Gå til innhold

Jeg sitter bare og venter på å bli blind :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være makuladegenerasjon, det er en irreversibel sykdom på netthinnen som bare blir verre og man gradvis blir blind. Da jeg satt på toalettet i sted syntes jeg hele tiden at lyset forsvant i ett "mikrosekund", sikkert minst 40 ganger med ulike mellomrom. Jeg håper selvsagt det kan være lyset i taket som får disse små variasjonene. (det er ikke vindu på dette toalettet) Det kan også være begynnende netthinneløsning. Greia er at jeg nå prøvde å gå ute i sola for å sjekke om effekten gjentok seg, men foreløpig tror jeg ikke at det kom. Hvis jeg stirrer lenge på den hvite  veggen jeg har i stua, synes jeg å skimte litt svak rødfarge i det hvite frykter at fargelinsen i øyet (eller hva den heter) blir ødelagt innvendig, jeg greier også å fremkalle sånne "floatere" hvis jeg ser på veldig skarp blå himmel. Sånne helt gjennomsiktlige "strukturer" som svever litt nedover foran øyet. Jeg prøver å fremkalle dem inne i huset for å sjekke om de kommer uansett, men det ser ut som de kommer kun hvis det er veldig lyst. Her om dagen fikk jeg direkte sollys inn på øyet i 2-3 sek, hadde på solbriller, men leste nå at da er pupille mer åpne så jeg kan ha fått mer uv-stråling rett inn i øyet, solen kan ødelegge øyet på sekunder, jeg er åpen for at jeg kan ha fått et hull i netthinnen så jeg har tenkt å bestille optiker time nå i kveld, jeg greier ikke å legge dette fra meg lengre. Er også redd for å få "dødsdommen" over øynene mine men jeg tror jeg må få vite hvor ille det er. Jeg har ikke fysisk vondt i øynene, men det kan være skader hvor som helst etter sollyset. Hendelsen med solen var p åtorsdag i forrige uke, men jeg utelukker heller ikke øyesykdom. Egentlig går jeg bare og venter på at flere symptomer skal dukke opp, sjekker øynene mine om jeg kan lese bokstavene på avstand, om det har blitt dårligere, men jeg er også redd for at alt bare blir helt svart på sekundet. Foreløpig klarer jeg å lese de samme bokstavene på samme avstand, hvis ikke lysforholdene i rommet har spilt inn. Hvis jeg går inn i et bekmørkt rom er det akkurat som om det blir litt flimring hvis jeg står og venter en stund, beklager litt langt innlegg men jeg bare følte at jeg måtte skrive dette ned. Jeg prøver å bli klar til å ta farvel med synet mitt. Ingen i min familie forstår meg np føler jeg.

Anonymkode: 9635f...8c2

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres psykisk ut, du får ikke ødelagt øynene ved å få noen sekunders sollys inn på dem. 

Anonymkode: 4060f...3df

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull TS. Er du lege? Øyelege? Nei? Så må du slutte å diagnostisere deg selv. Du blir bare redd av å prøve å gjøre noe du ikke greier og ikke er kvalifisert for. Gå gjerne til optiker, men bestill også en time hos fastlegen din for å snakke om din helseangst.

Anonymkode: 3fd4c...91a

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres litt hykondrisk ut, dette.

Anonymkode: 2f5cb...192

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått diagnosen? Syntes d høres veldig ut som hypokonderi? Måten du skriver på å måten du selv tenker på…

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

syns innlegget ditt er noe uklart. har du fått diagnosen du nevner i første setning påvist ?

ikke noe av det du nevner unormal ved vanlige syn. og noen minutter sol gir ikke blindhet.

Håper du klarer roe deg ned. :)

Anonymkode: dee7a...b17

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner godt at ingen i familien din forstår deg, for du har jo ingen konkret diagnose. Altså, jeg kan også få forstyrrelser når jeg stirrer på solen, hvit vegg, osv. Du bør ta deg en tur til legen og be om henvisning til øyelege før du diagnoserer deg selv. Skal jeg sette symptomene mine i sammenheng med alt jeg kan lese på google, så har jeg hatt alt fra kreft til MS. 

Anonymkode: 123e8...cef

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk alle: dette kan virke overdrevet men om det er ett reelt innlegg har Ts det vondt og sterk angst. Vær snille.

Anonymkode: dee7a...b17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

syns innlegget ditt er noe uklart. har du fått diagnosen du nevner i første setning påvist ?

Jeg har ikke vært hos helsepersonell enda. Ingen har sett på øyenen mine men jeg har foretatt fargetester på nettet for å se om jeg kunne skille farger , ellers er det vanlige synstester der jeg holder for ene øyet og prøver å lese bokstavene på så åså lang avstand. Ett symptom jeg glemte å nevne er at jeg kan bli sliten i øynene hvis jeg stirrer en stund på veldig sterke farger, f.eks himmelblått på tv eller tvspill. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Altså, jeg kan også få forstyrrelser når jeg stirrer på solen,

Men du har ikke sett rett på solen slik som jeg gjorde. Jeg satt med øyene først lukkert på verandaen, jeg åpnet så øynene og så rett på sola i 3-4 sek. Ca ett minutt senere gikk sola ned bak åsen, det var rett før solnedgangen. Først tenkte jeg at jeg hadde solbrille på meg men så tenkte jeg rett etterpå at nå gjorde jeg noe dumt. Så vara det at jeg fant ut dette med at pupillen slapper av bak solbrillene og åpner for mer lys. det er her jeg trror skaden skjedde. Men vi kan ikke utelukke sykdom. Ingen smerte men øyet kan gå i oppløsning sakte tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke vært hos helsepersonell enda. Ingen har sett på øyenen mine men jeg har foretatt fargetester på nettet for å se om jeg kunne skille farger , ellers er det vanlige synstester der jeg holder for ene øyet og prøver å lese bokstavene på så åså lang avstand. Ett symptom jeg glemte å nevne er at jeg kan bli sliten i øynene hvis jeg stirrer en stund på veldig sterke farger, f.eks himmelblått på tv eller tvspill. 

TS

Du vet at alle blir det...?

Anonymkode: 83208...466

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver her TS om øynene dine det er helt normale ting som alle med friske øyne opplever.

Ring fastlegen din og få behandling for din helseangst. Helt alvorlig. Det er ikke farlig og du kommer til å få et nytt liv.

Anonymkode: 3fd4c...91a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke se på solen i mer enn 1 sekund før det føles som det brenner.

Å se på solen i 4 sekunder er sykt lenge og gjør du dette ofte så vil du selvfølgelig bli blind til slutt!

Ellers høres ingenting unormalt ut for meg..

Anonymkode: b7194...113

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt det du beskriver her er helt normalt👍

Anonymkode: f69b8...054

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var det du som fikk brun saus på øyet i går?

Anonymkode: 07fdf...04b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen.

Anonymkode: 6774b...a7b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som du har helse angst. Skrev du innlegg her i går?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, kjenner du noen som har mistet synet? Er det derfor du er så redd? Det du beskriver er helt normalt. 

Anonymkode: 7aef0...202

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

TS

Klassisk hypokondrisk lidelse/helseangst

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...