Gå til innhold

Når lot dere ungen begynne å gå ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med en gang det lærte seg å gå? Hvor gammelt var det evt da?

Eller ventet dere da det var mer praktisk å ha barnet i vogn? Vanskelig pga sesong som vinterføre etc?

Anonymkode: 3af62...f36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fikk jo gå ute så snart de greide gå noen skritt, men det er jo ikke sånn at så snart de såvidt stabben avgårde noen meter så kan man droppe vogna og regne med at de går tur selv...🤔

Anonymkode: b1ab2...7af

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De har fått begynne å gå så fort de kunne gå noen skritt. Men som brukeren over skriver, de går jo ikke særlig langt i begynnelsen så vognen var med lenge. Noen dager satt i de vogn litt, noen dager mye eller hele tiden og av og til viste det seg at vognen var unødvendig. Det varierte både ut fra avstand, hva barna hadde lyst til, vær og hvor mye tid vi hadde tilgjengelig. 

Anonymkode: 431db...89b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste lærte seg ikke å gå selv før i oktober, men krabbet rundt ute hele sommeren. Han gikk ikke selv når vi skulle et sted før våren etter, og vi brukte vogn, sykkel eller bæresele til han var 2,5. En ting er å kunne gå, men å være villig til å gå dit foreldrene vil er noe helt annet.

Yngste er ett år, og lærte seg å gå litt rundt påske. Dette var også når vi begynte å slippe henne ut, men det er fordi det da ble bedre temperatur.

Anonymkode: d63d8...33b

AnonymBruker
Skrevet

Begynte, å gå ved 11 mnd, brukte fotposer tim han var stødig nok ute. Inne er det lett å gå, ute er det mange hindringer av forskjellig art, så ikke stress. Det er mye lettere å snuble med sko, og de skrapes noe sinnsykt mye hvis de faller ofte og ender opp med å krype mest. 

Anonymkode: 30e8d...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med en gang det lærte seg å gå? Hvor gammelt var det evt da?

Eller ventet dere da det var mer praktisk å ha barnet i vogn? Vanskelig pga sesong som vinterføre etc?

Med en gang hun lærte å gå, så 9 måneder. Vi brukte egentlig aldri vogn, men hadde bæresjal.

Anonymkode: be275...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå. Hun er 15mnd og har gått siden 11mnd. Men det har vært vinter, kaldt og snø her i nord. Nå har det smeltet på veien og hun elsker å løpe rundt i nærområdet, selvom det blir litt bæring også. Men bruker såklart vogn når vi skal komme oss litt lenger.

Anonymkode: c0e66...831

AnonymBruker
Skrevet

Lærte seg å gå midtvinters og på glatta, så ble ikke mye gåing ute i starten, men hun ble ganske raskt stabil. Men var jo så klart en periode der vi foreldre måtte være i nærheten for å forhindre for mye knall og fall. 

Men er jo også forskjell på når de lærer seg å gå. Min var over året da hun tok selvstendige skritt, så det funket jo bra, men min niese som lærte å gå ved ni måneder fikk ikke løpe rundt på asfalten akkurat. 

Anonymkode: 98bda...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er 3,5 år og vi bruker fortsatt vogn selv om hun løper og klatrer og sykler. Det er begrenset hvor langt de små beina orker å gå (les løpe). De som sier at de sluttet med vogn da barnet var 2,5 år må jo bruke bil på lengre etapper, kan ikke skjønne annet. 

Anonymkode: 29364...d17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min lærte å gå i starten av februar så det tok noen uker før hun gikk ute første gang. Måtte leies da klarte ikke gå selv på snøen. Så smeltet det litt før påske så da gikk hun litt på lekeplassen. Nå etter påske har hun gått selv ute både med fotposer og sko noen ganger. Men tar fremdeles vogna når vi skal et sted da går hun ikke. Bor i blokk ellers ville vi nok gått mer ut i hagen om vi hadde det.

Anonymkode: 8c723...ed2

AnonymBruker
Skrevet

Vår var da ute og lekte på bakken før hn kunne gå - skjønner ikke helt spørsmålet?

Mener du oppriktig at barnet ditt kun har fått oppleve verden ute fra vogn eller bæresjal….?

Og da hn begynte å ta noen skritt inne så øvde vi også på det ute. Aner ikke alder, det var virkelig ikke noe planlagt eller større greie. Men godt for motorisk utvikling å få prøve på ulike underlag og ujevnt underlag fra de er små :)

Anonymkode: 6f334...ef9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vår var da ute og lekte på bakken før hn kunne gå - skjønner ikke helt spørsmålet?

Mener du oppriktig at barnet ditt kun har fått oppleve verden ute fra vogn eller bæresjal….?

Og da hn begynte å ta noen skritt inne så øvde vi også på det ute. Aner ikke alder, det var virkelig ikke noe planlagt eller større greie. Men godt for motorisk utvikling å få prøve på ulike underlag og ujevnt underlag fra de er små :)

Anonymkode: 6f334...ef9

Ehh ja det mener jeg, og det er helt normalt at babyer ikke legges på bakken ute for å krabbe rundt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehh ja det mener jeg, og det er helt normalt at babyer ikke legges på bakken ute for å krabbe rundt. 

Er det ikke?😅 

Sønnen min har vært med oss overalt ute fra han var baby, fikk ligge på bakken og se og studere fra han begynte å ake seg rundt😅 

Anonymkode: 0de61...458

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke?😅 

Sønnen min har vært med oss overalt ute fra han var baby, fikk ligge på bakken og se og studere fra han begynte å ake seg rundt😅 

Hvor på bakken ahr det vært naturlig å legge han ned?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er da helt vanlig, mine og alle andre barn jeg kjenner har fått krabbe i gress, leke i sandkasse og testet ut snø.

Anonymkode: 82fd7...1ed

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke?😅 

Samme her og han elsket det

Anonymkode: 44232...899

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eh jo det er helt normalt 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barnet mitt er 3,5 år og vi bruker fortsatt vogn selv om hun løper og klatrer og sykler. Det er begrenset hvor langt de små beina orker å gå (les løpe). De som sier at de sluttet med vogn da barnet var 2,5 år må jo bruke bil på lengre etapper, kan ikke skjønne annet. 

Anonymkode: 29364...d17

Noen barn liker p gå, vi sluttet tidlig med vogn for barnet ville heller gå, brukte også sykkel og sykkelvogn til de lengste turene pp 5 km

AnonymBruker
Skrevet

Hvor på bakken ahr det vært naturlig å legge han ned?

Vil du virkelig vite det?😅 

I gresset, på plenen, på jordene, i sandkassa, og sist men ikke minst, i fjøset🤣 Elsket å krype på forbrettet og plukke i høyet🤣 Ungen har spist og smakt på det meste. 

Hva tenker du som skal være farlig med å la barnet krype ute?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen barn liker p gå, vi sluttet tidlig med vogn for barnet ville heller gå, brukte også sykkel og sykkelvogn til de lengste turene pp 5 km

Hvor gammelt var barnet da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...