AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #1 Del Skrevet 18. april 2023 Hei. Jeg trenger råd for å høre at jeg ikke blir lurt. Jeg og min samboer har gått fra hverandre. Vi har to barn, og har vært på familievernkontoret. Vi har skrevet under på papir om 50/50 fordeling, men i virkeligheten så har han hatt de 30 og jeg 70. Men på papiret var det viktig for han at det stod 50/50. Han har nå kommet med et forslag om å ha fast bosted på ett barn hver, altså at ett barn står på min adresse, og ett barn på hans. Han sier at det er store økonomiske fordeler for begge to, men jeg kan ingenting om dette, og lurer på om det er det? Anonymkode: d2df6...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #2 Del Skrevet 18. april 2023 fordelene består om dere deler 60/40 for hvert barn. Altså at du har 60% for ene barnet og han 40% og han omvendt på det andre Anonymkode: a3561...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #3 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): fordelene består om dere deler 60/40 for hvert barn. Altså at du har 60% for ene barnet og han 40% og han omvendt på det andre Anonymkode: a3561...0c9 adressen må selvfølgelig være hos den foreldren med mest omsorg på papiret Anonymkode: a3561...0c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #4 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Jeg trenger råd for å høre at jeg ikke blir lurt. Jeg og min samboer har gått fra hverandre. Vi har to barn, og har vært på familievernkontoret. Vi har skrevet under på papir om 50/50 fordeling, men i virkeligheten så har han hatt de 30 og jeg 70. Men på papiret var det viktig for han at det stod 50/50. Han har nå kommet med et forslag om å ha fast bosted på ett barn hver, altså at ett barn står på min adresse, og ett barn på hans. Han sier at det er store økonomiske fordeler for begge to, men jeg kan ingenting om dette, og lurer på om det er det? Anonymkode: d2df6...d60 Betaler han bidrag? Om du har de mer enn han så svindler han deg nå om han ikke betaler. Du har de mer. Har mer utgifter, mens han slipper unna både praktisk og økonomisk. Delt bosted har vel noe med at begge får like rettigheter. Feks i valg av skole og sånt. Det er ikke delt bosted som kan gi økonomiske fordeler, men at man registrerer ett barn med bosted på hver plass. Da kan hver forelder være "aleneforsørger" for hvert sitt barn. Det er jo svindel i bunn og grunn. Jeg ville ønsket at det var redelighet og riktige opplysninger i alle papirer. For alle partene sin del. Man vet aldri hvordan tidligere partner vil handle etter hvert når de får nye partnere, nye forpliktelser osv. Da kan man være fanget i en "fiktiv" avtale som ble laget da begge var venner og vel forlikt. Hvorfor skal det stå at han har ungene 50% om han bare har dem 30%? Det er jo ikke for ungene, men for at han skal slippe unna bidrag. Ikke ok. Anonymkode: d36e4...1d7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #5 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betaler han bidrag? Om du har de mer enn han så svindler han deg nå om han ikke betaler. Du har de mer. Har mer utgifter, mens han slipper unna både praktisk og økonomisk. Delt bosted har vel noe med at begge får like rettigheter. Feks i valg av skole og sånt. Det er ikke delt bosted som kan gi økonomiske fordeler, men at man registrerer ett barn med bosted på hver plass. Da kan hver forelder være "aleneforsørger" for hvert sitt barn. Det er jo svindel i bunn og grunn. Jeg ville ønsket at det var redelighet og riktige opplysninger i alle papirer. For alle partene sin del. Man vet aldri hvordan tidligere partner vil handle etter hvert når de får nye partnere, nye forpliktelser osv. Da kan man være fanget i en "fiktiv" avtale som ble laget da begge var venner og vel forlikt. Hvorfor skal det stå at han har ungene 50% om han bare har dem 30%? Det er jo ikke for ungene, men for at han skal slippe unna bidrag. Ikke ok. Anonymkode: d36e4...1d7 Enig, det høres ut som lureri. Anonymkode: df27b...057 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #6 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei. Jeg trenger råd for å høre at jeg ikke blir lurt. Jeg og min samboer har gått fra hverandre. Vi har to barn, og har vært på familievernkontoret. Vi har skrevet under på papir om 50/50 fordeling, men i virkeligheten så har han hatt de 30 og jeg 70. Men på papiret var det viktig for han at det stod 50/50. Han har nå kommet med et forslag om å ha fast bosted på ett barn hver, altså at ett barn står på min adresse, og ett barn på hans. Han sier at det er store økonomiske fordeler for begge to, men jeg kan ingenting om dette, og lurer på om det er det? Anonymkode: d2df6...d60 Det syntes jeg høres veldig dumt ut, hvis han i såfall mener å separere barna for å samvær hver for seg? Kan også komme med en egen erfaring ifht det med at en og en forelder har ansvar for hvert sitt barn. I min familie har en gjort dette, de hadde ansvar for hvert sitt - og det har endt med en enorm forskjellsbehandling. Far har måttet betale ALT for begge barna fordi mor nekter å kjøpe klær og lignende. De avtale å kjøpe førerkort til hver barn, men mor nekter å kjøpe førerkort - så far må kjøpe til begge, hvis ikke hadde det blitt enormt urettferdig. Mor gjør selvfølgelig disse tingene for å straffe, men det er barna det går utover. Anonymkode: 4cb8f...02a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #7 Del Skrevet 18. april 2023 Han lurer deg. Han får mindre arbeid og mer penger, og omvendt for deg. Anonymkode: 82a00...2fa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #8 Del Skrevet 18. april 2023 Delt fast bosted betyr at begge deler på utgifter og kan få barnetrygd. Det er revnende likegyldig hvilken adresse barnet står på i folkeregisteret. Fordelen med å ha de hos deg, er hvis det er flere barn i samme husstand som f.eks går på idrett og kan få søskenrabatt. Da bør ungene ha adresse der. Om han ønsker å ha 50% på papiret, så bør han sørge for å ha de 50% i praksis også. Det er på tide å prioritere barna nå. Anonymkode: bcdb8...7a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #9 Del Skrevet 18. april 2023 Ikke lag en avtale på papiret og en avtale i praksis. I fht stønader er det ulovlig og i fht bidrag blir den som har barna mest i praksis lurt. Anonymkode: 30947...065 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #10 Del Skrevet 18. april 2023 Men OM vi så har de like mye, er det forsatt noe jeg må tenke på om vi har ett barn hver? Er det noe som er dumt? Anonymkode: d2df6...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #11 Del Skrevet 18. april 2023 Ja, det kan være kjempedumt. Han kan kreve bidrag fra deg for barnet som «bor» hos ham. Er også konsekvenser for beslutningsmyndighet for barna. Aldri signer en avtale som ikke er reell😳 synes du skal ringe nav og få skikkelige svar. Anonymkode: e44f6...628 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #12 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det kan være kjempedumt. Han kan kreve bidrag fra deg for barnet som «bor» hos ham. Er også konsekvenser for beslutningsmyndighet for barna. Aldri signer en avtale som ikke er reell😳 synes du skal ringe nav og få skikkelige svar. Anonymkode: e44f6...628 Han har høyere lønn og betaler ingen bidrag til meg. Anonymkode: d2df6...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 18. april 2023 #13 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har høyere lønn og betaler ingen bidrag til meg. Anonymkode: d2df6...d60 Hvis du har ungene 70%, så skal han jo det, med mindre du er en av de dumsnille som av en eller annen grunn synes at det er mest rettferdig at han slipper. Pengene er til ungene, ikke deg. Derfor bør man alltid ta imot bidrag man har krav på, om så for å sette dem på sparekonto for ungene. Unntaket er hvis det går utover livskvaliteten til bidragsyter på en slik måte at det også går utover barna. Enig med dem over. Papirene bør stemme med virkeligheten! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #14 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har høyere lønn og betaler ingen bidrag til meg. Anonymkode: d2df6...d60 Gniten slask, med andre ord. Anonymkode: df27b...057 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #15 Del Skrevet 18. april 2023 Han er en skikkelig lurendreier. Jeg nektet å ha delt bosted på barnet. Jeg tar alle avgjørelser alene uansett hva det gjelder. Jeg krever bidrag via NAV. Samtidig får jeg OS fordi jeg går på skole. Jeg får også sykepenger fra en jobb jeg aldri skal tilbake til igjen. Totalt netto utbetalt i mnd 37.000.- Du taper så mye på å være snill mot bf. Krev ny avtale hvor riktig prosent skrives ned. Krev bidrag via NAV og krev at barna skal ha samme adresse med tanke på skole. Det beste er å ha de på samme skole. Anonymkode: 845a5...c36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. april 2023 #16 Del Skrevet 18. april 2023 Hvilken adresse barna er registrert på har ingenting å si når man har avtalt delt bosted. Det er samværsavtalen som teller. Hvis du faktisk har dem 70 %, bør du kreve endring av samværsavtalen, siden du da vil få enslig forsørger-rettigheter pluss at han må betale bidrag. Er han ikke interessert i det, får han faktisk ha ungene halve tida. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #17 Del Skrevet 18. april 2023 Han har lurt deg til å skrive under på 50/50. Men de er mest hos deg. Han skal betale barnebidrag til deg. Han slipper billig unna. Anonymkode: e3d87...416 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #18 Del Skrevet 18. april 2023 . Anonymkode: d2df6...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. april 2023 #19 Del Skrevet 18. april 2023 Han lurer deg for barnebidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #20 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Betaler han bidrag? Om du har de mer enn han så svindler han deg nå om han ikke betaler. Du har de mer. Har mer utgifter, mens han slipper unna både praktisk og økonomisk. Delt bosted har vel noe med at begge får like rettigheter. Feks i valg av skole og sånt. Det er ikke delt bosted som kan gi økonomiske fordeler, men at man registrerer ett barn med bosted på hver plass. Da kan hver forelder være "aleneforsørger" for hvert sitt barn. Det er jo svindel i bunn og grunn. Jeg ville ønsket at det var redelighet og riktige opplysninger i alle papirer. For alle partene sin del. Man vet aldri hvordan tidligere partner vil handle etter hvert når de får nye partnere, nye forpliktelser osv. Da kan man være fanget i en "fiktiv" avtale som ble laget da begge var venner og vel forlikt. Hvorfor skal det stå at han har ungene 50% om han bare har dem 30%? Det er jo ikke for ungene, men for at han skal slippe unna bidrag. Ikke ok. Anonymkode: d36e4...1d7 Nei, det er ikke svindel. Fullt lovlig å ha en unge registrert på hver forelder for å utnytte systemet maksimalt. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, det kan være kjempedumt. Han kan kreve bidrag fra deg for barnet som «bor» hos ham. Er også konsekvenser for beslutningsmyndighet for barna. Aldri signer en avtale som ikke er reell😳 synes du skal ringe nav og få skikkelige svar. Anonymkode: e44f6...628 Å nekte far beslutningsmyndighet og "hindre" han i å ha et barn på sin adresse for å unngå å bli krevd for barnebidrag? Forutsatt at samværsavtale blir fulgt, kan ikke mor alene bestemme at det ikke blir noe av. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Han er en skikkelig lurendreier. Jeg nektet å ha delt bosted på barnet. Jeg tar alle avgjørelser alene uansett hva det gjelder. Jeg krever bidrag via NAV. Samtidig får jeg OS fordi jeg går på skole. Jeg får også sykepenger fra en jobb jeg aldri skal tilbake til igjen. Totalt netto utbetalt i mnd 37.000.- Du taper så mye på å være snill mot bf. Krev ny avtale hvor riktig prosent skrives ned. Krev bidrag via NAV og krev at barna skal ha samme adresse med tanke på skole. Det beste er å ha de på samme skole. Anonymkode: 845a5...c36 Å nekte far beslutningsmyndighet er vel ikke å "være snill". Anonymkode: ed627...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå