Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kjæreste som er svært innesluttet. Og forholdet skrantet, særs fordi jeg ikke føler meg prioritert, og dette har pågått lenge. Til unnskyldning sier vedkommende at "da var jeg faktisk innlagt på psykiatrisk! de var skikkelig bekymra for meg, jeg fikk ikke lov å dra". Vi har vært sammen i snart ti år. Og det er jo såklart lenger enn den perioden jeg har følt meg tatt for gitt. Men bare synes det er så sårt, at min kjære ikke har villet dele noe slik? Er jeg egoistisk som føler på det?

Anonymkode: c363e...3de

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde han psykiske problemer før han ble sammen med deg eller har du drevet han til vanvidd?

Anonymkode: abdd9...f25

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde han psykiske problemer før han ble sammen med deg eller har du drevet han til vanvidd?

Anonymkode: abdd9...f25

Ja, men ikke som vedkommende fortalte om før i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fryktelig skamfullt for vedkommende. Ta det som en tillitserklæring at h*n faktisk forteller deg det nå.

Anonymkode: 546f2...5e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om han sliter psykisk, så er innleggelsen gjerne noe han skammer seg over og ikke ville "skremme" deg bort med i dating-fasen. Etterhvert ble det kanskje vanskeligere og vanskeligere å fortelle det, fordi han følte han burde sagt det før.

Anonymkode: 48778...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje ikke så vanlig å fortelle om det man har hatt av sykdommer og sykehusbehandlinger opp igjennom livet💁🏼‍♂️

Anonymkode: e85d6...9b7

• Liker 2
Skrevet

Var kjæresten din innlagt mens dere var sammen, uten å fortelle deg det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om han sliter psykisk, så er innleggelsen gjerne noe han skammer seg over og ikke ville "skremme" deg bort med i dating-fasen

Vi var ikke i datingfasen, vi hadde vært sammen i fem år.

Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Var kjæresten din innlagt mens dere var sammen, uten å fortelle deg det?

ja

Det er vel fryktelig skamfullt for vedkommende. Ta det som en tillitserklæring at h*n faktisk forteller deg det nå.

Anonymkode: 546f2...5e8

jeg skjønner det, men likevel, når man har vært sammen så lenge burde det tillitsgrunnlaget være der... og det er utrolig sårende for meg at det tydeligvis ikke er det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært innlagt. Ikke noe jeg dveler over, eller tenker over i ettertid. Vet ikke om jeg hadde tenkt å nevnt det. Måtte ha kommet pga man snakket om noe slikt.

Føler ingen skam, og håper virkelig ikke folk mener det er skambelagt å få hjelp med psyken.

Anonymkode: 7ac71...b66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå har jeg vært innlagt. Ikke noe jeg dveler over, eller tenker over i ettertid. Vet ikke om jeg hadde tenkt å nevnt det. Måtte ha kommet pga man snakket om noe slikt.

Føler ingen skam, og håper virkelig ikke folk mener det er skambelagt å få hjelp med psyken.

Anonymkode: 7ac71...b66

Men har du vært innlagt mens du hadde kjæreste og holdt det skjult for kjæresten, tom i lang tid etterpå? 

Skrevet

Er vel kanskje ikke så vanlig å fortelle om det man har hatt av sykdommer og sykehusbehandlinger opp igjennom livet💁🏼‍♂️

Anonymkode: e85d6...9b7

Det er vel vanlig å fortelle om det idet det skjer, evt rett etterpå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det kan føles sårende, men jeg syns ikke det er riktig at følelsene dine skal ta fokuset når det kommer til dette. Han har det jo mye verre og ille nok med det. Da eks samboeren min ble innlagt mens han var en måned hjemme hos familien sin så var det foreldrene hans som fortalte meg det og ikke han. Han nektet at jeg fikk komme på besøk og det var åpenbart mye skam rundt det. I tillegg har man nok med seg selv, jeg har vært innlagt selv også (som singel) og ikke sagt noe om det til min nærmeste venninne engang. Man vil ikke bry noen og man vil ikke ha den der "å stakars deg" samtidig som det også blir helt feil å bare si at det går bra når det tydeligvis ikke gjør det. 

Ja det er rart og synd han ikke sa noe om det. Veldig merkelig og jeg skjønner du er såret men i dette er det hans følelser som er viktigst å ivareta. 

Anonymkode: 5d944...ba4

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du har grunn til å være såret, og føle at det er vondt. 
Det er normalt å fortelle om sykehusinnleggelser til kjærester når man har vært sammen såpass lenge. 
Det er neppe noe kult å måtte si til sin kjæreste at man har vært innlagt, og personen har nok mye behov for hjelp og støtte. 
Men selv om kjæresten din er syk, sliter med seg selv, og har vært innlagt, så har du lov til å bli såret over oppførselen. 

Og jeg synes det er ufint av han å bruke det som ett argument mot deg i en diskusjon, når han tidligere ikke har ville at du skulle få vite det. 
Psykisk sykdom kan forklare mye teit oppførsel, men det er ikke en unnskyldning. Man er like fult ansvarlig for å kommunisere med partneren sin. Og man skal ikke sette den syke foran alt, pårørende og de nærmeste har fortsatt følelser, og skal ikke finne seg i å bli behandlet dårlig hele tiden... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke fått vite at kjæresten ble lagt inn, etter å ha vært kjærester i fem år, så hadde det blitt slutt.

Da er man ikke nære, det er mer ett useriøst ff-forhold, og det hadde jeg ikke godtatt.

Anonymkode: 997e3...a1a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man ikke legge merke til at ens egen kjæreste er borte over lengre tid? Er vel vanlig å etterlyse folk om de er borte mer enn et par dager...

Anonymkode: 4dedc...da2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan man ikke legge merke til at ens egen kjæreste er borte over lengre tid? Er vel vanlig å etterlyse folk om de er borte mer enn et par dager...

Kan jo være de finner på unnskyldninger som virker troverdige. Fysisk sykdom, jobb osv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde jeg ikke fått vite at kjæresten ble lagt inn, etter å ha vært kjærester i fem år, så hadde det blitt slutt.

Da er man ikke nære, det er mer ett useriøst ff-forhold, og det hadde jeg ikke godtatt.

Anonymkode: 997e3...a1a

Du velger selv hva du vil godta, men man er selvsagt ikke i et useriøst ff-forhold bare fordi kjæresten ikke tør å si at han var innlagt. Nå vet ikke jeg hvordan man skjuler dette, men jeg kan skjønne at man ikke ønsker å dele det med kjæresten. Kanskje gjør man det også for å skåne kjæresten, at man ikke ønsker at kjæresten skal bli bekymret. 

Anonymkode: 65cd3...967

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en kjæreste som er svært innesluttet. Og forholdet skrantet, særs fordi jeg ikke føler meg prioritert, og dette har pågått lenge. Til unnskyldning sier vedkommende at "da var jeg faktisk innlagt på psykiatrisk! de var skikkelig bekymra for meg, jeg fikk ikke lov å dra". Vi har vært sammen i snart ti år. Og det er jo såklart lenger enn den perioden jeg har følt meg tatt for gitt. Men bare synes det er så sårt, at min kjære ikke har villet dele noe slik? Er jeg egoistisk som føler på det?

Dette er en dårlig måte å formidle at "jeg klarte ikke fortelle det den gangen, men samtidig med en nedtur i forholdet vårt slet jeg så mye psykisk at jeg var innlagt".

Men nå er det sagt. Og du vet hvor store problemer han faktisk har hatt. Jeg håper dere faktisk skal prate ut om det nå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan fortsatt ringe og bruke pc og til og med gå på cafe eller kjøpesenter om man vil når man er innlagt. Så folk rundt trenger ikke legge merke til det. 

Når jeg var innlagt og venner ringte da jeg bare at jeg var hjemme og pratet om vanlige ting men at jeg hadde andre planer så kunne ikke møtes 

Anonymkode: 5d944...ba4

Skrevet

Du velger selv hva du vil godta, men man er selvsagt ikke i et useriøst ff-forhold bare fordi kjæresten ikke tør å si at han var innlagt. Nå vet ikke jeg hvordan man skjuler dette, men jeg kan skjønne at man ikke ønsker å dele det med kjæresten. Kanskje gjør man det også for å skåne kjæresten, at man ikke ønsker at kjæresten skal bli bekymret. 

Anonymkode: 65cd3...967

Du ville ha akseptert at en kjæreste igjennom 10 år ikke sa noe for å unngå at du ble bekymret?

Jeg vil heller ikke kalle det ett seriøst forhold når man ikke kan si noe slikt etter å ha vært sammen i så mange år... Ett seriøst forhold handler om respekt og ærlighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...