AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #21 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vil ikke si at det å si «jævla homo/hore» eller «jævla n…» kan likestilles med «åndssvak/tilbakestående». Homo/hore/n… er direkte skjellsord mot folkegrupper eller enkeltpersoner, det er direkte diskriminerende og rasistiske begreper. Åndssvak/tilbakestående derimot er ikke ensbetydende med verken folk eller folkegrupper, kanskje før i tiden, men ikke nå lengre. Alle vet at hvis man kaller noen tilbakestående er det enten ironisk/sarkastisk - eller man mener de er fullstendig ute på tur i hva dem sier/gjør, og det samme gjelder åndssvak. Anonymkode: 04338...35c Det kan det absolutt. Åndssvak/tilbakestående er ord som er blitt brukt og forsatt brukes av noen mot psykisk utviklingshemmede og personer som sliter med psyken å jo det er forsatt i bruk. Det er et negativt ladet ord og absolutt ikke greit å bruke. Anonymkode: 07930...0fb 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #22 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor hører du jevnlig slike ord brukt, ts? I fall det er i forbindelse med jobb, skole, familie eller venner: si fra at dette ikke er ålreit. Og kutt kontakten med de som ikke endrer adferd. I tilfelle du snakker om politikere så tipper jeg at du snakker om et eller flere brune parti. De vinner velgere på å være ufine, så de sier slikt det med vilje. Som flere over påpeker:slike ord har ikke vært i bruk i siviliserte lag av folket på flere tiår. Men omgåes man de usiviliserte lagene så man regne med at både slikt og uttalt rasistiske og kvinnefiendtlige ord blir brukt daglig. Anonymkode: b5f59...4ee Har hørt de ordene bli brukt av den eldre generasjonen når jeg er på jobb, så helt utdødd er det ikke enda å derfor unødvendig å bruke. Anonymkode: 07930...0fb
NakenPanda Skrevet 18. april 2023 #23 Skrevet 18. april 2023 Det er fordi noen ganger treffer de så jeveli bra i en krangel! 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #24 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hørt de ordene bli brukt av den eldre generasjonen når jeg er på jobb, så helt utdødd er det ikke enda å derfor unødvendig å bruke. Anonymkode: 07930...0fb Jeg har inntrykk av at de blir brukt som skjellsord når noen er sint og uenig med en annen eller flere. Folk skjønner jo da at det er veldig negativt å stygt å bruke disse ordene, men det virker nesten som at de allikevel ikke skjønner hvorfor det er stygt ,og hvorfor de ikke bør bruke de. Anonymkode: c3643...c00 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #25 Skrevet 18. april 2023 NakenPanda skrev (2 minutter siden): Det er fordi noen ganger treffer de så jeveli bra i en krangel! Ikke sant 🙄 Anonymkode: c3643...c00
Grandidosa83 Skrevet 18. april 2023 #26 Skrevet 18. april 2023 SinfulBby skrev (22 minutter siden): Man må vel finne nye ord som høres bedre ut idag. Å erstatte de gamle? Men de betyr jo det samme? Som nå kan man ikke si feit i barnebøker lengere man sier heller diger. Om 50år er d ikke lov å kalle noen diger lengere, da er dét det nye skjellsordet. Så må man finne ett nytt. Betydningen er det samme men vi må hele tiden finne nye måter å pakke det inn på når det skal beskrives.. slitsomt spør du meg! Helt enig med deg. Forstår ikke dette behovet for bytte ut ord, når det er konteksten ordene eventuelt brukes i som er det egentlige problemet. Men.. i dag er det jo en trend å reagere på ting på andres vegne, så sånn sett passer jo dette inn ganske naturlig. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #27 Skrevet 18. april 2023 Grandidosa83 skrev (2 minutter siden): Helt enig med deg. Forstår ikke dette behovet for bytte ut ord, når det er konteksten ordene eventuelt brukes i som er det egentlige problemet. Men.. i dag er det jo en trend å reagere på ting på andres vegne, så sånn sett passer jo dette inn ganske naturlig. Skjerp deg. Det finnes riktige ord på diverse diagnoser. Pga. legevitenskapen og forskning så vet vi faktisk bedre i dag enn de gjorde før. Anonymkode: c3643...c00 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #28 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det er vel alltids noen. En av sykepleierne på sykehuset her omtaler de pleietrengende pasientene sine som grønnsaker. Hun teller de faktisk i nettopp det. På rom 308 ligger det en pasient og to grønnsaker, liksom. Ja, jeg har meldt fra. Og nei, ingen bryr seg... Anonymkode: 2c60b...876 Sier hun d foran dem da? Gjør hun en dårlig jobb på det praktiske planet? Anonymkode: 39586...7fd
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #29 Skrevet 18. april 2023 Jeg har jobbet som vernepleier i mange år, og «vokste opp» på institusjon for utviklingshemmede, da både mor og tante jobbet der, og barnehagetilbud/skolefritidsordning var ikke-eksisterende. I gamle dager, i tiden før HVPU reformen kom i -91 og de som bodde på institusjonen ble tilbakeført til hjemkommunene sine, var det «tilbakestående» eller «åndsvake» de ble kalt på folkemunne. Det var både utviklingshemmede, funksjonshemmede, noen blinde og døve, samt psykiatripasienter der. Sånn var der bare. De ble jo «gjemt bort» på institusjon, da mange var en skam for familien og/eller ble ansett som farlige for samfunnet. 1991 er ikke lenge siden, men jeg håper virkelig de fleste under 70 år er oppdatert. Dog kan det like gjerne være usikkerhet på hvilket ord som er greit å bruke. Mye har endret seg siste 40 årene. I «Barnas leksikon» som ble gitt ut i «Barnas bokklubb» da jeg vokste opp står ordet og definisjonen Neger. Alle vet jo at det ikke er greit i dag, men vet alle gode, ikke-krenkende alternativer?? De gangene jeg har hørt ordene «åndsvak» eller «tilbakestående» i senere tid, er det enten eldre eller ungdommer som skal tøffe seg som bruker det. Mange eldre tenker jeg kanskje ikke vet bedre, og mange unge skjønner jo ikke hva som ligger bak ordene. Om dette unnskylder? Jeg vet ikke. Det jeg vet er at jeg umiddelbart mister respekten for mennesker som er i en alder der de burde vite både historien og hvor sårende og krenkende der kan være, men likevel velger å bruke det… En digresjon, men anbefaler alle å lese «23-salen» av Ingvard Ambjørnsen. Han ble inspirert til å skrive den som en kritisk røst etter at han hadde sommerjobb på en slik institusjon i 1979. Anonymkode: e9147...87c 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #30 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sier hun d foran dem da? Gjør hun en dårlig jobb på det praktiske planet? Anonymkode: 39586...7fd Tja. Foran og foran. Hun omtaler de som det til andre sykepleiere i korridorene, høyt og tydelig, selv om det er andre pasienter og pårørende rundt. "Grønnsaken på 604 ringer på igjen. Bare la det ringe, han har ikke så vondt som han later som. Han bare sutrer." At hun er spesielt dårlig på konkrete fysiske oppgaver vil jeg ikke si, men hun er ekstremt dårlig på det mellommenneskelige planet og eier ikke et snev av empati i kroppen. Hun er sukkersøt vendt mot pasientene, men i det hun snur seg bort er tonen gjerne en ganske annen. Og jeg mener i det hun snur seg mot for eksempel en annen pleier, ikke i det hun har forlatt pasienten. Hun er frekk, spydig, hermer etter dialekter, talefeil, kroppsspråk og smertestønn. Hun omtaler ofte helt legitime forespørsler fra pasienter eller pårørende som sutring og kritiserer pasienter og pårørendes utseende og kropper i negative ordlag. Målet er tydelig at kommentarene skal overhøres, mens hun er sukkersøt to their face. Men nå sporer vi vel av tråden her. Anonymkode: 2c60b...876
Grandidosa83 Skrevet 18. april 2023 #31 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjerp deg. Det finnes riktige ord på diverse diagnoser. Pga. legevitenskapen og forskning så vet vi faktisk bedre i dag enn de gjorde før. Anonymkode: c3643...c00 Skjerp deg. Poenget er at hva som er «riktig ord» endrer seg.. mens innholdet i grunn er det samme. Å bruke tid og energi på å bytte ut ord når det i praksis ikke betyr noe er for meg tullete. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #32 Skrevet 18. april 2023 Grandidosa83 skrev (4 minutter siden): Skjerp deg. Poenget er at hva som er «riktig ord» endrer seg.. mens innholdet i grunn er det samme. Å bruke tid og energi på å bytte ut ord når det i praksis ikke betyr noe er for meg tullete. Nei, det er ikke sånn skjønner du. I dag vet man hvilke symptomer som skiller forskjellige diagnoser. I gamle dager kalte de folk med diverse diagnoser bare for åndssvake. Anonymkode: c3643...c00 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #33 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke sånn skjønner du. I dag vet man hvilke symptomer som skiller forskjellige diagnoser. I gamle dager kalte de folk med diverse diagnoser bare for åndssvake. Anonymkode: c3643...c00 hm. Takk Her lærte jeg faktisk noe nytt. ja også av andre innlegg. Jeg har tenkt at ordet åndsvak kun dekket det som vi nå kalle psykisk utviklingshemming, i forskjellig grader. videre vil vel ordet psykisk utviklingshemming favner mange forskjellige diagnoser også. Men skjønner nå ordet åndsvak favnet uhyggelig mye bredere enn dette. Anonymkode: 42483...d36 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #34 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hm. Takk Her lærte jeg faktisk noe nytt. ja også av andre innlegg. Jeg har tenkt at ordet åndsvak kun dekket det som vi nå kalle psykisk utviklingshemming, i forskjellig grader. videre vil vel ordet psykisk utviklingshemming favner mange forskjellige diagnoser også. Men skjønner nå ordet åndsvak favnet uhyggelig mye bredere enn dette. Anonymkode: 42483...d36 Takk for at du er i stand til å endre holdninger når du lærer nye ting. Det er en god egenskap å ha Anonymkode: 2c60b...876 1 1 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. april 2023 #35 Skrevet 20. april 2023 Jeg har aldri hørt noen bruke åndssvak eller tilbakestående for å beskrive personer med utviklingshemming eller lignende. Har kun hørt det som en form for skjellsord brukt om "vanlige" folk som har gjort noe dumt. "Hun er jo helt åndssvak", "han gjorde x, det er jo helt tilbakestående".
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #36 Skrevet 3. mai 2023 Anonymus Notarius skrev (På 20.4.2023 den 22.00): Jeg har aldri hørt noen bruke åndssvak eller tilbakestående for å beskrive personer med utviklingshemming eller lignende. Har kun hørt det som en form for skjellsord brukt om "vanlige" folk som har gjort noe dumt. "Hun er jo helt åndssvak", "han gjorde x, det er jo helt tilbakestående". Det gjør det ikke noe bedre eller mere greit. Anonymkode: c3643...c00
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #37 Skrevet 3. mai 2023 Uansett hvilke nye "korrekte" akseptable ord vi finner på om visse grupper så viser historien at de før eller siden blir utdaterte og tabu. Hvorfor det mon tro? Av en eller annen grunn blir de nye betegnelsene lengre og lengre, faktisk så lange til slutt at idiotene sliter med å bruke korrekte ord om seg selv. Idiot, imbesil, moron, åndssvak, evneveik var en gang nøytrale medisinske betegnelser. Anonymkode: 8c619...76e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #38 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Uansett hvilke nye "korrekte" akseptable ord vi finner på om visse grupper så viser historien at de før eller siden blir utdaterte og tabu. Hvorfor det mon tro? Av en eller annen grunn blir de nye betegnelsene lengre og lengre, faktisk så lange til slutt at idiotene sliter med å bruke korrekte ord om seg selv. Idiot, imbesil, moron, åndssvak, evneveik var en gang nøytrale medisinske betegnelser. Anonymkode: 8c619...76e Hvem er idiotene? Anonymkode: c3643...c00
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #39 Skrevet 3. mai 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem er idiotene? Anonymkode: c3643...c00 https://no.wikipedia.org/wiki/Idiot Anonymkode: 8c619...76e
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #40 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 18.4.2023 den 14.10): Det er egentlig ikke sosialt akseptert å bruke disse begrepene lenger, men folk driter i det. Til og med folk som er godt oppe i systemet og profilerte kan finne på å bruke de. Alle er liksom enige i at det ikke er lov å si j***a h*mo, j***a h*re og n-ordet for å ta noen eksempler, men åndssvak og tilbakestående er liksom greit... Anonymkode: c3643...c00 Oppfatter folk som bruker begrepene åndssvak og tilbakestående som evneveike. Anonymkode: e07ab...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå