AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 Jeg vet at når min samboer nevner meg i ulike sammenhenger, omtaler han meg som "kjæreste". men vi bor sammen og har gjort det i 2 år. Jeg føler at det liksom nedtoner forholdets seriøsitet når man sier at noen man deler livet med er kjæreste. Å være samboer er liksom mer permanent. Eller jeg bare helt på jordet og alt for overtenkende? Anonymkode: e59bf...3b6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): helt på jordet og alt for overtenkende Anonymkode: e59bf...3b6 Stemmer. Anonymkode: fbd10...237 19
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Nei, kjæreste er mye koseligere enn samboer. Anonymkode: 4fe9c...579 13 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Kanskje det er fordi dere er et relativt ferskt par og du ønsker bekreftelse på at det er seriøst? Selv er jeg samboer og har barn, og elsker når han sier kjæreste i stedet for samboer 😄 Jeg vil jo gjerne at vi fortsatt skal se på hverandre som nettopp dét, og at samboer er litt sånn uromantisk og saklig. Anonymkode: 7fded...bc6 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 Samboer ikke ikke mye permanent, gitt. De verste harrytassene har x antall "samboere". Mye bedre med kjæreste eller mann/,kone. Anonymkode: 570e3...0fe 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje det er fordi dere er et relativt ferskt par og du ønsker bekreftelse på at det er seriøst? Selv er jeg samboer og har barn, og elsker når han sier kjæreste i stedet for samboer 😄 Jeg vil jo gjerne at vi fortsatt skal se på hverandre som nettopp dét, og at samboer er litt sånn uromantisk og saklig. Anonymkode: 7fded...bc6 Enig. Vi er til og med gift, men han må gjerne kalle meg kjæresten sin. Anonymkode: 32494...c1b 7
exictence Skrevet 18. april 2023 #7 Skrevet 18. april 2023 Kjæreste er det mest koseligste, synes jeg. 6
Million Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 Samboer sier for meg bare at dette er et kjærestepar som bor sammen. Det forklarer liksom boforholdet og sivilstatusen i ett. Når man omtaler seg som "kjærester" svever det litt i det uvisse om man faktisk bor sammen ennå, det virker mer som man ikke er kommet så langt i forholdet ennå, kanskje ikke riktig så seriøst ennå. Men egentlig er det jo litt dumt å ha en sånn oppfatning, for man kaller jo den man elsker for det kjæreste man har, og det er jo en fin ting 😍 2
snøpust Skrevet 18. april 2023 #9 Skrevet 18. april 2023 Enig i de som sier at kjæreste er det mest koselige ordet. Nesten hele livet mitt er på engelsk og kjæreste er kanskje det norske ordet jeg savner aller mest som jeg skulle ønske jeg ble kalt igjen Å bli kalt kjæreste særlig etter mange år sammen gir liksom litt den samme følelsen som å være nyforelsket igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #10 Skrevet 18. april 2023 Et vennepar av meg som er noen år eldre enn meg, de giftet seg nylig - etter 30 år som kjærester/samboere + noen barn som nå er voksne. De har konsekvent i alle år kalt hverandre for kjærester, ikke samboere. Men det har aldri vært noen tvil hos noen av dem at når de har snakket om "kjæresten min" så har det vært med stor kjærlighet til en livspartner. Nå fleiper de innimellom med å kalle den andre for "min ektemann" og "min frue", men stort sett omtaler de den andre fremdeles for "kjæresten min". Herlig par som er forelsket selv etter over 30 år sammen 🥰 Ts, jeg tror hvordan man tolker kjæreste og samboer er veldig individuelt. Du tolker det tydeligvis som at kjæreste er mindre forpliktende enn samboer (ikke noe galt i det) - men vet du hvordan samboeren tolker disse? For alt du vet kan det være at han tolker "kjæresten min" på samme måte som mitt vennepar? Uansett tenker jeg at dere trenger å snakke sammen, for det er unødvendig å gjøre dette til et problem, snakk sammen om hva ulike begrep betyr for dere og hvordan dere kan forholde dere til dem på en måte som begge liker. Jeg tror en årsak til at du føler på dette er fordi vi er så vant med at folk først blir kjærester, så blir de enten forlovet, samboere eller ektepar. Kjæreste blir ofte tolket bare som en startfase. (Og det hjelper jo ikke at det finnes et fåtall menn og kvinner som aldri slår seg til ro og stadig bagatelliserer faste forhold for å kunne hoppe til neste - men de er i et lite fåtall.) Men du kan velge å tolke det bokstavelig talt, som mitt vennepar i alle år har gjort, at de fullt og helt mener at kjæresten er den kjæreste de har. Jeg smiler bare jeg tenker på dem, for de to er bare så inderlig gode med hverandre Snakk med samboeren din - finn ut sammen hva dere legger i det så finner dere ut av ting sammen Anonymkode: a1ad1...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #11 Skrevet 18. april 2023 Kjæreste er det koseligste. Vi har vært sammen i 25 år og gift en del av den tiden. Vi bruker fortsatt kjæreste når vi omtaler hverandre til litt perifere folk. Anonymkode: ed72b...cfb
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #12 Skrevet 18. april 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Et vennepar av meg som er noen år eldre enn meg, de giftet seg nylig - etter 30 år som kjærester/samboere + noen barn som nå er voksne. De har konsekvent i alle år kalt hverandre for kjærester, ikke samboere. Men det har aldri vært noen tvil hos noen av dem at når de har snakket om "kjæresten min" så har det vært med stor kjærlighet til en livspartner. Nå fleiper de innimellom med å kalle den andre for "min ektemann" og "min frue", men stort sett omtaler de den andre fremdeles for "kjæresten min". Herlig par som er forelsket selv etter over 30 år sammen 🥰 Ts, jeg tror hvordan man tolker kjæreste og samboer er veldig individuelt. Du tolker det tydeligvis som at kjæreste er mindre forpliktende enn samboer (ikke noe galt i det) - men vet du hvordan samboeren tolker disse? For alt du vet kan det være at han tolker "kjæresten min" på samme måte som mitt vennepar? Uansett tenker jeg at dere trenger å snakke sammen, for det er unødvendig å gjøre dette til et problem, snakk sammen om hva ulike begrep betyr for dere og hvordan dere kan forholde dere til dem på en måte som begge liker. Jeg tror en årsak til at du føler på dette er fordi vi er så vant med at folk først blir kjærester, så blir de enten forlovet, samboere eller ektepar. Kjæreste blir ofte tolket bare som en startfase. (Og det hjelper jo ikke at det finnes et fåtall menn og kvinner som aldri slår seg til ro og stadig bagatelliserer faste forhold for å kunne hoppe til neste - men de er i et lite fåtall.) Men du kan velge å tolke det bokstavelig talt, som mitt vennepar i alle år har gjort, at de fullt og helt mener at kjæresten er den kjæreste de har. Jeg smiler bare jeg tenker på dem, for de to er bare så inderlig gode med hverandre Snakk med samboeren din - finn ut sammen hva dere legger i det så finner dere ut av ting sammen Anonymkode: a1ad1...6a4 Ja, faktisk når jeg leser svarene deres innser jeg at han nok mener det på den koselige måten. Så bra at jeg postet innlegg om dette, da ser jeg det plutselig i et annet lys! TS Anonymkode: e59bf...3b6 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #13 Skrevet 18. april 2023 Det kleineste i verden er folk som har vært gift i 20-30 år og omtaler ektefellen som «kjæresten min». Uten unntak er det par som egentlig har et anstrengt forhold men som er veldig opptatt av å drive «reklame» utad om at her er vi så nyforelsket såååå!! Jeg legger merke til litt skjeve smil når det skjer. For meg er «kona mi» eller «mannen min» mye mer romantisk, for det viser at man virkelig hører sammen. Anonymkode: 770c7...6e1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #14 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg vet at når min samboer nevner meg i ulike sammenhenger, omtaler han meg som "kjæreste". men vi bor sammen og har gjort det i 2 år. Jeg føler at det liksom nedtoner forholdets seriøsitet når man sier at noen man deler livet med er kjæreste. Å være samboer er liksom mer permanent. Eller jeg bare helt på jordet og alt for overtenkende? Anonymkode: e59bf...3b6 Samboer er jo usexy da. Man lever et usexy liv liksom, sammen… folk er bare misunnelig på at man er sexy kjæreste og ikke usexy samboer. Anonymkode: aed16...414
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #15 Skrevet 18. april 2023 snøpust skrev (25 minutter siden): Enig i de som sier at kjæreste er det mest koselige ordet. Nesten hele livet mitt er på engelsk og kjæreste er kanskje det norske ordet jeg savner aller mest som jeg skulle ønske jeg ble kalt igjen Å bli kalt kjæreste særlig etter mange år sammen gir liksom litt den samme følelsen som å være nyforelsket igjen. Hehe ja, girlfriend og boyfriend er jo ikke særlig romantisk. Anonymkode: 32494...c1b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #16 Skrevet 18. april 2023 Kjæresten min og jeg har vært sammen i 10 år, og gift i 6- og vi er kjærester 4 life! Anonymkode: 4c73c...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #17 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det kleineste i verden er folk som har vært gift i 20-30 år og omtaler ektefellen som «kjæresten min». Uten unntak er det par som egentlig har et anstrengt forhold men som er veldig opptatt av å drive «reklame» utad om at her er vi så nyforelsket såååå!! Jeg legger merke til litt skjeve smil når det skjer. For meg er «kona mi» eller «mannen min» mye mer romantisk, for det viser at man virkelig hører sammen. Anonymkode: 770c7...6e1 Du tar heldigvis feil Det er helt sikkert par som gjør det av de grunnene du beskriver (jeg vet om et slikt par, der er han voldelig), men langt fra alle er slik. Mitt vennepar, som jeg beskrev over, de mener det oppriktig og dypt, det er ikke noe de gjør for å "drive reklame", som du kaller det, det er noe som bare er helt naturlig for dem. Jeg har møtt flere eldre par (par i 70-80-årene) som også omtaler sine ektefeller som kjærester og alltid har gjort det. Dette har vært trygge og lykkelige par med dyp og oppriktig kjærlighet, som ikke har hatt noe behov for å bevise noe for andre, de bare velger å omtale ektefellene for "kjæreste" fordi de anser ektefellen for å være det kjæreste de har. Det som er viktig, som jeg skrev til ts over også, det er at det enkelte par gjør det som er riktig for dem, og at de snakker om det om de har ulike tolkninger av begrepene hver av dem bruker om den andre. Anonymkode: a1ad1...6a4 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #18 Skrevet 18. april 2023 Nei, absolutt ikke. Jeg er gift og kan kalle mannen min for kjæresten min. For det er han jo, og i mine øyne er det egentlig bare et tegn på at vi er kjærester og ikke _bare_ gift. Anonymkode: 98952...2fc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #19 Skrevet 18. april 2023 Samboer synes jeg høres stusslig ut. Høres ut som en man bare deler adresse med, kunne like godt vært en venn. Kjæreste er jo mye koseligere. Stusser alltid litt når noen sier "jeg og samboeren bla bla". Anonymkode: 7c95a...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #20 Skrevet 18. april 2023 I vanlig dagligtale er kjæreste faktisk noe mer uforpliktende og forbigående enn samboer eller ektefelle. Til og med barn i barnehagen har «sjærste». Det er vanlig å omtale partneren som det «høyeste» nivået av forpliktelse, enten det er samboer, forlovede eller ektefelle. Så jeg kan godt forstå hvorfor TS føler at samboeren på en måte avdramatiserer forholdet deres og gjør det mindre verdt. Men så har du disse jeg har nevnt tidligere som skal tiltale mannen som «du, kjæresten min!!» for å understreke hvor unge og forelsket de fortsatt er, og som tror det gjør dem mer spesielle enn de som «bare» er gift eller samboere. Hun jeg kjenner som gjør det aller mest har en mann som var langvarig utro, flyttet ut og kom tilbake. Og så kan det faktisk være forvirrende for andre. Ikke at det er noe stort problem kanskje, men i blant misforstås det til at man har blitt skilt og har ny kjæreste. Anonymkode: 770c7...6e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå