AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Vi er tre søstre, der kun den ene bor nærme mor. Far er død. Begge mine søstre er gift, og har millioner i verdi og høy inntekt. Nå skal min mor overdra skjøte på all eiendommen over på min søster. Fordi hun og mannen bor nærmest, men også benytter en del areal til ulike ting. Jeg har full forståelse for at de vil eie løa de har pusset opp, og vedlikeholdt i mange år. Selve hovedbygningen er ikke verdt sure silda, men det er mye areal, jaktretter og strandlinje og to sjøbuer som følger med. Selv er jeg syk og ufør, med store medisinske utgifter, og sliter med tanken på å tape arv. Spesielt til noen som tjener ca 2 mill i året, og har verdier for 15-20 mill. Hadde min far levd hadde han aldri tillatt dette💙 Min mor er snill, men veldig tillitsfull. Hun har ikke innsikt i hvor mye verdier som kan ligge i å feks selge hyttetomter ved sjøen. Det er ingen odel på eiendommen. Er det noe jeg kan gjøre uten å ødelegge relasjonen til min søster som skal overta? Den andre søsteren min bryr seg ikke, pga at hun har mer enn nok selv. Og de har barn som er mye sammen i ferier, og vil ikke «forstyrre» harmonien. Jeg har ymtet frempå om megler, men alle ble sinte på meg, og fremstilte meg som grisk🥹 Anonymkode: ab29c...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Hun har dessverre rett til å gjøre som hun vil, så det er ikke så mye du får gjort med det. Man har lov til å gi bort hva man vil, så lenge man er i live. Anonymkode: a51fc...10d 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har dessverre rett til å gjøre som hun vil, så det er ikke så mye du får gjort med det. Man har lov til å gi bort hva man vil, så lenge man er i live. Anonymkode: a51fc...10d Men du kan jo prøve å snakke med moren din å forklare at du synes det er urettferdig at hun gir mer til ett barn. Anonymkode: 61237...1ac 1 2
Blåttvann Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Hvis din mor og far var gift så har du jo rett på arven etter din far, tror ikke hun kan gi bort den selv om hun er i live. Og hvorfor gjøres det så ulikt!? VELDIG spesielt å gi alt til ett barn? Har moren din alltid forfordelt deg og den andre søsteren din? 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Hun kan ikke gi bort din fars del av boet. Kontakt advokat. Anonymkode: e8c9c...7fa 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hun kan ikke gi bort din fars del av boet. Kontakt advokat. Anonymkode: e8c9c...7fa Det stemmer ikke. Den som sitter i uskiftet bo kan både selge og gi bort hus og eiendommer. Arveloven ble endret 1.januar 2021. Anonymkode: a51fc...10d 1 2
lillevill Skrevet 18. april 2023 #7 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er tre søstre, der kun den ene bor nærme mor. Far er død. Begge mine søstre er gift, og har millioner i verdi og høy inntekt. Nå skal min mor overdra skjøte på all eiendommen over på min søster. Fordi hun og mannen bor nærmest, men også benytter en del areal til ulike ting. Jeg har full forståelse for at de vil eie løa de har pusset opp, og vedlikeholdt i mange år. Selve hovedbygningen er ikke verdt sure silda, men det er mye areal, jaktretter og strandlinje og to sjøbuer som følger med. Selv er jeg syk og ufør, med store medisinske utgifter, og sliter med tanken på å tape arv. Spesielt til noen som tjener ca 2 mill i året, og har verdier for 15-20 mill. Hadde min far levd hadde han aldri tillatt dette💙 Min mor er snill, men veldig tillitsfull. Hun har ikke innsikt i hvor mye verdier som kan ligge i å feks selge hyttetomter ved sjøen. Det er ingen odel på eiendommen. Er det noe jeg kan gjøre uten å ødelegge relasjonen til min søster som skal overta? Den andre søsteren min bryr seg ikke, pga at hun har mer enn nok selv. Og de har barn som er mye sammen i ferier, og vil ikke «forstyrre» harmonien. Jeg har ymtet frempå om megler, men alle ble sinte på meg, og fremstilte meg som grisk🥹 Anonymkode: ab29c...9e2 hjelpes meg. Kan det ikke tenkes at søsteren som får så mye i hendene er grisk da? Hvorfor kan du ikke få skjøte på en del av eiendommen som arv egentlig? Hvorfor skal bare et barn få arvet eiendom? Forstår det er tungt og vanskelig når mor selv har så lite innsikt i hva som er rett og rettferdig. Men du kan jo si at du mamma, jeg har også et ønske om å eie en del av eiendommen som du og pappa har. Er det ikke litt feil at XX skal arve alt etter pappa? 