Gå til innhold

Er dette symptomer på schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er blitt sykemeldt for andre gang som følge av "utbrenthet" og søvnproblemer. Men dette er nok bare symptomer på andre ting som ligger bak. Klarer ikke åpne meg helt for legen min. Jeg er redd for å hva som vil skje dersom noen begynner å nøste opp i det. Er redd for hvilke diagnoser som eventuelt vil komme. 

Gjentatte ganger her jeg fått høre av kjæresten at jeg innbiller meg det ene og andre. Jeg opplever at det har skjedd flere ting som han nekter for har skjedd i ettertid. Det har vært mange rare tilfeller der jeg og kjæresten har to helt ulike oppfatninger av ulike ting og situasjoner. Jeg har også veldig ulike personlighetstrekk i forskjellige settinger. Forandrer meg veldig etter hvem og hvor jeg er. Har derfor begynt å lure på om jeg lider av en mild form for schizofreni. Jeg kan også mye mareritt og våkner ofte i full panikk på nettene og har flere ganger våknet av at jeg skriker i søvne. Tenker at det kanskje kan tyde på at jeg har en angstlidelse i tillegg.

Forholdet mellom meg og kjæresten er ganske turbulent og han har også sine utfordringer. Når han blir sint på meg sier han at jeg er gal, syk i hodet osv. Vet at han innerst inne ikke mener det sånn, men det er veldig sårende likevel. Har vært hos psykolog for stund tilbake, men klarte ikke åpne meg og følte heller ikke at kjemien stemte helt. Så gikk der kun et par ganger og kom meg tilbake i jobb kort tid etterpå. Lurer jo på hva som er galt med meg, men er samtidig redd for å få svar på det. Isolerer meg sosialt i dårlige perioder og er ikke så mye med venner og familie når det står på som verst. Heldigvis virker det ikke som noen flere har lagt merke til at jeg er "gal", det er i hvertfall en liten trøst. Kjæresten har ingen tro på at det vil hjelpe meg å gå til psykolog, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tror likevel jeg bør vurdere å prøve det en gang til, selv om det er skummelt. 

Anonymkode: c485d...7c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at du mener at du har både schizofreni og en angstlidelse, når det er forholdet med typen din som er problemet. Du lever under psykisk vold, og reaksjonene du har kommer fra det.

Når man lever i et slikt forhold som du beskriver, blir man usikker på seg selv og om det man sier er riktig, nærmere sagt paranoid. Man tror det er man selv som er problemet, når det egentlig er hans. Han prøver å få deg til å tviholde på sannheten. Ganske naturlig at personligheten forandrer seg, når man lever under slike omstendigheter. 

INGEN, under noen omstendigheter kaller kjæresten sin «syk i hodet og gal» og sier at du innbiller deg ting. En kjæreste behandler deg bra, uansett om han er sint eller glad. 

Anonymkode: 57617...7a6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting her som tilsier at du er schizofren eller psykisk syk. Men han kjæresten din er en manipulator og giftig gaslighter som får deg til å tro du er syk! Kom deg vekk asap! 

Anonymkode: a70cb...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er utsatt for vold.. Det blir man ikke god av. 

Vanskelig å si hvor mye symptomer som hadde gjenstått uten han i livet.. 

Anonymkode: 629e1...17e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er utsatt for vold.. Det blir man ikke god av. 

Vanskelig å si hvor mye symptomer som hadde gjenstått uten han i livet.. 

Anonymkode: 629e1...17e

Var ikke helt frisk når jeg traff han. Og vi har hatt flere korte pauser fra hverandre i løpet av tiden vi har vært sammen. Hadde vært greit å kunne skylde på han, men det kan jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Var ikke helt frisk når jeg traff han. Og vi har hatt flere korte pauser fra hverandre i løpet av tiden vi har vært sammen. Hadde vært greit å kunne skylde på han, men det kan jeg ikke. 

Det personen sier er jo at du kanskje blir dårligere av å være i et dårlig forhold. Det er jo ikke noe å lure på en gang, det sier seg selv - det blir hvem som helst.

Du sier du gikk til psykolog et par ganger og greide ikke åpne deg. Det er ingen som forventer at du skal greie å åpne deg til en fremmed i løpet av et par møter. Noen trenger lang tid før de greier å stole på behandler nok til å åpne seg for dem. Dette vet psykologen. Gå tilbake, du.

Bestill den timen hos fastlegen også. Greia med schizofreni er å få tidlig behandling slik at du slipper å få mange psykoser. Så hvis det er schizofreni du har (det tror ikke jeg men) da bør du få vite det kjapt så du slipper å bli veldig syk.

Anonymkode: c0faa...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...