AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Jeg sløser sånn med pengene mine og lurte på om noen kan gi et forslag til budsjett. Jeg må spare penger og jeg ønsker å ha råd til bil. Vil jeg ha råd til bil om jeg vinner bil? Jeg har 18 000 kr utbetalt i mnd og betaler 3000 kr i husleie hver mnd. Bor veldig billig hos noen jeg kjenner mot at jeg passer leiligheten og vanner blomster og passer kattene. Likevel bruker jeg opp alle pengene og har ofte ikke penger de siste dagene før neste utbetaling... Måtte låne 3000 kr av søster sist gang da det var 4 dager til neste utbetaling... Ellers betaler jeg 399 kr i mnd på mobilen min og har en forsikring som koster 299 kr i mnd. Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 For å sette opp budsjett må du vite hva som går ut og hva som kommer inn, og hva du pleier å bruke penger på. Det er lurt å starte med å sjekke kontoutskriftene dine i nettbanken for de siste tre månedene. Deretter, utgiftene dine. Strøm, mat, busskort, strømmetjenester/Spotify/lydbøker/ abonnement? Noen lån? Andre faste utgifter? Du har jo ikke sløst vekk 18.000, du har brukt 15.000 på noe du ikke vet hva er (3.000 er jo husleie, det er ikke sløs). Anonymkode: c8885...c40 3
Million Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Den beste måten å få oversikt over forbruket sitt på, er å sette seg ned og se over kontoutskrifter. Hver eneste linje på dem granskes, noteres og kategoriseres på regneark (eller papirark om du synes det er enklere) flere måneder tilbake i tid. Da ser du enklere hvor "pengetyvene" er og hva du faktisk bruker penger på. Da vet du også hvor du skal kutte, og hvor du skal bli mer bevisst på pengebruken. Er du veldig ofte i matbutikken for eksempel? Første råd når man skal spare penger, er å slutte og gå i matbutikken hver dag. Skriv handleliste, ha en penn og blokk liggende på et lett sted og skriv ned hver gang du kommer på noe du vil trenge til uka. Eller enda bedre; sett deg ned og skriv ukesmeny, planlegg ingrediensene du trenger hver dag til måltidene, skriv opp, og kjøp KUN DET når du er i butikken!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For å sette opp budsjett må du vite hva som går ut og hva som kommer inn, og hva du pleier å bruke penger på. Det er lurt å starte med å sjekke kontoutskriftene dine i nettbanken for de siste tre månedene. Deretter, utgiftene dine. Strøm, mat, busskort, strømmetjenester/Spotify/lydbøker/ abonnement? Noen lån? Andre faste utgifter? Du har jo ikke sløst vekk 18.000, du har brukt 15.000 på noe du ikke vet hva er (3.000 er jo husleie, det er ikke sløs). Anonymkode: c8885...c40 Får inn 18 000 kr i mnd. Ut går det 3000 kr i husleie 399 kr på mobil 299 kr på forsikring Ellers har jeg ingen andre utgifter bortsett fra mat og godt. Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Million skrev (7 minutter siden): Den beste måten å få oversikt over forbruket sitt på, er å sette seg ned og se over kontoutskrifter. Hver eneste linje på dem granskes, noteres og kategoriseres på regneark (eller papirark om du synes det er enklere) flere måneder tilbake i tid. Da ser du enklere hvor "pengetyvene" er og hva du faktisk bruker penger på. Da vet du også hvor du skal kutte, og hvor du skal bli mer bevisst på pengebruken. Er du veldig ofte i matbutikken for eksempel? Første råd når man skal spare penger, er å slutte og gå i matbutikken hver dag. Skriv handleliste, ha en penn og blokk liggende på et lett sted og skriv ned hver gang du kommer på noe du vil trenge til uka. Eller enda bedre; sett deg ned og skriv ukesmeny, planlegg ingrediensene du trenger hver dag til måltidene, skriv opp, og kjøp KUN DET når du er i butikken! Ja, jeg kjøper nok altfor ofte mat og godt på butikken. Går alltid en tur hver dag og går alltid innom matbutikken på vei hjem for godis og mat. Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 Du har jo ikke sløst bort alt. Så bruker du noen tusen på mat. Har du Spotify, Netflix osv feks? Ville gått inn på brukskonto å sett hva du brukte peng på. Om du handler mat flere ganger i uken bruker du gjerne mer enn om du handler 1 gang uken osv Anonymkode: ceb61...a4c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #7 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får inn 18 000 kr i mnd. Ut går det 3000 kr i husleie 399 kr på mobil 299 kr på forsikring Ellers har jeg ingen andre utgifter bortsett fra mat og godt. Anonymkode: a3e8f...fc5 Strøm eller transport? Anonymkode: f7d58...609 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): For å sette opp budsjett må du vite hva som går ut og hva som kommer inn, og hva du pleier å bruke penger på. Det er lurt å starte med å sjekke kontoutskriftene dine i nettbanken for de siste tre månedene. Deretter, utgiftene dine. Strøm, mat, busskort, strømmetjenester/Spotify/lydbøker/ abonnement? Noen lån? Andre faste utgifter? Du har jo ikke sløst vekk 18.000, du har brukt 15.000 på noe du ikke vet hva er (3.000 er jo husleie, det er ikke sløs). Anonymkode: c8885...c40 Ja, men jeg har ingen andre utgifter enn 3000 kr i husleie, 399 kr på mobil og 299 kr på forsikring. Ellers må jeg ha mat og sånt. Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #9 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Strøm eller transport? Anonymkode: f7d58...609 Betaler ikke strøm eller transport. Går til alt her jeg bor. Skal jeg inn til Oslo kjøper jeg en enkeltbillett på toget, men det skjer kanskje 1 gang i mnd. Anonymkode: a3e8f...fc5
Fjaselina Skrevet 18. april 2023 #10 Skrevet 18. april 2023 Du må skrive ned for å få god oversikt. Er det berre matbutikk eller er det kaffi I forbifarten, eller litt øl og vin? Klær og sko? Du bør kutte ut det daglige besøket på butikken. Meningsløst og dyrt....
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #11 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har jo ikke sløst bort alt. Så bruker du noen tusen på mat. Har du Spotify, Netflix osv feks? Ville gått inn på brukskonto å sett hva du brukte peng på. Om du handler mat flere ganger i uken bruker du gjerne mer enn om du handler 1 gang uken osv Anonymkode: ceb61...a4c Jeg har ikke Netflix eller noe sånt. Alt er på TVen her jeg bor. Jeg går tur hver ettermiddag og går nok på butikken nesten hver dag og koser meg med god mat og godis på kvelden. Jeg har ikke så mye utgifter men vet at det går mye i mat. Vet ikke hva som er normalt å bruke på mat hver uke? Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #12 Skrevet 18. april 2023 Fjaselina skrev (Akkurat nå): Du må skrive ned for å få god oversikt. Er det berre matbutikk eller er det kaffi I forbifarten, eller litt øl og vin? Klær og sko? Du bør kutte ut det daglige besøket på butikken. Meningsløst og dyrt.... Hvordan bruker du penger på mat hver uke? Anonymkode: a3e8f...fc5
Million Skrevet 18. april 2023 #13 Skrevet 18. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg kjøper nok altfor ofte mat og godt på butikken. Går alltid en tur hver dag og går alltid innom matbutikken på vei hjem for godis og mat. Anonymkode: a3e8f...fc5 Aha! Første kutte-post; godis hver dag! Det er forbeholdt lørdager (og kanskje litt fredager også..) i fremtiden. Tenk at de pengene du sparer på å IKKE kjøpe det godteriet hver dag, går til bilhold i stedet! Men du skriver som om du klarer deg fint uten bil i hverdagen? TRENGER du virkelig bil? Det er dyrt å ha bil, og plutselige reparasjoner kan dukke opp og de koster ofte tusenvis av kroner for en filleting. Endret 18. april 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #14 Skrevet 18. april 2023 Spiser du for 14.000 kroner i mnd? Anonymkode: 6fa88...9e0 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #15 Skrevet 18. april 2023 Million skrev (Akkurat nå): Aha! Første kutte-post; godis hver dag! Det er forbeholdt lørdager (og kanskje litt fredager også..) i fremtiden. Tenk at de pengene du sparer på å IKKE kjøpe det godteriet hver dag, går til bilhold i stedet! Jeg tror jeg bruker 3000 kr på godt i mnd. Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #16 Skrevet 18. april 2023 Da du lånte 3000 kr av søsteren din... Hva i alle dager skulle du med så mye penger for 4 dager? Den gangen jeg hadde dårlig råd var det ikke noe problem å gå en uke uten penger på slutten av måneden, for da har man jo allerede betalt alt fast og mat handler man jo ikke akkurat inn hver dag. Anonymkode: 8c20e...fab 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #17 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiser du for 14.000 kroner i mnd? Anonymkode: 6fa88...9e0 Jeg ble litt dårlig nå... Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #18 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da du lånte 3000 kr av søsteren din... Hva i alle dager skulle du med så mye penger for 4 dager? Den gangen jeg hadde dårlig råd var det ikke noe problem å gå en uke uten penger på slutten av måneden, for da har man jo allerede betalt alt fast og mat handler man jo ikke akkurat inn hver dag. Anonymkode: 8c20e...fab Jeg brukte de på mat og helsekost og vitaminer. Klarte å bruke de opp så siste dagen hadde jeg ikke penger. Betalte tilbake til søstern min med en gang jeg fikk utbetaling da. Anonymkode: a3e8f...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #19 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg brukte de på mat og helsekost og vitaminer. Klarte å bruke de opp så siste dagen hadde jeg ikke penger. Betalte tilbake til søstern min med en gang jeg fikk utbetaling da. Anonymkode: a3e8f...fc5 Du brukte 3000 på mat og helsekost på 4 dager? Anonymkode: 3b038...816
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #20 Skrevet 18. april 2023 Er eneste stedet du er innom og bruket penger matbutikken…? Ingen cafe, take-away, netthandling, klær, interiør, blomster eller sånt? Anonymkode: 2e4a4...f93 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå