AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Jeg skal skrive en fagtekst på norsk, og ønsker å sjekke hvilke muligheter som finnes for å bruke AI, mest fordi jeg er nysgjerrig på teknologien. Jeg jobber noe med utdanning og opplæring av ansatte og studenter, og ønsker dermed å skaffe meg kunnskap og erfaring med hvordan dette funker, eventuelt ikke funker. Noen som kan dele erfaringer og har tips? Anonymkode: a27d4...e0a
Million Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 (endret) En venninne av meg viste meg et eksempel på dette en kveld vi satt i stuen min her, hun fant på et spørsmål om noe og så vipps, kunne hun vise meg en artikkel/oppgave som var satt sammen av AI på et blunk! Den var faktisk forbløffende god, og hadde bare små grammatiske feil (litt "rar" uttrykksmåte enkelte steder, men det retter man lett i etterkant og omformulerer). Det var egentlig ikke mye av den typen små feil heller. En lærer ville glatt ha godkjent det. EDIT; beklager, jeg ser nå at jeg ikke har svar på spørsmålet ditt, for jeg husker ikke hva det het, det som venninnen min brukte 😛 Endret 18. april 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Million skrev (8 minutter siden): En venninne av meg viste meg et eksempel på dette en kveld vi satt i stuen min her, hun fant på et spørsmål om noe og så vipps, kunne hun vise meg en artikkel/oppgave som var satt sammen av AI på et blunk! Den var faktisk forbløffende god, og hadde bare små grammatiske feil (litt "rar" uttrykksmåte enkelte steder, men det retter man lett i etterkant og omformulerer). Det var egentlig ikke mye av den typen små feil heller. En lærer ville glatt ha godkjent det. EDIT; beklager, jeg ser nå at jeg ikke har svar på spørsmålet ditt, for jeg husker ikke hva det het, det som venninnen min brukte 😛 Takk for svar! Er akkurat denne funksjonen jeg selv også er på utkikk etter å teste, ikke fordi jeg ikke gidder å skrive selv, men fordi jeg er nysgjerrig på hvor bra det faktisk blir. Jeg har allerede skrevet det meste av min egen fagtekst, og vil sammneligne med hva AI eventuelt kan "tilby meg". Skriv gjerne hvis du finner ut hva tekstgeneratoren heter Anonymkode: a27d4...e0a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Jeg har testa chatGPT en del. God til sitt bruk, så lenge man kvalitetssikrer teksten i etterkant. Anonymkode: 82b4c...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Ikke bare grammatikk og setningsoppbyggning en må rette. AI kan også lage egen informasjon og kilder. Disse vil selvsagt være ugyldig. Anonymkode: ba2ff...2a0 1 2
Million Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har testa chatGPT en del. God til sitt bruk, så lenge man kvalitetssikrer teksten i etterkant. Anonymkode: 82b4c...4d8 DEN var det, ts! Husker det nå når jeg leste navnet. ChatGPT var det venninnen min brukte. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #7 Skrevet 19. april 2023 Jeg bruker chatGPT en del i jobben, og må så at det virker litt tilfeldig hvor nyttig den er. Noen ganger genererer den tekst som er helt spot on, andre ganger kommer den bare med fjas. Anonymkode: 53187...765 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #8 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg bruker chatGPT en del i jobben, og må så at det virker litt tilfeldig hvor nyttig den er. Noen ganger genererer den tekst som er helt spot on, andre ganger kommer den bare med fjas. Anonymkode: 53187...765 Interessant! Jeg skal teste funksjonen i dag og «sammenligne» min tekst med hva den tilbyr. Anonymkode: a27d4...e0a
fjellglad Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg bruker chatGPT en del i jobben, og må så at det virker litt tilfeldig hvor nyttig den er. Noen ganger genererer den tekst som er helt spot on, andre ganger kommer den bare med fjas. Anonymkode: 53187...765 Er det en mobilapp eller finnes den til datamaskin også?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 fjellglad skrev (12 minutter siden): Er det en mobilapp eller finnes den til datamaskin også? Det er en webside og et API. Anonymkode: 8d805...edb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Den er svært følsom på hvordan man spør ting og noen ganger føles det virkelig som at den finner på ting. For eksempel, hvis jeg ber den om hjelp til en matteoppgave så kan jeg få et svar, spør igjen får et annet svar. Det meste jeg har orket er å spørre samme 8 ganger med 8 forskjellige svar. Så den fikser ikke alt. Nå skal betalversjonen være bedre da, men stoler ikke så pass på den at det er verdt det. Jeg har også bedt den om å skrive et kapittel til en bok for 9- åringer. Men lengden på teksten blir som til en 5 åring. Tenker at fantasien hos den setter bremser. Men hvis man klarer å finne ut hvordan man skal bruke den og gir den nok av informasjon så kan den være et godt verktøy. Fikk den til å skrive min siste jobbsøknad. Korrigerte selvfølgelig litt, men hjalp med oppsett av setninger. Vi kommer ha hjelp av AI i en tid fremover, etterhvert så kommer AI bli smartere enn oss, og hvis vi ikke har klart å sette begrensinger for AI så kan det gå ille. "Ekspertene" er enige i at det er litt skummelt men likevel kjører vi full fart. Det er dog fint at du vil teste ut det og flere burde gjøre det. Vi må følge med i tiden. Anonymkode: 293fa...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den er svært følsom på hvordan man spør ting og noen ganger føles det virkelig som at den finner på ting. For eksempel, hvis jeg ber den om hjelp til en matteoppgave så kan jeg få et svar, spør igjen får et annet svar. Det meste jeg har orket er å spørre samme 8 ganger med 8 forskjellige svar. Så den fikser ikke alt. Nå skal betalversjonen være bedre da, men stoler ikke så pass på den at det er verdt det. Jeg har også bedt den om å skrive et kapittel til en bok for 9- åringer. Men lengden på teksten blir som til en 5 åring. Tenker at fantasien hos den setter bremser. Men hvis man klarer å finne ut hvordan man skal bruke den og gir den nok av informasjon så kan den være et godt verktøy. Fikk den til å skrive min siste jobbsøknad. Korrigerte selvfølgelig litt, men hjalp med oppsett av setninger. Vi kommer ha hjelp av AI i en tid fremover, etterhvert så kommer AI bli smartere enn oss, og hvis vi ikke har klart å sette begrensinger for AI så kan det gå ille. "Ekspertene" er enige i at det er litt skummelt men likevel kjører vi full fart. Det er dog fint at du vil teste ut det og flere burde gjøre det. Vi må følge med i tiden. Anonymkode: 293fa...cc0 Takk for godt svar! Bruker du kun gratisversjon? Jeg er virkelig nysgjerrig på hvordan roboten for eksempel kan skrive en personlig tekst/jobbsøknad som er presentabel og henger på greip med virkeligheten. Skal teste! Anonymkode: a27d4...e0a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 Jeg ba den blant annet skrive gratulasjon til en kompis av meg som fyller 40. Beskrev litt av vårt forhold, hva som skulle skje på feiringen og ba den skrive en bursdagshilsen. Den var langt bedre enn meg Anonymkode: 82b4c...4d8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Til faglige ting, for eksempel lengre tekster, har jeg sett at flere anbefaler å be den skrive avsnitt. Og hvis man gjør dette i samme tråd, husker den avsnittene den alt har skrevet. Men man bør ha god kontroll på fagstoffet selv, og være ganske spesifikk i hva den spør den om. Det er iallfall lurt å tenke på at man kan be den skrive kortere ting av en helhet, men at den sliter hvis du ber den skrive hele oppgaven. Anonymkode: 82b4c...4d8
AnonymBruker Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 Jeg synes chatgpt er et spennende verktøy. Jeg bruker det istedenfor google på enkelte ting, fordi den kan gi et mer helhetlig svar på enkelte ting. Men jeg synes den har litt begrenset nytte når det kommer til å la den skrive faglig tekst eller oppgaver som skal løses i tekst. Man får jo ikke nødvendigvis strukturert teksten slik man vil selv, og hvis man har ulike tema man vil ta opp så kan den ofte gjenta seg selv veldig mye fra det første til det andre. Jeg tror heller ikke at noen skal være bekymret for å miste jobbene sine med det første. For selv om den kan være et nyttig redskap som kan løse alt fra matte til programmering, løse repeterende oppgaver, og sikkert også sette medisinske diagnoser for den saks skyld, så må man alltid bruke sin egen kompetanse til å bedømme innholdet i teksten som kommer ut. Jeg studerer deltid for tiden med mange andre studenter som også er i jobb. Det er flere som har kommet uforberedt til prøver og innleveringer og har ukritisk forsøkt å bruke chatgpt om emner de ikke kan. De vet verken hvilket spørsmål de skal stille, eller hva svaret betyr, og går da ofte på smeller. Ofte kan det være lett for lærere å se at innleveringen avviker veldig mye fra det vi har lært, eller kanskje går inn på detaljerte forklaringer om ting vi ikke har lært (og ikke blir spurt om). Anonymkode: 1fa04...6fb
Vinterjenta Skrevet 20. april 2023 #16 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 19.4.2023 den 9.13): Jeg ba den blant annet skrive gratulasjon til en kompis av meg som fyller 40. Beskrev litt av vårt forhold, hva som skulle skje på feiringen og ba den skrive en bursdagshilsen. Den var langt bedre enn meg Anonymkode: 82b4c...4d8 Hvorfor skrev du det ikke selv?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2023 #17 Skrevet 21. april 2023 Dere som bruker Chatgpt til jobbsøknader, eksakt hva spør man om da egentlig? Legger dere til utdrag fra utlysningsteksten? Har prøvd meg litt frem de siste dagene og er fascinert av hvor bra det funker, men da jeg prøvde å få den til å skrive en fiktiv søknad for meg ga det ingen gode resultater 🤷🏼♀️ Anonymkode: a27d4...e0a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 Hvis man bruker Chatgpt til en fagtekst, vil man bli avslørt i plagiatkontroll? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: a27d4...e0a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis man bruker Chatgpt til en fagtekst, vil man bli avslørt i plagiatkontroll? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: a27d4...e0a Ikke plagiatkontroll, men de fleste bruker nå ett verktøy som tester om teksten er fra ChatGPT og andre type plattformer. Har ei venninne som er ungdomsskole lærer og de sliter allerede masse med at elever som egentlig er faglig sterke har tydd til disse og dermed får stryk. Det hjelper ikke at ChatGPT i tillegg dikter opp en del fakta, kommer med tekst som er kopiert fra andre steder og har en ganske dårlig skrivestil alt i alt. Anonymkode: 3bdf8...6da
Intervence Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 (endret) chatGPT uten tvil. Ser ut som om Google endelig har tapt kampen. Med mindre chatGPT bruker så mye penger på servere at de blir tvunget til å selge så kan jeg ikke se hvordan google tar igjen på noe som helst måte. Gir så utfyllende svar, og kan igjen be chatten om å være ekspert i flere ulike områder, og kan hjelpe meg med å finne løsning på problemet. Det store spørsmålet er vel egentlig er andre selskaper villig til å senke ned hastigheten med utvikling av motstandere til chatGPT at det faktisk kan sette menneskelig og menneskeheten i fare? For google sjefen selv har sakt at de har bevisst senket ned hastigheten ved lanseringen av bard for at det skal gi en trygghet til oss alle sammen, men hvor lenge er de villig til å gjøre det og er andre villig til å gjøre det? Det er jo tross alt snakk om flere hundre milliarder i omsetning dersom de overtar tronen til chatGPT. Vil tro alternativet til chatGPT vil sammenslå chatGPT, midJourney (blant annet implemtere 3d-model slik at man kan lett legge ut til unreal enginge og andre), muligens audio manipulering og annet for at alternativet skal bli attraktivt å bruke. Slik chatGPT er nå er det ingen i nærheten og det vil ta mange år før noen tar de igjen. Vil tro at chatGPT begrenser noe av utviklingen de også for å gi oss alle sammen en trygg verden å leve i. Endret 27. april 2023 av Intervence
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå