å trekke en tann med rotspissbetennelse uten å ha først gått på antibiotika. Anonymkode: 8382d...52f 1 1
Elle Melle Skrevet 19. april 2023 #16 Skrevet 19. april 2023 For framtiden kan du finne ut av mulighetene du har for å eventuelt planlegge og reise til en en annen plass for tannbehandling. En større by med et skikkelig tilbud til de med fobi. Og evt en spesialist om du må trekke noe mer det er helt vanlig med kranglete røtter at de blir henvist videre. Klarer du å finne ut av det og legge en plan for framtiden så slipper du mer sånne skrekkopplevelser som dette. Og de unner man ingen å oppleve. Men akkurat nå må jo resten av den tannen bort, så skjønner godt det ikke passer å bytte tannlege nå. Du har forresten vært helt vanvittig modig og flink og burde være enormt stolt av deg selv. Å ha kommet så langt i prosessen er imponerende når det koster deg så mye!
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 Det er fryktelig stor forskjell på tannleger her! Kan du finne en annen? Jeg har vært hos mange forskjellige, har ofte bare kjøpt en letsdeal når jeg vil ha en full sjekk, og har vært hos noen som har vært så brå og voldsomme eller dårlige at jeg tenker at de må jo være et rent helvete å være hos for noen med tannlegeskrekk. Så har jeg vært hos noen utrolig fine, han som er min faste nå er tilfeldigvis ekspert på odontofobi faktisk, og da jeg måtte operere ut en visdomstann ble jeg anbefalt en oral kirurg i Oslo som var en stjerne i feltet, og det viste seg at han også var ekspert på odontofobi. Selv for meg uten tannlegeskrekk blir det en utrolig mye mer behagelig opplevelse når tannleger er gode til å sette seg inn i hvordan du har det og være opptatt av din følelse av velvære og hele tiden forklare alt de gjør og hvordan det vil føles og hvor lang tid det tar osv. I stedet for at det virker som de bare durer på i kjeften din uten hensyn til hvordan du har det. Nei, bytt tannlege. Min faste og kirurgen som opererete ut visdomstannen er i Oslo hvis du vil ha anbefalinger der. Anonymkode: 60073...71d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 Det høres ut som at denne tannlegen tenkte penger fremfor å ivareta deg som pasient. Hvem lover å trekke en tann på 20 minutter uten å se på røntgenbilder av røttene engang?! For hadde han sett nøye på de, MÅ han ha visst at det ikke er en enkel prosedyre med krokete røtter. Hadde faktisk skrevet en ærlig og saklig anmeldelse av han på legelisten.no, deretter klaget dette inn til tannlegenemnda. Odontofobi er høyst reelt, og dette var ikke etisk forsvarlig. Jeg er evig takknemlig for alle som advarer oss andre om slike tannleger. ❤️ Anonymkode: c6c9e...a9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #19 Skrevet 19. april 2023 Uff.Jeg hadde også kraftig betennelse i kjevebenet. Jeg brukte antibiotika en uke for å dempe noe av betennelsen før jeg trakk tann kirurgisk. Du må starte på antibiotika med en gang. Ta en telefon til flere tannlegesenter å hør om du kan komme ditt eller så må du velge å stole på han du allerede går hos. Anonymkode: 31b8c...eab
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #20 Skrevet 19. april 2023 AprilLudgate skrev (7 timer siden): Du klarte jo faktisk å gjennomføre da Med akkurat den type betennelser kan man faktisk dø av blodforgiftning, så prøv å få en god cocktail av smertestillende og Valium på forhånd. Fikk du noe som helst før forrige time? Jeg vil jo ikke si tannlegen var hensynsløs, det kan være vanskelig å forutse innimellom hvor godt en tann sitter. Jeg hadde tvunget meg gjennom denne siste runden fordi det kan medføre alvorlige komplikasjoner å vente, og så kan du ta kontakt med fastlege for å snakke om å komme inn i program for sterk tannlegeskrekk. Narkose er veldig kostbart og medfører risiko, og man kvalifiserer ikke sånn uten videre selv med angst. Ja, jeg ringte legevakten på forhånd. Og de tar jo ikke i mot pasienter med tannproblematikk, men hun i telefonen var klar på at jeg måtte oppsøke en tannlege umiddelbart. Rett og slett på grunn av fare for blodforgiftning og for at hevelsen satt seg i halsen. Jeg fikk ikke noe smertestillende på forhånd. Men siden jeg "brøt" sammen av å snakke med tannlegen på telefon, tok jeg en Sobril på forhånd. Jeg skal klare å komme meg igjennom runde nummer to - men skal nok ta rådet ditt, og hive på med smertestillende på forhånd. Og kanskje 20 mg Sobril isteden for 10 mg. 🙈 Ts Anonymkode: 4f512...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå