Gå til innhold

Gruer så vannvittig til EU kontrollen 🫣


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor er du redd for at det skal være så mye feil på den da? En bil som vedlikeholdes drar ikke plutselig på seg voldsomme regninger med mindre det er noe dyrt som ryker, og det ville jeg ikke vært redd for på en 6 år gammel bil selv om du kjører mye. Biler er skapt for å brukes..

Anonymkode: 06673...aec

Jeg er redd for dette fordi hvis den faktisk ikke går gjennom og den koster mer enn det jeg har på sparing, så er verdien på bilen lavere enn det som er rest på billånet.

Og så er jeg en engstelig person i utgangspunktet. Jeg var like redd forrige gang, og da gikk bilen gjennom uten feil. Skal bli godt når lånet er nedbetalt og dette ikke vil være et tema på framtidige eu - kontroller.

Men som du sier, det går sikkert bra. Kontrollen er på mandag, så kan gi en oppdatering da på hvordan det gikk 🙂

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min erfaring er blandet. 

Verkstedet kan både sko seg eller gjøre det billig . Det er derfor jeg nå fikser ting " på forhånd " og i forkant av EU kontrollen . 

Har null tiltro til merkeverkstedet på min plass. Tror de ga meg gamle bremser ved forrige sjekkmerke ,- til full pris !

Anonymkode: fe034...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En PKK, eller såkalt "eu-kontroll", koster ikke så voldsomt mye, så du trenger ikke å være bekymret for om du har nok penger til den.

Men om det skulle bli noen reperasjoner e.l. i etterkant av kontrollen... Det blir jo en annen sak.
Får ikke håpe det er så mye galt med kjerra, da.

Anonymkode: 97bfd...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går sikkert fint. Dersom det er feil som koster flere titusen kroner å reparere så tror jeg du hadde mistenkt noe på forhånd. Jeg har kjørt mange gamle biler med alskens rare feil og mangler på, men de eneste gangene jeg har hatt feil som koster så mye å reparere så har det vært noe jeg har visst på forhånd, som f.eks. defekt toppakning eller ødelagt kompressor på AC'en. Hvis bilen går som normalt, uten ulyder og rare lukter, og ikke lekker olje eller andre væsker, så er sjansen liten for at du får såpass dyre overraskelser. Med mindre du har mye rust på skumle steder da, men da er vel egentlig bilen klar for dynga uansett.

Har du ingen venner eller familiemedlemmer som kan skru bil? Man finner rimelige deler på f.eks. skruvat.no og da blir det jo en lav pris å reparere slitedeler på bilen.

Anonymkode: d17c1...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elle Melle skrev (8 timer siden):

Når en person har kjørt en 6 år gammel bil mer enn 200 000km så er vel det streng tatt et unødvendig spørsmål? 

En person som sliter såpass økonomisk har ikke kjøpt en ny bil.

De har kjøpt en bruktbil som er ok i pris fordi den har gått uforholdsmessig mye. 

Og kostnadene hoper seg opp derfra. 

Anonymkode: 08070...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En person som sliter såpass økonomisk har ikke kjøpt en ny bil.

De har kjøpt en bruktbil som er ok i pris fordi den har gått uforholdsmessig mye. 

Og kostnadene hoper seg opp derfra. 

Anonymkode: 08070...850

Joda, jeg kjøpte bilen ny. Den kostet 360 000 og jeg betalte 150 000 i kontantinnskudd på den.

Du forstår sikkert også at uforutsette ting kan skje slik at folk kan få dårligere økonomi med tiden?

Anonymkode: 9cbf1...969

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg kjøpte bilen ny. Den kostet 360 000 og jeg betalte 150 000 i kontantinnskudd på den.

Du forstår sikkert også at uforutsette ting kan skje slik at folk kan få dårligere økonomi med tiden?

Anonymkode: 9cbf1...969

Jeg har nesten millionlønn.

Aldri har jeg kjøpt en bil til 360 000.... 

Penger rett ut vinduet. 

Anonymkode: 08070...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er blandet. 

Verkstedet kan både sko seg eller gjøre det billig . Det er derfor jeg nå fikser ting " på forhånd " og i forkant av EU kontrollen . 

Har null tiltro til merkeverkstedet på min plass. Tror de ga meg gamle bremser ved forrige sjekkmerke ,- til full pris !

Anonymkode: fe034...c4a

Jeg har heller ikke tiltro til merkeverkstedet, så jeg går til en billigere konkurrent.

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har nesten millionlønn.

Aldri har jeg kjøpt en bil til 360 000.... 

Penger rett ut vinduet. 

Anonymkode: 08070...850

Nei det er jeg ikke enig i. Ja, jeg vet at det er et stort verditap de første årene, men jeg har brukt denne bilen til å kjøre til sør frankrike inntil 4 ganger årlig, så derfor ville jeg ha en bil som det var mindre risiko for at det skulle være noen skjulte feil med. Altså en bil ingen andre hadde brukt før meg.

Anonymkode: 9cbf1...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går sikkert fint. Dersom det er feil som koster flere titusen kroner å reparere så tror jeg du hadde mistenkt noe på forhånd. Jeg har kjørt mange gamle biler med alskens rare feil og mangler på, men de eneste gangene jeg har hatt feil som koster så mye å reparere så har det vært noe jeg har visst på forhånd, som f.eks. defekt toppakning eller ødelagt kompressor på AC'en. Hvis bilen går som normalt, uten ulyder og rare lukter, og ikke lekker olje eller andre væsker, så er sjansen liten for at du får såpass dyre overraskelser. Med mindre du har mye rust på skumle steder da, men da er vel egentlig bilen klar for dynga uansett.

Har du ingen venner eller familiemedlemmer som kan skru bil? Man finner rimelige deler på f.eks. skruvat.no og da blir det jo en lav pris å reparere slitedeler på bilen.

Anonymkode: d17c1...6f5

Den går som normalt uten ekstra lyder eller lukter, ikke lekker den noe.

Ja jeg har familie som kan skru, men jeg vil helst slippe å bruke dem hvis jeg ikke må.

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En PKK, eller såkalt "eu-kontroll", koster ikke så voldsomt mye, så du trenger ikke å være bekymret for om du har nok penger til den.

Men om det skulle bli noen reperasjoner e.l. i etterkant av kontrollen... Det blir jo en annen sak.
Får ikke håpe det er så mye galt med kjerra, da.

Anonymkode: 97bfd...12a

Det er ikke selve kontrollen jeg frykter heller da, men eventuelle reperasjoner som må gjøres for å få den godkjent.

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du ingen venner eller familiemedlemmer som kan skru bil? Man finner rimelige deler på f.eks. skruvat.no og da blir det jo en lav pris å reparere slitedeler på bilen.

Anonymkode: d17c1...6f5

Er det én ting jeg har lært i livet så er det at å gjøre ting billigst mulig blir mye dyrere enn om man bare hadde gjort det ordentlig i utgangspunktet. Gå heller til et skikkelig verksted som bruker originaldeler, mulig det blir dobbelt så dyrt men du sitter i hvert fall ikke der med noe ræl fra skruvat som ryker etter to år.

Anonymkode: 06673...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 15.58):

Redd jeg ikke skal ha nok penger til den. Har 30 - 35 tusen på sparing tilgjengelig til den.

Har lån på bilen  - derfor jeg gruer...

Anonymkode: 9cbf1...969

Den vanligste feilen på eu kontroll er feil på bremser. Der har faktisk reglene blitt litt "snillere" siden din siste kontroll. Nå aksepterer man litt mere rust på bremseskiver enn tidligere. 

Når bilen har kjørt så pass langt er det en sjanse for feil på slitasje deler på feks. forstilling, men min erfaring er at det ikke er veldig kostbart. 

En Golf har heldigvis ikke de dyreste delene.

Lykke til!

Evt får du ta en snartur til Frankrike og reparere der. De har sikkert billigere verksteder. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
petterm skrev (3 timer siden):

Den vanligste feilen på eu kontroll er feil på bremser. Der har faktisk reglene blitt litt "snillere" siden din siste kontroll. Nå aksepterer man litt mere rust på bremseskiver enn tidligere. 

Når bilen har kjørt så pass langt er det en sjanse for feil på slitasje deler på feks. forstilling, men min erfaring er at det ikke er veldig kostbart. 

En Golf har heldigvis ikke de dyreste delene.

Lykke til!

Evt får du ta en snartur til Frankrike og reparere der. De har sikkert billigere verksteder. 😀

Ja jeg vet alt det der statistisk sett hva som er flest årsaker til at bilen ikke kommer ut med null feil. Når det gjelder bremseskiver så er det bare skivene bak som de godtar mer rust på nå. 50 % mot tidligere 25 %.

Menmen, fasiten får jeg i morgen, kun 1 dag igjen med gruing 😝

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja jeg vet alt det der statistisk sett hva som er flest årsaker til at bilen ikke kommer ut med null feil. Når det gjelder bremseskiver så er det bare skivene bak som de godtar mer rust på nå. 50 % mot tidligere 25 %.

Menmen, fasiten får jeg i morgen, kun 1 dag igjen med gruing 😝

Anonymkode: 9cbf1...969

Vedder på at det går helt fint :) 

Anonymkode: 06673...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja jeg vet alt det der statistisk sett hva som er flest årsaker til at bilen ikke kommer ut med null feil. Når det gjelder bremseskiver så er det bare skivene bak som de godtar mer rust på nå. 50 % mot tidligere 25 %.

Menmen, fasiten får jeg i morgen, kun 1 dag igjen med gruing 😝

Anonymkode: 9cbf1...969

Ta en sjekk over bilen i dag, virker alle lys? (Husk skiltlys!) vask og støvsug bilen slik at den er ren og pen, det gir et bedre inntrykk :) peile oljen og fyll på spylervæske. Kjør en runde og brems godt, da får man fjernet overflaterust på skivene 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
alli634 skrev (1 time siden):

Ta en sjekk over bilen i dag, virker alle lys? (Husk skiltlys!) vask og støvsug bilen slik at den er ren og pen, det gir et bedre inntrykk :) peile oljen og fyll på spylervæske. Kjør en runde og brems godt, da får man fjernet overflaterust på skivene 👍

Ja jeg gjør alltid dette før den skal inn på service og / eller eu kontroll.  🙂

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vedder på at det går helt fint :) 

Anonymkode: 06673...aec

Takk - håper virkelig det 🩷

Anonymkode: 9cbf1...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er kontrollen unnagjort og bilen ble godkjent 🙂🩷

TS

Anonymkode: 9cbf1...969

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er kontrollen unnagjort og bilen ble godkjent 🙂🩷

TS

Anonymkode: 9cbf1...969

:juhu:

Anonymkode: 06673...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...