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer ikke. Den som sitter i uskiftet bo kan både selge og gi bort hus og eiendommer. Arveloven ble endret 1.januar 2021. Anonymkode: a51fc...10d Ja, men det er fortsatt store begrensninger der: Etter ny arvelov kan fast eiendom gis bort som gave eller ved gavesalg dersom gaven ikke står i misforhold til uskifteboets verdi. Hvorvidt det foreligger et misforhold beror på en konkret vurdering, og normalt regnes det som misforhold hvis gaven utgjør mer enn 10-20 prosent av boets verdi. https://help.no/rettsomrader/arv/ny-arvelov#6 TS, sitter din mor i uskifte? Det har mye å si for saken. Anonymkode: 410b5...eb0 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #9 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men det er fortsatt store begrensninger der: Etter ny arvelov kan fast eiendom gis bort som gave eller ved gavesalg dersom gaven ikke står i misforhold til uskifteboets verdi. Hvorvidt det foreligger et misforhold beror på en konkret vurdering, og normalt regnes det som misforhold hvis gaven utgjør mer enn 10-20 prosent av boets verdi. https://help.no/rettsomrader/arv/ny-arvelov#6 TS, sitter din mor i uskifte? Det har mye å si for saken. Anonymkode: 410b5...eb0 Nei, de skilte seg 20 år før han døde. Jeg fikk en liten arv da han døde(han hadde mye gjeld). Men likt fordelt mellom oss søsken. Anonymkode: ab29c...9e2
CAPS LOCK Skrevet 18. april 2023 #10 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, de skilte seg 20 år før han døde. Jeg fikk en liten arv da han døde(han hadde mye gjeld). Men likt fordelt mellom oss søsken. Anonymkode: ab29c...9e2 Det er ikke arv når hun lever. Da er det en gave. Gaven skal bare tas hensyn til ved arveoppgjøret når hun er død hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen. Se lov om arv og dødsboskifte § 75 Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata 1
Gregarious Skrevet 18. april 2023 #11 Skrevet 18. april 2023 Om din mor er opptatt av at det skal bli gjort rettferdig så er det jo bare å få takst, en kan så justere for eventuelle utgifter de har hatt på den aktuelle eiendom. De fleste foreldre er opptatt av rettferdighet mellom søsken. Om en ekstern person som en takstmann kan dokumentere verdier så blir det mer forstålig for din mor.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #12 Skrevet 18. april 2023 Din mor gjør som hun vil med sine eiendommer. Høres jo ut som dette er et slags gårdsbruk, så da er det vel naturlig at det har en eier/driver og ikke noe som nødvendigvis skal fordeles. Anonymkode: 7611b...666
Illuminatum Skrevet 18. april 2023 #13 Skrevet 18. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har dessverre rett til å gjøre som hun vil, så det er ikke så mye du får gjort med det. Man har lov til å gi bort hva man vil, så lenge man er i live. Anonymkode: a51fc...10d Endret 18. april 2023 av Illuminatum
CAPS LOCK Skrevet 18. april 2023 #14 Skrevet 18. april 2023 Illuminatum skrev (1 minutt siden): Ikke så lenge mor sitter i uskiftet bo. Hun kan fritt gi sin del, men ikke det hun sitter i uskifte etter mannen. Hun sitter ikke i uskiftet bo. Se innlegg nummer 9 hvor trådstarter skriver at foreldrene hennes skilte seg 20 år før han døde 1
Illuminatum Skrevet 18. april 2023 #15 Skrevet 18. april 2023 CAPS LOCK skrev (16 minutter siden): Hun sitter ikke i uskiftet bo. Se innlegg nummer 9 hvor trådstarter skriver at foreldrene hennes skilte seg 20 år før han døde Så det etterpå
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #16 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Din mor gjør som hun vil med sine eiendommer. Høres jo ut som dette er et slags gårdsbruk, så da er det vel naturlig at det har en eier/driver og ikke noe som nødvendigvis skal fordeles. Anonymkode: 7611b...666 Det er ingen drift i dag. Min søster og hennes mann bruker noen av eiendommene til andre ting. Anonymkode: ab29c...9e2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #17 Skrevet 18. april 2023 Gregarious skrev (26 minutter siden): Om din mor er opptatt av at det skal bli gjort rettferdig så er det jo bare å få takst, en kan så justere for eventuelle utgifter de har hatt på den aktuelle eiendom. De fleste foreldre er opptatt av rettferdighet mellom søsken. Om en ekstern person som en takstmann kan dokumentere verdier så blir det mer forstålig for din mor. Jeg kontaktet en takstmann, og det var slik jeg fant ut at det ikke var odel, noe jeg har blitt fortalt i alle år at det er. Min far (da han levde) trodde også det var odel. De andre nekter å dele på utgifter til takst, og min mor ble rasende. Jeg beveger meg i et minefelt, og har i utgangspunktet gitt meg for familiefreden. Men samtidig skal jeg nå selge hjemmet mitt fordi det ikke går rundt lenger. Så det er en bitter ettersmak å gi meg også. Hadde min far levd ville han snakket moren min til fornuft. Hun hørte på han selv om de skilte lag. Hun er snill mot oss alle, men forstår nok ikke verdien i dette. Skal innrømme at det sved det med å «narre» meg ang odel. Men hun er en snill mor mot oss alle. Jeg er ikke spesielt nærme søskene mine, men har aldri vært uvenner i voksen alder. Det må være noe her jeg ikke skjønner🫢 Anonymkode: ab29c...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 Hvor lang tid tar det med tinglysing; når er grunnboken eller hva det heter oppdatert? Min mor har signert et skjøte(eneste jeg fikk vite), og jeg fikk 20 000kr…har bursdag i desember. Anonymkode: ab29c...9e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå