Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon utenom tiden?

Min sønn fikk ett headsett til jul for 1,5 år siden. Det er nå ødelagt. Han ønsker å bruke garantien for å få ett nytt headsett. 

Jeg snakket med nettbutikken det er kjøpt fra, og de sier at vi må sende headsette i retur for at de skal kunne prøve å fikse det før han evt får ett nytt. Jeg har selv brukt garanti flere ganger og fått nytt produkt med en gang. Varen har riktignok vært kjøpt fysisk i butikk, men jeg trodde ikke det hadde noe å si

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selger har rett til å reparere to ganger hvis det er mulig. Først ved samme feil for tredje gang kan du kreve omlevering.

Har du kjøpt i fysisk butikk er det ofte lettere å henvende seg der.

Anonymkode: a8ab1...d8d

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selger har rett til å reparere to ganger hvis det er mulig. Først ved samme feil for tredje gang kan du kreve omlevering.

Har du kjøpt i fysisk butikk er det ofte lettere å henvende seg der.

Anonymkode: a8ab1...d8d

Det vet jeg. Du svarte ikke på spørsmålet mitt

Skrevet

Garanti er frivillig å gi fra produsent eller selger, og kan inneholde ulike rimelige eller urimelige vilkår for å kunne være gjeldende. For eks kan garantivilkårene diktere at headsettet kun skal ha vært brukt innendørs i temperert klima, noe de fleste vil anse som urimelige vilkår for et headsett. Garantitiden bestemmer den som gir den helt selv.

Reklamasjonsrett er lovbestemt i Norsk lov (forbrukerkjøpsloven) og gjelder når kjøper en en privatperson og selger er en som opptrer i næringsvirksomhet rettet mot Norske forbrukere. Reklamasjonsretten gjelder i enten 2 år eller 5 år (dersom produktet er ment til å vare i vesentlig legre tid enn 2 år. Vilkår og bestemmelser rundt reklamasjon kan ikke avtales bort av selger, og følger forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (4 timer siden):

Det vet jeg. Du svarte ikke på spørsmålet mitt

Det virker ikke som du vet det siden du forventet å automatisk få et nytt. Det er ikke slik det fungerer uansett om det går som garanti eller reklamasjon.

Anonymkode: a8ab1...d8d

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til butikken hvordan de praktiserer det.

Noen vil kanskje ikke ha verksted eller betale for reparasjon, og velger heller gi ut nytt produkt direkte ved reklamasjon.

Klager du ved feil/skade er det uansett en reklamasjonssak. Garanti betyr kun at butikken velger å gi en bedre vilkår/lengre mulighet til å klage enn loven gir. Det er ikke noe særskilt annet enn det.

Butikken har lov til å prøve å reparerer 2 ganger før du kan kreve kjøpet hevet eller få ny vare.

 

Anonymkode: f1b68...c63

  • Liker 1
Skrevet

Reklamasjon: Lovbestemt rett til å be om retting (evt heving av kjøpet dersom selger ikke kan avrette forholdet).

Garanti: Som sagt over her - et frivillig ekstra tilbud fra selger eller leverandør. Det er ikke lovpålagt, og dersom headsettet kommer med garanti vil det være vilkårene butikk eller leverandør har diktert som gjelder.

Merk at dersom headsettet er ødelagt pga feil bruk for eksempel vil du ikke ha rett til å reklamere.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (6 timer siden):

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjon utenom tiden?

Min sønn fikk ett headsett til jul for 1,5 år siden. Det er nå ødelagt. Han ønsker å bruke garantien for å få ett nytt headsett. 

Jeg snakket med nettbutikken det er kjøpt fra, og de sier at vi må sende headsette i retur for at de skal kunne prøve å fikse det før han evt får ett nytt. Jeg har selv brukt garanti flere ganger og fått nytt produkt med en gang. Varen har riktignok vært kjøpt fysisk i butikk, men jeg trodde ikke det hadde noe å si

Kan forestille meg at butikken ønsker å få det inn for å undersøke hva dere legger i "ødelagt". Om noe er ødelagt, ligger det gjerne en utenforliggende årsak tilstede. Etter 1,5 års bruk kan det fort oppstå brukerfeil. Det vil hverken garanti eller reklamasjon dekke.

Anonymkode: cd93c...3e1

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Diana said:

Det vet jeg. Du svarte ikke på spørsmålet mitt

Personen gjorde det, selv om du kanskje ikke likte svaret...

Anonymkode: 3085c...98a

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at noen reparerer og noen erstatter med et nytt produkt, er at i de fleste tilfeller så lønner det seg ikke å prøve å reparere. Det gjelder nok det meste av billig småelektronikk. Men de tar det gjerne inn for en vurdering likevel, for å bekrefte at det faktisk er ødelagt, samt vurdere om det kan være selvforskyldt

Anonymkode: 492b8...9c5

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...