Johnny Bravo Skrevet 18. april 2023 #1 Skrevet 18. april 2023 https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2023/04/17/8001352/nho-og-econa-gar-inn-for-skattesjokk-pa-bolig Noen som er enige med disse kommunistene?
Druid Skrevet 18. april 2023 #2 Skrevet 18. april 2023 Johnny Bravo skrev (8 timer siden): https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2023/04/17/8001352/nho-og-econa-gar-inn-for-skattesjokk-pa-bolig Noen som er enige med disse kommunistene? Dette er ikke kommunisme men power kapitalisme: Det er ekstremt problematisk med den eksplosive veksten i død kapital som ligger i eiendomsmarkedet, og fra all kapitalistisk forståelse er skattelegging av denne kapitalen nesten den eneste økonomiske verdiskapingen den gir. Ubalansen mellom eie og leie i Norge forteller faktisk at boligmarkedet er relativt sosialistisk, selv om det strengt tatt er etablert i bondetankegang. Strengt tatt er jeg enig med dem; samfunnsøkonomisk er det mye bedre med en boligbalanse som i Sveits. Men det er ingen måte å få dette til på før vi endrer lovgivningen på leie, til at dette blir bedriftsøkonomisk og produktifisert…. Og vi har drept alle Nordmenn 🙂 (siden eie kulturen er nesten genetisk..) 2
Justlooking Skrevet 18. april 2023 #3 Skrevet 18. april 2023 Johnny Bravo skrev (9 timer siden): https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2023/04/17/8001352/nho-og-econa-gar-inn-for-skattesjokk-pa-bolig Noen som er enige med disse kommunistene? Får ikke lest stykket men er nok sterkt uenig det lille jeg får sett. 4
PeeWee Skrevet 18. april 2023 #4 Skrevet 18. april 2023 Druid skrev (1 time siden): Strengt tatt er jeg enig med dem; samfunnsøkonomisk er det mye bedre med en boligbalanse som i Sveits. På den annen side er vi jo ikke som Sveits. Det har vel vært to tilfeller hvor leietaker har myrdet boligeier, selv om den ene hevdet det var Jesus som spurte pent om han kunne gjøre det. Problemet i Norge er jo at mye utleie er i sokkel i privat bolig og lignende, og det blir raskt en veldig ustabil tilværelse. En annen sak er jo at endel teorier økonomene bruker i slike beregninger er høyst tvilsomme. 1 1
Druid Skrevet 18. april 2023 #5 Skrevet 18. april 2023 (endret) Justlooking skrev (30 minutter siden): Får ikke lest stykket men er nok sterkt uenig det lille jeg får sett. Du kan lese hele rapporten på regjeringen.no. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/fremleggelse-av-skatteutvalgets-utredning/id2951021/ Her er nøkkelpunktene : https://www.regjeringen.no/contentassets/5560ee3e7cce4e90bc85c7925857e8a4/presentasjon-skatteutvalget-19.12.22.pdf Endret 18. april 2023 av Druid 2
Druid Skrevet 18. april 2023 #6 Skrevet 18. april 2023 (endret) PeeWee skrev (4 minutter siden): På den annen side er vi jo ikke som Sveits. Det har vel vært to tilfeller hvor leietaker har myrdet boligeier, selv om den ene hevdet det var Jesus som spurte pent om han kunne gjøre det. Problemet i Norge er jo at mye utleie er i sokkel i privat bolig og lignende, og det blir raskt en veldig ustabil tilværelse. En annen sak er jo at endel teorier økonomene bruker i slike beregninger er høyst tvilsomme. Det er i praksis det jeg skriver: vi er ikke Sveits, og vi har en jobb som er uoverkommelig for å komme dit: derfor kommer ikke disse forslagene til å bli vedtatt. Men det betyr ikke at ikke den økonomiske modellen er feil. Endret 18. april 2023 av Druid
Barbalala Skrevet 18. april 2023 #7 Skrevet 18. april 2023 Dette er en del av "The Great Reset". Man skal ikke eie noe selv, alt skal eies av storkapital i samarbeid med staten. Dette er også grunnen til at NHO støtter dette. For dette er noe som vil sørge for at bolighaier og milliardærer får enda mer fritt spillerom. 3 2
Maskinfører Skrevet 18. april 2023 #8 Skrevet 18. april 2023 Dette bør i stedet trekkes av mot prosent på lønna med 25% da må Ole Erik Almlid med en brutto årsinntekt på 3 900 000,- ut med 975 000,- i året men han sulter nok ikke folk på vanlig lønn bør slippe unna
Drizzt Skrevet 19. april 2023 #9 Skrevet 19. april 2023 (endret) Johnny Bravo skrev (23 timer siden): https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2023/04/17/8001352/nho-og-econa-gar-inn-for-skattesjokk-pa-bolig Noen som er enige med disse kommunistene? Jeg er sterkt uenig. Skatt på utleieverdien? Statens grådighet kjenner ingen grenser. Snart har vi skatt på skatten av skatten av bolig. Dobbel og trippelbeskatning er blitt normalen i det siste kommunistiske landet i Europa. Politiske partier som støtter dette og jobber for dette fortjener ikke en eneste stemme i valg. Endret 19. april 2023 av Drizzt 4 3
Druid Skrevet 19. april 2023 #10 Skrevet 19. april 2023 (endret) Barbalala skrev (10 timer siden): Dette er en del av "The Great Reset". Man skal ikke eie noe selv, alt skal eies av storkapital i samarbeid med staten. … Eller «all kapital skal forrentes». Gitt det kun er ca 35 år siden vi hadde denne skatten i Norge sist gang, og det nærmest kun var sosialister som ville beholde den, sliter jeg med resten… Endret 19. april 2023 av Druid 2
Barbalala Skrevet 19. april 2023 #11 Skrevet 19. april 2023 Druid skrev (5 minutter siden): Eller «all kapital skal forrentes». Gitt det kun er ca 35 år siden vi hadde denne skatten i Norge sist gang, og det nærmest kun var sosialister som ville beholde den, sliter jeg med resten… Vi har aldri hatt en slik skatt i Norge. Og vi ser hvem som støtter dette nå. Når milliardærklubben helhjertet støtter en ny skatt, så bør alarmbjellene virkelig ringe for vanlige folk. 4 1 1
Druid Skrevet 19. april 2023 #12 Skrevet 19. april 2023 Barbalala skrev (12 minutter siden): Vi har aldri hatt en slik skatt i Norge. Og vi ser hvem som støtter dette nå. Når milliardærklubben helhjertet støtter en ny skatt, så bør alarmbjellene virkelig ringe for vanlige folk. Jo, vi har hatt skatt på fordel av egen bolig. Generelt har høyresiden kuttet i boligskatten. Og konsekvensen er at enorme mengder kapital i privat eie er verdiløst og ute av verdiskapingen i Norge.
Gjest T-AA Skrevet 19. april 2023 #13 Skrevet 19. april 2023 (endret) Dette er et veldig godt eksempel på at det er langt fra skrivebordene på universitetene til den praktiske politikken. Ethvert politisk parti som går inn for å gjennomføre disse tiltakene vil kollapse. Ap har allerede kollapset, men siden NHO går inn for dette (surprise, surprise!) så er det kanskje Høyres tur etter neste valg? Endret 19. april 2023 av T-AA
Barbalala Skrevet 19. april 2023 #14 Skrevet 19. april 2023 Druid skrev (7 minutter siden): Jo, vi har hatt skatt på fordel av egen bolig. Helt ukjent for meg. Hvordan fungerte denne i praksis? Druid skrev (8 minutter siden): Generelt har høyresiden kuttet i boligskatten. Jepp, så derfor bør alarmbjellene ringe når de går inn for en skatt. 2 2
Drizzt Skrevet 19. april 2023 #15 Skrevet 19. april 2023 Druid skrev (18 minutter siden): Og konsekvensen er at enorme mengder kapital i privat eie er verdiløst og ute av verdiskapingen i Norge. Hvorfor ikke skille mellom de som eier sin egen bolig og de som eier flere boliger? Man trenger 1 bolig å bo i - denne boligen skal ikke trippelbeskattes. De andre boligene man eier kan man delvis forsvare å beskatte litt mer. Likevel - skatt på utleieverdien av min egen bolig? Hvor skal jeg og familien min bo hvis jeg leier ut mitt hus? Det rimer ikke. Pur grådighet for å være jævlig mot folk. Noe av det beste og viktigste i livet er at man eier sin egen bolig og har tak over hodet uten risikoen at en utleier skal plutselig finne på å kaste deg ut. Flere må eie, ikke færre. 4 2
Johnny Bravo Skrevet 19. april 2023 Forfatter #16 Skrevet 19. april 2023 (endret) Barbalala skrev (29 minutter siden): Helt ukjent for meg. Hvordan fungerte denne i praksis? Jepp, så derfor bør alarmbjellene ringe når de går inn for en skatt. "Høyresiden" i europa, er sosialister light. Ser du enda mer til høyre enn det igjen, finner du xenofobe sosialister-light. Finn meg en genuin kapitalist ala Kiwosaki, Cardone eller selv Trumpern som støtter denne Karl M inspirerte grådigheten. Endret 19. april 2023 av Johnny Bravo 1
jabx Skrevet 19. april 2023 #17 Skrevet 19. april 2023 Barbalala skrev (20 timer siden): Man skal ikke eie noe selv, alt skal eies av storkapital i samarbeid med staten. Hvem sier det?
Barbalala Skrevet 19. april 2023 #18 Skrevet 19. april 2023 (endret) jabx skrev (4 minutter siden): Hvem sier det? World Economic Forum (WEF) sier det. Endret 19. april 2023 av Barbalala 1 2
Gjest Adobyen Skrevet 19. april 2023 #19 Skrevet 19. april 2023 Barbalala skrev (13 timer siden): Helt ukjent for meg. Hvordan fungerte denne i praksis? Jepp, så derfor bør alarmbjellene ringe når de går inn for en skatt. Frem til 2004 hadde vi dette. Beløpet skulle føres på egen post i selvangivelsen og anses som kapitalinntekt. 2004 utgjør prosentinntekten for bolig 2,5 pst. av ligningsverdier mellom 90 000 og 451 000 kroner, og 5 pst. av ligningsverdier over 451 000 kroner. Den beregnede nettoinntekten inngår i alminnelig inntekt.
velociraptor Skrevet 19. april 2023 #20 Skrevet 19. april 2023 Drizzt skrev (12 timer siden): Hvorfor ikke skille mellom de som eier sin egen bolig og de som eier flere boliger? Man trenger 1 bolig å bo i - denne boligen skal ikke trippelbeskattes. De andre boligene man eier kan man delvis forsvare å beskatte litt mer. Likevel - skatt på utleieverdien av min egen bolig? Hvor skal jeg og familien min bo hvis jeg leier ut mitt hus? Det rimer ikke. Pur grådighet for å være jævlig mot folk. Noe av det beste og viktigste i livet er at man eier sin egen bolig og har tak over hodet uten risikoen at en utleier skal plutselig finne på å kaste deg ut. Flere må eie, ikke færre. Dette!!! Primærbolig bør være skattefri, alle sekundærboliger (inkludert hytter) kan godt beskattes. Dette må være for å fucke opp livet til de svakeste mest mulig. Mange uføre har som sin pensjonssparing å få nedbetalt bolig sånn at de kan leve på minstepensjonen de får etterhvert. Men nå skal de altså straffes med mer skatt for å ha betalt ned boligen sin? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå