Gå til innhold

Tips til når man er utslitt og har tankekjør som gjør deg nedstemt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vet at dette er veldig individuelt. Men jeg føler meg helt utslitt, akkurat som om jeg snart skal bli syk. Eller så er jeg bare veldig sliten. Har vært mye i det siste på jobb og privaten. Føler liksom at jeg aldri helt får hentet meg inn. Vanligvis i de tilfellene ville jeg bare slappet av. Problemet er at jeg får så ekstremt tankekjør når jeg er sliten.. Bekymrer meg så mye for ting jeg vanligvis er flinkere til å legge unna, får angst og blir så nedstemt av å tenke på disse tankene. Hadde planer om å dra på treningssenteret i dag fordi jeg vet jeg har godt av det, men når jeg føler meg så utslitt blir jeg i tvil på hva som er riktig måte å finne tilbake til meg selv igjen på. Blir en ond spiral fordi jeg prøver å ikke tenke på disse tankene. Slet med å holde maska på jobb i dag, bare føler meg helt utslitt :( Og det er bare tirsdag.. 

Noen som har noen råd?❤️

Anonymkode: 15210...854

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unn deg en halvtime på sofaen med denne på ørene

Anonymkode: 6d891...9d1

Skrevet

Sender deg en klem først og fremst :klem3:

Jeg sliter med angst og kjenner meg veldig igjen. Den følelsen av å prøve å hvile, men uten å få noe ut av det fordi man stresser og tenker på ting er så utrolig slitsom. For meg fører det til skam og en enda sterkere følelse av utmattelse. Jeg skulle gjerne sagt at å gå tur hjelper meg, men turgåing eller trening for meg er bare en anledning for tankene å løpe vilt. 

Når jeg er i en slik periode så trenger jeg distraksjoner. Noen ganger er det nok å bare sette på en tv-serie jeg har sett før og lukke øynene, andre ganger hjelper det å lese en bok eller å bare høre på musikk. Noen ganger må jeg aktivt se på en tv-serie eller film mens jeg spiller noe, eller broderer eller gjør noe annet med hendene. Jeg trenger rett og slett noe form for stimuli for å fokusere hjernen på noe spesifikt i stedet for å tenke på alt mulig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
snøpust skrev (2 timer siden):

Sender deg en klem først og fremst :klem3:

Jeg sliter med angst og kjenner meg veldig igjen. Den følelsen av å prøve å hvile, men uten å få noe ut av det fordi man stresser og tenker på ting er så utrolig slitsom. For meg fører det til skam og en enda sterkere følelse av utmattelse. Jeg skulle gjerne sagt at å gå tur hjelper meg, men turgåing eller trening for meg er bare en anledning for tankene å løpe vilt. 

Når jeg er i en slik periode så trenger jeg distraksjoner. Noen ganger er det nok å bare sette på en tv-serie jeg har sett før og lukke øynene, andre ganger hjelper det å lese en bok eller å bare høre på musikk. Noen ganger må jeg aktivt se på en tv-serie eller film mens jeg spiller noe, eller broderer eller gjør noe annet med hendene. Jeg trenger rett og slett noe form for stimuli for å fokusere hjernen på noe spesifikt i stedet for å tenke på alt mulig. 

Dette er ting jeg også føler fungerer. Men samtidig er det så mye mas om å ikke «flykte» fra tankene og følelsene- men hva skal man gjøre da liksom? Jeg syns også det hjelper litt å gjøre noe konkret feks spille mobilspill eller sånn du beskriver 

Anonymkode: 662c9...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ting jeg også føler fungerer. Men samtidig er det så mye mas om å ikke «flykte» fra tankene og følelsene- men hva skal man gjøre da liksom? Jeg syns også det hjelper litt å gjøre noe konkret feks spille mobilspill eller sånn du beskriver 

Anonymkode: 662c9...ccb

Mobilspill har vært gull verdt for meg også! 

Jeg er langt ifra noen profesjonell, men har slitt med mental helse hele livet og har derfor brukt mye tid på å lese og lære om disse tingene. Og jeg er helt enig i at det er viktig å kjenne på følelsene man har og akseptere dem for det de er. Jeg har brukt utrolig mye tid opp igjennom på å identifisere hvorfor jeg føler og bekymrer meg for det jeg gjør, og hva det stammer fram. Jeg har måttet lære meg opp til å ikke alltid identifisere det som ligger bak, men å bare sitte og kjenne på det jeg føler av og til, og akseptere det uten videre undersøkelser. 

Derimot er det ikke alltid det er produktivt, særlig når man ender opp i en ond sirkel med tankekjør og angst, spesielt når det går utover hvile eller dagligdagse aktiviteter. Akkurat det er en grense man må øve på å kjenne etter selv - når det er produktivt å sitte og kjenne på følelsene sine, og når det er greit å kunne gi seg selv en pause - for der er det ikke noen konkret fasit. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...