Gå til innhold

Mamma sitter i uskiftet bo, skal nå ordne med farsarven. Jeg har noen spørsmål rundt dette.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to søstre, som dessverre mistet faren vår, vinteren 2019, han var gift med moren vår, som siden da har sittet i uskiftet bo. Hun skal nå ordne med arven til meg om min søster. Saken er den, at hun har fått seg samboer, som er kjent for å være litt "pengeglad" så derfor vi er litt spent.. Hvordan skjer dette? Hun har jo forskjellige eiendeler, hus, hytte, bil og båt. Pappa hadde også en veldig bra livsforsikring mens han levde. Tar man da takst på disse tingene? Om taksten viser seg å være veldig lav for.eks på huset. Kan vi da kreve at hun da tar flere takster på huset? Hvor lang tid tar det å ordne oppgjøret? Er det noe vi må være opps på? Ikke at det har så mye å si, men jeg å samboeren min sliter økonomisk å har gjort det siden coviden, vi mistet begge jobbene våre, og jeg ble rett etter dette ganske syk. Så vi har hatt det ganske vanskelig, Mamma og kjæresten, han flyttet inn hos henne i fjor sommer, de drar til syden hver sommer, leier hytte i sverige å står på ski hver eneste vinter, hun bygget seg akkurat svømmebasseng på hytta. Så de har så de klarer seg veldig bra. 

Anonymkode: 3da23...b51

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du og din søster skal arve når foreldrene deres går bort. Det er jo da dere ser på verdiene. Jeg forstår ikke helt hva din mor skal gjøre nå? Har hun sagt noe om det?

Anonymkode: bbb74...50a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun sitter i uskiftet bo så vil dere egentlig ikke få farsaven, men et forskudd på arv. Men hvis hun gifter seg med kjæresten så er hun pliktig til å skifte med dere først. 

Men, jeg blir nesten skremt når du spør om dere kan kreve flere takster på huset... Pass deg så ikke hun ombestemmer seg.

Anonymkode: 3de88...d5a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis hun sitter i uskiftet bo så vil dere egentlig ikke få farsaven, men et forskudd på arv. Men hvis hun gifter seg med kjæresten så er hun pliktig til å skifte med dere først. 

Men, jeg blir nesten skremt når du spør om dere kan kreve flere takster på huset... Pass deg så ikke hun ombestemmer seg.

Stemmer ikke at det blir forskudd på arv. Man kan gjøre opp farsarv selv om mor har rett til å sitte i uskiftet bo. 

Anonymkode: 07f53...e18

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun sitter i uskifte kan hun gjøre hva hun vil med eiendelene. Inkludert det som egentlig tilhører din far.

Hvis hun vil bruke opp alle verdiene på sine nye kjæreste kan hun det. Hun kan også gi bort hus og hytte til han om hun vil.

Til syvende og sist er det opp til din mor om du arver noe fra din far eller ikke. Det er ikke noe du får gjort med det.

Anonymkode: 1e4bf...4b0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Stemmer ikke at det blir forskudd på arv. Man kan gjøre opp farsarv selv om mor har rett til å sitte i uskiftet bo. 

Anonymkode: 07f53...e18

Selvfølgelig, det var derfor jeg hadde med et "egentlig". For de fleste som sitter i uskiftet bo gjør det på den måten. Ihvertfall hvis det ikke er inngåelse av et nytt ekteskap med i bildet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen der en utspekulert dame som har giftet seg i godt voksen alder, har ordnet det sånn at hennes barn får arve av sin nye mann på likhet med hans egne barn. 🤔 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er to søstre, som dessverre mistet faren vår, vinteren 2019, han var gift med moren vår, som siden da har sittet i uskiftet bo. Hun skal nå ordne med arven til meg om min søster. Saken er den, at hun har fått seg samboer, som er kjent for å være litt "pengeglad" så derfor vi er litt spent.. Hvordan skjer dette? Hun har jo forskjellige eiendeler, hus, hytte, bil og båt. Pappa hadde også en veldig bra livsforsikring mens han levde. Tar man da takst på disse tingene? Om taksten viser seg å være veldig lav for.eks på huset. Kan vi da kreve at hun da tar flere takster på huset? Hvor lang tid tar det å ordne oppgjøret? Er det noe vi må være opps på? Ikke at det har så mye å si, men jeg å samboeren min sliter økonomisk å har gjort det siden coviden, vi mistet begge jobbene våre, og jeg ble rett etter dette ganske syk. Så vi har hatt det ganske vanskelig, Mamma og kjæresten, han flyttet inn hos henne i fjor sommer, de drar til syden hver sommer, leier hytte i sverige å står på ski hver eneste vinter, hun bygget seg akkurat svømmebasseng på hytta. Så de har så de klarer seg veldig bra. 

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo-og-nytt-samboerforhold

Anonymkode: be24a...4c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge hun sitter i uskifte kan hun gjøre hva hun vil med eiendelene. Inkludert det som egentlig tilhører din far.

Hvis hun vil bruke opp alle verdiene på sine nye kjæreste kan hun det. Hun kan også gi bort hus og hytte til han om hun vil.

Til syvende og sist er det opp til din mor om du arver noe fra din far eller ikke. Det er ikke noe du får gjort med det.

Dette er feil. Mor har ikke lov til å gi bort barnas farsarv selv om hun sitter i uskiftet bo. Sin egen del av arven kan hun gjøre hva hun vil med.

Anonymkode: 8a32d...3c8

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig opp til din mor, om hun ønsker å "skifte nå" Hun har krav på å sitte i uskiftet bo, inntil hun eventuelt gifter seg, eller faller i fra. Livsforsikringen hans har dere ingen ting med. Den er helt og holdent hennes. Hva hun ønsker å gjøre med sine egne midler, er også hennes valg. 

At dere sliter med økonomien er leit, men ikke hennes ansvar. 

Anonymkode: 9a3a1...a52

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du og din søster skal arve når foreldrene deres går bort. Det er jo da dere ser på verdiene. Jeg forstår ikke helt hva din mor skal gjøre nå? Har hun sagt noe om det?

Dette. Det er jo moren deres som arver faren deres i første omgang, og når hun går bort, arver dere. 

Anonymkode: 64963...dee

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som en annen linket info om her: dere kan kreve skifte hvis hun har vært samboer i 2 år. 

Hun har da rett på si n halvdel pluss en tredjedel av deres fars halvdel av det hun og din far eide sammen da han levde.
Det riktigste er vel å ta to takster på huset, så setter dere en pris midt mellom de to.

Dere kan også gi henne rett til å fortsette å sitte i uskifte til hun dør - det er jo kanskje det mest reale, men hvis dere sliter økonomisk har hun kanskje uansett et ønske om å skifte nå eller gi dere forskudd på arv.

Anonymkode: b2815...845

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere har egentlig ikke krav på noe farsarv enda, dere har krav på arv når begge foreldre er døde. Og siden foreldrene deres var/er gift, så går arven direkte til moren deres. Dere kan egentlig ikke kreve noen ting, og loven er ikke på deres side - så ok moren deres gir dere farsarv nå så er det kun fordi hun har lyst og ikke fordi hun må. 

Har du og søsteren din et nært og godt forhold til moren deres? Isåfall ville jeg ytret bekymring over den nye kjæresten og at det virker som at han lever mye på henne, samtidig som man skal være varsom med slike samtaler hvis ikke relasjonen er meget god og trygg. 

Anonymkode: 57958...2fa

• Nyttig 2
Skrevet

Mye forskjellig her. 

- Din mor har rett på på å sitte i uskiftet bo så lenge de ikke hadde særkullsbarn. 

- Hun kan ikke råde som hun vil over boet å bruke opp farsarven deres. 

- Livsforsikringen har dere ingenting med. Om den er på 10 millioner har dere fremdeles ikke rett på en eneste krone. Man arver ikke en livsforsikring. Den er på forhånd bestemt hvem som skal bli tilgodesett på.

- Deres mor skal først ha halvparten av alt, så skal hun ha 1/4 eller minst 4G i arv etter mannen. Det som er høyest trumfer. 
Da skal dere sitte igjen å dele 3/4 av halvparten av verdiene. Resten er hennes og da er boet oppgjort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dere har egentlig ikke krav på noe farsarv enda, dere har krav på arv når begge foreldre er døde. Og siden foreldrene deres var/er gift, så går arven direkte til moren deres. Dere kan egentlig ikke kreve noen ting, og loven er ikke på deres side - så ok moren deres gir dere farsarv nå så er det kun fordi hun har lyst og ikke fordi hun må. 

Har du og søsteren din et nært og godt forhold til moren deres? Isåfall ville jeg ytret bekymring over den nye kjæresten og at det virker som at han lever mye på henne, samtidig som man skal være varsom med slike samtaler hvis ikke relasjonen er meget god og trygg. 

Anonymkode: 57958...2fa

Tull og tøys. Retten til uskifte faller bort etter 2 år med ny samboer eller når overlevende forelder gifter seg på nytt. Les deg opp.

Anonymkode: a9ebb...19a

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange rare svar. Det står jo:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun skal nå ordne med arven til meg om min søster.

Da er det underforstått at mor ikke lenger ønsker å sitte i uskiftet bo, men vil sikre farsarven til sine døtre ved å gjøre opp boet nå.

Det beste er at mor kontakter advokat som passer på at dette går rett for seg, at døtrene blir med på dette møtet og at ny samboer ikke blir involvert.

Det er åpenbart at en slik arv kan utgjøre en forskjell for den som sitter i et økonomisk uføre, det er derfor ingen grunn til å være ufin mot ts. 

Anonymkode: b9508...9f4

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Akay skrev (4 minutter siden):

Mye forskjellig her. 

- Din mor har rett på på å sitte i uskiftet bo så lenge de ikke hadde særkullsbarn. 

- Hun kan ikke råde som hun vil over boet å bruke opp farsarven deres. 

- Livsforsikringen har dere ingenting med. Om den er på 10 millioner har dere fremdeles ikke rett på en eneste krone. Man arver ikke en livsforsikring. Den er på forhånd bestemt hvem som skal bli tilgodesett på.

- Deres mor skal først ha halvparten av alt, så skal hun ha 1/4 eller minst 4G i arv etter mannen. Det som er høyest trumfer. 
Da skal dere sitte igjen å dele 3/4 av halvparten av verdiene. Resten er hennes og da er boet oppgjort. 

Enda en uten peiling. Nei, retten til uskifte faller bort når overlevende part gifter seg på nytt eller etter 2 års samboerskap. Får man barn med en annen også før 2 år.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tull og tøys. Retten til uskifte faller bort etter 2 år med ny samboer eller når overlevende forelder gifter seg på nytt. Les deg opp.

Man kan fortsatt sitte i uskiftet bo etter mer enn to år med ny samboer, men etter to år kan arvinger kreve skifte.

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg du blander kortene. Du ramser opp eiendeler din mor besitter nå. Det er ikke henne dere skal arve, men far vil jeg tro. Det samme skjedde her. Når min mor flyttet sammen med en ny mann satt hun i uskiftet bo etter far. Advokaten anbefalte henne å skifte med oss både for å sikre oss og den nye samboeren, ( de skal jo starte noe felles nå) Forsikring er som flere her sier ikke arv og siden dere ikke fikk noe av den når far døde så var hun begunstiget og fikk utbetalt denne når faren din døde. 
Synes det virket veldig rart å skulle forlange flere takster, det hadde jeg tatt fornærmende opp hvis jeg var mor. Det får da være grenser for hvor mye man skal være mistenksom og tyne ut av en arv.
Men altså, vi får anta at disse tingene du ramser opp var felleseie mellom din mor og din far. Da eier hun halvparten, så arver hun sin del etter ektemannen/din far. Resten fordeles mellom dere søsken.

Anonymkode: 9a5b7...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det kan hun ikke. Hun har ikke lov til å gi bort farsarven når hun sitter i uskiftet bo, bare det hun selv eier kan gis bort,

Anonymkode: 9a5b7...102

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...