Gå til innhold

Hvorfor er det fortsatt greit å bruke begrepene åndssvak og tilbakestående?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er egentlig ikke sosialt akseptert å bruke disse begrepene lenger, men folk driter i det. Til og med folk som er godt oppe i systemet og profilerte kan finne på å bruke de. Alle er liksom enige i at det ikke er lov å si j***a h*mo, j***a h*re og n-ordet for å ta noen eksempler, men åndssvak og tilbakestående er liksom greit...

Anonymkode: c3643...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Åndssvak tror jeg ikke jeg har hørt brukt siden tidlig 80-tall. Bortsett fra i gamle kirkebøker, men de ble jo skrevet for et par århundrer siden. Det er vel ingen som sier det nå i dag...? 

Tilbakestående hører jeg brukt en og annen gang. Mest fordi folk vil være snille, tror jeg. Det høres så mye verre ut å kalle noen lettere psykisk utviklingshemmet når det er snakk om mennesker med et langt høyere funksjonsnivå enn deg vi tenker på som den klassisk psykisk utviklingshemmede. 

Anonymkode: 2c60b...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke greit, og ingen av de jeg omgås bruker noen av disse begrepene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke greit, nei.

Kanskje du må bytte omgangskrets om du har slike folk rundt deg?

Anonymkode: 78243...69b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åndssvak tror jeg ikke jeg har hørt brukt siden tidlig 80-tall. Bortsett fra i gamle kirkebøker, men de ble jo skrevet for et par århundrer siden. Det er vel ingen som sier det nå i dag...? 

Tilbakestående hører jeg brukt en og annen gang. Mest fordi folk vil være snille, tror jeg. Det høres så mye verre ut å kalle noen lettere psykisk utviklingshemmet når det er snakk om mennesker med et langt høyere funksjonsnivå enn deg vi tenker på som den klassisk psykisk utviklingshemmede. 

Jeg hørte noen bruke åndssvake om en gruppe mennesker senest i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke akseptabelt å bruke disse ordene, og jeg har ikke hørt dem siden 70-80-tallet. Jeg tviler på at noen "i systemet" bruker slike ord

Anonymkode: 31635...6c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Åndssvak er vel ikke brukt de siste 30 årene om ikke enda lenger? Tilbakestående blir heller ikke brukt noe særlig lenger, kanskje av den litt eldre generasjonen.

Anonymkode: 13463...147

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil ikke si at det å si «jævla homo/hore» eller «jævla n…» kan likestilles med «åndssvak/tilbakestående». 

Homo/hore/n… er direkte skjellsord mot folkegrupper eller enkeltpersoner, det er direkte diskriminerende og rasistiske begreper. Åndssvak/tilbakestående derimot er ikke ensbetydende med verken folk eller folkegrupper, kanskje før i tiden, men ikke nå lengre. Alle vet at hvis man kaller noen tilbakestående er det enten ironisk/sarkastisk - eller man mener de er fullstendig ute på tur i hva dem sier/gjør, og det samme gjelder åndssvak. 

Anonymkode: 04338...35c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke si at det å si «jævla homo/hore» eller «jævla n…» kan likestilles med «åndssvak/tilbakestående». 

Homo/hore/n… er direkte skjellsord mot folkegrupper eller enkeltpersoner, det er direkte diskriminerende og rasistiske begreper. Åndssvak/tilbakestående derimot er ikke ensbetydende med verken folk eller folkegrupper, kanskje før i tiden, men ikke nå lengre. Alle vet at hvis man kaller noen tilbakestående er det enten ironisk/sarkastisk - eller man mener de er fullstendig ute på tur i hva dem sier/gjør, og det samme gjelder åndssvak. 

Altså... Jeg vet ikke helt hva jeg skal si... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homo er jo greit å si. Det er når du setter jævla foran at det blir galt. Tilbakestående bruker jeg bare i dagligtale som en variasjon av "dum", Han er jo helt tilbakestående. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er egentlig ikke sosialt akseptert å bruke disse begrepene lenger, men folk driter i det. Til og med folk som er godt oppe i systemet og profilerte kan finne på å bruke de. Alle er liksom enige i at det ikke er lov å si j***a h*mo, j***a h*re og n-ordet for å ta noen eksempler, men åndssvak og tilbakestående er liksom greit...

Hvor hører du jevnlig slike ord brukt, ts? I fall det er i forbindelse med jobb, skole, familie eller venner: si fra at dette ikke er ålreit. Og kutt kontakten med de som ikke endrer adferd. I tilfelle du snakker om politikere så tipper jeg at du snakker om et eller flere brune parti. De vinner velgere på å være ufine, så de sier slikt det med vilje.

Som flere over påpeker:slike ord har ikke vært i bruk i siviliserte lag av folket på flere tiår. Men omgåes man de usiviliserte lagene så  man regne med at både slikt og uttalt rasistiske og kvinnefiendtlige ord blir brukt daglig. 

Anonymkode: b5f59...4ee

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg reagerer visst noen sier det, jeg synes absolutt ikke det er greit. 

Anonymkode: 07930...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hørte noen bruke åndssvake om en gruppe mennesker senest i fjor. 

Ja, det er vel alltids noen. En av sykepleierne på sykehuset her omtaler de pleietrengende pasientene sine som grønnsaker. Hun teller de faktisk i nettopp det. På rom 308 ligger det en pasient og to grønnsaker, liksom. 

Ja, jeg har meldt fra. Og nei, ingen bryr seg... 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bruker ikke åndsvak om personer men om situasjoner som er helt absurde. Noe så åndsvakt! 

Anonymkode: 2430f...95a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel finne nye ord som høres bedre ut idag. Å erstatte de gamle? Men de betyr jo det samme? Som nå kan man ikke si feit i barnebøker lengere man sier heller diger. Om 50år er d ikke lov å kalle noen diger lengere, da er dét det nye skjellsordet. Så må man finne ett nytt. Betydningen er det samme men vi må hele tiden finne nye måter å pakke det inn på når det skal beskrives.. slitsomt spør du meg!

Endret av SinfulBby
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du tar feil. Disse begrepene ble brukt om folk som hadde litt uvanlige psykiske utfordringer før. Det kunne bli brukt om alt fra psykisk utviklingshemming til en uten hørsel. Etterhvert har det blitt sett på som skjellsord. Jeg har selv høytfungerende autisme og ADHD, og synes det er lavmål å bruke disse begrepene.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar feil. Disse begrepene ble brukt om folk som hadde litt uvanlige psykiske utfordringer før. Det kunne bli brukt om alt fra psykisk utviklingshemming til en uten hørsel. Etterhvert har det blitt sett på som skjellsord. Jeg har selv høytfungerende autisme og ADHD, og synes det er lavmål å bruke disse begrepene.

Ts

Mente psykiske og noen fysiske utfordringer.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...