Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker samboeren min og vi har vært sammen i 3 år nå. Vi har et veldig trygt og sterkt forhold, men det er en ting som oppleves litt vanskelig. 

Vi har veldig ulike interesser. Jeg elsker å være ute, gå turer og sånne ting. Samboeren min går på treningssenter, men er ikke så fan av å være ute, gå turer og alt som følger med. Dette har gjort at jeg må gjøre veldig mange ting alene, eller med andre. Jeg skulle ønske at vi kunne gjøre flere aktiviteter utendørs sammen, men når jeg foreslår noe så er han ofte negativ til det. Han har vært med meg noen ganger, men jeg merker at han ikke synes noe særlig om det. 

Er det for mye å forvente at han skal ta litt del i mine interesser? Han ser veldig mye på tv, ligger på sofaen og scroller på mobilen - og jeg blir veldig fort nedfor og sliten av å bare sitte inne og gjøre disse tingene. Jeg kan godt se serier med han om kvelden, men jeg ønsker ikke å bruke dagene mine på å se gjennom alt innhold på Netflix. 

Hvordan kan vi finne en løsning på dette? Må jeg rett og slett bare gjøre alt alene? Jeg ønsker jo å dele opplevelsene med noen, og det hadde vært utrolig fint å kunne dele noe av det med han. Det er fint å gjøre ting med venner også, for jeg forventer ikke at han skal være med på ALT. Men er det ikke innafor å forvente NOE?

Anonymkode: 3f90a...9df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man kan forvente av en partner å være med på noen ting i ny og ne, i alle fall. På samme måte som at jeg forventer at han er med på besøk til min familie av og til, slik jeg er med til hans. Hvis jeg drev aktivt med hestesport for eksempel, så hadde jeg ikke forventet at han ble med til stallen og så på hver eneste trening. Men hadde nok håpet og forventet at han ble med til en konkurranse en gang iblant. Bare det å vise interesse for det som partneren er opptatt av, lytte til dem fortelle om det, selv om du ikke brenner for det selv.

Jeg hadde nok tenkt at dere er ganske forskjellige sånn. Du får finne ut om det er en slik ordning du kan leve med, han kommer neppe til å plutselig bli gira på tur.

Anonymkode: 1c35f...319

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes man kan forvente av en partner å være med på noen ting i ny og ne, i alle fall. På samme måte som at jeg forventer at han er med på besøk til min familie av og til, slik jeg er med til hans. Hvis jeg drev aktivt med hestesport for eksempel, så hadde jeg ikke forventet at han ble med til stallen og så på hver eneste trening. Men hadde nok håpet og forventet at han ble med til en konkurranse en gang iblant. Bare det å vise interesse for det som partneren er opptatt av, lytte til dem fortelle om det, selv om du ikke brenner for det selv.

Jeg hadde nok tenkt at dere er ganske forskjellige sånn. Du får finne ut om det er en slik ordning du kan leve med, han kommer neppe til å plutselig bli gira på tur.

Anonymkode: 1c35f...319

Ja, vi er dessverre veldig ulike sånn sett. Jeg tenker kanskje at jeg skal prøve å gjøre flere ting alene. For jeg føler nå at jeg blir dratt mellom mine egne interesser og det å tilbringe tid med han. Kanskje han etter hvert da ønsker å ta del i det. 

Jeg forteller han også alltid hvor takknemlig jeg er de gangene han faktisk har blitt med, og hvor mye det betyr for meg. For det betyr ufattelig mye når han blir med, men jeg er lei av å ikke gjøre det jeg har lyst til. 

AnonymBruker
Skrevet

Men blir du med på ting som han gjør, da? Som f.eks. å dra på treningssenter? 

Du får lokke ham med på tur, da - love ham en hyrdestund i skogen e.l.

Anonymkode: ba30e...8b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men blir du med på ting som han gjør, da? Som f.eks. å dra på treningssenter? 

Du får lokke ham med på tur, da - love ham en hyrdestund i skogen e.l.

Anonymkode: ba30e...8b8

Jeg har faktisk foreslått å dra på trening sammen med han, men han har sin egen greie der og trener i 3 timer i strekk. Så jeg fikk til svar at han godt kan være med meg i starten for å vise meg rundt etc., men at han ønsker å trene alene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg elsker samboeren min og vi har vært sammen i 3 år nå. Vi har et veldig trygt og sterkt forhold, men det er en ting som oppleves litt vanskelig. 

Vi har veldig ulike interesser. Jeg elsker å være ute, gå turer og sånne ting. Samboeren min går på treningssenter, men er ikke så fan av å være ute, gå turer og alt som følger med. Dette har gjort at jeg må gjøre veldig mange ting alene, eller med andre. Jeg skulle ønske at vi kunne gjøre flere aktiviteter utendørs sammen, men når jeg foreslår noe så er han ofte negativ til det. Han har vært med meg noen ganger, men jeg merker at han ikke synes noe særlig om det. 

Er det for mye å forvente at han skal ta litt del i mine interesser? Han ser veldig mye på tv, ligger på sofaen og scroller på mobilen - og jeg blir veldig fort nedfor og sliten av å bare sitte inne og gjøre disse tingene. Jeg kan godt se serier med han om kvelden, men jeg ønsker ikke å bruke dagene mine på å se gjennom alt innhold på Netflix. 

Hvordan kan vi finne en løsning på dette? Må jeg rett og slett bare gjøre alt alene? Jeg ønsker jo å dele opplevelsene med noen, og det hadde vært utrolig fint å kunne dele noe av det med han. Det er fint å gjøre ting med venner også, for jeg forventer ikke at han skal være med på ALT. Men er det ikke innafor å forvente NOE?

Som et par må man ofte inn kompromiss, så at han skal bli med en sjelden gang anser jeg som en like stor selvfølge som at du kunne blitt med han på trening. Når det er sagt så er det nok best at dere finner en felles ting dere begge kan like å gjøre sammen, istedenfor at man skal presses til aktiviteter man ikke liker. 

Anonymkode: 75546...549

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har faktisk foreslått å dra på trening sammen med han, men han har sin egen greie der og trener i 3 timer i strekk. Så jeg fikk til svar at han godt kan være med meg i starten for å vise meg rundt etc., men at han ønsker å trene alene. 

Trening er han sin interesse og friluft er din. Som par så er det viktig å ha hver sine interesser/hobbyer, og man kan ikke presse den andre til å ta del. Det dere derimot kan gjøre er å finne en felles interesse/aktivitet/hobby som dere kan ta del i sammen. 

Samboeren min trener på senter og er med i en gruppe et par ganger i måneden, jeg praktiserer yoga og er på yoga to ettermiddager i uken. Jeg har spurt om han vil prøve å bli med, men det vil han ikke og er helt greit for meg, siden det er «min greie». Vi har derimot andre ting vi liker å gjøre sammen. Det er viktig at man har forskjellige interesser i et forhold, men så man finne felles ting man kan gjøre sammen også. Jeg forstår at du er glad i friluft, men du kan ikke tvinge ham tilrå like dette eller bli med, det blir som at jeg skulle tvunget samboeren min med på ashtanga fordi jeg liker det så godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan verken forvente eller kreve at han forandrer seg. Hvis du ikke kan leve med at din partner har andre ønsker for fritiden enn deg må du nesten gjøre det slutt.

Men det beste er kanskje om dere finner en ny felles aktivitet dere begge liker. Hva gjorde dere sammen da forholdet var helt nytt?

Anonymkode: d1ff3...7ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rett, og ikke minst viktig, at hver enkelt individ i et forhold har sine interesser og hobbyer helt adskilt fra den andre. Det trenger naturligvis ikke være hermetisk adskilt hvor man blir irritert om den andre vil være med eller blir invitert med en og annen gang, men som standard mener jeg at man bør ha egne aktiviteter. Selv i forhold så skal man fortsatt eksistere som individer.

Men minst like viktig mener jeg at man og bør ha en eller flere felles aktiviteter som begge deltar på og gleder seg til som da ikke kommer i "konflikt" med hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Om du forventer og stiller krav, og han blir med, så kommer det til å være midlertidig før han faller tilbake på gamle vaner.

Du må rett og slett akseptere at dette er en forskjell dere må leve med. Og ikke minst reflektere over hvor utrolig frustrerende denne livsstilen vil være for deg med barn. 

For meg ville det faktisk vært en dealbreaker med en som ikke jevnlig ville ut i naturen. 

Anonymkode: 78db7...adf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan verken forvente eller kreve at han forandrer seg. Hvis du ikke kan leve med at din partner har andre ønsker for fritiden enn deg må du nesten gjøre det slutt.

Men det beste er kanskje om dere finner en ny felles aktivitet dere begge liker. Hva gjorde dere sammen da forholdet var helt nytt?

Anonymkode: d1ff3...7ae

I starten så var vi mye ute og gjorde ting sammen. Jeg trodde først at han synes at dette var en fin ting, i og med at han selv også foreslo å eksempelvis gå en tur. Men det har vist seg at han egentlig ikke er så interessert i det, så jeg ble ganske overrasket. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å ha hver sin hobby, men når det blir slik som dette...

At man må ofre seg og gjøre kjedelige ting for å tilbringe tid med partner... hvorfor er man sammen da?

Man trenger ikke en kjæreste for å ha noen å se på NetFlix med. Hvis man kjeder seg med kjæresten, hva er vitsen?

Selv vil jeg dele interesser med kjæresten min. 

Anonymkode: d0daf...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I starten så var vi mye ute og gjorde ting sammen. Jeg trodde først at han synes at dette var en fin ting, i og med at han selv også foreslo å eksempelvis gå en tur. Men det har vist seg at han egentlig ikke er så interessert i det, så jeg ble ganske overrasket. 

Men det hadde vært en god ide å forsøke å finne en felles aktivitet. Jeg skal høre litt med han om det er noe han kunne vært interessert i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Som et par må man ofte inn kompromiss, så at han skal bli med en sjelden gang anser jeg som en like stor selvfølge som at du kunne blitt med han på trening. Når det er sagt så er det nok best at dere finner en felles ting dere begge kan like å gjøre sammen, istedenfor at man skal presses til aktiviteter man ikke liker. 

Jeg har foreslått å trene sammen med han, men han ønsker å ha den aktiviteten for seg selv - noe jeg respekterer. Jeg har aldri ønsket å presse han til noe, men jeg ønsker å kunne tilbringe tid med han hvor vi gjør noe annet enn å sitte i en sofa og stirre på en skjerm. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er greit å ha hver sin hobby, men når det blir slik som dette...

At man må ofre seg og gjøre kjedelige ting for å tilbringe tid med partner... hvorfor er man sammen da?

Man trenger ikke en kjæreste for å ha noen å se på NetFlix med. Hvis man kjeder seg med kjæresten, hva er vitsen?

Selv vil jeg dele interesser med kjæresten min. 

Anonymkode: d0daf...273

Jeg ser hva du mener, men samtidig så har vi det fint sammen - selv om vi ikke har like interesser på fritiden. Vi er like på mange andre områder, men jeg tror at hovedutfordringen er at jeg skulle ønske at hverdagen vår var mer innholdsrik. Han på sin side liker å slappe av, og det kan jeg ikke klandre han for. Når vi har ferie så gjør vi mer ting sammen, men det er jo hverdager det er flest av. Han er en fantastisk fin fyr og jeg ønsker å forsøke å finne en løsning. Det er ikke noe alternativ å forlate han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det illustrerer egentlig det jeg sier...

Husker jeg var med på skiturer de første årene i forholdet. Nå har jeg ikke vært på ski på 10 år 😜 Er ikke nyforelsket, trygg i relasjonen, og står støtt i at jeg ikke liker ski. 

Jeg har en slektning som sitter hjemme mens kone og barn er ute på tur i helgene. Han trenger egentid, hun er fornøyd. Så det kan fungere.

Egentlig er det opp til deg. Det viktigste er at du innser at han ikke vil endre seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det illustrerer egentlig det jeg sier...

Husker jeg var med på skiturer de første årene i forholdet. Nå har jeg ikke vært på ski på 10 år 😜 Er ikke nyforelsket, trygg i relasjonen, og står støtt i at jeg ikke liker ski. 

Jeg har en slektning som sitter hjemme mens kone og barn er ute på tur i helgene. Han trenger egentid, hun er fornøyd. Så det kan fungere.

Egentlig er det opp til deg. Det viktigste er at du innser at han ikke vil endre seg. 

Ja, det er et godt poeng. Jeg får bare forsøke å gjøre det jeg har lyst til, og ha null forventninger. Så får det heller bli en positiv overraskelse dersom han plutselig ønsker å bli med 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste er på sitt "beste" og gjør litt ekstra for å gjøre godt inntrykk i starten. Og før man flytter sammen blir det vel fort til at forskjellige aktiviteter blir måten man tilbringer tid sammen på, siden man bor for seg selv ellers.

Jeg er som typen din, bortsett fra trening. Jeg trives best inne, eller med rolige aktiviteter. Jeg kan alltids være ute i sola når det er fint vær, men da f.eks i solveggen med en bok eller lignende. Samboer trives best ute, helst på jakt, fisketur eller skogstur med telt, bål, bærplukking, sopphøsting eller andre matnyttige greier. Evt skiturer og vedhogst om vinteren. Han vil dele interessene med meg og føler seg alene hvis jeg er ærlig om min manglende interesse for det samme, samtidig som at ting jeg liker best hyppig blir snakket ned som mindre verdt og noe han ikke vil bruke sin fritid på. Min opplevelse blir at jeg føler meg presset til å endre personlighet fullstendig for å holde ham med selskap og være godt nok konemateriale. Enda han visste hvilke hobbyer jeg hadde da vi ble sammen ...

Anonymkode: faa08...dd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De aller fleste er på sitt "beste" og gjør litt ekstra for å gjøre godt inntrykk i starten. Og før man flytter sammen blir det vel fort til at forskjellige aktiviteter blir måten man tilbringer tid sammen på, siden man bor for seg selv ellers.

Jeg er som typen din, bortsett fra trening. Jeg trives best inne, eller med rolige aktiviteter. Jeg kan alltids være ute i sola når det er fint vær, men da f.eks i solveggen med en bok eller lignende. Samboer trives best ute, helst på jakt, fisketur eller skogstur med telt, bål, bærplukking, sopphøsting eller andre matnyttige greier. Evt skiturer og vedhogst om vinteren. Han vil dele interessene med meg og føler seg alene hvis jeg er ærlig om min manglende interesse for det samme, samtidig som at ting jeg liker best hyppig blir snakket ned som mindre verdt og noe han ikke vil bruke sin fritid på. Min opplevelse blir at jeg føler meg presset til å endre personlighet fullstendig for å holde ham med selskap og være godt nok konemateriale. Enda han visste hvilke hobbyer jeg hadde da vi ble sammen ...

Anonymkode: faa08...dd3

Har dere funnet en løsning på det da? Eller er det fortsatt sånn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har dere funnet en løsning på det da? Eller er det fortsatt sånn?

Hva legger du i "en løsning" TS?

At den ene endrer seg? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...