Gå til innhold

Plassering av vannskåla - hund og småbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nysgjerrig på hvordan dere andre løser vannskål- problemet ved å ha små barn og hund under samme tak. 

Barnet bruker vannskåla som plaskebasseng eller snur den på hodet enhver mulighet hen får.

Vet ikke hvor jeg kan plassere den så den er tilgjengelig kun for hunden og ikke for barnet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lær barnet at det ikke er lov til å leke med vannskålen, samme med matfatet til hunden.

Jeg og mine søsken er oppvokst med tjenestehund i huset, det var strenge regler for hva som var lov og når ting var lov i forhold til hunden.

Anonymkode: 114c5...875

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har stativ som mat og vannskål står i og så sier vi "nei" og flytter ungen - men ellers fins det drikkefontener og drikkeautomater som gjør at ungen ikke kan rote med annet om du vil se på andre løsninger..? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vann- og matskål på kjøkkenet, som kan stenges av med grind. Når barnet er i barnehagen er kjøkkenet åpent og hunden har fri tilgang. Fra barnehage og frem til leggetid stenges grinda og åpnes evt for hunden vet behov. 

Anonymkode: f9427...b9f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har vann- og matskål på kjøkkenet, som kan stenges av med grind. Når barnet er i barnehagen er kjøkkenet åpent og hunden har fri tilgang. Fra barnehage og frem til leggetid stenges grinda og åpnes evt for hunden vet behov. 

Anonymkode: f9427...b9f

circa samme løsning her.

AnonymBruker
Skrevet

Ha skålen på et underlag som tåler vann. Og så venner du barnet til å la den stå i fred. Hvis du gjemmer bort alt han ikke skal røre, så går han amokk når dere er på besøk hos andre.

Du kan ikke barnesikre hele verden. Da utvikler ikke barnet seg.

Anonymkode: b306f...e6d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde i den verste perioden stor peisgrind foran peisen og med skålene innenfor. Åpning i grinda som hunden klarte å forsere men ikke smårollingen.

Anonymkode: c0cd1...b97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ha skålen på et underlag som tåler vann. Og så venner du barnet til å la den stå i fred. Hvis du gjemmer bort alt han ikke skal røre, så går han amokk når dere er på besøk hos andre.

Du kan ikke barnesikre hele verden. Da utvikler ikke barnet seg.

Sant nok, men det handler også om å velge sine kamper med omhu. Hvis alle ting er fy-fy så må må man være på hele tiden og fotfølge ungen. Man skal ikke nødvendigvis barnesikre absolutt alt, men det er bare tåpelig å f.eks la verdifullt knuselig arvegods stå fremme i den perioden. Da rydder man jo bort stasen og setter heller frem noe som ikke er fullt så nøye med mens man trener på det.

Og det er heller langt fra sikkert at ungen da går amok andre steder. Unger, akkurat som hunder, lærer seg faktisk at det kan være andre regler hos f.eks bestemor enn det er hjemme.

Anonymkode: c0cd1...b97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men det er bare tåpelig å f.eks la verdifullt knuselig arvegods stå fremme i den perioden.

Helt enig. Dyre knuselige ting hadde vi stående høyt oppe, og så hadde vi masse pyntesaker stående nede, slik at barnet fikk venne seg til det.

Hunden er en del av hverdagen, så at han får vannskålen i fred er en ting jeg mener bør prioriteres å øve på. Forhåpentligvis bruker ikke TS knuselig arvegods til hundens vannskål.

AnonymBruker
Skrevet

Her stor den i et hjørne av stua, og de sluttet å forsøke å plaske i den etter hvert. Jeg husker det var en periode med begge, etter at de hadde lært å krabbe og oppdaget at den var der. Jeg mener å huske at vi satt skåla unna en kort periode (sånn 15 min) en gang i blant, hvis de ikke ga seg. Men de lærte ganske raskt å la den være i fred. 

Anonymkode: c4b97...03b

AnonymBruker
Skrevet

Skålene sto på kjøkkenet og barnet var aldri der inne uten oss foreldrene. Vi øvde på å ikke pelle på skålene, men hunden syntes det var gøy når barnet plasket i vannskålen og dyttet den bort til barnet hver gang vi fjernet han, så innimellom måtte vi bare sette skålene opp på benken frem til vi var ferdig på kjøkkenet.

Hunden døde rett før barnet fylte ett og jeg har helt ærlig ikke tenkt på hvordan vi hadde løst det i dag. Det hadde nok vært like kaos, haha.

Anonymkode: c5c4e...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Mat og vannskål står på kjøkkenet på gulvet, alltid stått der.

Ble endel gris og rot i starten når datteren vår oppdaget dette, men det gikk seg fort til.

Anonymkode: 2e656...849

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan å lære ungen hva som er lov å røre og ikke lov å røre. Vi er inne i en gardin-periode for tiden😂 Men når det kom til hundeskålene så ga jeg opp. De står på hjemmekontoret til mannen nå med døren lukket. Hunden går til døra når den er tørst. Når vi er borte er såklart døra åpen. Funker bra.

Anonymkode: b1a70...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Har skåla plassert i gangen, ikke på oppholdsrommene, så blir det færre «nei». Med barn og hund må man uansett passe på, snur ikke ryggen til hund og lite barn da de kan skade/skremme hverandre. 

Anonymkode: f7d6c...db3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vann på et rom/i en gang som er stengt av med grind som har åpning for kattene men barnet kommer seg ikke gjennom.

Anonymkode: 6ffba...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Står i gangen, ikke lov å røre mat eller vann til hunden 

Anonymkode: ccc5f...82c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...